PDA

View Full Version : Meerdere Akoestische trefpunten in den lande



hanskemink
19 december 2007, 13:10
-----------------------

Blend
19 december 2007, 17:08
als er zich iets in het noorden van brabant af gaat spelen zal ik er ongetwijfeld bij zijn.

dadgad
19 december 2007, 18:24
Meerdere Akoestische trefpunten in den lande. Is het niet tijd voor meerdere plekken in het land waar akoestische gitaristen en muzikanten elkaar structureel kunnen blijven ontmoeten. Zijn er onder de gitaarnet forum leden, gitaristen en muzikanten die het belang hiervan inzien en zich hard willen maken (input willen en kunnen doen) om deze plekken te realiseren. Als dit op meerder plekken wordt georganiseerd kunnen ervaringen, succesvolle muziek stukken, zoektocht geschikte locatie's, media pr etc. worden gedeeld en uitgewisseld. Uit persoonlijk ervaring weet ik dat heel veel mensen hier 'ontzettend aan toe zijn', (nou ontzettend) zowel muzikanten als publiek vooral dat kleinschalige en intieme. Muziek Puur

Wie voelt zich geroepen c.q. wie wil dit traject ingaan.



P.S. De meeste van ons zullen onderstrepen. Dat als je je muziek niet goed kan wegzetten op een 'simpele' akoestische gitaar. Ja wat is het dan?

Hallo Hans,

De vraag is hier een beetje welke formule je nastreeft....

Ik ken uit het recente verleden hier uit de regio (eerst Deventer, later
Arnhem, heel even Zwolle) wel diverse Ierse sessies, waar vaak genoeg
een aantal (te veel ?) gitaristen op af kwamen.

Echter leent de gitaar zich in zo'n setting slecht als melodie- of
solo-instrument - het (onversterkte) volume is onvoldoende voor een
rumoerige kroeg. Dus wordt vooral slag (ritme) gespeeld, en af en toe wordt
een lied begeleid, maar veel meer kun je niet. Fingerpicking stukken passen
totaal niet in zo'n context - daarvoor heb je ofwel luisterpubliek ofwel een
versterker (en vaak beide) nodig.

De meeste van deze Ierse sessies, ook elders in Nederland ooit populair, zijn
de laatste jaren gesneuveld - veelal door gebrek aan goede muzikanten, maar
deels ook door gebrek aan goede lokaties.

Er bestaat nog wel een "folksessie", hier vlakbij, in cafe de Muze in Malden
(4km buiten Nijmegen) - die heeft tot nu toe marginaal kunnen overleven
omdat er flink water bij de wijn gedaan is wat repertoire keuze betreft. Zo
wordt er, naast nog steeds een dosis Iers (deels tunes, deels zang) ook
Frans, Vlaams en andere volksmuziek getolereerd.
Nog steeds is het aantal aanwezige gitaren groot - het aantal gitaristen
helaas wat minder .... Ik weet niet of de gemiddelde acoustische gitaarnetter
zich daar thuis zou voelen - begeleiden, zeker Ierse muziek, is een vak
apart.

Maar in principe zijn alle acoustische (folk/volks)muzikanten welkom in de
Muze in Malden, op de laatste zondag van iedere maand, vanaf 14:00 uur.

Greetz,

Han.

Harald
19 december 2007, 19:22
Hallo Hans,

De vraag is hier een beetje welke formule je nastreeft....

Ik ken uit het recente verleden hier uit de regio (eerst Deventer, later
Arnhem, heel even Zwolle) wel diverse Ierse sessies, waar vaak genoeg
een aantal (te veel ?) gitaristen op af kwamen.

Echter leent de gitaar zich in zo'n setting slecht als melodie- of
solo-instrument - het (onversterkte) volume is onvoldoende voor een
rumoerige kroeg. Dus wordt vooral slag (ritme) gespeeld, en af en toe wordt
een lied begeleid, maar veel meer kun je niet. Fingerpicking stukken passen
totaal niet in zo'n context - daarvoor heb je ofwel luisterpubliek ofwel een
versterker (en vaak beide) nodig.



Belangrijk punt. Daarin verschillen Hans en ik ook van mening. Ik vind het interressanter om mensen iets te laten doen waar ze mee bezig zijn, of dat nu solo is, of met een kleine bezetting, dan alleen maar te gaan jammen met mensen waarmee je weinig tot geen repertoire gemeenschappelijk hebt. Een mengvorm is op zich wel weer leuk, maar dan nog, onversterkt spelen in een kroeg, tenzij het toevallig gebeurt omdat er een gitaar staat, ik begin er niet aan. Van wat ik doe kun je dan op twee meter afstand al niet meer genoeg horen, en ik ben alle subtiliteit kwijt omdat ik alles fff moet spelen.

En wat dat jammen betreft, begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk met anderen te spelen. Maar wel graag nummers die de moeite waard zijn, niet de hele avond in 3 akkoorden werk blijven hangen omdat niemand dezelfde nummers kent. Daarnaast vind ik begeleiden leuk, maar dat doe ik dan liever in een Tuck Andress achtige stijl. Slaggitaar met een plectrum, als het moet, geen probleem, maar dat wil ik niet een hele avond doen. Is gewoon mijn ding niet. Zelfs vanuit een folkachtergrond kan ik het niet echt waarderen. Geef me dan maar een band als Pentangle met mensen als John Renbourn, en Bert Jansch. Maar dat moet je niet onversterkt (en ook niet onvoorbereid) doen, tenzij iedereen echt stil is.

En spelen met klassieke muzikanten is ook niet altijd een geweldige combinatie. Zelfs bij de goede (heb die ervaring ook met klassiek afgestuurdeerde conservatoriumisten die toch echt bloedmooi kunnen spelen) heb ik meestal het idee dat ze heel andere ideeen over timing hebben. Laat die mensen dan gewoon klassiek spelen, dat kan heel mooi zijn.

Zo blijft Hans weg bij de akoestische gitaarnetmeeting, en ik bij zijn avond. Als het wat opener wordt (geef me een half uur speeltijd en stroom ;) Oversterkt doe ik niet, maar een AER is in zo'n ruimte al meer dan genoeg.), kom ik wel eens langs. Het is hier niet zo ver vandaan tenslotte.

Blend
19 december 2007, 20:32
Blend, als jij de stoute schoen aantrekt speel jij binnen een maand maandelijks op een akoestisch podium in noord brabant. Het is doodsimpel te organiseren en 'men' zal je dankbaar zijn.

ik acht mijzelf lang niet goed genoeg om op te treden, ik luister liever naar muziek :)

wbz
19 december 2007, 20:35
las het topic en moest meteen aan http://www.soapwoerden.nl/ denken..

mss is het wat....

chris c
19 december 2007, 21:08
Aan die Soapwoerden dacht ik helemaal niet, wat een horreur...

Ik vind die bijeenkomst van Hans een heel mooi initiatief, maar je moet er de goede muzikanten voor weten aan te trekken, en die zijn er echt niet zoveel. Liefde voor dezelfde soort musiek, dezelfde manier van samenspelen, een goed niveau, instrumenten die goed bij elkaar passen (alleeen al wat volume betreft) kun je dat wel aan het toeval overlaten van wie er op die avond in de omgeving wil of kan komen ?
Het lijkt mij meer iets voor muzikanten die elkaar min of meer kennen, dezelfde stijl spelen, en dan beslissen om met elkaar te gaan improviseren.

Blend
19 december 2007, 22:22
Met permissie. Ik acht jouw goed genoeg op 'gemeentelijk niveau'. En dan is het jouw taak niet om de mensen solo te bedienen. Je organiseert en trekt muzikanten uit de omgeving aan. Je bent voorwaarde scheppend bezig (zoekt de ideale ruimte, dit is eigenlijk het belangrijkste en 'lokt' muzikanten en goed publiek) En maakt samen in wisselende samenstellingen muziek. En als die anderen eventueel beter spelen. Speel je eenvoudig en zachtjes mee. Zo gaat dat al eeuwen en als die muzikale hierarchie niet werd verstaan kreeg je chronologisch

1. knots in je nek gelegd.
2. Nagels c.q. spijkers door je verkeerd gebruikte vingers
3. 'In het meer' (Asterix in Helvetia)
4. Pek en veren (L.L.)
5. Tegenwoordig knippen we met een betonschaar je snaren door .

hahaha, die oude manieren zijn cool :D

(zonde van die snaren, optie 5)


nee, maar goed. als 16jarige zet je niet veel op touw hier, ik vind het veel interessanter om te luisteren naar mensen die het wél goed kunnen, en jammen doe ik af-en-toe wel mee dan.

Harald
19 december 2007, 23:01
Pontje over, fiets ook naar Apeldoorn, maar met dit weer doe ik dat soort afstanden liever niet 's avonds, en al helemaal niet als ik vervolgens moet spelen. Dat is toch wat lastiger met half bevroren vingers :chicken:

Onlangs in Gorinchem gespeeld, en toen ik Before speelde werd het steeds stiller. Zelfs de mensen in het cafe wat aan de zaal vast zaten waren stil tegen het einde van het nummer. Stilte afdwingen kan idd. met een goed nummer. Maar als ik dat akoestisch van voldoende volume moet voorzien zonder versterker werkt het niet. Ik ga daar gedeeltelijk echt heel zacht.

Mijn Patti's houd ik overigens toch het liefst vrouwelijk, als je het niet erg vind ;) Die arrangementen liggen ook wel redelijk vast, al zijn er ook nummers die ik steeds anders doe. Maar als ik daarbij wil improviseren loopt soms mijn jamman mee om de begeleiding over te nemen. Is ook echt een stijl voor mijn jazzgitaar, en die redt het zonder versterker echt niet... Wel echt fingerstyle, maar weer niet puur akoestisch.

Zal eens kijken, wie weet zie je mee eens binnendruppelen, maar januari zit wel behoorlijk vol met repetities (doen we niet vaak, maar we willen een cd opnemen, en daarvoor moet eigen werk komen) en optredens van Nederblues.nl.

Barré
21 december 2007, 11:15
In het zuiden (Noord-Limburg) ken ik café Cambrinus: http://www.cambrinusconcerten.nl/

Ze hebben daar aan gekoppeld "De Tiendschuur", voor de concerten waar wat meer belangstelling voor is zeg maar. Momenteel is hun site offline zo te zien, maar ze organiseren er geregeld een open podium dat volgens mij veel belangstelling trekt. Sinds ik in het noorden woon volg ik het niet meer zo, maar ik zou het zeker even na gaan zien.

In het noorden ken ik (nog) niets.