PDA

View Full Version : Een schema bedenken.



Mephistocles
19 december 2007, 11:33
Kan iemand me leren hoe je zelf een effectje/distortion maakt? En dan niet van een bestaand schema, maar alles zelf bedenken. Hoe we alles moeten solderen weten we inmiddels al, maar hoe bedenk je zoiets? Hoe bedenk je zo'n schema?

Chris Winsemius
19 december 2007, 11:35
Schema: gewooon wat tekenen
Circuit: sky is the limit

Mephistocles
19 december 2007, 11:40
Jah dat heb ik al geprobeerd ooit en het gevolg was dat er geen geluid uit kwam. En het was een mooi circuit.

Jimwoud
19 december 2007, 11:51
Kan iemand me leren hoe je zelf een effectje/distortion maakt? En dan niet van een bestaand schema, maar alles zelf bedenken. Hoe we alles moeten solderen weten we inmiddels al, maar hoe bedenk je zoiets? Hoe bedenk je zo'n schema?
Ik zou eerst eens Bekende pedalen gaan analyseren, zodat je weet welk element in welke schakeling wat doet, dat moet wel ergens op het internet staan. Als je dat weet kun je modificaties gaan bedenken en uitproberen. En dan kun je misschien langzaam zelf iets bedenken, maar dat zal behoorlijk lastig zijn. De meeste pedalen zijn wel zo'n beetje afgeleid van elkaar.

Chris Winsemius
19 december 2007, 12:01
Jah dat heb ik al geprobeerd ooit en het gevolg was dat er geen geluid uit kwam. En het was een mooi circuit.

Mijn post was als grap bedoeld.

Ga eerst aan de gang met bekende ontwerpen als basis, zorg dat je ze werkend krijgt, daarna lekker modden naar eigen smaak.

Bij het ontwerpen van amps/overdrives/distortions kun je het beste "normale elektronica audio" vergeten, itt. tot 'n hifi(voor)versterker die alléén moet versterken ga je bij gitaar-amps/pedalen het geluid daarnaast vooral kleuren, zie het als instrument/klankmaker.

ponq
19 december 2007, 16:17
Ga hier eens mee spelen:

http://www.diystompboxes.com/distmaker/DistMaker.html

Probeer te begrijpen waarom verschillende 'blokken' gebruikt worden en wat de functie van de blokken is.

hadv
20 december 2007, 13:46
+1
niemand verzint "zomaar" een distortion. is altijd het betere copieer en aanpaswerk (en waarom zou je ook, er is al zoveel op dit gebied)

maar je kunt altijd als volgt beginnen.
ok, ik wil een versterkertje op lijn-nivo dat moet gaan klippen. de mate van vervorming moet instelbaar zijn. er moet moet de geluidskleuring kunnen worden gestoeid. de ingangsgevoeligheid en het uitgangsnivo moeten instelbaar zijn. moet op 1 9v blok kunnen werken. en true bypass met een ledje.

kom je al heel gauw uit op een opamp als buffer/regelbare ingangstrap. dan de clipper. dat is dus gewoon een opamp met een ongelooflijke versterking, maar wel regelbaar. wellicht met verschillende diode-configuraties (enkel, dubbel, led, silicium, germanium, ...), een toonfilter (meestal hoog en laag, baxandall is altijd goed). dan een uitgangstrapje of alleen een potmetertje

Kim Wilson
20 december 2007, 13:46
Beetje raar. Waarom zou je opnieuw het wiel uit willen vinden?

hadv
20 december 2007, 13:48
Ga hier eens mee spelen:

http://www.diystompboxes.com/distmaker/DistMaker.html

Probeer te begrijpen waarom verschillende 'blokken' gebruikt worden en wat de functie van de blokken is.

schitterend, nou nog samples d'rbij en je wordt helemaal lijp

ponq
20 december 2007, 13:50
Beetje raar. Waarom zou je opnieuw het wiel uit willen vinden?
Ik kan me de gedachte wel voorstellen. Tis leuk iets helemaal 'nieuws' te willen bedenken.

Valoosj
20 december 2007, 17:37
Ik kan me de gedachte wel voorstellen. Tis leuk iets helemaal 'nieuws' te willen bedenken.

Dan krijg je dingen als de ringtone van Zvex. Grappig ding, maar ik zou het zelf nooit voor meer dan 1 nummer gebruiken.

Robin.ke
20 december 2007, 19:28
Misschien overbodig om te melden, maar een behoorlijke kennis van electronica componenten is toch wel een eerste vereiste.

ponq
20 december 2007, 20:50
Dan krijg je dingen als de ringtone van Zvex. Grappig ding, maar ik zou het zelf nooit voor meer dan 1 nummer gebruiken.

Ik bedoel meer dat de gedachte van "Oh, kijk, ik heb zojuist de 1001e TS variant bedacht" niet heel erg inspirerend kan werken. Dat je daarom maar eens helemaal van 0 begint met bouwen.

T grappige/stomme/opvallende is, volgens mij, dat je dan vanzelf alsnog de 'basic blocks' gaat gebruiken.


Misschien overbodig om te melden, maar een behoorlijke kennis van electronica componenten is toch wel een eerste vereiste.Ben ik absoluut niet met je eens. Gewoon een input sectie, OD/distortion sectie, EQ sectie en Output sectie gebruiken en dan eens bepaalde onderdelen vervangen. Pleur er eens een andere transistor in en luister/meet wat er gebeurt. Tuurlijk... kennis kan geen kwaad en is voor een goede, structurele aanpak zeker hard nodig. Maar om te klooien met effecten hoef je niet donders veel te weten van allerlei onderdelen.

Robin.ke
20 december 2007, 21:44
@PONQ

Topicstarter heeft het over het zelf bedenken van een effect. Je zult dan toch wel degelijk moeten weten wat elk electronica component voor functie heeft, specificatie's zoals max. spanning/stroom, en hoe schakelingen moeten worden opgebouwd. Verkeerde keuze van componenten kan leiden tot het kortsluiting en zou schade aan versterker of gitaar(element) kunnen veroorzaken.

guitarnijboer
22 december 2007, 01:49
De meest brilliante schakelingen op muziek gebied worden doorgaans bedacht door lieden die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken en bestaande schakelingen proberen na te bouwen.... die ze vervolgens precies verkeerd om in elkaar zetten wat onverwacht een geweldig geluid geeft.

Veel van die ideeen worden niet bedacht maar gebeuren gewoon.