PDA

View Full Version : Epiphone Rivoli Dimarzio upgrade: Help!



Yan
20 december 2007, 11:28
Halloww,

ik heb een epiphone rivoli gekocht maar vind dit geluid niet echt enorm bruikbaar.
Op meerdere amerikaanse fora las ik dat de "dimarzio DP 120 Model One" een goede oplossing zou zijn. Nu heb ik 2de hands zon element op te kop getikt maar ik heb geen idee hoe ik het ding erin moet krijgen. Ik ben best handig met solderen maar ik heb gewoon geen idee waar ik de draadjes moet aansluiten...
Wie o wie helpt mij verder?

Thoom42
20 december 2007, 12:31
Zoek rond op het forum. Deze vraag is al zovaak gesteld en beantwoord. Gebruik de zoekfunctie!

Mr.Fingers
20 december 2007, 13:54
Zoek rond op het forum. Deze vraag is al zovaak gesteld en beantwoord. Gebruik de zoekfunctie!

1 draadje aan de buitenkant van je potmeter, en eentje aan het middenste lipje van je volumepotmeter...


wat misschien slimmer is in een semi-akoestische bass als de rivoli, is een aansluitingetje maken, dus je knipt gewoon de draden van het huidige element door, en je monteerd daaraan de draden van je nieuwe element, want om te kunnen solderen aan de potmeters moet je heel je electronica langs je F-gat eruit slopen om erbij te kunnen.

Yan
21 december 2007, 12:21
Heb i kgezien op een schematic van de gibson site inderdaad. Waar i kalleen nog mee zit, is dat er uit het originele element 2 draadjes komen en uit het dimarzio element 4... Enig idee welke waarheen gaan?

Mr.Fingers
21 december 2007, 22:42
http://www.1728.com/humbuck2.gif

Zwart & wit aan elkaar maken, rood aan het 2e lipje van je volume potmeter, groen aan de potmetermantel (massa)

Yan
22 december 2007, 01:45
Dankjewel!

Ik heb alleen een oude versie van het element... Ik heb geen groen snoertje, maar een metalen vlechtwerk om de andere draadjes heen, waarvan ik denk dat het de aarde is.

Ik heb dimarzio al gemaild om na te gaan of het geen imitatie is, en ze vertelden me dat ze tot 25 jaar terug inderdaad zo gemaakt werden. Ik heb alleen nog steeds geen reactie van hun technische dienst...

Geld het diagram van je op deze manier nog steeds, maar dan ipv groen dat vlechtwerk?

Mr.Fingers
22 december 2007, 11:23
mja... als je wel een witte, zwarte & rode draad hebt, is de gevlochten draad de massa (de massa is erg vaak de massa)