PDA

View Full Version : Info over Marshall valvestate 100 en aansluiten zonder cabinet.



Sjaan
18 december 2007, 19:51
Hallo,

Ok, de situatie. Ik wou eerst een epi valve junior combo kopen als oefenversterker voor op m'n kamer. Maar op dit moment zie ik in dat ik meer heb aan een vox ac 15. Dus voorlopig word het die en zal ik nog wat bij moeten sparen.

Nu heb ik een tijdelijk probleem. Namelijk ik heb geen oefenversterker en dat mis ik toch wel. Vooral voor op m'n kamer te oefenen met de pc en internet.

Ik heb wel het geluk dat ik een repeteerruimte/studio in m'n tuin heb staan met daar twee halfstack's. Niets speciaal, een valvestate 100v en een toneblaster van ibanez (niet eens goed in het geval van de ibanez).

Kan ik nu gewoon een van die twee heads nemen (waarschijnlijk de marshall want die klinkt iets 'leuker') en die op m'n kamer zetten, mijn gitaar inpluggen en mijn koptelefoon in de line out steken ZONDER een cabinet aan te sluiten?

Verder had ik graag nog wat info gehad over die valvestate. Is het zo dat er een lamp in de voorversterker zit? Zoja, hoelang gaat zo een lamp mee? En heeft het nut deze te vervangen, maw. heeft deze veel invloed op je geluid. Want stel dat dit zo is dan wil ik dit wel doen als het me niet teveel kost.

Ohja voor de vraag van hoelang gaat zo een lamp mee. Kan ik ergens zien van wanneer mijn valvestate is? Hij staat thuis al +/- 5 jaar. Hij is tweedehands gekocht en er hangt nog een sticker op van een andere winkel dan degene waar ik hem heb gekocht (die winkel ligt hier meer dan 100km vandaan dus ik vermoed dat deze head zelfs 3de hands is).

Alvast bedankt!

Jan

marter544
18 december 2007, 20:10
Het is niet verstandig, grote kans dat je daar je output-travo mee op blaast, ik zou het niet doen, gewoon ook een cab in je huis neer zetten. Of ie er een buisje in heeft zitten, geen idee, ik vind de VS100 wel lekker klinken i.t.t. de meeste transistorbakken.

Sjaan
18 december 2007, 20:17
Het is niet verstandig, grote kans dat je daar je output-travo mee op blaast, ik zou het niet doen, gewoon ook een cab in je huis neer zetten. Of ie er een buisje in heeft zitten, geen idee, ik vind de VS100 wel lekker klinken i.t.t. de meeste transistorbakken.

Ok, ik kan een cab in huis zetten, maar dan kan ik nog altijd niet stil oefenen ofwel? Ik bedoel hiermee, stil maar met versterker geluid en m'n effectenpedalen:)

prs
18 december 2007, 20:39
Een valvestate is een hybride versterker, dus die heeft een ECC83 buisje in de voorversterker.
Voor bouwjaar eventueel serienummer mailen naar Marshall?

Hellsbellsnl
18 december 2007, 20:42
Een valvestate is een hybride versterker, dus die heeft een ECC83 buisje in de voorversterker.
Voor bouwjaar eventueel serienummer mailen naar Marshall?
klopt helemaal.
Zie mijn draad hieronder voor meer info.

Sjaan
18 december 2007, 20:45
Ok, alvast bedankt voor die info. En heeft het nut om dat buisje te vervangen? Want naar mijn indruk overstuurd de amp vrij snel (zelfs op clean).

En kan ik nu zonder cabinet spelen of niet? Een bevriende gitarist zegt dat je enkel een cabinet moet aansluiten als je een lampen head hebt. Dus solid state kan perfect draaien zonder cabinet.

Hellsbellsnl
18 december 2007, 20:49
1) En heeft het nut om dat buisje te vervangen?
2) En kan ik nu zonder cabinet spelen of niet?

Antwoord:
1) Ja, klnkt beter zeker als ie al 3e hands is.
2) I.m.o. wel doe het ook met koptelefoon.

Je kan ook line out naar mic in van een klein mengpaneel en dan via de stereo en daar je koptelefoon in pluggen.

Rude Perception
18 december 2007, 21:15
Antwoord:
1) Ja, klnkt beter zeker als ie al 3e hands is.
2) I.m.o. wel doe het ook met koptelefoon.

Je kan ook line out naar mic in van een klein mengpaneel en dan via de stereo en daar je koptelefoon in pluggen.

Nooit een line out naar een mic in gooien. Een line out is een veel te sterk signaal daarvoor. Gebruik dan een line in....

Sjaan
18 december 2007, 21:21
Een line out is juist gemaakt om alles op line niveau naar buiten te geven, dus dat kan perfect in een xlr in (of line in).

Ik heb juist even geprobeerd zonder cabinet en ik merk niets raars. Ok het klinkt niet zo geweldig maar het werkt wel:)

Maakt het uit door welke lamp ik de huidige vervang? Want op het internet vind ik prijzen van € 9 tot € 25.

Rude Perception
18 december 2007, 21:39
achter de mic ingang zit nog een microfoonvoorversterker. Deze microfoonvoorversterker brengt het op line niveau. Ga je gang, maar het gaat niet werken. Je line niveau is veel te hoog.

Sjaan
18 december 2007, 21:48
Ok, in theorie heb je gelijk maar in praktijk zie je dat ongeveer elk mengpaneel een -10, - 20 dB knop heeft:)

Ik ben trouwens ook niet vanplan om m'n line out naar een mengpaneel te brengen (hoewel dit dus volgens mij wel kan) ik kan het mss wel naar een hoofdtelefoonversterker brengen die ik hier nog heb liggen, om wat meer volume te krijgen als het nodig is.

Sjaan
18 december 2007, 23:37
Ok, het probleem is opgelost. Kheb de cabinet op m'n kamer gezet en deze ook aangesloten. M'n koptelefoon zit in de effectenloop send. Er gaat niets naar de return en kheb de knop die de mix tussen dry en effect controleerd op 100% effect gezet.

Met als resultaat dat ik geluid heb in m'n koptelefoon en dat ik van de cabinet enkel wat ruis hoor.

Resultaat:
http://83.149.74.16/_profielvippics/sjaan-vip-1198018073-1.jpg

Kim Wilson
19 december 2007, 08:28
Het is niet verstandig, grote kans dat je daar je output-travo mee op blaast, ik zou het niet doen, gewoon ook een cab in je huis neer zetten. Of ie er een buisje in heeft zitten, geen idee, ik vind de VS100 wel lekker klinken i.t.t. de meeste transistorbakken.
Zo'n VS heeft toch helemaal geen outputtrafo? Het is gewoon een torrenbak, die kun je volgens mij prima zonder cab laten draaien.

jonesd
19 december 2007, 08:49
Als je vooral met een hoofdtelefoon wil spelen, is het misschien ook geen slecht idee om eens naar een line 6 pocketpod of zo te kijken. Dit zal in ieder geval beter klinken dan de "send" van je effectsloop.

Sjaan
9 januari 2008, 23:20
Ik gebruik de versterker nu dagelijks en ik merk toch dat ik nood heb aan een 'footswitch' om te schakelen tussen het cleane en boost kanaal.

Dus, ik ben online naar de handleiding gaan zoeken van m'n 8100 head en daarin lees ik hetvolgende:


Footswitch Jack:
For the connection of a two way footswitch for
reverb and channel selection (Marshall footswitch
P802 included).

Dus blijkbaar kan ik m'n reverb ook aan en uitzetten met die schakelaar? Best wel handig.

In elk geval, die P802 maken ze niet meer (en is ook nergens te vinden). Welke schakelaar moet ik dan bestellen om dit alles mooi te laten werken?

Ik vermoed zelf dat het deze moet zijn: MARSHALL MRPEDL00009. Want deze is ook een dubbelschakelaar met channel en reverb. Alleen ben ik niet zeker.

Alvast bedankt!

Edit: Aangezien ik dan ook veel meer gebruik ga maken van het boostkanaal (en de lamp die er inzit bij het boostkanaal hoort) vervang ik deze ook best (de lamp die er nu inzit zit er in van '95, dus ik denk dat die wel eens vervangen mag worden).

Kan ik dit zelf doen? En welke lamp moet ik kopen? Ik weet dat het een ECC 83/12 AX7 type moet zijn maar welk merk raden jullie me aan (ik bestel op thomann.de dus liefst eentje die daar te verkrijgen is)?

JohnLord
10 januari 2008, 10:14
Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen buizen, ook binnen hetzelfde merk. Bestel je bij Thomann voor 10 eur of zo zal de kwaliteit tegenvallen. Bij de dealer, die duurdere buizen verkoopt zijn meestal de slechte buizen er tussen uit geselecteerd. Je betaalt dat misschien 20-25 euro, maar hebt veel beter geluid en veel langere levensduur. Bovendien gaat het maar om een buisje, is te overzien lijkt me.

Sjaan
10 januari 2008, 11:25
Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen buizen, ook binnen hetzelfde merk. Bestel je bij Thomann voor 10 eur of zo zal de kwaliteit tegenvallen. Bij de dealer, die duurdere buizen verkoopt zijn meestal de slechte buizen er tussen uit geselecteerd. Je betaalt dat misschien 20-25 euro, maar hebt veel beter geluid en veel langere levensduur. Bovendien gaat het maar om een buisje, is te overzien lijkt me.

Het gaat mij niet om hoeveel het kost (€ 25 is nog niet veel aangezien zoiets toch vrij lang meegaat). Maar ik weet dat er nergens in mijn buurt een winkel is die lampen op stock heeft dus die moeten dat ook bestellen en dan heb ik net zo goed kans op een slechte. Andere optie is online bestellen maar dat moet dan in nederland (of kent iemand een adres in belgië?) en dan komen er verzendingskosten bij.

Niemand die me iets kan vertellen over de footswitch die bij deze versterker kan werken?

prs
10 januari 2008, 12:28
Het gaat mij niet om hoeveel het kost (€ 25 is nog niet veel aangezien zoiets toch vrij lang meegaat). Maar ik weet dat er nergens in mijn buurt een winkel is die lampen op stock heeft dus die moeten dat ook bestellen en dan heb ik net zo goed kans op een slechte. Andere optie is online bestellen maar dat moet dan in nederland (of kent iemand een adres in belgië?) en dan komen er verzendingskosten bij.

Niemand die me iets kan vertellen over de footswitch die bij deze versterker kan werken?

Pin me er niet op vast, maar deze footswitch zou moeten werken denk ik.

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_101&products_id=2806

pol
10 januari 2008, 14:02
Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen buizen, ook binnen hetzelfde merk. Bestel je bij Thomann voor 10 eur of zo zal de kwaliteit tegenvallen. Bij de dealer, die duurdere buizen verkoopt zijn meestal de slechte buizen er tussen uit geselecteerd. Je betaalt dat misschien 20-25 euro, maar hebt veel beter geluid en veel langere levensduur. Bovendien gaat het maar om een buisje, is te overzien lijkt me.

25 euro voor een buisje ? gewoonlijk heb er rond de 10 euro al van die speciaal geselecteerde dingen, zoveel betalen is onzin.

weet niet wat ze allemaal hebben bij Thomann, maar dacht dat ze daar vrij duur waren tegen banzaieffects en tubetown, nu voor 1 buisje loont het nu ook niet de moeite om ergens anders te gaan bestellen, dan kost het je teveel aan verzending.

Ik koop altijd gewoon die goedkope JJ ecc83s aan 6 euro het stuk, nooit problemen mee gehad, die zijn al getest.

Kim Wilson
10 januari 2008, 14:04
Eindbuizen zullen idd 20 tot 25 euro doen. Als je een 12AX7 koopt voor €20, weet je zeker dat je genaaid wordt. Kijk effe op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl), daar staan massa's buizen op, voor weinig. :)

Ome Keith
21 oktober 2008, 11:37
Ik gebruik ook JJ's van 6,- a 7,- in Valvestates
en die klinken prima.
Heb ook een VS100H en dat ging prima thuis (ook over een cab).
Klinkt veel lekkerder dan de MG100H die ik nu heb staan maar die heeft wat DFX
en ik ben te lui/heb te weinig plek om m'n losse effecten telkens aan te sluiten/op te ruimen.