PDA

View Full Version : Welke microfoon voor zang live



cardinal
18 december 2007, 20:50
Ik wil graag live voortaan mijn eigen mic meenemen. Nu schijnt het dat bij iedere stem een andere microfoon past. Dus bij de klankkleur van je stem moet je een passende mic zoeken.

Alleen er is zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie.

Op www.myspace.com/theuntunedcom (http://www.myspace.com/theuntunedcom) staan een aantal tracks met mijn vocals (alleen op het nummer behind zing ik niet, de rest wel). Welke microfoon denken jullie dat goed bij mijn stem zou passen. Budget liefst onder de 200 (occasion).

Ik heb al een sm 57/58, maar dat is het niet voor mij (alhoewel de 57 beter klinkt bij mij als de 58). Ook heb ik een rode nt1, maar volgens mij is dat niet iets voor live en ook klinkt mijn stem hier niet mooi mee. Te ielig, weinig body.

Cd is met een goedkope condensatormic ingezongen (superlux, model weet ik even niet).

Alvast bedankt.

harrie-beton
18 december 2007, 21:05
De shure beta 58 is stukken beter dan de sm 58 maar omdat het een kwestie van proberen is lijkt het me handiger dat je een paar mics probeert. In de betere muziekwinkel mag dat.

bert k
18 december 2007, 23:08
Hmmm.... een Beta 58 klinkt anders dan een gewone 58, maar beter zou ik niet zeggen. Klankverschil, dat wel, net wat TS zegt.

Ik ben zelf een fan van de Shure SM87, die heb je gebruikt wel voor dat geld. (Ik zag deze advertentie (http://www.2dehands.be/shure-sm87-32622635.html?afdeling=muziek&c_audio=19&rubriek=audio).)

Supermooi geluid, maar het is wel een condensatormic, dus je hebt altijd fantoomspanning nodig. Maar wel een klasse beter dan een 58.

Roman
19 december 2007, 08:18
ach, gewoon lekker de "standaard" sm58. altijd goed, geen gezeik iedereen rijk!

guhlenn
19 december 2007, 10:59
jazeker. sla op een broodje kaas is voor aanstellers!

Han S
20 december 2007, 13:18
Klinkt erg goed Dennis, heb je dat zelf opgenomen?

cardinal
22 december 2007, 21:58
Klopt Han, was even een klusje maar vond het wel erg leuk om te doen. Veel van de ervaring opgedaan bij jou en berthus. Dus de credits gaan ook een beetje naar jou. We hebben echt superreviews gekregen op de cd en de productie.

De nieuwe wil ik weer wat beter maken. Gitaren hadden wat minder oversturing mogen hebben vind ik achteraf en de drums hadden wellicht wat harder in de mix gemogen. Maar dat neem ik mee voor de volgende.

Ik zing tegenwoordig dus ook, maar merk dat mijn stem op cd toch behoorlijk anders klinkt als live. Live wil ik daar meer aandacht aan besteden. We trekken ook een derde gitarist aan om mij te ontlasten en zodat ik mij meer op de vocals kan richten.
We moeten echt eens afspreken en bijkleppen. Maar het is altijd zo fucking druk. Als je eens naar een leuk concert gaat in de omgeving moet je me maar seinen, dan probeer ik ook te komen (tegenwoordig ga ik eigenlijk alleen naar rockconcerten, metal nog weinig).