PDA

View Full Version : doffe les paul



thekid
20 december 2007, 15:57
Hey

Ik heb een gibson les paul faded.

mijn neck element klinkt zeer dof en de snaren hebben geen lange sustain.

zo kort gezegd.

Wat kan ik hieraan doen.

Godfather
20 december 2007, 16:01
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een LP Standard Faded bespeeld met een dof geluid :)

Over watvoor versterker speel je? Wat zijn je instellingen? Hoe hoog heb je de elementen afgesteld?

GibsonDC
20 december 2007, 16:03
Misschien staat je pickup te laag, misschien dat je die wat hoger kan zetten.

Kim Wilson
20 december 2007, 16:03
Hoe oud zijn je snaren?

thekid
20 december 2007, 16:15
Oke

Ik zal wat meer vertellen. Ik heb dit probleem al langer maar heb me erover proberen te zetten door alleen mijn brug element te gebruiken. maar als ik dan (probeer) solo's te spelen rond de 17de hoge e snaar is dit een piepend geluid inplaats van een mooi geluid. maar zodra ik wat meer bas indraai of naar het neck element overschakel dan kan ik niet meer op de lage snaren omdat die dan te basserig en dof klinken.

Ik speel over een marshall tsl 601 combo (raad over instellen van versterker ook altyd welkom). De snaren zijn al wel wat oud maar in het begin dat ik ze erop legde had hij het ook al. en die sustain, les pauls hebben toch een eindelooze sustain wel deze niet wat daar aan te doen.

help

Godfather
20 december 2007, 16:24
Probeer de bas van je versterker zowieso eens een flink stuk terug te draaien zodat het halselement duidelijk strakker wordt in de bassen, bijv. op 11:55u (de bass-knop van de versterker stel ik even voor als een klok). Dit in combinatie met het halselement laag afgesteld, net over de mounting ring van het element.

Dan kun je vervolgens de hoogte van het brugelement afstellen totdat het volume tussen beide elementen (per snaar) tijdens het overschakelen op het cleane kanaal klopt. Als alles goed is moet je dan ook een goede cleane sound in de middenstand hebben, met een goede balans tussen het hoog en laag.

Luigi
20 december 2007, 18:34
lijkt mij een probleem dat veroorzaakt kan worden door;
- een kapotte toon- of volumepotmeter
- een pickup die te dicht tegen de snaren aan staat
- een brakke soldeerverbinding

Agent_Smith
20 december 2007, 18:35
Ik vraag me altijd af wat mensen bedoelen met 'dof klinken'. Ik vind het een rare uitdrukking mbt geluid, maar goed.
Ik denk idd niet te overdadig met de bass op je versterker. Hals element behoorlijk laag vind ik ook altijd fijn.
Je hals element heeft nou eenmaal minder treble dan je brug element, maar dat is dus de bedoeling.
Aan de andere kant: je praat over geen sustain. Dus de toon is dood? Dan is er duidelijk meer aan de hand.

Thunders1988
20 december 2007, 18:38
Geen garantie meer?
Zou de gitaar eens binnendoen bij de winkel waar ge hem kocht...
Voor een grondig onderzoek.

grts, Mathias

Orpheo
20 december 2007, 18:43
de tone die dood slaat.... kan een fretje zijn die te hoog ligt, en de toon dood laat slaan. Of de pup staat te hoog, en de snaar loopt tegen een pickup aan. verder weet ik t niet

Gearjunkie
20 december 2007, 19:12
was hij al zo toen je hem kocht???????

En anders... wat is er met de gitaar gebeurd, waarna dit probleem zich manifesteerde?

HotRat
20 december 2007, 20:45
Ik had dat ook (doffe dode klank) bij mijn LP kopie, maar dat was omdat fretboard (ook ongeveer ter hoogte van 17e fret) "zweefde", dus niet meer vastgelijmd hing op de nek, maar dat zou je natuurlijk ook met de brugPU moeten horen...
Dus wrs is het iets anders maar bon, de symptomen lijken er toch op (behalve dus dat jij het enkel met de nekPU hebt)

Rexke21
20 december 2007, 22:46
De volume pot op je gitaar staat toch helemaal open?
Ik heb gehoord dat dit anders je geluid serieus vervormd
Zelf nog niet geprobeert so correct me if i'am wrong

grtz

thekid
21 december 2007, 13:55
Goed ik zal straks eens de LP chekken en rekening houden met alles wat hier gezegd is anders gaat hij direct terug naar de shop zit nog garantie op.

thekid
22 december 2007, 20:22
ik heb met de pups aan het spelen geweest maar niets help echt concreet.
mss eens nieuwe snaren leggen.

De sustain kan het zijn dat het geluid uitsterft omdat de snaar lichtjes tegen de volgende fret trilt echt maar lichtjes hoe kan ik dit verhelpen.

Agent_Smith
22 december 2007, 20:45
De sustain kan het zijn dat het geluid uitsterft omdat de snaar lichtjes tegen de volgende fret trilt echt maar lichtjes hoe kan ik dit verhelpen.

Wat doet de gitaar acoustisch? (dus zonder versterker) Dat is belangrijker dan versterkt. Dan kun je horen wat de snaar doet.
Als hij idd tegen de volgende fret aanloopt dan kan het dus zijn dat het fretwerk niet goed vlak is, de kromming van de hals niet goed is of de actie te laag. Aan jou om dat te bepalen.

thekid
22 december 2007, 22:23
acoustis ook weinig sustain. maar wat er nu moet gebeuren heb over de hals gekeken en de frets en hals zien er goed uit.

gvink
23 december 2007, 16:17
't is lastig te zeggen.. dof kan liggen aan oude snaren, als de snaren tegen de frets kletteren dan hoef je dat met het blote oog niet te zien. Maar dan hoor je juist geen 'dof' geluid. Dan hoor je de snaar echt rammelen tegen de fretjes.

't kan zijn dat je hals 'te strak' (of juist te los) staat. Druk eens je snaar in op de 1e en laatste fret in en kijk eens of je snaar dan strak tegen de fretjes er tussenin staat? Of dat ie juist heel veel ruimte heeft..? Zou (afhankelijk van de gitaar) ongeveer (!) tussen de 0,5 en 1,5 mm moeten liggen.

Inderdaad heeft de hoogte van je elementen hier ook invloed op, maar als het probleem zich akoestisch ook voordoet is dat niet de grootste oorzaak..

thekid
24 december 2007, 18:51
Heb net de speling gemeten en ik kwam op 0.6rond de 9de fret .

spanning op de hals hoe kan ik die chekken en intonatie kan het daar aan liggen en hoe los ik dit op.

Heb ooit eens een site gezien met zulke reparatie's weet iemand hem mss van buiten ander zal ik morgen wel zoeken.

En hoe chek ik de potmeters en wil iemand uitleggen hoe verschillende soorten potmeters het geluid beinvloeden en welke dan voor een hard rock geluid zorgen

P.S. ik ken weinig van de technise aspecten van de gitaar zoals reparatie's dus als ik iets onzinnigs zeg vergeef het me dan :p

Orpheo
24 december 2007, 19:17
was dat doffe altijd al?

aan intonatie ligt t zeker niet, dat is iets heel anders. check eens hoe de actie is bij diverse frets. maar 0.6mm is niet hoog. gooi 't eens wat hoger, of zet je hals boller. of breng m gewoon naar de gitaarzaak waar je 'm kocht, en laat 't hen doen. de gitaar is net nieuw, dus zij zouden t netjes moeten kunnen doen voor weinig of geen geld.

E-J
24 december 2007, 20:16
Zeker gezien het geld dat je ervoor hebt betaald, zou ik hem meteen brengen naar de zaak waar je hem heb gekocht. Een nette (gratis?) afstelbeurt mag van mij wel bij de prijs inbegrepen zijn... kan je meteen een andere Faded uitproberen, om te kijken of die ''anders'' zien...

Luca P
24 december 2007, 23:34
Ik heb een Custom uit 1978 gehad en die klonk overal dood en 'dof'.
Dat scheen te komen door de body constructie. Misschien heeft jou gitaar net een dode plek op de hals of waar dan ook.
In dat geval valt er weinig aan te doen.
Van wanneer is hij?

Orpheo
24 december 2007, 23:48
les paul fadeds zijn pas vanaf 2005 ongeveer....

thekid
25 december 2007, 12:23
Ik ga dat toch een sdoen hem naar de winkel brengen.


in ieder geval bedankt om de hulp allemaal.

DeiDRagonas
25 december 2007, 13:20
Inderdaad joh... gewoon terug ermee en even laten nakijken. Vooral NIET zelf gaan kloten, want zoals je zelf al zegt ben je een noob... Ook vervalt dan de garantie!

Ben benieuwd, laat maar weer ff weten wat ze ervan zeggen.. Ik heb zelf ook een faded maar de mijne is echt een gitaar rechstreeks van God!

grt Roy!

thekid
9 januari 2008, 21:25
Ik ben nog niet in de winkel geraakt maar heb er net nieuwe snaren op gelegd maar hij klinkt nog altyd dof en basserig

Orpheo
9 januari 2008, 21:40
ok, dan raad ik je aan om 'm mee te nemen naar n gitaarzaak en 'm te vergelijken met les pauls uit dezelfde serie. Als ie dan daarmee vergeleken nog dof lijkt, dan is 't iets anders.

Ik zou kijken of er ergens wat ratelt of aanloopt, en hoe de pups staan. Hoe klinkt ie onversterkt? gewoon, unplugged? heb je hetzelfde probleem op je cleane kanaal? Heb je overwogen dat een LP nu eenmaal warmer klinkt dan een tele...?

thekid
10 januari 2008, 19:22
ja ik weet wel hoe een les paul klinkt :p

unplugged klinkt hij vrij helder maar ook weinig sustain de enige manier om sustain te krijgen is de gain ver open zetten ik gloof niet dat dat de bedoeling echt is.

ik overweeg ook om niewe humbuckers te laten plaatsen.
De alnico 2 van seymour duncan zijn die goed.

Orpheo
10 januari 2008, 19:39
alnico2 is goed, maar ook veel te warm en modderig. Probeer eens de JB en een jazz...

pol
10 januari 2008, 19:52
wat ook wel iets helpt is de toonregeling uit het circuit van je gitaar halen.

maar kan ook gewoon aan je versterker liggen.

Kim Wilson
10 januari 2008, 20:45
Als je unplugged al geen sustain hebt, is er ook geen versterker die dat terug gaat brengen. Je gitaar moet goed zijn, dan wordt ie ook goed versterkt. Alle eigenschappen van een gitaar worden door een goeie versterker versterkt, ook de slechte eigenschappen. Come shit in, come shit out.

Godfather
10 januari 2008, 21:31
Nog nooit gehoord van doffe Les Paul Standard Fadeds. Ze klinken eerder veel te helder en open voor een Les Paul, dan 'dof'...

Alnico 2 wordt inderdaad gauw warmer en daarmee verhelp je het doffe geluid echt niet. Dan zou je op zoek moeten gaan naar een goede versterker die vanzichzelf heel erg helder en strak klinkt, veel belangrijker dan een eeuwige zoektocht naar de juiste elementen.

Elementen veranderen het geluid namelijk niet, het enige wat ze eigenlijk kunnen doen is de juiste balans vormen tussen het hoog en laag in combinatie met de juiste gitaar en versterker. De puntjes op de 'I' dus...

Zonder basis van een goede vesterker/goede instellingen kun je nooit een goed oordeel velgen over welke elementen het geluid iets minder dof kunnen maken...

thekid
10 januari 2008, 21:43
Ok

Ik ben net terug van de les en heb het probleem eens aangekaart met de leraar.
en hij speelde er een stukje op en het klonk geweldig niet dof maar wel hoe een les paul moet klinken. dus het zal aan mijn onkunde + versterker verkeerd ingesteld liggen. ik weet nu ook wel niet zoveel van versterkers maar dacht dat ik met een marshall tsl 601 niet veel slechts zou doen.

jerome
10 januari 2008, 21:44
wat ook wel iets helpt is de toonregeling uit het circuit van je gitaar halen.

maar kan ook gewoon aan je versterker liggen.

+1 !

Niet gelijk nieuwe elementen erin proppen, eerste kijken wat de oorzaak is...
Stap voor stap elimineren (uitsluiten wat het i.i.g niet is) is vaak de beste methode

1) Gitaar op een andere versterker proberen
2) Op andere versterker nog steeds dof dan toonregeling lossolderen
3) Nog steeds dof dan het element rechtstreeks op output aansluiten
Nog steeds dof, ja dan is er iets met het element zelf aan de hand

Je kan ook het element eerst even doormeten met een multimeter.

Edit: ik was net te laat met m'n post....

Kim Wilson
11 januari 2008, 08:34
Ok

Ik ben net terug van de les en heb het probleem eens aangekaart met de leraar.
en hij speelde er een stukje op en het klonk geweldig niet dof maar wel hoe een les paul moet klinken. dus het zal aan mijn onkunde + versterker verkeerd ingesteld liggen. ik weet nu ook wel niet zoveel van versterkers maar dacht dat ik met een marshall tsl 601 niet veel slechts zou doen.
Ik denk idd dat je aan je techniek moet werken. Aan je versterker ligt het waarschijnlijk niet, omdat je zegt dat je unplugged ook al weinig sustain hebt. Dus, goed leren spelen! :)

Agent_Smith
11 januari 2008, 12:26
Ik denk idd dat je aan je techniek moet werken. Aan je versterker ligt het waarschijnlijk niet, omdat je zegt dat je unplugged ook al weinig sustain hebt. Dus, goed leren spelen! :)

Ik blijf erbij dat ik 'dof' hier een heel erg vreemde symptoom beschrijving vind.

Godfather
11 januari 2008, 12:40
Ok

Ik ben net terug van de les en heb het probleem eens aangekaart met de leraar.
en hij speelde er een stukje op en het klonk geweldig niet dof maar wel hoe een les paul moet klinken. dus het zal aan mijn onkunde + versterker verkeerd ingesteld liggen. ik weet nu ook wel niet zoveel van versterkers maar dacht dat ik met een marshall tsl 601 niet veel slechts zou doen.

Ik kan niet beoordelen of je wel/niet goed kan spelen en dat is ook denk ik niet belangrijk, anders zou dat nergens op gebasseerd zijn. Voor iedereen is 'goed' weer iets anders.

Ik denk gewoon dat je een helder, clean klinkende buizenversterker moet aanschaffen, zoals Engl/Koch/Fender. Die zitten allemaal rond de 1000 euro.

Dan pas komt je spel en geluid ook beter tot zijn recht.

pol
11 januari 2008, 14:23
zou eens wat boostpedaaltjes proberen voor het drive-kanaal van die Marshall
(bv Ibanez TS-7, Boss SD-1, digitech Bad Monkey)

en die dan als boost instellen, dus level open, drive dicht, tone naar smaak. Dat geeft wel wat meer definitie voor solo's.

de versterker stel je dan in op een goeie crunch, niet te extreem qua gain, alhoewel die Marshall niet zoveel gain hebben geloof ik, dus denk wel dat je die redelijk open kan zetten.

Godfather
11 januari 2008, 18:22
Ik zou me niet te druk maken over de elementen zelf of de potmeters die standaard in je Les Paul zitten. De Burstbucker elementen klinken enorm helder in die gitaar en dat wordt fabrieksgewijs gecompenseerd met 300K volume-potmeters. Echt een prima combinatie. Potmeters van CTS (500K) zouden veel te teveel treble doorlaten en klinken ook veel minder 'sweet' dan de standaard Gibson potmeters, maar dat is mijn mening.

Agent_Smith
11 januari 2008, 18:38
Ik zou me niet te druk maken over de elementen zelf of de potmeters die standaard in je Les Paul zitten. De Burstbucker elementen klinken enorm helder in die gitaar en dat wordt fabrieksgewijs gecompenseerd met 300K volume-potmeters. Echt een prima combinatie. Potmeters van CTS (500K) zouden veel te teveel treble doorlaten en klinken ook veel minder 'sweet' dan de standaard Gibson potmeters, maar dat is mijn mening.

Jammer alleen dat die standaard pots kwalitatief zo slecht zijn die Gibson tegenwoordig gebruikt.

thekid
11 januari 2008, 18:39
Ik heb wel aangeraden gekregen van deleraar om de actie wat lager te laten zetten. en zoals ik al eens gezgd heb ik hou zo van het geluid van guns n roses en andere rockgroepjes in die genre. hoe kan ik dit geluid bijna evenaren met mijn versterker.

Thunders1988
11 januari 2008, 21:21
Ik zou eens naar de warande (in turnhout) gaan en de Total Guitar's vastpakken... daar staan altijd heel goeie tabs in... wss ook een aantal van G&R, bij die tabs staan altijd instellingen voor uw amp.
aangezien gij ongeveer dezelfde setup hebt als slash (LP > Marshall) zal dat wel het ongeveer het geluid zijn dat ge in gedachten hebt.


:hippie: