PDA

View Full Version : Probleem met feedback (niet de winkel)



H.G. Kaufman
19 december 2007, 14:36
Ik zit met een klein probleempje: Ik speel op een matsumoku uit 81 en ik heb sinds kort een engl blackmore, ik heb alleen last van extreme, ongecontroleerde feedback op het high gain kanaal (en soms zelfs op het low gain kanaal). Ik heb het overigens ook getest met andere gitaren waarbij er geen feedback ontstaat, de desbetreffende gitaar heeft het wel bij andere amps. Nu is mijn vraag: Wat is er mis met die gitaar? Zijn de humbuckers versleten of is hij verkeerd afgesteld (ik heb bv. onlangs de brug verlaagd) ?
Alvast bedankt :)

Eko
19 december 2007, 15:41
Versleten zijn de HB`s nog lange niet. Ze zijn echter wel zeer gevoelig. Je zou kunnen proberen om de snaren iets omhoog te gooien. Ik denk dat het met het verlagen van de brug eerder erger geworden is.
De versterker zend het signaal terug en je pick-ups reageren daar heel fel op en je blijft aan de gang.
Verder kun je denken aan het proberen te filteren van je signaal. Als je het mid verder oppookt wordt het alleen maar erger net als met overdrivepedalen. daartegen je mid naar beneden draaien verminderd het enigszins. Soms reageren pick-ups alleen maar op bepaalde frequenties. Het is dan bv zoeken met een equalizer naar het gedeelte waar ze het meest zijn te controleren.

iWishmaster
19 december 2007, 15:50
Ookal is feedback een resonantieprobleem, controleer voor de zekerheid de aarding van de elektronica even.

Standaard dingetjes om feedback te verminderen:
-Minder gain gebruiken
-Minder mid/hoog op je EQ gebruiken
-Verder van je amp af gaan staan
-Stem / intoneer je gitaar (heb je iig geen false feedback meer 8-) )
-Verlaag de pickups wat (of verhoog de brug (snaren))

dunnoaname
19 december 2007, 15:55
Is het een hele hoge piep of is het een 'normale' feedback?
Indien de piep zeer hoog en pijlijk is, dan moet je je elementen (laten) waxpotten.
Indien het 'normale' feedback betreft zijn alle voorgaande tips nuttig.

H.G. Kaufman
19 december 2007, 16:39
Ok bedankt voor jullie tips! Ik zal eens kijken of ik met het verhogen van de brug het probleem kan verhelpen.

no 1 hops
19 december 2007, 17:02
feedback kan ook ontstaan door het trillen van de pup zelf, sommigen zetten er soms een stukje schuim onder om hetm stabieler te houden of gebruiken in plaats van de metalen veren rubber slang

minoin
19 december 2007, 17:05
Wat de andere forumleden al hebben voorgesteld zijn zeker mogelijkheden. Maar een ongecontroleerde feeback op het High-Gain kanaal van buizenversterkers is de nummer 1 klacht van goedkope elementen. Ik durf vrijwel zeker te zeggen dat een stel nieuwe SD of DM pups het probleem oplossen.
Maar of je dat wil is een ander verhaal! Succes ermee!

marter544
19 december 2007, 17:25
Ok bedankt voor jullie tips! Ik zal eens kijken of ik met het verhogen van de brug het probleem kan verhelpen.

Verhogen van de brug is geen goed idee! Daar verneuk je je actie mee.. beter element naar beneden schroeven.

toneblo
19 december 2007, 17:26
zijn het actieve elementen?

H.G. Kaufman
19 december 2007, 18:22
Nouja ik had eerst mijn brug naar beneden geplaatst om de actie te verbeteren (snellere palmmutes) dus terugzetten zal niet zo'n groot probleem zijn, al is het inderdaad zonde van de net verkregen voordelen aan een lagere brug. Misschien wordt het dan toch wel tijd voor nieuwe elementen ;)

Het zijn overigens passieve elementen.

toneblo
19 december 2007, 19:23
wat is je snaar dikte? 0.9?

H.G. Kaufman
19 december 2007, 19:35
Ik speel momenteel op 0.10

toneblo
19 december 2007, 19:36
...dan heb ik verder niet zo snel nog wat eenvoudige tips voor je, blijft de hoogte idd over.

Oipunkerke
19 december 2007, 19:46
Wat ik bijna zo goed als zeker weet is dat het aan je pickups ligt. Ik heb het zelf ook gehad. Bij een oldtimer gitaartje van 25 jaar ofzo... Kheb hem gerenoveerd en andere pickups ingestoken.

Het probleem ligt dus bij de pups. Hoogstwaarschijnlijk omdat die al zo oud zijn en de draad uit zet of iets anders doet. Iemand dat ik ken wil de pups proberen behandelen met wax, en nu speel ik met andere pups op de gitaar. Indien je weet dat het niet echt kwaliteitspups zijn kan je er best een andere kopen.

Veel succes in ieder geval

F*R*E*A*K
19 december 2007, 19:51
Doordat je de brug verlaagt hebt zou het goed kunnen dat je elementen de dicht op de snaren zitten, probeer je elementen is omlaag de draaien.

JohnLord
19 december 2007, 20:01
Doordat je de brug verlaagt hebt zou het goed kunnen dat je elementen de dicht op de snaren zitten, probeer je elementen is omlaag de draaien.

Inderdaad!

Oipunkerke
19 december 2007, 22:05
nee, dat zal het niet zijn denk ik. Heb juist maar echt juist hetzelfde voorgehad en dat heb ik ook geprobeertd. Aangezien de pups al oud zijn ben ik echt bijna zeker dat je ze zal moeten waxen ofwel een nieuwe kopen.
Als je nu de brug hoger insteld, ga je wel minder gepiep hebben, maar toch nog altijd. Ook zal je actie zo niet ingesteld zijn zoals je gewoon bent en dat kan soms ook wel storen.

minoin
23 december 2007, 22:48
+1

Nieuwe pups en je bent een gelukkig man!

Hydra
24 december 2007, 09:33
Niet alleen goedkope elementen doen dat ... Mijn suhr carved top met suhr elementen heeft er ook last van ... ik heb het brug element al zo laag mogelijk
en nog blijft het zoeken naar een goede positie ten opzichte van de amp....

Vervelend blijft het .. zeker omdat ik de boosdoener verder erg lekker vind klinken..