PDA

View Full Version : Bands op Festivals en valsheid



Luke-wannabe
18 december 2007, 23:25
Hoe komt het toch altijd dat er juist op festivals vaak vals gezongen word en slechte solo's worden gespeeld? Vaak is dat helemaal niet omdat het slechte muzikanten zijn, want bijvoorbeeld bij het volgende filmpje van Alter Bridge: http://www.youtube.com/watch?v=XUS4EMNee28 Opzich is die zanger erg goed, want ik heb hem ook wel eens spatzuiver zien zingen, maar hier is het af en toe echt tenenkrommend!
Voor de rest weet ik effe geen voorbeelden, maar die volgen zeker.

drap
19 december 2007, 00:47
Je moet ook helemaal niet uitgaan van die YouTube filmpjes. Vrijwel alles klinkt vals en slecht op YouTube, omdat het zo vreselijk gecomprimeerd wordt en mono is. Als je er bij bent klinkt het allemaal heel anders.

Luke-wannabe
19 december 2007, 01:25
Het kan niet dat het door Youtube vals klinkt. Dat het kut klinkt ok, maar het kan niet gebeuren dat alleen de zang vals is door youtube.

Kim Wilson
19 december 2007, 08:01
Toch wel. Ik snap ook niet hoe het kan, maar het is toch zo...

jonesd
19 december 2007, 08:40
Ik denk dat veel te maken heeft met het feit dat er op een festival weinig tijd is om een deftige soundcheck te doen.

Een monitor soundcheck wordt sowieso bijna nooit gedaan.

En als de zanger zichzelf niet goed door de herrie hoort, tja...

almarvk
19 december 2007, 08:43
Grappig dat Myles Kennedy wordt genoemd door Luke.

Ik heb hetzelfde gemerkt met hem in filmpjes, terwijl ik 'm twee keer live heb mogen horen en heb mogen ontmoeten. Erg toffe gast! :) Maar goed...

In een zaal (Melkweg, Tivoli) was hij spatzuiver. Erg goed! Maar de filmpjes van AB zijn van een latere periode in de tour en toen was het gewoon wat minder aan het worden. Toch vind ik de sound die op zo'n festival is (en in het filmpje) gewoon van slechte kwaliteit. Ook om de redenen die hierboven zijn genoemd.

Kim Wilson
19 december 2007, 08:45
Ik denk dat veel te maken heeft met het feit dat er op een festival weinig tijd is om een deftige soundcheck te doen.

Een monitor soundcheck wordt sowieso bijna nooit gedaan.

En als de zanger zichzelf niet goed door de herrie hoort, tja...
Als de zanger zichzelf niet hoort, tja... Dat is dan gewoon de schuld van de zanger zelf. Als ie zichzelf niet hoort, moet ie om meer monitor vragen. Zo moeilijk is dat niet. Dat kan zelfs met gebaren, zodat tijdens het eerste nummer zelfs de boel goed staat.

Rinze
19 december 2007, 08:59
Kim heeft gelijk! (zijn we nu weer vriendjes?)

Die dame van Evanescence had het vorig jaar op Pinkpop ook, elke aanzet was vals en dan glibberde ze wat om de toon heen. Terwijl ze toch echt wel kan zingen. Ik denk inderdaad dat ze zichzelf niet goed hoorde, maar dan gebaar je toch inderdaad even naar de monitormixer dat je harder moet...

Luke-wannabe
19 december 2007, 09:12
Grappig dat Myles Kennedy wordt genoemd door Luke.

Ik heb hetzelfde gemerkt met hem in filmpjes, terwijl ik 'm twee keer live heb mogen horen en heb mogen ontmoeten. Erg toffe gast! :) Maar goed...

In een zaal (Melkweg, Tivoli) was hij spatzuiver. Erg goed! Maar de filmpjes van AB zijn van een latere periode in de tour en toen was het gewoon wat minder aan het worden. Toch vind ik de sound die op zo'n festival is (en in het filmpje) gewoon van slechte kwaliteit. Ook om de redenen die hierboven zijn genoemd.
Opzich wel logisch, want zo'n tour is vrij afmattend natuurlijk. Maar inderdaad als die gast z'n dag heeft is het echt prachtig (heb ik het idee). Ook even offtopic: die gast heeft echt een super bereik met z'n stem. Van bestwel logisch tot echt super hoog!
En inderdaad is het festivalgeluid altijd klote. Die drums klinken in dat filmpje ook nergens naar..
Toch ben ik van mening dat het niet kan dat er door de compressie van youtube iets in pitch word veranderd. En dan helemaal niet alleen de zang, want daar zou je een apart spoor voor moeten hebben, en dat is niet zo bij de op youtube geuploadde filmpjes. Het ligt toch echt aan de monitormix denk ik..

hubert
19 december 2007, 10:04
op podia van die grootte en de hoeveelheid aan spullen ligt het niet zo simpel als alleen de zang iets harder te zetten.

Het kan best zijn dat ie zichzelf goed hoort zingen, maar dat bijvoorbeeld de balans tussen drum, gitaar en bas niet goed staat bij de zangert. Probleem is dat je jezelf wel goed hoort en dat je door de brei van de rest van de band die je hoort ook nog het idee hebt dat je goed klinkt, maar dat dit dus juist niet het geval is.

Heeft volgens mij een beetje te maken met hetzelfde principe van een sirene.
die verandert ook in toonhoogte als ie dichterbij komt en als ie weer verder weg gaat. Zo kan het volgens mij op een groot podium ook werken.

dus dat in combi met standaard afstellingen (waar ze vaak mee werken) die niet altijd toereikend zijn op alle podia. En er is dan inderdaad geen tijd om het goed af te stellen.

Rinze
19 december 2007, 10:26
Je bedoelt het Dopplereffect, dat treedt echter alleen op bij bewegende geluidsbronnen. En van de geluidsmensen en artiesten van dat niveau zou je toch mogen verwachten dat ze dit soort problemen onder de knie hebben. Er zijn namelijk ook een heleboel artiesten die het wel voor elkaar hebben.

hubert
19 december 2007, 10:42
weer wat geleerd....

ik weet niet of je het mag verwachten. Daar heb ik echt geen idee van want volgens mij is het af en toe ontzettend lastig om een goed geluid te krijgen op festivals omdat er alleen een linecheck gedaan wordt en gezien de tijd die er is en dat elk podium weer anders reageert.

Ik denk dat in ear monitors in zulke situaties wonderen kunnen doen (want dat is een standaard instelling waardoor je niks rechtsreeks hoort en het dus beter controleerbaar is).

Ik vind het zelf in ieder geval logisch klinken. :)

Maar wie weet is het wel een goede vraag naar iemand die dat regelmatig mee maakt.

Azrael
19 december 2007, 11:12
Als de zanger zichzelf niet hoort, tja... Dat is dan gewoon de schuld van de zanger zelf. Als ie zichzelf niet hoort, moet ie om meer monitor vragen. Zo moeilijk is dat niet. Dat kan zelfs met gebaren, zodat tijdens het eerste nummer zelfs de boel goed staat.

De meeste monitor problemen kunnen zangers echt geen bal aan doen. Soms is de monitoring gewoon slecht of de geluidsman bagger. Dat gebeurt ook op festivals. Het is niet zo makkelijk als een gitaar qua monitoring. Hoorbaarheid van zang betreft meer dan alleen volume. Zang is veel moeilijker want het is eigenlijk zeer onnnatuurlijk om jezelf door een stel speakers te horen. Dat is bij gitaar niet het geval. Er zijn dan ook zat zangers die zonder microfoon spatzuiver kunnen zingen maar in een live situatie er helemaal niks van bakken. Dat is een deel gewenning en het gebeurd ook vooral omdat je met monitors niet meer je eigen stem hoort zoals die in je hoofd resoneert (omdat de omgeving te hard is om dat op te pikken). Dit probleem heb je natuurlijk ook in cafee Pietje dus het is niks specifieks voor festivals. Enige verschil is dat in cafee Pietje de monitoring soms zo erg is dat je uberhaupt niks meer hoort.
Het is wat mij betreft ook een typische gitaristen opmerking om te zeggen "Dat het dan maar gewoon harder moet".... :hippie:

Kim Wilson
19 december 2007, 11:17
Er zullen best geluidsmensen zijn die niet goed weten wat ze doen, maar daar moet je zeker niet ales op af schuiven. En monitoring van de zang is zeker wel voor een groot gedeelte volume. Ik zing zelf ook wel, en een beetje monitoring extra is zo gevraagd.

En als je in een live situatie niet kunt zingen, moet je niet op een podium gaan staan.

Azrael
19 december 2007, 11:18
En als je in een live situatie niet kunt zingen, moet je niet op een podium gaan staan.

Tja, maar die bands verdienen nu eenmaal hun centen he? Goede reclame ook zo'n festival. De meeste mensen letten toch niet zo op het valse vaak. Niet het hele publiek bestaat uit muzikanten.

drap
19 december 2007, 11:44
Toch ben ik van mening dat het niet kan dat er door de compressie van youtube iets in pitch word veranderd. En dan helemaal niet alleen de zang, want daar zou je een apart spoor voor moeten hebben, en dat is niet zo bij de op youtube geuploadde filmpjes. Het ligt toch echt aan de monitormix denk ik..

Geloof het maar niet maar niet, maar toch ligt het er voor een deel aan. Neem de proef maar eens op de som en upload eens iets van een live dvd, kijken welke opname je je aan gaat storen. Kijk, live is natuurlijk nooit zo perfect als een studio opname en dan wordt zo'n opname ook nog eens in vreselijk slechte kwaliteit gecomprimeerd. Hoe het kan kan ik ook niet geheel verklaren, maar de zooi lijkt dan nog valser te klinken.

Ik heb trouwens bands vreselijk goed live horen spelen op festivals, maar dat was dan wel in het echt.

Saf
25 december 2007, 19:02
heel erg veel grotere namen op festivals en zeker zangers/zangeressen spelen met in earmonitors en eigen monitor mixen. De meeste acts die ik door de jaren heen op verschillende festivals gezei nehb. krijgen inderdaad een line check maar ook zeker een monitor check. Die word dan wel gedaan door de roadcrew maar die doen in zalen etc ook vaak de monitorcheck. Dus dat zou geen verschil moeten/mogen maken. Vooral de zang omdat, dat zo belangrijk is. Heb ook legio bands gezien die geweldig geluid hadden en loepzuiver zongen.

Het is altijd het eerste wat gezegd word door een band als ze minder gespeeld hebben (wij doen het zelf overigs ook vaker) dat de monitormix kut was. Ik denk dat je voor een groot gedeelte dat tijdens het optreden door middel van gebaren goed kunt krijgen.

De Beer
26 december 2007, 03:40
Buiten monitor gebruik is lastiger dan binnen omdat er vrij weinig weerkaatsting is.
In tent is het helemaal hell als er niet goed ge-"pipe 'n drape"-ed is. (stof opgehangen/coulisen etc)

en festival touren is lethal! slecht voer, koud, vochtig, te veel gelegenheden tot overmatig drank misbruik groene M&M's etc etc.

Tel alles op en je komt aan meer dan 110% kutheid om als artiest niet in je element te zijn op een festival.

Als je erbij bent klinkt het vaak goed genoeg vanwege je eigen Euforie maar vaak is het gewoon echt niet best.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, grote producties(kun je eigenlijk geen festival act meer noemen) en juist de beginnende en simpelere bandjes klinken vaak wat oprechter want die zijn niet beter gewend.

my 5 cents.

jackd_123
28 december 2007, 16:35
Daar is een wetenschappelijk onderzoek naar geweest; komt neer op het feit dat luide monitors, koptelefoons etc. zorgen dat je trommelvlies onder konstante spanning staat, en de "nul" of ruststand anders is dan je hersens denken. je hoort de correcte toonhoogte niet meer, en je hersens denken dat je goed zit terwijl je in feite vals zingt .... NB luid zingen geeft ook nog es problemen als je daar niet voor getraind hebt. MvG Jack

DeiDRagonas
28 december 2007, 16:47
Er zullen best geluidsmensen zijn die niet goed weten wat ze doen, maar daar moet je zeker niet ales op af schuiven. En monitoring van de zang is zeker wel voor een groot gedeelte volume. Ik zing zelf ook wel, en een beetje monitoring extra is zo gevraagd.

En als je in een live situatie niet kunt zingen, moet je niet op een podium gaan staan.


Ik kan niet anders zeggen dan dat ik t volledig met Hans eens ben. Ik zing zelf ook EN ben geluidstechnieker... en echt moeilijk is een beetje meer duidelijkheid voor de zang op een podium niet hoor. En juist bij festivals mag je verwachten dat de geluidsmensen van een dergelijk niveau zijn dat dat geen enkel probleem mag zijn.

Roy

DeiDRagonas
28 december 2007, 16:50
Geloof het maar niet maar niet, maar toch ligt het er voor een deel aan. Neem de proef maar eens op de som en upload eens iets van een live dvd, kijken welke opname je je aan gaat storen. Kijk, live is natuurlijk nooit zo perfect als een studio opname en dan wordt zo'n opname ook nog eens in vreselijk slechte kwaliteit gecomprimeerd. Hoe het kan kan ik ook niet geheel verklaren, maar de zooi lijkt dan nog valser te klinken.

Ik heb trouwens bands vreselijk goed live horen spelen op festivals, maar dat was dan wel in het echt.


Ik geloof dat ook niet. Het is een kutkwaliteit op myspace en youtube. En door de compressie hoor je inderdaad echt wel een kleine afwijkende pitch. Maar het verschil horen tussen een valszingende zanger en de kleine compressieproblemen (die voornbamelijk op de hele mix zitten dan) is echt niet zo moeilijk.

drap
28 december 2007, 17:23
Ik geloof dat ook niet. Het is een kutkwaliteit op myspace en youtube. En door de compressie hoor je inderdaad echt wel een kleine afwijkende pitch. Maar het verschil horen tussen een valszingende zanger en de kleine compressieproblemen (die voornbamelijk op de hele mix zitten dan) is echt niet zo moeilijk.

Dat is ook niet wat ik zei. Op de één of andere manier valt een valse zang, die dus al niet al te zuiver is, nog meer op door dat monogeluidje van joetjoep. Neem de proef maar eens op de song en upload eens iets van een live dvd en je hoort wat ik bedoel. Ik kan het technisch niet uitleggen, maar ik denk haast dat het 'm zit in het dunner worden van het geluid.

DeiDRagonas
28 december 2007, 17:35
Dat is ook niet wat ik zei. Op de één of andere manier valt een valse zang, die dus al niet al te zuiver is, nog meer op door dat monogeluidje van joetjoep. Neem de proef maar eens op de song en upload eens iets van een live dvd en je hoort wat ik bedoel. Ik kan het technisch niet uitleggen, maar ik denk haast dat het 'm zit in het dunner worden van het geluid.


oooh zooo... juist juist. Dat kan wel kloppen idd dat je het gewoon duidelijker hoort als het al iets aan de valse kant was.

R