PDA

View Full Version : potmeters ??



hansies
3 februari 2003, 22:21
hoi, wie kan me uitleggen of er een verschil is (kwa konstruktie) tussen een tonepotmeter en een volumepotmeter, dat de ene voor toonregeling en de andere voor volumeregeling is weet ik ook wel, maar hoe ziet ge en maakt ge het onderscheid tussen deze twee ?.

Bedankt

JV
3 februari 2003, 22:37
dit is de 2e keer dat je dit topic start. kijk iets naar beneden voor mij reply.

wacht, ik kopieer em wel gewoon :wink:

"toonpots zijn lineair. volumepots logaritmisch.


dat verschil komt doordat je oren de geluidsintensiteit logaritmisch oppikken

#decibel = log I/I0

I = de intensiteit."

Lakin's Juice
4 februari 2003, 15:53
correctie:
dB = 10 x log I/Io (met Io=10^-12) :razz:

Hankey
4 februari 2003, 16:29
Op 2003-02-03 22:37, schreef JV:
dit is de 2e keer dat je dit topic start. kijk iets naar beneden voor mij reply.

wacht, ik kopieer em wel gewoon :wink:

"toonpots zijn lineair. volumepots logaritmisch.


Andersom juist, iig op mijn gitaar:

http://www.ibanez.com/wiring/diagrams/W96046.GIF

urezna
4 februari 2003, 16:35
Hartstikke leuk allemaal, maar de logarithmische potmeters herken je niet altijd als ze ingebouwd zijn.
Ja er staat "log" op, maar das niet altijd (goed) zichtbaar.
Waar je het wel aan kunt herkennen is dat aan de tone-potmeter een condensator gesoldeerd is. In deze toepassing kun je heel kort door de bocht zeggen dat een condensator hier werkt als een frequentie-afhankelijke weerstand. Hoge tonen laat-ie beter door dan lage. In combinatie met de potmeter kun je de mate waain dat zo werkt, regelen.

JV
4 februari 2003, 16:38
die condensator soldeer je er zelf aan, dus als je ze nieuw koopt heb je daar ook niks aan. dan kan je naar typenummers enzo kijken. bij een strat heb je natuurlijk 2 toonpots, dus die hebben hetzelfde typenummer. en anders staat er vast wel log en lin op ja

en hansies; das dan fout :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2003-02-04 16:39 ]</font>

Hankey
4 februari 2003, 20:05
Op 2003-02-04 16:38, schreef JV:
en hansies; das dan fout :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2003-02-04 16:39 ]</font>


De naam is Hankey :wink:

En mij boeit het verder weinig, het werkt(e) perfect (Ik heb nu alleen de tone knop eruit gesloopt)...

Maar ik neem toch aan dat Ibanez een rede heeft om het "fout" te doen, of zijn ze gewoon erg dom :?

JV
4 februari 2003, 20:12
oh sorry, verwarde je met de starter.

het kan ook gewoon een foutje zijn van de tekening, maar in principe is er geen probleem zolang je ze altijd vol open hebt staan. als je met die knoppen gaat spelen is het regelen wat lastiger