PDA

View Full Version : Mensen en monitors



Luke-wannabe
19 december 2007, 23:02
Wat ik hier heel vaak lees is het volgende: 'Ja we hadden geen monitors dus ik kon mezelf niet horen en daarom ging dit en dat fout!'
Dat vind ik persoonlijk echt heel irritant, want dit wijst erop dat deze mensen in kwestie geen enkele ervaring hebben met gigs spelen, maar wel vet stoer willen meepraten. Want als je een beetje die ervaring hebt, weet je dat in 9 van de 10 tenten waar je staat te spelen geen monitoring is.
En dan altijd de onkunde van de persoon in kwestie verbergen door te zeggen van: 'Ja die hoorde die niet en ik hoorde ook niks waardoor m'n solo een maat te vroeg was!'
Wat jullie?

The Mess
19 december 2007, 23:26
Monitors?
Die kasten van voren op het podium?
Die zijn toch alleen goed om je poten op te planten? :D

B_2_the_a
19 december 2007, 23:45
tjah
enige persoon in de band die terecht mag zeggen dat het fout ging omdat er geen of slechte monitoren waren, is de vocalist!

jonesd
20 december 2007, 08:52
Het hangt er denk ik een beetje vanaf. Op een klein tot middelgroot podium heb ik zelfs liever geen monitor. Ik hoor mijn gitaar liever rechtstreeks uit mijn versterker komen en de rest van de band hoor je normaal gezien wel voldoende van op het podium zelf. Zelfs de zang heb ik meestal voldoende via de monitor van de zanger zelf.

Anderzijds heb ik gemerkt dat op grotere podia goede monitoring toch echt een must is. Zo heb ik een tijdje geleden wat nummers moeten spelen en zingen in de Zuiderkroon in Antwerpen. Als je daar vooraan op het podium staat hoor je alles twee keer. (1 keer uit de monitor en een 2de keer in echo van de FOH die op de achtermuur weerkaatst wordt) Als je dan niet goed oplet, begin je dus achter de tel te zingen en te spelen.

En als het echt groter wordt, wil ik zelfs de basdrum en de snare in de monitor hebben om het strak te kunnen houden...

Daemon
20 december 2007, 12:57
Ik vind het zelf heerlijk spelen als er goed monitorgeluid aanwezig is. Ik hou zelf voornamelijk van snare, kick & gitaar over de monitor. Echter is het vaak zo dat er een kneus achter de knoppen staat. Dus ik heb zelf gewoon m'n amp zijwaards op het podium staan op de flightcase van m'n top. Dan blaast ie mooi op hoofdhoogte en hoor je jezelf uitstekend. Drums hoor ik ook altijd wel, dus ik klaag niet :)

Kim Wilson
20 december 2007, 13:01
.... Echter is het vaak zo dat er een kneus achter de knoppen staat. ...
En hoe overleg jij met de mensen achter de PA?

Rutger
20 december 2007, 13:14
Jaaa, laten we geluidsmannen gaan bashen! :D

Zonder monitors spelen is wel even wennen, als je aan monitors gewend bent. Maar het is goed te doen hoor. Zolang je de drummer en de bas maar hoort, maar da's nooit zo'n probleem.

Luke-wannabe
20 december 2007, 13:44
Ja maar hoe kan het in godsnaam dat je monitors gewend bent? Begrijpelijk als je een super beroemde band bent, maar als je een gewone band bent kan dat haast niet!

Kim Wilson
20 december 2007, 13:45
Ghehe, wij treden altijd op mét monitors. :satisfie:

We hebben altijd hetzelfde PA-bedrijfje mee. Ideaal. :)

Nielsje
20 december 2007, 14:33
Wij hebben ook 1 optreden gedaan zonder monitors, en de gewone speakers waar de zang uit kwam, stonden 1.5 meter voor onze zangeres, met als gevolg dat ze zichzelf niet hoorde (wij haar ook niet). En dat was niet altijd zuiver nee.

Voor gitaar heb ik geen monitor nodig, ik weet wel wanneer ik vals speel of niet. Voor zang wel.

Nielsje
20 december 2007, 14:33
Ja maar hoe kan het in godsnaam dat je monitors gewend bent? Begrijpelijk als je een super beroemde band bent, maar als je een gewone band bent kan dat haast niet!

Zing je?

edit: Wauw! ik heb voor het eerst de melding dat: 1 m'n bericht te kort is en dat, 2: Ik snel een bericht probeer te posten.

Rutger
20 december 2007, 14:36
Ja maar hoe kan het in godsnaam dat je monitors gewend bent? Begrijpelijk als je een super beroemde band bent, maar als je een gewone band bent kan dat haast niet!
Dan zou ik dus super beroemd moeten zijn :D

Ik speel hoofdzakelijk met monitors, weinig anders gedaan eigenlijk....

En die keren dat het niet zo was, heb ik er geen problemen mee gehad. De enige die dan een monitor nodig heeft is de zanger(es), voor de rest maak je je opstelling zo dat je het belangrijkste goed kunt horen. t Is even wat beter concentreren op de band zelf, maar dat maakt het ook weer wat interactiever :)

Daemon
20 december 2007, 18:05
En hoe overleg jij met de mensen achter de PA?

Ik overleg wel gewoon netjes met degene die het monitorgeluid doet, maar ik heb nog maar 2 personen ontmoet die de boel ook echt goed hadden gezet (ja, ik treed vaker dan 3x op per jaar :P). En wat betreft 't zaalgeluid: daar hebben we een eigen geluidsman voor :)

jonesd
20 december 2007, 18:09
Het probleem met veel muzikanten is dat ze op voorhand al aan de geluidsman komen vertellen wat ze allemaal in hun monitor willen hebben. (meestal alles...)

Het is dikwijls veel interessanter om eerst eens goed te luisteren tijdens de soundcheck en dan pas te achterhalen wat je mist (en ook echt nodig hebt).

De ervaring leert mij dat je, wanneer je elk instrument in de monitor wilt, nooit een goede monitormix kan hebben.

Tho
20 december 2007, 18:37
In principe heb ik geen monitor geluid nodig. Ik ken al mijn partijen perfect en onafhankelijk uit mijn hoofd. Ik kan er zelfs ritme in houden zonder drums, hoewel ik live te snel dreig te gaan.

Drums heb ik dus sowieso nodig. Maar om me ook echt in m'n element te voelen moet ik mezelf ook kunnen horen

future2future
20 december 2007, 19:52
Ik speel misschien andere dingen dan de rest hier want ik heb op 1 of 2 gigs na geen ervaring met optredens zonder monitors. Heb altijd monitors.

Tho
20 december 2007, 21:30
Ik speel misschien andere dingen dan de rest hier want ik heb op 1 of 2 gigs na geen ervaring met optredens zonder monitors. Heb altijd monitors.

Ik ook hoor. Zelfs in kroegen

Luke-wannabe
21 december 2007, 00:54
Zing je?

edit: Wauw! ik heb voor het eerst de melding dat: 1 m'n bericht te kort is en dat, 2: Ik snel een bericht probeer te posten.
Ik heb gezongen, ja. Doe ik niet meer omdat dat irritant is met het drummen.

@ iedereen: Als je maar 1 of 2 keer zonder monitors hebt gespeeld is dat echt luxe! Ben benieuwd in wat voor bandje je dan speelt. Als je covers speelt kan ik dat begrijpen. Word toch iets meer moeite voor gedaan dan voor bands die hun eigen muziek willen laten horen.

B_2_the_a
21 december 2007, 01:01
ik heb eigenlijk altijd wel monitors gehad op het podium..
int begin voornamelijk alleen voor de zangeres.. maar daarna kon het allemaal wat uitgebreider..

nu heb ik gewoon m'n eigen monitors + tafel ;)

DeiDRagonas
21 december 2007, 01:16
Ik heb ook altijd monitoren. Maar dan alleen voor mn zang, want in kleine kroegen heb ik genoeg aan mn amp. Ook heb ik nooit moeite om de bass of drums te horen. In grotere zalen is het een ander verhaal inderdaad, maar ook daar heb ik vaak alleen de zangeres, kick/snare en natuurlijk mijn eigen vocalen in de monitor. Zoals eerder genoemd kunnen reeflecties van de achterwand v/d zaal nog wel eens heel lastig zijn. Vooral op de kick heb ik daar erg last van, maar dan gaat ie gewoon in de monitor iets harder. Verder nooit problemen met soundcheck, geluidsmensen etc etc, maar dat komt ook omdat ik zelf zo'n geluids dude ben en dus heel goed weet hoe belangrijk een goede communicatie is tijdens/voor mn soundcheck.

grt Roy!!

gieros
21 december 2007, 01:23
Ik speel zonder monitor in kleine ruimtes (cafes/kroegen), maar een monitor (die het doet) vind ik fijn om te hebben in grotere ruimtes of als je een keer buiten moet spelen.

Kim Wilson
21 december 2007, 07:53
...
@ iedereen: Als je maar 1 of 2 keer zonder monitors hebt gespeeld is dat echt luxe! Ben benieuwd in wat voor bandje je dan speelt. Als je covers speelt kan ik dat begrijpen. Word toch iets meer moeite voor gedaan dan voor bands die hun eigen muziek willen laten horen.
Bluesband. En zoals ik al zei, wij nemen onze eigen PA-mensen mee, met hun apparatuur. Dat scheelt natuurlijk ook. :)

Harry
21 december 2007, 09:25
wij hebben een eigen PA die bijna altijd mee gaat. En als er apparatuur staat hoort daar gewoon monitoring bij. Ben wel met een kleinere installatie bezig, maar daat komen toch wel minstens 2 monitoren bij.

Wij hebben de mazzel dat we allemaal een baan hebben en zoiets kunnen betalen. Voor jongere muzikanten zal dat wel wat lastiger zijn.

AutoStatic
21 december 2007, 10:01
@ iedereen: Als je maar 1 of 2 keer zonder monitors hebt gespeeld is dat echt luxe! Ben benieuwd in wat voor bandje je dan speelt. Als je covers speelt kan ik dat begrijpen. Word toch iets meer moeite voor gedaan dan voor bands die hun eigen muziek willen laten horen.Dan ben ik wel benieuwd waar jouw bandje zoal speelt want ik heb zelf echt zelden zonder monitoring gespeeld. Eigenlijk alleen op plekken waar monitoring gewoon geen zin heeft omdat je min of meer zelf vóór de PA staat, zoals de SCSI Cell in Den Haag om maar wat te noemen. Een beetje monitoring is echt geen overbodige luxe en in een beetje zaal behoort het gewoon tot de standaard uitrusting.

Kim Wilson
21 december 2007, 10:03
Ach, Luke heeft waarschijnlijk zo'n kutband, dat ze daar uberhaupt geen moeite voor doen. :D






(geintje, Luke! Ik heb je nog nooit gehoord, dus kan er ook niks van zeggen ;) )

Luke-wannabe
21 december 2007, 11:55
Haha no offence taken ;).
Nou ja bijvoorbeeld in kroegjes staat er eigenlijk altijd geen monitoring. Wat ik niet eens zo vreemd vind eigenlijk. Maarja misschien hebben wij wel net peg ofzo?

Nielsje
21 december 2007, 12:03
Tja, ik heb in het verleden ook wel opgetreden zonder monitors, maar tis gewoon niet handig. Voor m'n eigen gitaar partijen heb ik het niet nodig, maar het is soms wel prettig. Ligt ook aan de opstelling op het podium, heb je een ruim podium zodat je alles goed en fijn kan opstellen, of sta je op een klein podium waarbij je eigenlijk op het drumstel staat?

Voor de zang nemen we het liefst een eigen monitor mee, of we vragen expliciet van te voren of die er zijn.

Kim Wilson
21 december 2007, 12:05
Voor gitaar vind ik monitor overigens overbodig. Ik sta ongeveer tegen mijn versterker aan in 90% van de gevallen, en die staat zodanig (plaatsing en volume) dat ik die als monitoring gebruik. Niet dat ik alles overstem, maar ik kan mezelf wel horen. Voor de zang vind ik een monitor onmisbaar. Ik zing ook een aantal nummers, en ik doe wat achtergronddingetjes, en dan moet je echt wel monitors hebben.

AutoStatic
21 december 2007, 12:08
Haha no offence taken ;).
Nou ja bijvoorbeeld in kroegjes staat er eigenlijk altijd geen monitoring. Wat ik niet eens zo vreemd vind eigenlijk. Maarja misschien hebben wij wel net peg ofzo?Mijn ervaring is anders en heb ook wel in de nodige kroegjes gespeeld. Kroegen waar regelmatig bands optreden (muziekcafés) hebben meestal wel monitors staan is mijn ervaring (de Bliksem en de Engel in Den Helder, de Asgard en The Rose in Beverwijk, Bitterzoet en Winston Kingdom in Amsterdam om maar wat te noemen).

Luke-wannabe
21 december 2007, 15:23
Mijn ervaring is anders en heb ook wel in de nodige kroegjes gespeeld. Kroegen waar regelmatig bands optreden (muziekcafés) hebben meestal wel monitors staan is mijn ervaring (de Bliksem en de Engel in Den Helder, de Asgard en The Rose in Beverwijk, Bitterzoet en Winston Kingdom in Amsterdam om maar wat te noemen).
Dan heb ik gewoon pech gehad denk ik ;)

DeiDRagonas
21 december 2007, 15:38
Dat denk ik ook, want in de kroegjes waar ik gestaan heb stonden altijd wel 1 of 2 monitoren. En tis ook vrij simpel: zonder een monitor voor mn vocals speel ik gewoon niet! Its that easy.. Ik ga mezelf niet voor lul zetten omdat een kroegbaasje te lui is een monitor te regelen.

Roy.

Luke-wannabe
21 december 2007, 17:11
Nou ja, onze zangeres zingt ook vaak zat zonder monitor..
Beetje luxe gewend :hippie:

Neals
21 december 2007, 18:18
Ik speelde in allemaal punkbandjes, en zie monitoring als luxe. Merkte alleen wel dat bij grote zalen een goeie monitoring meewerkt aan een goede show. Vooral bij grote afstand gitaaramp/ik wens ik over monitoring te spelen.

Mitch
23 december 2007, 12:41
Met Electric Co, onze U2 tribute zijn we toch echt afhankelijk van een goede monitoring anders wordt het bij een aantal nummers een zootje. Als je bijvoorbeeld afhankelijk bent van een looper is het toch wel handig als meer mensen dan alleen de drummer die hoort. Of als je afhnakelijk bent van de snelheid van een delay is hte toch wel prettig als je de gitarist hoort.
Anyway, onze vaste geluidsman heeft een nieuwe, uitgebreidere set die we vanavond voor het eerst gaan proberen en dat betekent o.a. dat ik vanavond voor het eerst in-ear ga :nervous:
Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Aan de ene kant lijkt het me wel een voordeel omdat ik best een drukke monitormix heb en die met geluidsbeschermende oordoppen in niet altijd even lekker gedefinieerd binnen krijg. Van mezelf toetsen, akoestische gitaar, mijn zang en meestal (als we de monitorgroep delen) de zang van de bassiste, plus nog een beetje gitaar van de lead gitarist. Mijn eigen elektrishce gitaar gaat nooit over de monitor.

Daemon
23 december 2007, 13:02
Wij spelen eigen werk en hebben nog nooit zonder monitoren gespeeld. Ik heb zelf ook altijd zoiets van: als ik drum & mezelf maar goed kan horen is 't prima :)

Mitch
24 december 2007, 12:48
Godsamme zeg, de eerste avond met in-ear was niet echt een feest. De mix leek goed, maar bleek toch niet goed te zijn (iets te weinig tijd voor soundcheck, zaal liep al vol...). Dat kon wel weer enigszins worden rechtgebreeën, maar een leker soepel lopende set krijg je er niet door ! Tot overmaat van ramp viel om de 20, 30 seconden het gleid even weg. Dat bleek later aan de limiter te liggen, terwijl we dachten dat het iets met storen van de zenders te maken had. Aaaaargh !
Het mixen gaan we wel een keer repeteren, want ondanks alle kwaaltjes speelde het op een bepaalde manier wel rustiger. En ik zong makkelijker zuiver dan met de combinatie 'monitor + oordoppen'. Daarvan hoorde ik wel eens opnames terug dat ik daht "hè ? Ik had helemaal niet door dat ik vals zong ?" maar ik besef nu dat je met doppen in toch een bepaald detail mist die het moeilijker maakt (voor mij althans) om zuiver te zingen, vooral met hoge noten.

Daemon
24 december 2007, 15:36
Welk inear systeem gebruik je?

Mitch
24 december 2007, 17:23
Sennheiser, type weet ik niet. In ieder geval een setje met pluggen met enkele drivers, maar dat was prima te doen. Het dempte heel behoorlijk en gaf een goed helder geluid op zich.

Firebird
26 december 2007, 14:38
Toch best knap, spelen en vooral zingen zonder monitors. Ik heb praktisch altijd wel een monitor gehad bij gigs, waar ik voornamelijk alleen maar zang op wilde hebben.

Nu ben ik zelf een beetje aan het aanklooien als monitorman... het is een vak apart hoor. Je moet met de aanwijzingen van een artiest proberen een juiste mix voor hem te maken. Probeer van "Dit klinkt kut" maar eens een beter geluid neer te zetten.

Veel bandjes (en gek genoeg ook zangers/zangeressen) hebben gewoon alles op hun monitor. Kick, Bas, 2x loeiende gitaren + de eigen vocals. En dat op standje sambal. Dat gaat dus niet werken. Dan komt de zanger/zangeres naar me toe, "Ja, het moet echt harder, want ik hoor mezelf niet!". Dan kijk ik naar mn tafel en zie dat de faber op +5 dB staat, de Aux op drie-kwart en gewoon keihard ge-EQ'd.

Ik probeer, als iemand van alles wat op zn monitor wil hebben vooral de definitie van het instrument eruit te halen. Bij de Kick de 'click', bas de vingers die aanslaan enz. Dan heb je niet een compleet dichtgesmeerde monitormix, maar toch van alles wat dat toch best aardig hard kan.

Uiteraard hangt alles af van wat voor apparatuur je tot je beschikking hebt. Ik vind zelf een stel Equalizers voor je monitors toch wel erg belangrijk, ik moest laatst ergens monitors doen zonder EQ's... nooit meer. Wat n ramp!

Han S
26 december 2007, 15:22
Hoezo ramp? Je moet uitkijken met EQ dat je niet zo ver gaat met uitfluiten dat je een wolle deken geluid over houdt. Met een goed systeem is EQ niet per sé nodig. Een monitor gaat net zo hard totdat hij gaat feedbacken, meer kan niet al zet je een miljoen watt neer. Soms kan het zomaar helpen als de gitaren wat minder hard gaan op het podium, maar doe dat voorstel maar eens, krijgt meestal onmiddelijk de drummer de schuld.

Ik heb wel monitors gedaan op een groot festival met echt professionele jongens en soms kun je gewoon tijdens het spelen op het podium met elkaar praten zonder te schreeuwen. Dat hoef je in de gemiddelde club niet te proberen.

Ligt dat aan de geluidsmensen?

thieske
26 december 2007, 17:06
Ik merk dat nu wel in theaters spelen monitoring heeel belangrijk kan zijn. Ik zing niet veel en wat ik zing hoor ik goed door de monitors. Alleen mn gitaar(die heel zacht moet) hoor ik zooo ontzettend kut door de monitors. Ik hoor m wel, maar heel schel en plastic.. dat is echt ontzettend wennen, en bovendien speel je niet lekker omdat je denkt"ik klink vast heeel kut" als ik het daarna terughoor valt dat eigenlijk wel mee...

Harald
26 december 2007, 17:23
Belangrijkste op kroegpodia is de monitor voor de zang. Voor de rest zetten we vaak nog het liefst een goede sound met de backline neer, al is dat niet zaligmakend als de vorm van de kroeg niet meewerkt. L- vorm met podium in de hoek van de L is wel lastig wat dat betreft. Helaas ook meegemaakt dat er veel spullen komen in een relatief kleine kroeg, ze twee tot drie uur bezig zijn om alles neer te zetten, met tig monitors, en je vervolgens een half uur hebt voor de eigenlijke soundcheck, met een pokkegeluid op het podium. Doe me dan maar een simpelere set... Na zo'n tijd wachten uiteindelijk moeten haasten om in te regelen en uiteindelijk bijna alleen toetsen over de monitor horen, wordt ik niet blij van.

Maar het kan ook anders gelukkig. In Get Rhytmn live opnames gemaakt, die erg goed klinken, en met een prima podiumgeluid, terwijl ik daar zelf harder kon spelen dan op de meeste plekken. (wat een paar solos zeker ten goede kwam)(we schijnen het podiumgeluid wel heel beschaafd te houden afgaande op reakties van knoppenmensen) Op het bluesfestival in Mook was het ook prima voor elkaar, goed geluid, lekker gespeeld, al werd er door een andere band daar geklaagd...ligt blijkbaar dus ook aan jezelf. En in Hoorn hadden we, na te hebben moeten spelen in een ellende situatie, de dag ervoor, bijna alleen zang en toetsen over de PA en monitors, kleine zaal, en dat werkte ook prima.

Volledige afwezigheid van monitors maak ik trouwens niet zo vaak mee.

Als ik solo akoestisch speel is monitoring wel fijn, maar ik heb sowieso mijn AER bij. Met monitor kun je daar lekker tussenin staan of zitten, heerlijk!

Han S
26 december 2007, 17:25
Ik merk dat nu wel in theaters spelen monitoring heeel belangrijk kan zijn. Ik zing niet veel en wat ik zing hoor ik goed door de monitors. Alleen mn gitaar(die heel zacht moet) hoor ik zooo ontzettend kut door de monitors. Ik hoor m wel, maar heel schel en plastic.. dat is echt ontzettend wennen, en bovendien speel je niet lekker omdat je denkt"ik klink vast heeel kut" als ik het daarna terughoor valt dat eigenlijk wel mee...

Ik heb een kleine wedge monitor met een Celestion G65 er in, die leg ik voor me neer en ik hoor de gitaar perfect en met een perfect geluid.

thieske
26 december 2007, 17:59
daar kun je t geluid van de mic voor mn amp dan ook op doorlussen? Hoe steekt dat in zn werk?

Han S
26 december 2007, 18:07
daar kun je t geluid van de mic voor mn amp dan ook op doorlussen? Hoe steekt dat in zn werk?

Ik zet die monitor gewoon op de speaker out van de JCM800 en het volume zodanig dat ik hem goed hoor. De microfoon staat voor de speakerkast van die JCM en dat is hard zat voor de FOH technicus, maar ik voorkom zo wel dat iedereen op zo'n podium last heeft van mijn gitaar en ik hoor hem prima omdat die speaker me recht in het gezicht blaast.

Zelf gebouwd klein monitorkassie met een gebruikt speakertje er in, kost een drol en iedereen is blij.

Arvoitus
4 januari 2008, 15:53
In principe heb ik geen monitor geluid nodig. Ik ken al mijn partijen perfect en onafhankelijk uit mijn hoofd. Ik kan er zelfs ritme in houden zonder drums, hoewel ik live te snel dreig te gaan.

Drums heb ik dus sowieso nodig. Maar om me ook echt in m'n element te voelen moet ik mezelf ook kunnen horen
Precies hetzelfde hier.

Ik sta meestal dicht genoeg bij de drummer om die te horen, en meestal luister ik gewoon naar mijn amp die staat te blazen.

Af en toe is zang ook wel handig om precies te weten waar ik een leidje ben.

vulvasonic
4 januari 2008, 16:30
Wat ik hier heel vaak lees is het volgende: 'Ja we hadden geen monitors dus ik kon mezelf niet horen en daarom ging dit en dat fout!'
Dat vind ik persoonlijk echt heel irritant, want dit wijst erop dat deze mensen in kwestie geen enkele ervaring hebben met gigs spelen, maar wel vet stoer willen meepraten. Want als je een beetje die ervaring hebt, weet je dat in 9 van de 10 tenten waar je staat te spelen geen monitoring is.
En dan altijd de onkunde van de persoon in kwestie verbergen door te zeggen van: 'Ja die hoorde die niet en ik hoorde ook niks waardoor m'n solo een maat te vroeg was!'
Wat jullie?

Ik zal mezelf niet groter maken dan ik ben, maar ik zou mezelf toch niet helemaal onkundig willen noemen. Als je een solo een maat te vroeg inzet, dan mankeert er iets aan je oren, dat mag duidelijk zijn. De problemen van een slechte monitoring of zelfs het ontbreken ervan liggen danook niet in ritmische oneffenheden, want die drummer hoor je toch wel overal doorheen. Het is vooral het probleem van een slechte balans en het wegvallen van hele frequentiegebieden dat stoort op het gebied van de muzikale communicatie en interactie dat muziek nu juist op een hoger plan kan brengen.

Daarom is goede monitoring zo belangrijk. En daarom ben ik ook zo verbaast dat er altijd zo gemakkelijk over gedaan wordt. Het is vaak het lulletje van het PA-bedrijf dat de monitoring mag doen. FOUT, want in mijn optiek is een goed podiumgeluid vele malen belangrijker dan een goed zaalgeluid. Met een klotegeluid op het podium haal je alle energie uit de band, waardoor de band nimmer zal overtuigen. Een goede balans op het podium kan een band juist dat extra stuk bezieling geven waardoor de zaal het beste van de band krijgt te horen. Daar malen ze niet om een beetje meer laag, of midden of hoog en dat soort geleuter. Het gaat tenslotte om 'the vibe'! :D

Natuurlijk kun je in een klein cafe (niet noodzakelijk aan een haven) best zonder monitors spelen. Maar ik heb in zalen gespeeld waarbij slechte monitoring alles naar de kloten hielp, omdat ik ECHT geen onderscheid meer kon maken tussen alle instrumenten en alle reflecties van het geluid.
Gelukkig werk ik nu met iemand die het vak verstaat en die me nog NOOIT in de steek heeft gelaten. En ik kan je vertellen dat dat een verademing is, na die talloze apen die als een doedelzak aan een stel knoppen staan te draaien, terwijl ze hun oren thuis in een glas bier op het nachtkastje hebben laten staan weken.

DeiDRagonas
4 januari 2008, 18:21
Amen...............

EuroCinema
4 januari 2008, 20:23
Van goeie monitoring word ik erg vrolijk. Hoe beter je elkaar hoort, hoe beter je op elkaar kunt inspelen. Maar als muzikant moet je wel tegen een beetje uitdaging kunnen kwa podiumgeluid. Met een hihat kom ik al een heel eind kwa houvast, als het echt moet.

Nog belangrijker is je eigen verantwoordelijkheid als band. Tegen idiote volumes op het podium valt niet op te monitoren. Als jij je amp na de soundcheck nog even een stuk harder zet en de drummer van de adrenaline op zijn bekkens gaat zitten hengsten, redt de zangmonitor het niet. Dan krijg je geirriteerde blikken naar de geluidsman, vervolgens piepende monitors, nog meer irritatie en ten slotte een geluidsman die denkt: zoek het maar uit. En terecht. Hetzelfde geldt trouwens voor de zaalmix. Als je band op het podium uit balans is en het podiumgeluid keihard de zaal in vliegt, kan de geluidsman nog weinig redden.

En als laatste... een goed geluid heeft ook te maken met arrangeren en met je sound. Veel bands spelen live aardig wat drukker dan tijdens repetities. Zorg dat je niet in het frequentiegebied van de zang gaat zitten pielen, speel niet elk gaatje dicht en geef elkaar bij solo´s de ruimte. Stel je amp zo af dat je in de mix je eigen plek inneemt, in plaats van alles van sublaag tot superhoog dicht te willen smeren met een `vol en breed`geluid. Rustig aan met de driedubbele delays die de boel volplakken en de chorusachtigen die je sound doen wegwaaien. Zorg dat je je eigen solo´s harder zet met booster of volumepedaal, een vreemde geluidsman weet niet wanneer ze komen. Wedden dat je dan opeens veel betere geluidsmensen tegenkomt... :)

Luke-wannabe
5 januari 2008, 13:33
Ik zal mezelf niet groter maken dan ik ben, maar ik zou mezelf toch niet helemaal onkundig willen noemen. Als je een solo een maat te vroeg inzet, dan mankeert er iets aan je oren, dat mag duidelijk zijn. De problemen van een slechte monitoring of zelfs het ontbreken ervan liggen danook niet in ritmische oneffenheden, want die drummer hoor je toch wel overal doorheen. Het is vooral het probleem van een slechte balans en het wegvallen van hele frequentiegebieden dat stoort op het gebied van de muzikale communicatie en interactie dat muziek nu juist op een hoger plan kan brengen.

Daarom is goede monitoring zo belangrijk. En daarom ben ik ook zo verbaast dat er altijd zo gemakkelijk over gedaan wordt. Het is vaak het lulletje van het PA-bedrijf dat de monitoring mag doen. FOUT, want in mijn optiek is een goed podiumgeluid vele malen belangrijker dan een goed zaalgeluid. Met een klotegeluid op het podium haal je alle energie uit de band, waardoor de band nimmer zal overtuigen. Een goede balans op het podium kan een band juist dat extra stuk bezieling geven waardoor de zaal het beste van de band krijgt te horen. Daar malen ze niet om een beetje meer laag, of midden of hoog en dat soort geleuter. Het gaat tenslotte om 'the vibe'! :D

Natuurlijk kun je in een klein cafe (niet noodzakelijk aan een haven) best zonder monitors spelen. Maar ik heb in zalen gespeeld waarbij slechte monitoring alles naar de kloten hielp, omdat ik ECHT geen onderscheid meer kon maken tussen alle instrumenten en alle reflecties van het geluid.
Gelukkig werk ik nu met iemand die het vak verstaat en die me nog NOOIT in de steek heeft gelaten. En ik kan je vertellen dat dat een verademing is, na die talloze apen die als een doedelzak aan een stel knoppen staan te draaien, terwijl ze hun oren thuis in een glas bier op het nachtkastje hebben laten staan weken.
Ja maar wat ik probeer te zeggen is het volgende: Een goede gig kan ook zonder monitors. Heb 2 weken geleden nog een gig gespeeld waarbij het publiek helemaal uit zijn bol ging en zelf tot 3 keer toe om een toegift vroeg. En ook die gig was zonder monitors. Eigenlijk alleen maar voor de zangeres om zichzelf te horen.

Aimé
7 januari 2008, 12:44
Dat je de drummer sowieso over alles heen hoort lijkt voor mij niet te kloppen (wel, niet altijd)...heb nog niet veel gespeeld, en al helemaal niet in grote zalen, maar met slecht afgestelde monitors lijkt het alsof er een delay zit op de drums en raak ik tijdens zingen en spelen zodanig verward ivm wat nu de échte snare-aanslag was, enz...om gek van te worden. Zeker als de band eigenlijk de frontman een beetje volgt, en je constant de drummer zijn fout hoort verbeteren. Daarom. Alles pokke, pokke, pokkehard zetten. Tijdens rock Affligem werd ik omvergeblazen door het volume van de monitor, zalig was dat. Andere keren moest ik bijna tegen mijn versterker aankruipen om iets te horen (heb vaak het probleem dat ik men versterker niet te luid mag zetten, "omdat het dan niets uitdoet dat ie gemic-ed wordt" DUS?! Mic hem dan niet, duhhh..)

Lexvandoef
7 januari 2008, 12:59
En ook die gig was zonder monitors. Eigenlijk alleen maar voor de zangeres om zichzelf te horen.

Dus eigenlijk speelden jullie wel met een monitor? :hippie:

Ik hoef mezelf qua gitaar niet te horen op de monitor, ik hoor mijn amp en de van mijn medegitarist bijna altijd goed als we spelen, net als de drummer en de bassist.
Maar als wij zonder monitor gaan zingen wordt het echt een stuk slechter dan dat wij normaal kunnen, dat hebben we al gemerkt, gewoon omdat je dan niet hoort wat je zingt en dan gaan we vals. We zingen allemaal ook een stukje backing, en nou heb ik er sowieso wel moeite mee, maar als ik mezelf ook niet hoor zingen kan ik er van op aan dat het vals is.

EuroCinema
7 januari 2008, 19:09
Dat je de drummer sowieso over alles heen hoort lijkt voor mij niet te kloppen (wel, niet altijd)...heb nog niet veel gespeeld, en al helemaal niet in grote zalen, maar met slecht afgestelde monitors lijkt het alsof er een delay zit op de drums en raak ik tijdens zingen en spelen zodanig verward ivm wat nu de échte snare-aanslag was, enz...om gek van te worden. Zeker als de band eigenlijk de frontman een beetje volgt, en je constant de drummer zijn fout hoort verbeteren. Daarom. Alles pokke, pokke, pokkehard zetten. Tijdens rock Affligem werd ik omvergeblazen door het volume van de monitor, zalig was dat. Andere keren moest ik bijna tegen mijn versterker aankruipen om iets te horen (heb vaak het probleem dat ik men versterker niet te luid mag zetten, "omdat het dan niets uitdoet dat ie gemic-ed wordt" DUS?! Mic hem dan niet, duhhh..)
:seriousf:
Klinkt alsof jij wel netjes naar de instructies van de monitormixer luistert maar je medebandleden niet. Ik bedoel: als je jezelf niet hoort, en de drummer hoor je ook niet, wie staat er dan in hemelsnaam over jullie beiden en over de monitormix heen te blazen?
Het voordeel van gemic-ed worden is dat je breed te horen bent in de hele zaal. Met alles pokkehard horen de mensen die pal voor jou staan alleen jou, willen ze de bas horen dan moeten ze een paar stappen naar links/rechts doen. Komt het luisterplezier niet echt ten goede.

Aimé
8 januari 2008, 15:31
Ik ga toch maar stoppen met naar die instructies te luisteren ;). Tenminste, die van de "minder professionele" gevallen (je weet wel, standaard zang-boxjes, behringer mengpaneel, ...)
In een bepaald jeugdhuis volgde ik inderdaad de instructies nauwgezet op, zodat ik mijn Laney transistorversterkertje van 30watt ongeveer op 3-4 had staan (weet het niet precies meer) terwijl ik altijd speelde op 8 ofzo. Onhoorbaar, serieus. Zeker omdat ie dicht tegen de drums stond. Tis toch vreemd, zo'n dingen moet je merken tijdens de soundcheck, maarja, nog niet veel ervaring hé, en nog niet zo'n grote bek gekweekt ook. Dan laat jeje maar doen en heb je daarna een klet van een kutgevoel op je nek.

In een zaaltje in Aalst waar er optredens worden georganiseerd werd er ook altijd gebruik gemaakt van de PA (zang, drum, gitaar, ...), de laatste keer dat ik langskwam werd dit beperkt tot de drum en de zang. De gitaren klonken naar mijn inziens toch een stuk beter. Thangt natuurlijk erg van de locatie af (daar was sprake van verschrikkelijke feedback-problemen, ten gevolge van een slechte akoustiek) en de afstand van versterker - publiek, toch? Mijn versterker komt sowieso zo ver mogelijk achter mij te staan, naast de drum in ieder geval, want ik loop redelijk veel heen en weer en je dan effe uit je "geluidsstraal" begeven is niet zo fijn. Soit, nogmaals, kheb niet veel ervaring, maar tegenwoordig interesseert het me niet veel meer hoe het publiek het geluid ervaart, tis vooral de kick die IK wil krijgen. Mensen staan tegenwoordig toch maar verveelt te kijken (jaja zal wss aan onze muziek liggen :p) een versterker die je niet hoort laat je véél slechter spelen dan een bepaald deel van het publiek dat meer trebble te verwerken krijgt (en dat mss kut vindt?)

EuroCinema
8 januari 2008, 17:47
Inhoorbaar, serieus. Zeker omdat ie dicht tegen de drums stond.


Mijn versterker komt sowieso zo ver mogelijk achter mij te staan, naast de drum in ieder geval, want ik loop redelijk veel heen en weer en je dan effe uit je "geluidsstraal" begeven is niet zo fijn.


Okee, dus je was slecht te horen, "zeker omdat" je zelf je amp op een verkeerde plek had gezet. Met als reden dat je veel heen en weer loopt? Waar moet je dan heen? Wat heb je allemaal te doen op dat podium waarvoor je rond moet rennen? Kijk, sterren die in stadions spelen, moeten wel een beetje rondlopen om het visueel interessant te houden. Daar is hun set-up dan ook op berekend. Ze hebben meerdere vaste plekken met monitors en soms satellietpedalboards. Lijkt me voor jou nog niet aan de orde (en als je die houding tegenover je publiek houdt, zal dat niet snel veranderen!)

Aimé
8 januari 2008, 19:17
Heen en weer lopen moet je niet letterlijk nemen, maar je kent dat wel, beetje te enthousiast rondspringen tijdens stukken waar je niet moet zingen ;) en waarom die 2 quotes? Een versterker die ver van mij staat + luid vind ik gewoon aangenamer dan eentje dat dichtbij staat en stil?

Ik krijg ook echt altijd slechte commentaar als ik bezig ben over mijn houding tegenover het publiek. Ik doe heus moeite om het publiek erbij te trekken, maar als dat na 4 lieders niet lukt geef ik het ook op. Tis meestal de moeite niet. Waar wij tot nu toe hebben opgetreden was het ook nooit niet echt vet qua publiek. (man man wat kom ik negatief over héhé)

Luke-wannabe
8 januari 2008, 19:27
Dus eigenlijk speelden jullie wel met een monitor? :hippie:

Ik hoef mezelf qua gitaar niet te horen op de monitor, ik hoor mijn amp en de van mijn medegitarist bijna altijd goed als we spelen, net als de drummer en de bassist.
Maar als wij zonder monitor gaan zingen wordt het echt een stuk slechter dan dat wij normaal kunnen, dat hebben we al gemerkt, gewoon omdat je dan niet hoort wat je zingt en dan gaan we vals. We zingen allemaal ook een stukje backing, en nou heb ik er sowieso wel moeite mee, maar als ik mezelf ook niet hoor zingen kan ik er van op aan dat het vals is.
Nou ja de zangeres alleen. Maar ik kan dan zowat geen gitaar en bas horen. Of in ieder geval heel slecht. Dus dan doe je het maar op gevoel.

Lexvandoef
8 januari 2008, 19:40
Nou ja de zangeres alleen. Maar ik kan dan zowat geen gitaar en bas horen. Of in ieder geval heel slecht. Dus dan doe je het maar op gevoel.

oh wacht, jij drumt natuurlijk in Crimson Sky. Dan is het wel relaxed om iig bas/zang op je monitor te hebben. Lijkt me wel lastig trouwens, als de rest niet goed hoort.

EuroCinema
9 januari 2008, 09:44
en waarom die 2 quotes? Een versterker die ver van mij staat + luid vind ik gewoon aangenamer dan eentje dat dichtbij staat en stil?

Maar je geeft ook zelf aan dat 1 van de redenen was dat op die gig het podiumgeluid slecht was. I'm just saying...

Luke-wannabe
9 januari 2008, 10:29
oh wacht, jij drumt natuurlijk in Crimson Sky. Dan is het wel relaxed om iig bas/zang op je monitor te hebben. Lijkt me wel lastig trouwens, als de rest niet goed hoort.
Maar alsnog is het als gitarist ook verneukt als je de rest én jezelf niet kan horen ;)

Lexvandoef
9 januari 2008, 11:02
Maar alsnog is het als gitarist ook verneukt als je de rest én jezelf niet kan horen ;)

Ja maar ik heb wel gemerkt dat ik als gitarist de band en mezelf sowieso wel beter hoor dan als ik drum.
Je staat toch meer 'in' het geluid van de band als gitarist vind ik, omdat je voor de drums/bas/gitaren staat dan als drummer omdat je helemaal achteraan zit (ik ben ook drummert in een bandje geweest). Ik heb dan ook niet echt gitaren/bas over de monitor nodig gehad tot nu toe al gitarist, maar als drummer vind ik het wel fijn/nodig.