PDA

View Full Version : Floyd Rose .. of niet?



Jellyfish00
18 december 2007, 20:30
Hm mensen het is weer tijd voor het meest uitgekauwde onderwerp van gitaar-diversen. Nou allemaal rustig ik heb de zoekfunctie gebruikt..

Ik ga dus binnekort een nieuwe gitaar kopen, ik hou vooral van Ibanezjes (rg enzo).. Nou is een groot deel daarvan uitgerust met Double-Locking trems.. en ik weet niet helemaal of dat de bedoeling is. Ik gebruik bijna nooit tremelo, ik heb die van mn strat eraf gedraait. En ik moet ook snel van stemming kunnen wisselen, wat geloof ik niet mogelijk is met zo'n ding. Het werkt allemaal ook nog zo omslachtig.

Stel nou dat ik m'n droomgitaar vind, maar er zit een FR-achtige op? Ik heb geen zin om een kwartier uit te trekken voor de lager tunen van m'n gitaar..

Alvast bedankt voor jullie hulp..

Spitfire
18 december 2007, 21:09
Stel nou dat ik m'n droomgitaar vind, maar er zit een FR-achtige op? Ik heb geen zin om een kwartier uit te trekken voor de lager tunen van m'n gitaar..

Dan is het niet je droomgitaar lijkt me?

JeeBee
18 december 2007, 21:13
Het snelste wissel je door er een tweede voorgestemde gitaar bij te pakken.... 8-)

HvV
18 december 2007, 21:16
Er zijn genoeg RG's in elke prijsklasse met of zonder tremolo. Ik zou in elk geval niet gaan voor die FR. Heb je 1 snaar goed staan, zul je de rest ook weer moeten stemmen om te compenseren. Geen doen lijkt me.

iwamoto
19 december 2007, 02:25
ik weet niet hoe snel je moet wisselen van steming, je kan bijv. een D tuna gebruiken als je alleen maar Drop D nodig hebt,
zelf kan ik een FR wel aanraden, ik heb er 2 met FR, 1 FR en 1 ZR, en ik vind het echt heerlijk spelen, wat veel mensen vergeten is dat je niet eens het vibrato gedeelte hoeft te benutten om voordeel te hebben van een floyd, ik hoef mijn gitaar maar 1x in de 3 weken te stemmen, en 1x in de maand los te maken om te stemmen (dus echt stemmen(, dus dan snap je wel dat het voor mij ook een bewuste keus is ivm stemvastheid

urezna
19 december 2007, 08:39
als je veel an stemming wilt wisselen, zou ik geen Floyd nemen.
maar kijk eens op ibanez.com bij de RG Fixed, bijv de RG321MH, met mahonie body...
of de PGM301, Paul Gilbert model?

Luke-wannabe
19 december 2007, 09:24
Hm mensen het is weer tijd voor het meest uitgekauwde onderwerp van gitaar-diversen. Nou allemaal rustig ik heb de zoekfunctie gebruikt..

Ik ga dus binnekort een nieuwe gitaar kopen, ik hou vooral van Ibanezjes (rg enzo).. Nou is een groot deel daarvan uitgerust met Double-Locking trems.. en ik weet niet helemaal of dat de bedoeling is. Ik gebruik bijna nooit tremelo, ik heb die van mn strat eraf gedraait. En ik moet ook snel van stemming kunnen wisselen, wat geloof ik niet mogelijk is met zo'n ding. Het werkt allemaal ook nog zo omslachtig.

Stel nou dat ik m'n droomgitaar vind, maar er zit een FR-achtige op? Ik heb geen zin om een kwartier uit te trekken voor de lager tunen van m'n gitaar..

Alvast bedankt voor jullie hulp..
Koop dan ook gewoon die RGR 321exbk ;)

The_Darkness
19 december 2007, 09:49
Ik heb een ibanez js1200 en ik heb er een tremsetter in laten bouwen.
Nu verstemd hij niet meer als ik hem verstem.
Het kost even wat geld maar het is wel handig je draait hem vast als je wil verstemmen draai je hem vast en kan je alleen duikvluchten maken. en anders kan je gewoon volledig gebruik maken van je floyd

mrweird
19 december 2007, 10:59
Of zorgen dat hij enkel omlaag kan? dmv van blokje hout of zo? Niet omhoog met als gevolg dat het geen zwevende meer is helaas dan maar ja je kunt niet alles hebben...

urezna
19 december 2007, 15:37
daarmee los je volgens mij niet het probleem van snel anders stemmen op... want dat kan hij misschien niet meer omhoog, maar als bij een nieuwe stemming de totale snaarspanning hoger wordt, komt toch het hele blok in beweging...
als je snel anders wilt kunnen stemmen moet je in mijn ogen echt overstappen op een vaste brug, of je tremolo in beide richtingen(!) fixeren...

Dark_Tranquillity
19 december 2007, 17:35
ik weet niet hoe snel je moet wisselen van steming, je kan bijv. een D tuna gebruiken als je alleen maar Drop D nodig hebt,
zelf kan ik een FR wel aanraden, ik heb er 2 met FR, 1 FR en 1 ZR, en ik vind het echt heerlijk spelen, wat veel mensen vergeten is dat je niet eens het vibrato gedeelte hoeft te benutten om voordeel te hebben van een floyd, ik hoef mijn gitaar maar 1x in de 3 weken te stemmen, en 1x in de maand los te maken om te stemmen (dus echt stemmen(, dus dan snap je wel dat het voor mij ook een bewuste keus is ivm stemvastheid

Dit kan ik slechts beamen. Verder kun je de D-tuna meen ik alleen gebruiken als je floyd met de grondplaat op de body ligt, en dus niet zwevend is.

Jellyfish00
19 december 2007, 20:17
Kan je ook gewoon de FR loszetten, de locking nuts d'r af en alles los, zodat je er eigenlijk geen last van hebt? Ik heb op m'n strat een standaard tremolo, en ik kan dan gewoon lager tunen zonder problemen..

urezna
20 december 2007, 08:04
nee, dat werkt bij dit type niet. de rtemolo op een strat werkt in dat opzicht toch heel anders. zodra je 1 snaar anders stemt, gaat het hele blok anders staan, omdat de totale snaarspanning verandert, en dat effect is vele malen groter dan op je strat. een andere stand van je blok heeft direct effect op de stemming van de overige snaren, en zodra je dus een 2e snaar goed gaat stemmen, herhaalt dat proces zich, waarbij dus ook de 1e snaar weer ontstemt. het kan daardoor behoorlijk lang duren voordat een gitaar met FR goed gestemd staat, maar mijn ervaring is dat wanneer dat eenmaal het geval is, er heeel weinig sprake van ontstemming is.
kortom, eenmaal gestemd zijn FR bruggen fantastisch, maar zodra je je gitaar anders wilt stemmen, maar ook bij het vervangen van snaren, is het op nieuw stemmen een draak... hoewel er bij het vervangen van snaren wel trukkjes zijn om je blok vast te zetten in de normale stand, om de eerste grove stemming goed te krijgen.

als je met FR over wilt stappen naar een andere stemming, betekent het ook dat je ofwel je veren aan de andere zijde van je blok anders moet spennen, ofwel dat je blok in een andere stand zal staan, wanneer je gitaar eenmaal in de alternatieve stemming staat. en dit kan weer gevolgen hebben voor de beweeglijkheid van je pook en in het ergste geval zelf enige invloed hebben op je actie.
Bij een FR draait het allemaal om een subtiel evenwicht tussen de veren aan de ene kant en de snaarspanning aan de andere kant en dat evenwicht is bij een FR sneller verstoord dan bij een normale strat.

Kortom, veel woorden om te zeggen: neem geen FR brug als je met enige regelmaat alternatieve stemmingen wilt toepassen, maar neem een vaste brug.

Overigens ben ik zelf een groot fan van FR bruggen, begrijp me niet verkeerd, ik speel er al 21 jaar mee, en heb er 4 gitaren mee uitgevoerd. Maar ik speel uitsluitend in de standaard stemming ;-)

Jellyfish00
20 december 2007, 12:15
:( helaas, dan worden mijn keuzemogelijkheden zo'n beetje gehalveerd..

G.G.
20 december 2007, 19:06
:( helaas, dan worden mijn keuzemogelijkheden zo'n beetje gehalveerd..

Onzin. Neem gewoon de gitaar die het lekkerst speelt. Als je een tremelo niet gebruikt is die heel simpel te fixeren. Geen probleem... twee stukkjes hardout, half uurtje zagen en vijlen en in je gitaar zetten.

Maak je niet ongerust om de restwaarde, want die twee blokjes kan je zo weer weghalen en hij is weer origineel.

Jellyfish00
20 december 2007, 19:12
Waar zet je die blokjes dan :o (ben noobig bezig vanavond =S)

Gearjunkie
20 december 2007, 22:39
nee, dat werkt bij dit type niet. de rtemolo op een strat werkt in dat opzicht toch heel anders. zodra je 1 snaar anders stemt, gaat het hele blok anders staan, omdat de totale snaarspanning verandert, en dat effect is vele malen groter dan op je strat.

Origineel hoort een Strat brug ook zwevend te zijn afgesteld en is het probleem hetzelfde (of is dit effect bij een Floyd echt groter??). Maar daar gaat dit draadje natuurlijk niet over, eerst de snaren grof stemmen is het devies. Als je steeds dezelfde snaren gebruikt is er ook niet zoveel aan de hand. Dan komt de brug gewoon in dezelfde stand terug.

G.G.
21 december 2007, 12:50
Waar zet je die blokjes dan :o (ben noobig bezig vanavond =S)

Aan de achterkant van de gitaar zie je veren, achter het tremeloblok kan je een stukje op maat gezaagd hout zetten:

http://farm1.static.flickr.com/70/198008354_156fa237b3.jpg

Nu kan je tremelo in ieder geval niet meer omlaag, dus als je een snaar breekt, blijft hij verder op stemming. De tremelo kan alleen nog omhoog.

Als je goed kijkt is er voor "omhoog" nog wel ruimte (onder de veren zie je nog een opening in het hout. Als je daar ook een strookje voor zaagt en deze daar tussen legt (eerst ff de veren eraf, houtje ertussen en veren terug) dan staat de brug helemaal vast.

Als je de gitaar weer origineel wilt maken, hoef je alleen die blokjes te verwijderen. Dit kan erg handig zijn bij een verkoop.

je kan ook de veren helemaal verwijderen, de klauw van de veren eruit schroeven en een plankje zagen ter grootte van de hele ruimte en deze plaatsen om de brug tussen te klemmen, maar dat geeft meestal een kleine speling, dus mijn advies is om de veren te laten zitten en die te gebruiken om de boel mee strak te trekken. Dan hoef je dus ook de aardedraad aan de kleuw niet te verleggen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

Jellyfish00
22 december 2007, 14:19
Hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
Ja :) danku voor uw hulp

Krisiunizer
27 december 2007, 22:21
Ik heb een D-Tuna. Hoewel gezegd wordt dat het alleen bij niet-zwevende Floyds kan, werkt het bij een zwevende ook prima.

Wat betreft de vraag Floyd ja/nee luidt het antwoord 'Kahler'

Madcow
27 december 2007, 22:34
Ibanez heeft ooknog een hele fijne anti floyd systeem, Ze zitten op de ibanez S modellen :dance: http://www.guitarvillage.com/Solids/Ibanez/S2170FB_m.jpg

Jellyfish00
28 december 2007, 16:52
Ibanez heeft ooknog een hele fijne anti floyd systeem
anti floyd systeem =S een definitie graag..

Wickerman
28 december 2007, 19:47
Wat betreft de vraag Floyd ja/nee luidt het antwoord 'Kahler'

Die heb ik laatst op een gitaarbeurs getest, ontstemd idd niet. Maar wat bij andere stemmingen ?

Arvoitus
29 december 2007, 19:55
Een goede floyd ontstemt niet en is beter dan een kahler.

Check deze maar even voor vergelijking (en de overige 2 delen):
http://youtube.com/watch?v=Jy1eiMZ5nUk

YannickH
29 december 2007, 19:57
inderdaad een orig.floyd ontstemd niet zo vlug :satisfie:

Dark_Tranquillity
29 december 2007, 21:11
Persoonlijke voorkeur.

De mijne gaat uit naar een floyd rose, danwel een OFR of een Gotoh, beiden heerlijk.

urezna
3 januari 2008, 16:20
Origineel hoort een Strat brug ook zwevend te zijn afgesteld en is het probleem hetzelfde (of is dit effect bij een Floyd echt groter??). Maar daar gaat dit draadje natuurlijk niet over, eerst de snaren grof stemmen is het devies. Als je steeds dezelfde snaren gebruikt is er ook niet zoveel aan de hand. Dan komt de brug gewoon in dezelfde stand terug.
wat een strat betreft heb ik alleen ervaring met een goedkope squire, mn 1e gitaar, maar die heb ik al bijna 20 jaar niet meer ;-)
daar was het verschil inderdaad erg groot, een floyd reageert veel gevoeliger op andere stemmingen. mogelijk door het mechanisme waarop de brug scharniert, een dun "mes" van een floyd heeft daardoor maar een heel beperkt contactoppervlak.

Arvoitus
3 januari 2008, 16:27
Persoonlijke voorkeur.

De mijne gaat uit naar een floyd rose, danwel een OFR of een Gotoh, beiden heerlijk.
En schaller.

Jellyfish00
6 januari 2008, 15:29
ik stel nog maar ff een vraagje, als je je FR vastzet, met hout, kan je toch nog steeds tune-locken zodat je gitaar niet meer ontstemt, maar niet meer aan je trem-hendel sjorre?

wiegersma
6 januari 2008, 18:00
ja, maar als je hem voor de helft vastzet (blokje voor of achter het tremeloblok), dan kun je nog wel wat sjorren. Alle keren kun je de lockers gebruiken

Jellyfish00
6 januari 2008, 18:40
mkay thanks, sjorren hoef ik i.i.g. niet.. maar als ie vaststaat kan je dus snel downtunen EN stemvastheid d.m.v. locktuners.. das wel handig :satisfie:

Vilow
14 januari 2008, 17:38
hoe zit dat dan met die jt500 trem's op jacksons??? floyd rose licensed zijn die geloof ik.