PDA

View Full Version : Floyd Rose Tremolo



Moaky
3 februari 2003, 22:23
Hallo echte Gitaristen,

Ik speel nu 1,5 jaar op een Yamaha APX 5 semi ak. gitaar en wil eigenlijk nu ook electrisch gaan spelen. In onze band heeft de gitaris een Fender Strat. maar ik heb al diverse winkels gecheckt en kom toch uit bij het geluid van een Ibanez. ik heb een hele mooie bespeeld , maar daar zit zo'n Floyd Rose tremolo op, dit lijkt me helemaal niks. Alles aan de gitaar klopt (geluid , bespeelbaarheid etc) behalve deze tremolo, moet ik het nou wel doen of niet ??

Ben bang dat ik uren aan het kloten ben als er een nieuwe snaar op moet. Ter info het gaat hier om een Ibanez RG548 NTM

Alvast bedankt voor de reactie !

Ibanez RuleZ
3 februari 2003, 22:39
het is maar net hoe je hem gebruikt. Ik vind m beter dan een vintage tremolo. Het voordeel is dat ie gewoon niet ontstemt, wat je er ook mee doet. Zelfs als je niet gebruikt onstemd de gitaar niet, waar andere gitaren zonder "locking tremolo" dat altijd wel doen. Ik zou zelf zeggen, laat je oor beslissen, en je hoeft de trem niet te gebruiken en je kan hem altijd nog blocken (vast zetten).

harrald

Lacrymosa
3 februari 2003, 22:57
Het is even uitvolgelen hoe ie precies werkt en hoe je er mee om moet gaan, maar weet je dit allemaal dan heb je er zo veel voordelen van.

En ik denk dat op deze ibz een LoPro zit (ibz kenners zullen je hier meer duidelijkheid over kunnen geven)

Maar dit is een hele goede brug, beter dan de goedkopere ibanez series

dus op zich wel een goede koop, maar als je niet van plan ben om af en toe een divebomb te maken of iets dergelijks, dan heb je er niet zoveel aan, maar doe je dat wel...........goddelijk

CheerS!!

Moaky
4 februari 2003, 00:06
Bedankt zover , maar blijf gerust uw mening doorgeven , want daar heb ik wat aan !

Raffel
4 februari 2003, 09:27
lo pro denk ik ja, lo trs stoppen ze op de DX-jes.

Lo-pro's zijn nog fijner dan floyd's eigenlijk vind ik.

Ik zou er zeker voor gaan, zowel voor 'dive-bombs', vibrato's en shredden, ligt een lo pro je beter!

FragDaddy
4 februari 2003, 10:15
Als je niet met een tremolo gaat werken, kun je echt beter voor een gitaar met een vaste brug gaan.

ik heb zelf ook een floyd op mijn 1# gitaar en die heb ik voorlopig even geblokkeerd. even snel drop-d of een halve toon omlaag stemmen is gewoon lastig. even snel een andere dikte snaren proberen is gewoon lastig.

tja. als ik deze gitaar niet de hele dag gebruikte, had ik het geen probleem gevonden, dan is het gewoon leuk, even een beetje tremolo-actie als je er zin in hebt, maar als je er constant aan vast zit is het lastig.

Raffel
4 februari 2003, 10:21
tja je moet gewoon meerdere gitaren hebben he :smile: 1 voor E tuning, 1 voor D tuning, 1 voor drop D tuning, 1 voor C# tuning, 1 voor B tuning (7 snaar), 1 voor A tuning (baritone) allemaal met floyds :grin:

iwan
4 februari 2003, 14:42
Een floyd hersnaren is wel te doen, maar zoek eerst even op het net naar tips-n-tricks, voordat je besluit of je de extra moeite ervoor over hebt.

zoekterm:
restringing floyd rose tremolo
of iets dergelijks.

Moonchild
4 februari 2003, 14:53
Als je ook maar een klein beetje handgi bent kan je op een floyd net zo snel snaren wisselen dan op welke andere gitaar.

En er zit trouwens een Lo-pro Edge op die gitaar, het is de beste trem uit de bizz, hij wordt alleen niet meer gemaakt, Ibanez heeft sinds dit jaar nieuwe trems op hun gitaren (het octrooi van Floyd Rose was verlopen, dus nu mochten ze onder eigen naam een trem gaan maken, die bijna overeenkwam met de floyds. De nieuwe trems zijn alleen makkelijker te restringen, je hoeft de ball-ends namelijk niet meer af te knippen)
Misschien is een nieuwe Ibanez wat voor je, met die nieuwe serie trems, alleen die zijn volgens mij wat moeilijker te blocken, omdat er op de plek waar je blokjes zou moeten plaatsen, nu een heel mechanisme voor die string-through techniek zit.

Moaky
4 februari 2003, 17:14
Wederom helemaal goud die reacties .... ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst , maar het is niet iets wat je in een dag beslist (het aanschaffen van een gitaar) ben al dagen kwijt aan het rijden naar winkels regio Rotterdam en avonden achter dat internet , alle veilingen aflopen en sites bekijken.

By the way !! onwijze site is dit !! Complimenten !!!

@lex
4 februari 2003, 23:04
hey.. het gaat hier toch om die mooie houtkleurige gitaar. Met een goud gekleurde floyd rose, en knopjes? (tenminste.. zow ziet ie er bij mij uit)

Ik heb dezelfde gitaar :razz:
Hij bevalt me wel.. ik heb nooit zo'n tremolo gehad, en mja echt een nadeel heeft het niet. Hij blijft erg zuiver, zelfs als je die tremolo vaak gebruikt..
Het enige echte nadeel is dat het vervangen van snaren wat langer duurt.

Ik vind het ook lastig dat je hem altijd in dezelfde toonsoort moet laten staan. Je kunt niet opeens effe met een drop d spelen, of je gitaar een toon lager stemmen..omdat je er dan een andere spanning op je tremolo komt te staan. Gevolg, hij komt naar voren of hij verdwijnt in je gitaar :razz:

maare hij klinkt top!! dus ik zou het doen..

ps,
hoeveel moet je ervoor dokken?!?

Moaky
4 februari 2003, 23:54
Ik moet er Eur. 659,-- voor betalen, hij is nieuw. Maar deze heeft zwarte hardware ipv goud maar speelt echt helemaal te gek !

Thanks

Ibanez RuleZ
5 februari 2003, 08:06
nou, niet zeuren: kopen dat ding. die floyd rose is een ding waar je echt wel mee leert omgaan of van houden (zoals ik) :grin:

Harrald