PDA

View Full Version : afstellen Basgitaar



B-bass
20 december 2007, 14:07
iemand tips/trucs om je bas zo af te stellen dat je een lage actie krijgt. i.v.m. slappen en tappen etc?

Nielsje
20 december 2007, 14:23
Ik denk dat je deze vraag beter kan plaatsten in het basgitaren forum.
Hier worden voornamlijk effecten & versterkers gebouwd..

edit: volgens mij moet je voor slappen helemaal niet zo'n lage actie hebben, dan kletteren je snaren alleen maar op de verkeerde plaatsen tegen de frets aan. Je moet er ook wel een beetje voor werken he?

Mark1990
20 december 2007, 14:24
hoort deze niet in zelfbouw of gitaar diversen?

ot: kun je niet gewoon de brug omlaag draaien?

bert k
20 december 2007, 14:50
Gaat naar Basgitaren.

Mr.Fingers
20 december 2007, 21:06
Te lage actie is niet goed op een bas. Vergeet niet dat als je aan bassnaren plukt, deze veel verder heen en weer zwiepen als bij een gewone gitaar (als je wat doorspeelt, zoals bij tap/slap), bij een lage actie krijg je onnoemelijk veel fretbuzz, en op een gitaar klinkt het niet, maar op een bas klinkt het afschuwelijk. Tips voor een "relatief lage" actie zijn de brug wat naar beneden schroeven, tot je net geen aanlopers krijgt. Een actie van 2mm @ 12e fret is best mooi (ikzelf speel met 3mm)

Thoom42
20 december 2007, 22:32
Als je zelf denkt dat je het zelf niet gaat lukken zou ik naar een gitaarwinkel gaan. Voor een paar euries stellen ze hem precies zo in als jij wilt!

Henkie spenkie
20 december 2007, 23:33
iemand tips/trucs
Ik ben laatst gewoon met een serie schroevendraaiers en mijn basgitaar naast mijn versterker gaan zitten, en dan gewoon een tijd lang proberen, kijken wat het uithaalt als je ergens aan draait..en moet zeggen, daar leer je best veel van :hippie: