PDA

View Full Version : EL84 in HRD dlx



niekb
20 december 2007, 21:17
Hallo allemaal,

Ik heb een Hotrod maar wil eigenlijk een andere versterker. Het grote probleem is dat ik geen geld heb en voorlopig ook niet kan sparen voor een meer scheur buizen amp.

Nu zat ik op de site van justin en zag daar dat er ook een mogelijkheid is om de 6l6 buizen te vervangen voor el84 dmv een adapter.

Dit zou minder clean en eerdere breakup moeten geven.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat doet dit prescies? Het volume zal iets minder worden maar dat moet geen probleem zijn aangezien de amp luid zat is. Anders draaien we het volume gewoon op wat dus ook weer harder werkende buizen geeft.

Ik heb nu de volgende pre amp buizen erin:
EH 12AX7 / ECC83 V1

EH 12AX7 / ECC83

JJ 12AX7 / ECC83S

Ik ben ook een aantal pedalen aan het uitproberen maar heb nog steeds niet gevonden wat ik wil. Het karakteristieke van de amp mag dus veranderen.

Op den duur wil ik er een top van maken met een closed back 2x12 kast.

Graag jullie advies.

Groeten,
Niek

Puerco
20 december 2007, 21:35
De tonebone adaptors, hier te koop: LINK (http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=41)
Echter geen ervaring mee.

Chris Winsemius
20 december 2007, 21:44
Bespaar je de moeite, als je amp qua karakter/gain/etc. voor jou niet voldoet is het echt zonde van je geld. Zet dat geld op 'n spaarrekening en spaar gewoon door.

Mitch
20 december 2007, 21:52
Ik heb de THD Yellowjackets gebruikt, is nog wel een topic over te vinden met de zoekfunctie. Het verandert de sound wel iets en het break up point, maar je hebt niet ineens een andere amp. Dit HotRod blijft dus even waardeloos.

TimmU
20 december 2007, 21:59
Is het niet nogal zonde om dat ding helemaal om te bouwen? behoud juist dat prachtige clean, en flikker er een aantal pedalen voor!

niekb
20 december 2007, 23:44
Ik wil juist eens proberen of er iets meer crunch in te krijgen. Qua distortion blijf ik toch gebruik maken van pedalen. Ik ben gewoon benieuwd of dit beter klinkt.

M'n versterker knalt bij schakelen van drive naar clean en
aangezien een hrd zowieso niet veel opbrengt bij verkoop vind ik het ook leuk om deze dingen te proberen.

Mijn jacht naar versterkers heeft me tot nu toe niets gebracht. Ik heb de Peavey valveking combo geprobeerd, de Peavey Windsor top + cab en de Engl thunder 50 combo maar dat was het ook niet. Ik wil nog de Laney gh50l top proberen.

Wellicht dat ik iemand kan vinden hier in de buurt die die dingen heeft zodat ik ze eens kan proberen voor ik ze aanschaf.

Grtz

TimmU
20 december 2007, 23:46
voor crunch een TubeScreamer, of een mooie overdrive ( Blackstar, Rocktron austin gold overdrive) ?
edit: of een marshall Bluesbreaker II.

niekb
20 december 2007, 23:54
Ik bedoel met crunch die eerdere breakup. Daarover een vette distortion. Ik ben nog het meest tevreden met de metalzone maar ik weet niet of die op het podium blijft staan. Er zijn zoveel negatieve verhalen over.

Als ik kopen kon wat ik wou zou ik zeker voor mesa gaan maarja.. Ik ben aangewezen op een zeer beperkt budget en zoek daarom naar wat mogelijkheden.


Hoe is die Bluesbreaker?

TimmU
21 december 2007, 00:02
Hoe is die Bluesbreaker?
te gek ding voor, de naam zegt het al, blues. een rauwe vintage tone is makkelijk te bereiken.Erg mooi dingetje, zeker i.c.m. die Hot Rod!

http://www.onstage.metallus.it/FotoProdotto/1281.jpg
Het is een booster en een OD bij elkaar. extra power bij je solo , no prob , same met een romige bluesoverdrive. ook een leuk pedaaltje is de Rocktron Austin Gold overdrive. Heb hem zelf. ICM een strat krijg je een focus overdrive, ICM een humbucker-plank kan je hem zo krijgen tot een prachtig romig geheel.

EDIT : Oh , idee !*insert lampjes-emoticon*
Waarom trek je niet gewoon een eindbuis?

niekb
21 december 2007, 00:20
?

m laten lopen op maar 1 eindbuis? Er zitten maar 2 in.

Bij 4 kan het dat weet ik wel.

TimmU
21 december 2007, 00:28
Daarop kan ik je geen zeker antwoord geven. zou je even moeten wachten tot een van de super amp wetenschappers weer wakker zijn ( Chris en lotgenoten)

Kim Wilson
21 december 2007, 08:13
Ik wil juist eens proberen of er iets meer crunch in te krijgen. Qua distortion blijf ik toch gebruik maken van pedalen. Ik ben gewoon benieuwd of dit beter klinkt.

M'n versterker knalt bij schakelen van drive naar clean en
aangezien een hrd zowieso niet veel opbrengt bij verkoop vind ik het ook leuk om deze dingen te proberen.

...

Grtz
Met een beetje mazzel krijg je er nog €500 voor. Dan doe je er nog €250 bij en dan heb je een vintage Bandmaster. Lekkere crunch, mooi clean. Wat Chris zegt, je moet niet gaan verwachten dat je het karakter van die HRDlx ineens kunt veranderen.

Ik heb destijds met hetzelfde probleem gezeten. Ik had ook zo'n Hotrod. Ik heb het nog geprobeerd met een extra cab, maar dat was het ook niet. Toen heb ik de hele shit verkocht en een ouwe Fender gekocht. De beste zet die ik ooit gedaan heb. :)

'66 special
21 december 2007, 08:25
?

m laten lopen op maar 1 eindbuis? Er zitten maar 2 in.

Bij 4 kan het dat weet ik wel.
Dat kan niet. Het is een push/pull systeem. Ik zal proberen het simpel te houden: het geluid (moet je zien als een soort golf met pieken en dalen) wordt door de fase draaier (phase splitter) opgedeeld in twee helften. De ene helft doet buis A en de andere helft buis B. Dus als je A of B eruit haalt werkt het gewoon niet meer.

Mitch
21 december 2007, 11:28
Timmu, verkondig a.u.b. geen gevaarlijke technische onzin, als je een buis trekt bij een HotRod levert dat inderdaad een hele vroege break-up op maar waarschijnlijk iets letterlijker dan de topic starter bedoelt ... meer break down eigenlijk :sssh:

Eko
21 december 2007, 17:08
De HRdlx is een leuke amp voor kleine optredens. Het cleane kanaal is inderdaad moeilijker op te breken bij lagere volumes. Maar daar was ie ook voor gebouwd. Je kunt natuurlijk andere buizen gaan uitproberen, maar ik denk dat het zowieso een wat duurdere kwestie gaat worden. De nieuwe buizen zullen toch ook ingeregeld moeten worden ( kun je denk ik niet zelf) en dat kost ook geld.
Gebruik gewoon een goed pedaal, dat is effectiever. Een bluesdriver bv als je die hebt.
Een HRdlx kun je wel verlagen in vermogen maar dan gaat het repeteren met een band lastiger. Het door het geheel heenprikken met een solo wordt dan lastig.

johantipker
21 december 2007, 19:46
ik heb ook een hrdl:

Hij heeft wat voordelen en nadelen: bij mij wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen... ik wil 'm niet kwijt, tenzij zoals kim wilson opperde inruilen tov een vintage fenderachtige amp, tot die tijd doen we het er nog ff mee...
ik overweeg overigens wat pimp jobs aan het ding, betere outputtrafo en misschien een betere speaker... (ik vind de hrdl een zeer prettig formaat hebben qua versjouwbaarheid)

ik heb de hrdl laatst vergeleken met een vintage fender twin (silverface 1971). In vergelijking met de hrdl is de twin, wat ronder, vloeiender en consistenter qua tone.... ook hoorde ik wat tekortkomingen van de standaardspeaker van de hrld, het klonk allemaal wat doziger... kan misschien ook liggen aan de grotere behuizing en 2x12 configuratie van de twin.

Mitch
22 december 2007, 14:51
Je kunt natuurlijk andere buizen gaan uitproberen, maar ik denk dat het zowieso een wat duurdere kwestie gaat worden. De nieuwe buizen zullen toch ook ingeregeld moeten worden ( kun je denk ik niet zelf) en dat kost ook geld.

Klopt niet, de adapters naar EL84's werken zo dat je de bias juist NIET hoeft af te stellen als je ze in een push/pull versterker gooit. Da's juist één van de voordelen ervan. Ze gooien 'm dus naar fixed bias voor de EL84's.

Gaat wel lekker in dit topic met de technische adviezen... :nervous:

Chris Winsemius
22 december 2007, 15:16
Die "adapters" zijn intern meestal cathode-biased dus de bias-instelling/insteller v/d amp zelf hoeft niet aangepast te worden met die adapters.

Voor eerdere "breakup" op lagere volumes in zo'n amp: extra mv laten toevoegen, werkt gewoon goed in die amps en is volgens mij betaalbaarder dan 'n soak of die adapters + buizen.

johantipker
22 december 2007, 16:31
Die "adapters" zijn intern meestal cathode-biased dus de bias-instelling/insteller v/d amp zelf hoeft niet aangepast te worden met die adapters.

Voor eerdere "breakup" op lagere volumes in zo'n amp: extra mv laten toevoegen, werkt gewoon goed in die amps en is volgens mij betaalbaarder dan 'n soak of die adapters + buizen.

is dat een ppimv ?

Als dat werkt lijkt me dat zowiezo betaalbaarder, die adapters + buizen zijn nog best duur.... + het verschil in volume met de adapters is waarschijnlijk maar 3 db ofzo,
ofwel het verschil tussen knetterhard en keihard....
het lijkt me dat je zo'n mv wat nauwkeuriger kunt regelen...

Kim Wilson
22 december 2007, 16:32
Ja, mastervolume is idd een heel mooie manier om van stil tot knalhard te kunnen, en toch je amp te laten scheuren.

niekb
22 december 2007, 21:17
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/04b80e00.jpg

Werkt dit ook als een mastervolume? Het is een volume box.
Ik neem aan dat ik dan de buizen flink kan laten werken en het volume controleren.

Wat zijn de kosten ongeveer van het in laten bouwen van een mastervolume?

jacky
22 december 2007, 21:54
Klopt niet, de adapters naar EL84's werken zo dat je de bias juist NIET hoeft af te stellen als je ze in een push/pull versterker gooit. Da's juist één van de voordelen ervan. Ze gooien 'm dus naar fixed bias voor de EL84's.

Gaat wel lekker in dit topic met de technische adviezen... :nervous:

Fixed bias moet je ook instellen. Chris gaf een beter antwoord ....cathode bias maar ook daar kan je de bias varieren of instellen.

Chris Winsemius
22 december 2007, 22:01
Fixed bias moet je ook instellen. Chris gaf een beter antwoord ....cathode bias maar ook daar kan je de bias varieren of instellen.

Niet echt...
Bij die adapters is het afstellen v/d interne cathode-bias onbegonnen werk (moet je het ding slopen) en doordat er intern 'n extra koppel-condensator tussen de de "orginele" grid en de "werkelijke" (v/d EL84 dus) zit kun je met de negative roosterspanning in de amp zelf ook niets aan de instelling v/d EL84 aanpassen...

jacky
23 december 2007, 11:26
Niet echt...
Bij die adapters is het afstellen v/d interne cathode-bias onbegonnen werk (moet je het ding slopen) en doordat er intern 'n extra koppel-condensator tussen de de "orginele" grid en de "werkelijke" (v/d EL84 dus) zit kun je met de negative roosterspanning in de amp zelf ook niets aan de instelling v/d EL84 aanpassen...

Was meer algemeen bedoeld dat je cathode bias ook kan instellen, ik snap dat het onbegonnen werk is in zon adaptertje opereren HA HA we zijn techneuten geen chirurgen.

Mitch
23 december 2007, 12:16
Fixed bias moet je ook instellen. Chris gaf een beter antwoord ....cathode bias maar ook daar kan je de bias varieren of instellen.
Klopt, kathode bias ! My bad.