PDA

View Full Version : De Robben Ford sound



johantipker
18 december 2007, 21:59
Zijn hier fans van Robben Ford? En dan vooral van zijn sound?
En hoe krijg je die sound? Ik begrijp, dat de Dumble amp van de goede man een heel stuk helpt... zoiets zou ik ook wel willen hebben...heb Dumble sindsdien al een paar keer gebeld... maar hij is of in gesprek of belt nooit meer terug... :D .. vreemd hoor...

Maar.. hoe doen jullie t? Met welke rig / amp + evt fx krijg je de ultieme Robben Ford sound?

Nocki
18 december 2007, 22:09
Vreemd. Ik heb er een in bestelling staan... Was geen probleem. Wat wel vervelend is is dat ik m krijg als ik 148 jaar oud ben. Ik hoop dat ik er edan nog ben...
Ik ken de beste man niet zo goed maar heb vanwege de dumble sound wel uit zitten zoeken wie het is en zo. Ik kan je vertellen dat het bij dit soort mannen echt in de vingers zit...

verder kan ik je helaas slecht helpen...

the sure thing
18 december 2007, 22:15
Nou ik wil wel een gooi doen hoor.... Een cleane buizenamp en dan met een leuk overdrive pedaaltje.... Fulltone OCD? Fulltone fulldrive 2? RObben Ford klinkt overigens heerlijk! Ben het met Nocki eens dat zijn geluid voor 80% uit zijn vingers komt!

Dirkdewaard
18 december 2007, 22:24
Dit ding (http://www.ceriatone.com/productSubPages/Overtone_noprice/CTOvertone_no$.htm) en een LP?

(en een setje goede vingers inderdaad....)

johantipker
18 december 2007, 22:30
Dit ding (http://www.ceriatone.com/productSubPages/Overtone_noprice/CTOvertone_no$.htm) en een LP?

(en een setje goede vingers inderdaad....)

ja geweldig... en dan ff langs Dumble voor wat tweaks!!! :D

die vingers helpen helpen vast wel...

johantipker
18 december 2007, 22:33
Nou ik wil wel een gooi doen hoor.... Een cleane buizenamp en dan met een leuk overdrive pedaaltje.... Fulltone OCD? Fulltone fulldrive 2? RObben Ford klinkt overigens heerlijk! Ben het met Nocki eens dat zijn geluid voor 80% uit zijn vingers komt!


op t eerste oor klinkt t allemaal richting Fender, maar dan heel groots big en bigger.. .. wat SRV ook wel had in zijn sound...

arjanb01
18 december 2007, 22:58
Inderdaad een Dumble Amp, en een Fender Robben Ford Signature gitaar, die helaas niet meer gemaakt wordt en die Fender in 1983 in productie had.

Echter, Dumble Amps zijn echt schreeuwend duur (denk aan rond de 6000-6500 euro). Dus een goedkoper alternatief zou zijn Fuchs amps, daarmee kom je in de richting van Robben Ford qua sound.
Medium gain versterkers nemen dus....

BeeJee
18 december 2007, 23:03
Met een (ouwe) Fender buizenbak en een boost/drive-pedaaltje kom je ook een heel eind.

Dirkdewaard
18 december 2007, 23:22
Echter, Dumble Amps zijn echt schreeuwend duur (denk aan rond de 6000-6500 euro). Dus een goedkoper alternatief zou zijn Fuchs amps, daarmee kom je in de richting van Robben Ford qua sound.
Medium gain versterkers nemen dus....

Was het maar zo.........

Fuchs is een goed idee, ik heb laatst over een overdrive special ofzo gespeeld, prachtig!

Dirkdewaard
18 december 2007, 23:23
Met een (ouwe) Fender buizenbak en een boost/drive-pedaaltje kom je ook een heel eind.

Live speelt ie ook vaak met een twin en een zendrive volgens mij.

Mijn zendrive komt volgende week, ik laat het je weten.

johantipker
19 december 2007, 09:45
Vreemd. Ik heb er een in bestelling staan... Was geen probleem. Wat wel vervelend is is dat ik m krijg als ik 148 jaar oud ben. Ik hoop dat ik er edan nog ben...
Ik ken de beste man niet zo goed maar heb vanwege de dumble sound wel uit zitten zoeken wie het is en zo. Ik kan je vertellen dat het bij dit soort mannen echt in de vingers zit...

verder kan ik je helaas slecht helpen...


tegen de tijd dat jij 148 bent, ga je net met de vut... heb je je hele pensioen nog om met je dumble te klooien....

Dick Wolkendeck
19 december 2007, 09:50
Hoi luitjes, probeer eens een AC booster van Xotic effects. Warme drive, bijna clean kan ook, ik denk dat je dan een heel eind komt.

bass blom
19 december 2007, 10:18
Zijn hier fans van Robben Ford? En dan vooral van zijn sound?


jaaaaaa, nou fan is groot woord, ik heb 1 cd en een paar dat bandjes.
heb hem jaren niet gehoord.
lekker dik glijerig geluid, heerlijke gitarist met heel eigen sound.

isa1984
19 december 2007, 10:30
Precies, een twin en een zendrive of een dumble amp. Met een ab switch.
Heb hier de dvd the blues and beyond liggen en er staat een onderdeel op wat voor gitaar en welke amps hij gebruikt.
Ben zelf ook heel benieuwd naar die dumbles, is het een beetje betaalbaar? Als je bijvoorbeeld uit de usa laat shippen?

Dick Wolkendeck
19 december 2007, 10:44
Precies, een twin en een zendrive of een dumble amp. Met een ab switch.
Heb hier de dvd the blues and beyond liggen en er staat een onderdeel op wat voor gitaar en welke amps hij gebruikt.
Ben zelf ook heel benieuwd naar die dumbles, is het een beetje betaalbaar? Als je bijvoorbeeld uit de usa laat shippen?

Pagina of wat terug staat je antwoord.

erwin_ve
19 december 2007, 11:27
Dumble, Fuchs ODS(= Dumble kloon), en Fender Twin+zendrive
maar ook: Two Rock(Dumble kloon), Van Weelden Twinkleland(Dumble kloon), Fender Tonemaster(customshop amp).

Helaas zijn de genoemde amps onbetaalbaar(voor mij), de zendrive is op wachtlijst of schreewend duur.

erwin_ve
19 december 2007, 11:29
Dit ding (http://www.ceriatone.com/productSubPages/Overtone_noprice/CTOvertone_no$.htm) en een LP?

(en een setje goede vingers inderdaad....)

Staan geen prijzen meer bij zijn site; uit produktie?

Mitch
19 december 2007, 12:44
Ik zou zeggen: kijk eens op www.thegearpage.net en dan bji Effectpedalen, die gasten studeren onderhant af op de Robben Ford/Larry Carlton tone ;)
Er zijn een hoop mogelijkheden. Alles uite de amp halen, dan zit je al gauw richting Boogie of Fuchs voor zo'n smoothe, sustainende lead sound of je gaat het uit pedalen halen. De Zendrive, Tubezone, Small Fry, Ethos, Gain Stage Red.... mogelijkheden genoeg, maar niet hier kant en klaar in de winkel verkrijgbaar.

alfred
19 december 2007, 21:37
De Barber Small Fry is volgens mij bij Haar te verkrijgen.

johantipker
20 december 2007, 22:28
heuh mannen allemaal bedankt voor jullie reakties en zinvolle commentaren en adviezen! ik had er wat aan.


Vanmiddag even geexpirementeerd met wat huis tuin en keuken spul: (ik heb het boetiekspul nog ff niet.....)
Ik heb een een eq pedaaltje op het scheurkanaal van een hrdl aangesloten (het scheurkanaal van mijn hrdl kan mij normaal gesproken nooit echt bekoren)
na een flinke brede midboost op zo'n 800 herts kreeg je al een beetje die breeje grootse middige bler, van Robbie Ford. Bass Blom noemde t zeer treffend "dik en glijerig" .....

wat in dit topic al een aantal keren is gezegd, en terecht: Het is overigens o echt een vingerding, het is niet zozeer lastig om een vette smeuige blueslick keihard aan te slaan om de boel over de rooie te krijgen en dan lekker aan je snaren te hangen, dan gaat ie wel inderdaad.. het is het lastige om juist in snelle passages je motoriek /
techniek weer genoeg te laten ontspannen om weer heel legato te spelen / klinken / vliegen.. bovendien ervaarde ik dan met die enorme midboost wat te weinig definitie / attack in het hoogm, waardoor t wat wazig klonk, ging ik hoog bijdraaien, werd t weer te scherp...enz..

ik ben hier nog niet mee klaar, ik ga hiermee door en post wellicht wat van m'n nog te ontdekken sounds..

bass blom
20 december 2007, 23:31
als je een beetje opnamemogelijkheid hebt, wie heeft dat niet tegenwoordig? :chicken:
dan is het leuk om een track van hem in je tijdlijn te gooien en dan zelf mee te spelen.
opnemen en dan beetje bij beetje analyseren welke kant je op wilt met je geluid.
veel luisteren, naar hem, naar jezelf. en naar anderen :D
het ligt niet alleen aan spullen.
net zoals mensen stemmen kunnen imiteren kunnen gitaristen elkaar imiteren :hippie:

johantipker
20 december 2007, 23:38
als je een beetje opnamemogelijkheid hebt, wie heeft dat niet tegenwoordig? :chicken:
dan is het leuk om een track van hem in je tijdlijn te gooien en dan zelf mee te spelen.
opnemen en dan beetje bij beetje analyseren welke kant je op wilt met je geluid.
veel luisteren, naar hem, naar jezelf. en naar anderen :D
het ligt niet alleen aan spullen.
net zoals mensen stemmen kunnen imiteren kunnen gitaristen elkaar imiteren :hippie:

is wel te gek idee... maarre ik ben dan bang dat ik toch de sound ga fixen in t digitale domein.. nu moet de sound die uit m'n gitaarspeaker komt gewoon meteen kloppen...
daarna pas opnemen is dan veiliger..

bass blom
21 december 2007, 00:38
nee, opnemen met je eigen versterker en je sound aan de bron maken. :satisfie:

Ron Houben
23 december 2007, 11:32
Wat een oninteressante vraag. Denk je ECHT dat je met zijn spullen zijn sound hebt? Ik dacht dat het antwoord op deze vraag al honderd jaar geleden gegeven is. Het ligt niet alleen aan de spullen, het ligt vooral aan de man/vrouw die ze bespeelt.
Ik heb Robben Ford eens gezien met twee Fender Twin Reverbs, die met de rode knoppen knoppen nog wel, en had een geweldig geluid. Bovendien zul je meer opvallen en dus belangstelling=werk krijgen als je je eigen sound hebt. Probeer die eens te vinden.

johantipker
23 december 2007, 11:51
Wat een oninteressante vraag. Denk je ECHT dat je met zijn spullen zijn sound hebt? Ik dacht dat het antwoord op deze vraag al honderd jaar geleden gegeven is. Het ligt niet alleen aan de spullen, het ligt vooral aan de man/vrouw die ze bespeelt.
Ik heb Robben Ford eens gezien met twee Fender Twin Reverbs, die met de rode knoppen knoppen nog wel, en had een geweldig geluid. Bovendien zul je meer opvallen en dus belangstelling=werk krijgen als je je eigen sound hebt. Probeer die eens te vinden.

Vragen zijn nooit oninteressant en mogen altijd gesteld worden, net zoals dat jij de vrijhebt hebt om het antwoord te geven dat je gaf... aan de antwoorden herken je bij benadering de intenties van degene die het antwoord geeft, en dat is natuurlijk pas echt interessant!

Nee meneer Houben, ik denk zeker niet dat ik met R. Ford spullen zijn sound verkrijg!
John Scofield zei ooit: "what you hear is what you get..." (hoef ik vast aan jou niet uit te leggen) we zijn allemaal uniek en hebben dus allemaal onze eigen sound hoe goed of slecht die ook is....

toch kan een bepaalde rig wel helpen om in een bepaalde richting te denken, maar de uitzondering bevestigt vaak de regel..

heb je het hele topic gelezen trouwens?

Dirkdewaard
23 december 2007, 12:24
Wat een oninteressante vraag. Denk je ECHT dat je met zijn spullen zijn sound hebt? Ik dacht dat het antwoord op deze vraag al honderd jaar geleden gegeven is. Het ligt niet alleen aan de spullen, het ligt vooral aan de man/vrouw die ze bespeelt.
Ik heb Robben Ford eens gezien met twee Fender Twin Reverbs, die met de rode knoppen knoppen nog wel, en had een geweldig geluid. Bovendien zul je meer opvallen en dus belangstelling=werk krijgen als je je eigen sound hebt. Probeer die eens te vinden.

Iedereen heeft een eigen geluid daar is niets speciaals meer aan, ik wil juist het geluid van iemand anders, dat heeft niemand!!

Pepe
26 december 2007, 13:30
Eigen geluid, vingers enzo... klopt allemaal natuurlijk.
Niettemin, het is natuurlijk niet raar om ergens in de richting te komen, een AC30 zal je niet doen klinken als Brian May maar het lijkt me een beter startpunt dan een Vibro champ.
Mijn ervaring met stompboxes... de Xotic, small fry (of Burn Unit) Fulltone Fulldrive, Menaton Howie en Zendrive zitten allemaal in hetzelfde vaarwater van dat dikke compressed syruppie met dikke mids en silky highs waarbij ik de Zendrive nog het meest overtuigend vind. Er zijn er vast meer maar die ken ik niet (Jetter gain stage red klinkt in dat kader ook veelbelovend)

Ik moet wel zeggen, een en ander in combinatie met een fender based amp.. over een Marschall JCM gaat dat niet werken. Mijn Fender keus zou een silverface Bassman zijn, die preamp is kwa opbouw al geschikt. Kwa sound klinkt de Bassman ook al meer middy en smooth dan de meeste andere Fenders die meer twinkelend hoog hebben.

TMKXL
26 december 2007, 14:58
Echter, Dumble Amps zijn echt schreeuwend duur (denk aan rond de 6000-6500 euro).

Ik zou meer richting de 10.000/20.000 denken. 6000 voor een Dumble is erg goedkoop. ;)

Pepe
26 december 2007, 15:07
Ik zou meer richting de 10.000/20.000 denken. 6000 voor een Dumble is erg goedkoop. ;)

ja, dat was de goedkoopste amp van hem op de prijslijst uit '93.

Tegenwoordig schijn je van internationale sterstatus te moeten zijn, kom je vervolgens op een wachtlijst en als na 2 jaar de amp af is dan kan je hem alleen ophalen als je een knokploeg meeneemt.
De horror stories over deze melagomane chubby zijn talrijk.