PDA

View Full Version : Weer zo'n flauw zal-ik-het-wel-of-niet-doen topic



paulbekkers
20 december 2007, 10:18
Tja, tóch weer zo'n twijfeltopic!

Ik heb momenteel een gt5 i.c.m. een Laney VC50.
Klinkt top (mede ook omdat ik de laney vc50 uitgerust heb met EL34's, Eminence Governors en beamblockers).
Ik gebruik de Boss GT5 met de zgn. 4-kabel methode.

Ik twijfel of ik over zal stappen naar een rack (met rocktron xpression, nobels swicher en in de toekomst audio looper om losse effecten te kunnen gebruiken):

Voordelen huidige situatie:
- 4-kabel methode zorgt ervoor dat ik effecten vóór de preamp van de VC50 kan schakelen, erg handig.
- 4-kabel methode zorgt ervoor dat ik preamp van VC50 uit kan schakelen om en preamp van de gt5 te gebruiken (alleen voor freaky geluiden hoor, wees niet bang).
- effecten van de GT5 zijn top
- ik mis op de GT5 alleen een loop sampler en een goede fuzz (maar die zal ik tóch altijd los moeten kopen)

Nadelen huidige situatie:
- ik heb alles voor me op de grond (gt5, wireless, amp-schakelaar en zooi kabels)
- slechts 1 control change er preset (kan evt. nog een xtra switch erbij leggen voor nóg een control change)
- amp niet te schakelen met pc's of cc's zónder tussenkomst van een nobels switcher

Voordelen rack:
- stoer
- veel uitbreidmogelijkheden voor toekomst
- schakelen amp via cc's op midi-board
- mogelijkheid om direct van gitaar naar amp te gaan, zonder tussenkomst effectapparaat
- minder spul op de vloer
- minder foutgevoelig, aangezien er niemand aan zit

Nadelen rack:
- sjouwwerk: zwaar en rack+board i.p.v. 1 board
- geen mogelijkheid om (zonder audio looper) preamp er tussenuit te schakelen
- niet écht meteen een uitbreiding qua schakelmogelijkheden t.o.v. de huidige situatie


Wat zie ik hier over het hoofd? Zijn er aanvullingen op de bovenstaande lijstjes?

Wie zegt: "Huidige setup houden"?
Wie zegt: "stoer rackje beginnen"?

kokeleko
20 december 2007, 10:52
1* Als je een rack wilt om stoer te zijn dan valt dat af.
2* Een rack is zo foutgevoelig als de gebruiker zelf.

Ik zeg een mix van beide.
Een goede 19" fxdoos die ook parallel(afhankelijk van je amp-loop) kan, en een aantal pedaaltjes op de grond, waar je lekker op kan trappen.

paulbekkers
20 december 2007, 11:07
1* Als je een rack wilt om stoer te zijn dan valt dat af.
2* Een rack is zo foutgevoelig als de gebruiker zelf.

Ik zeg een mix van beide.
Een goede 19" fxdoos die ook parallel(afhankelijk van je amp-loop) kan, en een aantal pedaaltjes op de grond, waar je lekker op kan trappen.

Ok, 'stoer' is uiteraard geen reden. Stond er alleen bij om reacties uit te lokken en iedereen hier te plezieren.

Foutgevoeligheid druk ik misschien verkeerd uit. Misschien moet ik gevoeligheid voor beschadigingen ofzoiets zeggen, aangezien ik bedoel dat met alles op de grond mensen er dingen kapot aan kunnen schoppen e.d.

Tja, met een 19" heb je nog steeds iets op de grond nodig. Sowieso een controller. Wat had jij verder in gedachten qua pedalen (naast een compressor, booster en wah)?

kokeleko
20 december 2007, 11:24
Alles wat op de grond ligt moet je eigenlijk zo goed mogelijk beschermen met een case met opstaande rand ofzo, voor het struikelende dronken publiek (meestal dames). Goede connectoren, geen 230V contactdozen voor je waar mogelijk, deze het liefst achter je backline.

Ja een booster of een overdrive, wahtje, eq, volumepedaal, midicontroller en misschien wel een chorus wat jij maar zou willen dat weet ik natuurlijk ook niet zo. De meeste gebruiken delay, reverb of pitch in de fx-loop van de amp, de rest gaat er veelal voor.

paulbekkers
20 december 2007, 11:37
Alles wat op de grond ligt moet je eigenlijk zo goed mogelijk beschermen met een case met opstaande rand ofzo, voor het struikelende dronken publiek (meestal dames). Goede connectoren, geen 230V contactdozen voor je waar mogelijk, deze het liefst achter je backline.

Ja een booster of een overdrive, wahtje, eq, volumepedaal, midicontroller en misschien wel een chorus wat jij maar zou willen dat weet ik natuurlijk ook niet zo. De meeste gebruiken delay, reverb of pitch in de fx-loop van de amp, de rest gaat er veelal voor.

Uiteraard geen delay e.d. voor mijn amp. Ik heb die verschillende soorten fx-loops niet voor niks.

En ja, als ik mijn huidige situatie houdt, dan ga ik over een tijdje wél ff een betere plank in elkaar zetten. Nu is hij aardig (i.c.m. de trolley koffer), maar kan nog beter.

kokeleko
20 december 2007, 12:16
Nou dan ben je er al uit, hehe.

Raffel
20 december 2007, 13:01
Ik vind een rack echt niet stoerder dan een dikke stack! Wel fascinerender en spannender, al die lichtjes! ;)

Daemon
20 december 2007, 13:09
Of een dikke stack + rack. Helemaal prachtig :) (en duur)

Raffel
20 december 2007, 13:52
ach ja, als het functioneel is! ;)

Chiel
21 december 2007, 14:16
Sorry voor de wazige foto. Dit is mijn huidige top/rack combi die de meest waanzinnige sound huisvest die ik tot nu toe heb gehad.


http://www.noahonline.nl/newweb/images/24112007.JPG

paulbekkers
28 december 2007, 17:06
Sorry voor de wazige foto. Dit is mijn huidige top/rack combi die de meest waanzinnige sound huisvest die ik tot nu toe heb gehad.


http://www.noahonline.nl/newweb/images/24112007.JPG


Vette setup ja. Alleen is het echt een hoop meer sjouwwerk dan ik nu heb.

Henri H
1 januari 2008, 19:15
Ik heb de GT-8 waarmee je direct 2 kanalen op je analoge versterker kunt schakelen.
Het enige effect wat bij mij voor de loop zit is de Acoustic Simulator.
Chorus, Reverb, Delay en Phaser, (Harmonizer weet ik niet zeker :ooops) zitten in de loop. Dit klink 10 x beter IMO.
Ook de NS zit in de loop.
Nadeel maar ook tegelijk weer een voordeel is dat je alles voor je op de grond hebt.
Nadeel omdat idd mensen er bier, etc. of gewoon domweg aan de knoppen of stekkers zitten.
Voordeel is de "eenvoud": alles op 1 plek.
Ik ben bezig om zelf een soort van flight case te maken waarbij ik toch wel degelijk een 230 V blok wil hebben voor m'n Cry Baby en de GT-8.
Deze wordt dan wel op een dusdanige manier geïntegreerd dat als er vocht (lees bier ;)) overheen valt er geen kortsluiting ontstaat.

Oh ja, 4 kabel methode uiteraard ...

Riky
1 januari 2008, 22:19
Sorry voor de wazige foto. Dit is mijn huidige top/rack combi die de meest waanzinnige sound huisvest die ik tot nu toe heb gehad.


http://www.noahonline.nl/newweb/images/24112007.JPG


Gast.... LOL...Ik ken die gear:D Ik heb je 1e kerstdag zien spelen in cafe Leuven Aalten! Heb nog een foto van je gemaakt omdat je zo'n toffe gitaar had/hebt:D



als je de foto wilt.. kan ik hem wel ff uploaden..

btw toffe band hoor! niet echt mijn gerne om te spelen met een band, maar jullie maken er wel een feestje van... Vond het geluid over het algemeen wel slecht...


sorry voor het zwaar offtopic gaan...