PDA

View Full Version : JCM 900, interne scheur en dan...



dcores
19 december 2007, 21:56
Luitjes!

speel al dikke 14 jaar gitaar. Maar heb pas sinds een jaar het geluid wat ik wil.
Dit .d.m.v mn Marshall JCM 900...
Ik gebruikte ten alle tijden het scheurkanaal van de marshall met daarbij een Zoom8080 multieffect

Die Zoom, die heb ik aan de wilgen gehangen. Het geluid wordt zo enorm gedowngrade als met dit multieffect speel. Zonde van de versterker....

Mn setup is nu:

JCM-900, Bosstunerpedal > gitaar (Gibson Les Paul Std)

Maar ik wil meer...

Ik heb een duwtje in goede richting nodig. Hoewel smaken verschillen qua klankkleur zoek ik een extra pedaal wat ik aan kan gooien op het moment dat ik een solo er ingooi. Mn Solo wil ik meer body en sustain geven...

heb eens voor de tryout een tubescreamer en een turbo-dist er tussen gehad, maar ze klinken beide heel erg iel en dun als boost pedaal

heeft iemand tips of een schop in de goede richting waarmee ik kan experimenteren om mijn solo's meer body te geven...

mijn dank is groot!

D.

arjanb01
19 december 2007, 21:59
Equalizer misschien ? Boss maakt goeie eq pedaaltjes. Daar kan je de body prima mee instellen.

Jimwoud
19 december 2007, 22:00
Je kunt een EQ pedaal proberen zo kun je eventueel ook meer bas boosten. Laatst weer eens over een JCM 900 gespeeld, maar kreeg met mijn Jeckyll & Hyde over het clean kanaal een betere distortion dan uit de versterker zelf, ook veel meer body.

Rude Perception
19 december 2007, 22:19
Moeilijk, ik heb ook altijd het gevoel dat overdrives/distortionpedalen je geluid heel iel maken. Ik heb zelf een Zakk Wylde overdrive. Ik vind hem erg lekker. Ik gebruik hem ergens anders voor (3de kanaal, extra overdrive over m'n overdrive kanaal), maar ook als solo-boost zal hij erg lekker zijn. Gain omlaag, tone iets onder 12 uur en volume naar wens. Geeft in mijn setup een heerlijke zingende solo. Laat je niet afschrikken door de naar Zakk Wylde.

Verder zou ik ook kijken naar een Boss EQ-7.

Nitefly7
19 december 2007, 22:37
Volgorde van aanbeveling:

-Boss GE-7 (zwaar onderschat pedaal en eigenlijk 'te moeilijk' voor velen.. ik ga het er toch mee proberen..!); hiermee kun je boosten/cutten/benadrukken van frequenties/storende dingen weghalen/ bijna perfect afstellen op iedere amp ...etc..

- Xotic RC Boost; kan een flinke stoot geven + treble/bass control om wat 'makkelijker' een gewenst resultaat te geven; niet zo extreem als GE-7, maar erg stil en laat je versterker ook nog steeds klinken als je 'versterker'

-Xotic AC Boost; zelfde als RC Boost, maar dan met een meer eigen klankkleur en een flinke lading gain

-Fulltone OCD; heftige boost die niet geheel 'transparant' blijft.. maar wel verd*md lekker klinkt..!

AutoStatic
19 december 2007, 22:55
Hé dcores, ik heb zelf jaren een JCM900 gehad en wat ik er lekker bij vond matchen is de Mostortion MT-10 van Ibanez. Die komen nog wel eens langs op MP, is een al wat ouder pedaal. Heb ook wel eens een Tubescreamer geprobeerd op dat ding maar dat werkte niet.
Ik zou toch ook heel stiekem verder kijken voor een andere versterker, als ik ergens geen spijt van heb dan is het wel het verkopen van mijn JCM900. Ooit nieuw gekocht en meer dan 10 jaar op gespeeld maar echt een topversterker is het niet. Maar da's mijn persoonlijke mening.

Mitch
20 december 2007, 00:09
Als je al lekker wat vervorming gebruikt kun je er een booster voor gebruiken die je dan flink kan opendraaien, krijg je (afhankelijk van hoe de amp staat afgesteld) extra ballen, sustain en evt. volume voor terug.

dcores
20 december 2007, 09:08
AutoStatic >

He dude! heb laatste op een Mesa Boogie combo van 50w(type weet ik ff niet) gespeeld en ok...10 keer beter dan. Maar heb al veel versterkers binnen de jcm900 klasse gespeeld en ik vind m nog steeds rete dik. Maar zoals je zegt, ieder zijn mening....;)

Denk dat ik Boos GE-7 eens ga proberen bij de gitaarboer hier...
met een beetje prutsen en stoeien met ik wel een end komen...

thanks dudes!

later!

Don....

Kim Wilson
20 december 2007, 09:14
GE-7 is idd een goeie en goedkope optie. Een Boss OD-3 kan ook, dan kun je er nog iets gain aan toevoegen ook. Of de gain dicht en het level omhoog, als pure booster. Of beide pedalen (heb ik ook, alleen heb ik geen OD-3 maar een BD-2).

AutoStatic
20 december 2007, 09:52
AutoStatic >

He dude! heb laatste op een Mesa Boogie combo van 50w(type weet ik ff niet) gespeeld en ok...10 keer beter dan. Maar heb al veel versterkers binnen de jcm900 klasse gespeeld en ik vind m nog steeds rete dik. Maar zoals je zegt, ieder zijn mening....;)True, het is zeker geen slechte versterker en ik heb er jaren met plezier op gespeeld. Ik zou idd zo'n GE-7 proberen. Ken 'm niet maar weet wel dat het scheurkanaal van de JCM900 best kieskeurig is en je er met een dergelijke equalizer misschien wel verder mee komt dan met een overdrive of boost pedaal. De scheur van een JCM900 is best dun en iel, dat moet je niet willen boosten, daar moet je wat meer body aan geven.

Ratdawg
20 december 2007, 18:36
Goedkopere en beter oplossing dan een tubescreamer, digitech bad monkey en de bas wat meer open draaien. Die heeft ook wat meer volume (en dus ook boost).