PDA

View Full Version : Direct monitoring in cool edit pro 2.1



B108
19 december 2007, 02:39
Ik wil de zanger reverb geven in de hoofdtelefoon zonder dat dit opgenomen wordt.Dus zodat de zang droog wordt opgenomen. Waar kan ik direct monitoring uitschakelen in Cool edit ?
thanx
Bart

bass blom
19 december 2007, 11:31
heeft dat met direct monitoring van doen?
denk dat je dat hardwarematig moet doen, signaal wat naar zijn koptelefoon gaat door effectapparaat sturen..

Roman
19 december 2007, 12:58
Dat heeft er alles mee te maken :)

Vaak kun je via je software de kaart aansturen om een directmonitor signaal op te zetten. Doe je dat niet dan kun je DOOR je software monitoren en effecten etc toevoegen aan het signaal. Nadeel is eventuele latency, maar met een beetje snelle kaart hebbie daar geen last van.

Ik gebruik het all the time.

bass blom
19 december 2007, 13:11
hmm, ja, ok dus je zet een galm plugin op de opname, maar die wordt dan toch niet ook opgenomen?

harrie-beton
19 december 2007, 13:34
galm gemaakt in adobe audition / cool edit pro kan niet tijdens de opname. Dat moet altijd achteraf.

Roman
19 december 2007, 14:01
Het werkt het zelfde als met een analoge tafel, je input kun je doorsluizen via een aux om een foldback mix te creeeren. Eventueel via een subgroup waar je weer sends en/of inserts mee kunt sturen.

Met cooledit/audition werkt het ook zo.

Ik werk zelf met Nuendo en er zijn uiteraard overeenkomsten. Je kunt een input bus voorzien van inserts die dan natuurlijk ook in het uiteindelijke opgenomen signaal zitten. Ik heb altijd, in nuendo dus, per inputbus ook een kanaal gereserveerd waar ik de monitor dan op zet. Hier gebruik ik eventuele sends om bijvoorbeeld wat reverb op de foldback te zetten.
Je kunt ook de inputbus als monitor gebruiken, dan heb je feitelijk direct monitoring.

In audition werkt dat ook zo.

Roman
19 december 2007, 14:02
galm gemaakt in adobe audition / cool edit pro kan niet tijdens de opname. Dat moet altijd achteraf.
dat WAS altijd wel zo, tegenwoordig zit er een geavenceerde mixer in :)

harrie-beton
19 december 2007, 18:14
damn, toch maar eens proberen.

-1 voor mij

B108
19 december 2007, 18:43
Ik krijg voorlopig niet eens direct geluid in m'n hoofdtelefoon.

Dus ik neem op track 1 de gitaar op.
Daarna laat ik de gitaar afspelen in mijn hoofdtelefoon en neem ik de zang op op track 2. Als ik daarna track 1 en 2 samen afspeel hoor ik gitaar en zang, dat is OK. Maar tijdens het opnemen van de zang hoor ik de zang niet meteen in de hoofdtelefoon.

Weet iemand wat ik moet doen om mezelf meteen te horen in de hoofdtelefoon terwijl ik de zanglijn inzing?

Bedankt
Bart

bass blom
20 december 2007, 01:59
ah, dus je hebt gewoon last van latency.

buffers lager zetten in de config van je soundcard.
gebruikt ie asio?

TimmU
20 december 2007, 02:55
Ik krijg voorlopig niet eens direct geluid in m'n hoofdtelefoon.

Dus ik neem op track 1 de gitaar op.
Daarna laat ik de gitaar afspelen in mijn hoofdtelefoon en neem ik de zang op op track 2. Als ik daarna track 1 en 2 samen afspeel hoor ik gitaar en zang, dat is OK. Maar tijdens het opnemen van de zang hoor ik de zang niet meteen in de hoofdtelefoon.

Weet iemand wat ik moet doen om mezelf meteen te horen in de hoofdtelefoon terwijl ik de zanglijn inzing?

Bedankt
Bart
Je send omhoog zetten in je opnameprogramma.Of de optie "signaal afgeven tijdens opname" aanzetten, of iets in die strekking. Op je mengpaneel kun je als je op spoor 1 je Gitaar heb zitten, op spoor 2 je mic ,en op spoor 3 het signaal vanaf je pc, gewoon de zang via een aux doorsluizen naar je kanaal voor de output!:) Ik heb m'n opname ook altijd door een aux lopen, zodat ik kan afspelen ,en mezelf dus kan horen terwijl ik speel. ( VB: Gitaar -> kanaal 1 . Kanaal 1 staat via de aux naar m'n PC . dat is een aparte knop . m'n geluid komt binnen via kanaal 2. daarop staat aux helemaal dicht,zodat het ook niet gelijk weer door de PC ingaat. zo neem je dus steeds apart je dingen op , zodat je het wel gelijk kunt horen, maar je het niet hoort op de PC)
Voor meer vragen, PM!

B108
20 december 2007, 12:33
Nee Bass blom, denk niet dat k last heb van latency, er komt niets door die hoofdtelefoon, ook niet na enkele seconden.
Thanx Timmu, ik ga dadelijk eens uitproberen wat je daar zegt.
Bedankt voor de reacties
Bart



Op http://www.homerecording.be/forum/t4030.htm lees ik dit:
'En anders moet ge maar nekeer cubase kopen, is echt veel minder processor belastend en daar kunde direct monitoring met effecten op gebruiken.
Dus bijvoorbeeld live reverb en compressie zetten op een stem die je aan het opnemen bent, vreed gemakkelijk.'

Misschien zal ik cubase eens proberen. Zijn er mensen die en cool edit pro 2.1 en Cubase al gebruikt hebben? En eventuele voorkeur...?