PDA

View Full Version : Nog een keer tips nodig bij versterker!



Vera2
18 december 2007, 18:48
Heeey beste mensen!

Tijdje geleden heb ik een onderwerp gepost, over de aanschaf van een nieuwe versterker.

Inmiddels, wat centjes en tijd verder, wil ik jullie graag weer om jullie advies vragen..

Ik weet hoe sommigen van DUIDELIJKE vragen houden, dus ik zal zo specifiek mogelijk mijn vraag formuleren! (Dat is toch zeer netjes verteld al zeg ik het zelf haha)

OKE! Komt 'ie..

Ongeveer mijn vraag:
"Waar zou ik eventueel op kunnen letten bij de aanschaf van een nieuwe versterker?"

- Budget: tussen de 1000 en 1500 euro
(Eventueel alleen voor de top, als we de kast niet meerekenen)
- Stijl: rock/metal/nu-metal/pop-rock..
(Geen DEATH METAL haha ofzo..maar gewoon redelijk stevig!)
- Gitaar: Paul Reed Smith
- Wensen qua amp:
1. Top+Kast/Combo..maakt me opzich niet zoveel uit..
2. Een amp die me stevige scheur kan opleveren..
3. Maar tegelijk ook een warme klank..(zowel clean als scheur)
4. Buizen!
5. Goed reageert op pedaaltjes/effecten..
6. Een die misschien zelf al een mooie scheur heeft?
7. Een die geschikt is voor kleine/grote optredens
8. Een die de deuren niet uit mijn kamer blaast :P!

DUS mensen hopelijk heeft iemand tips!

En aub geen reacties van..:
"GA NAAR DE WINKEL DAN"

Ja, dat kan ik doen..maar je hebt áltijd winkels die je gewoon iets willen aansmeren en ik wil mezelf gewoon goed voorbereiden!

"OOOH guppie leer eerst meer over versterkers ofzo"
Speel al 4,5 jaar, dus guppie nee..wil alleen nu een serieuze (vrij dure) aankoop doen qua versterker en ik wil iets goeds kopen!

E.a. SO ik hoop dat iemand bruikbare tips voor me heeft..van goh kijk hier eens naar.. of denk eens aan.. of houd er rekening mee dat..


Alvast bedankt!

caliban
18 december 2007, 19:11
Enkele aanraders: Marshall JVM, Mesa Mark III of Mark IV, ENGL Blackmore, single rectifier van Mesa als het niet strak moet klinken, Marshall JCM800 (alhoewel je dan maar met een kanaal zit en voor dikke scheur zeker een pedaaltje nodig gaat hebben), ENGL Powerball (is misschien wat te veel metal). Je hebt ultraveel keuze, dit is gewoon het eerste wat zo in me opkomt.

toneblo
18 december 2007, 19:14
JCM800 (alhoewel je dan maar met een kanaal zit en voor dikke scheur zeker een pedaaltje nodig gaat hebben), ...Ik denk niet dat je die nodig hebt bij de marshall Vintage Modern..past met kast goed in je budget en heeft kt 66 lampen!

heinz3110
18 december 2007, 19:15
.......En aub geen reacties van..:
"GA NAAR DE WINKEL DAN"
Ja, dat kan ik doen..maar je hebt áltijd winkels die je gewoon iets willen aansmeren en ik wil mezelf gewoon goed voorbereiden!


Goeie tip dan: laat je niks aansmeren. :) Jij moet er op spelen, niet hun.

Blaahaab
18 december 2007, 19:16
Marshall JCM800 (alhoewel je dan maar met een kanaal zit en voor dikke scheur zeker een pedaaltje nodig gaat hebben).

hangt ervan af, je hebt ook JCM800 met 2 kanalen, zit zeker een lekkere scheur op hoor :)

stevie_vp
18 december 2007, 19:19
Ok jij wilt een warme clean en vette distortion.
Helaas gaat dit niet vaak geweldig samen als een fender en een recto.

Wat ik dan aabeveel is mark IV:
voordeel: mooi clean vette scheur.
nadeel: Alleen is de scheur erg strak en meer gevoiced op metal.

Wat imo nog beter is Koch powetone/multitone II:
voordeel:Prachtig warm clean, super crunch, vette distortion.
distortion is iets minder massaal dan bv. een recto, wel zat gain hoor.
nadeel:Prikt iets minder makkelijk door de mix. mar de nieuwe pt's hebben mid-
shifts die dit oplossen. (beam blockers zijn ook geweldig hierop)

Deze amps zijn allebei heel veelzeidig. en de koch gaat echt van linkin park
naar van velzen naar foo fighters naar kane....
mark is ook top, maar let wel dat de dist. dus erggg strak is voor jou
doeleinde.

Succes!

Mitch
18 december 2007, 19:24
Er moet gewoon een geautomatiseerd bericht komen bij een 'ik zoek een versterker met een goed scheurgeluid' topic, dat scheelt ene hoop voorspelbare posts.

Als je zowel thuis wil kunnen spelen als op het podium kunnen staan dan kun je beter de modernere hoek gaan verkennen, Engl, Koch. Daarvan is in die prijsklasse veel te vinden.

Rocketman
18 december 2007, 19:49
Het advies moet dan gewoon zijn: 2 versterkers kopen. 1 voor thuis en 1 voor de band.

Klaar. Bespaart je een hoop gezoek en gekloot.

vincedepooh
18 december 2007, 20:04
hughes&kettner?

LCH
18 december 2007, 20:18
Op wat voor gitaar speel je Vera?

Tussen de 1000 en 1500 euro is een moeilijke prijsklasse. Simpelweg omdat je er zo ongeveer álles voor kunt krijgen. Veel testen zal dus eigenlijk altijd noodzakelijk zijn. Ik heb één simpel criterium dat ik zelf altijd hanteer: wanneer ik mijn Fender Strat inplug en ik na 10 seconden geen goed geluid heb is het niks. Zo kun je prima een schifting tussen wel jouw smaak/niet jouw smaak maken. Dan vallen er meteen veel amps af. Als je dan een stuk of 10 overhoudt kun je je in die amps verdiepen.

Vera2
18 december 2007, 20:20
Jullie zijn zo snel! Haha maar ik heb er wel iets aan!

Koch, heb ik ook naar gekeken! Dus is wel fijn om dat.."bevestigd" te zien..een beetje dan..

Mesa valt vaak érg duur uit..wat ik heb gezien dan?

Marshall dsl/tsl/jcm900..zoveel keuzes dat ik het niet weet..!

Ik vrees dat t weer uitkomt op..TEST ALLES MAAR hahaha maar da's zo lastig!

Hughes en kettner is ook vrij duur..toch?

LCH
18 december 2007, 20:26
Hughes en Kettner heeft goedkope troep gemaakt dat echt nergens naar klinkt. Ze hebben ook fantastische versterkers gemaakt: Zentera bijvoorbeeld.

Ik kan me voorstellen dat het je allemaal wat 'overkomt'. Zóveel keuzes, en het is nogal wat geld wat je uit wilt geven. Bedenk 1 ding: doe geen domme dingen, ik vind het zonde om 1500 euro over de balk te smijten aan iets wat niet echt 100% jouw amp is.

Maak het verder niet al te moeilijk. Speel op een amp en als je het niks vindt, hup, meteen door naar de volgende. Niet kijken naar specificaties, merk, type buizen enzo. Allemaal onzin. Als jij het goed vindt klinken kun je er verder mee. Laat je ook niet gek maken door praat op dit forum als, "je moet KT 66 of EL 34 buizen hebben". Wat kan jou het schelen, ook al zit er een rioolbuis in. Als het maar klinkt ;) :D

Vera2
18 december 2007, 20:43
LCH

haha ik mag toch HOPEN dat ze geen amps met rioolbuizen verkopen :P

maar ik ben blij met je antwoord!

de winkel waar ik altijd alles laat doen qua reparatie, is heeeel makkelijk!
ze zeggen: lijkt je dit wat? ja? oke neem dit weekend maar mee kijk maar of t wat is..is t niks? breng maar terug..komt goed!

dus dat is wel heel fijn, alleen is de keuze een beetje beperkt..dat is dan weer jammer..

en wat betreft: na 10 sec niks? weg ermee..ben het er mee eens!
als ik na een half uur nog steeds mn sound niet heb hoef ik t al niet meer haha so daarin geef k je gelijk!

Ik heb een Paul Reed Smith, geen van 2000 euro helaas ik heb de SE custom maar geloof me..uit het kleinste blikbak ding..trekt het al de scheur eruit!

LCH
18 december 2007, 20:47
Oh, maar een PRS Custom SE is een prima gitaar hoor! Je bent natuurlijk niet veroordeeld tot die ene gitaarzaak. Mooi dat het sympathieke mensen zijn, maar uiteindelijk gaat het erom dat jij een leuke amp hebt. ;)

ErikE
18 december 2007, 21:24
PRS en Koch is een goede combi, eerstgenoemde bouwer gebruikt ze zelf ook...

Ik sluit me dus aan bij het advies PT II of MT (II). Of als je geld over wil houden voor een goede kast een mild spammetje natuurlijk! :sssh:

kenx
18 december 2007, 21:28
Op wat voor gitaar speel je Vera?

Tussen de 1000 en 1500 euro is een moeilijke prijsklasse. Simpelweg omdat je er zo ongeveer álles voor kunt krijgen. Veel testen zal dus eigenlijk altijd noodzakelijk zijn. Ik heb één simpel criterium dat ik zelf altijd hanteer: wanneer ik mijn Fender Strat inplug en ik na 10 seconden geen goed geluid heb is het niks. Zo kun je prima een schifting tussen wel jouw smaak/niet jouw smaak maken. Dan vallen er meteen veel amps af. Als je dan een stuk of 10 overhoudt kun je je in die amps verdiepen.

prs, staat ook in zijn beginpost :)

Squier4ever
18 december 2007, 21:55
Hughes en Kettner heeft goedkope troep gemaakt dat echt nergens naar klinkt. Ze hebben ook fantastische versterkers gemaakt: Zentera bijvoorbeeld.

Ik kan me voorstellen dat het je allemaal wat 'overkomt'. Zóveel keuzes, en het is nogal wat geld wat je uit wilt geven. Bedenk 1 ding: doe geen domme dingen, ik vind het zonde om 1500 euro over de balk te smijten aan iets wat niet echt 100% jouw amp is.

Maak het verder niet al te moeilijk. Speel op een amp en als je het niks vindt, hup, meteen door naar de volgende. Niet kijken naar specificaties, merk, type buizen enzo. Allemaal onzin. Als jij het goed vindt klinken kun je er verder mee. Laat je ook niet gek maken door praat op dit forum als, "je moet KT 66 of EL 34 buizen hebben". Wat kan jou het schelen, ook al zit er een rioolbuis in. Als het maar klinkt ;) :D

H&K heeft echt nog wel veeeeeeel betere amps gemaakt als de Zentera, TriAmp, puretone en duotone bijvoorbeeld.

AART
18 december 2007, 22:02
Ik heb één simpel criterium dat ik zelf altijd hanteer: wanneer ik mijn Fender Strat inplug en ik na 10 seconden geen goed geluid heb is het niks. Zo kun je prima een schifting tussen wel jouw smaak/niet jouw smaak maken. Dan vallen er meteen veel amps af.

En ook goede amps die best wat voor je kunnen zijn.
Ik denk niet dat je op een roadking binnen 10 sec je tone hebt, net zoals bij een mark IV, dus zeker als je een amp met meerdere kanalen zoekt die drive en clean goed doet zal je soms even moeten spelen met de knoppen.

Bij mesa's doen die namelijk meer dan de gemiddelde marshall en werken ze ook anders. Beetje cliche opmerking van mij maar toen ik voor het eerst een mark Iv bespeelde deed ik er een kwartier over om uit te vogelen hoe het ding uberhaupt reageerde op de controls. Nu speel ik alweer 3 jaar op mark IV's en nog steeds mijn favoriet.

JeanPaul du Vinnie
18 december 2007, 23:18
Ik ga je aanraden wat ik iédereen zou aanraden die met zo'n budget een redelijk veelzijdige en vooral goeie versterker zoekt: Peavey JSX, al dan niet tweedehands (moet makkelijk te vinden zijn).

2. Een amp die me stevige scheur kan opleveren..
check: keuze uit een braver Marshall-gevoiced kanaal voor rock en een ruiger kanaal voor hardere rock of metal.

3. Maar tegelijk ook een warme klank..(zowel clean als scheur)
check

4. Buizen!
check

5. Goed reageert op pedaaltjes/effecten..
héél erg check

6. Een die misschien zelf al een mooie scheur heeft?
check, zie 2

7. Een die geschikt is voor kleine/grote optredens
check

8. Een die de deuren niet uit mijn kamer blaast :P!
check, klinkt ook erg goed op lage volumes

ben vanhoof
19 december 2007, 00:01
2dehands te vinden op kapaza. is idd een beest van een versterker, maar spijtig genoeg niet midi stuurbaar... maar heb je dat wel nodig?

Marc Oblivian
19 december 2007, 09:05
Engl Screamer
Engl Fireball
Engl Thunder
Engl Ritchie Blackmore
Engl Souvereign
Engl Powerball
Engl Savage
Peavey JSX
Peavey Triple X
Mesa Mark III/IV
Mesa Rectifier
Marshall Vintage Modern
H&K Switchblade

Sommige hiervan zijn nieuw duurder dan 1500 euro (vooral sommige Engls en Mesa's). die zou je 2de hands moeten scoren.
Een goede zaak om veel van de genoemde merken naast elkaar te testen is Jukebox in Boekel of Nederland Muziek in Almere.
Genoemde merken hebben namelijk vaak een aparte voicing (geluid) waar je wel of niet van houdt. Om uit te vinden welk merk je qua geluid wel ligt is een testrondje bij een winkel erg handig.
Daarna de grote afvalronde houden aan de hand van je budget en de klanken van de geteste versterkers.

Baker
19 december 2007, 09:26
je bent de marshall JVM vergeten er tussen te zetten.
Sowieso veel veelzijdiger. Maar klinkt naar mijn mening ook véél beter dan de vintage modern

vooral als je dit meerekent:



Budget: tussen de 1000 en 1500 euro
(Eventueel alleen voor de top, als we de kast niet meerekenen)
- Stijl: rock/metal/nu-metal/pop-rock..
(Geen DEATH METAL haha ofzo..maar gewoon redelijk stevig!)
- Gitaar: Paul Reed Smith
- Wensen qua amp:
1. Top+Kast/Combo..maakt me opzich niet zoveel uit..
2. Een amp die me stevige scheur kan opleveren..
3. Maar tegelijk ook een warme klank..(zowel clean als scheur)
4. Buizen!
5. Goed reageert op pedaaltjes/effecten..
6. Een die misschien zelf al een mooie scheur heeft?
7. Een die geschikt is voor kleine/grote optredens
8. Een die de deuren niet uit mijn kamer blaast :P!

Alleen punt 8 wordt een probleem.

LCH
19 december 2007, 14:21
En ook goede amps die best wat voor je kunnen zijn.
Ik denk niet dat je op een roadking binnen 10 sec je tone hebt, net zoals bij een mark IV, dus zeker als je een amp met meerdere kanalen zoekt die drive en clean goed doet zal je soms even moeten spelen met de knoppen.

Bij mesa's doen die namelijk meer dan de gemiddelde marshall en werken ze ook anders. Beetje cliche opmerking van mij maar toen ik voor het eerst een mark Iv bespeelde deed ik er een kwartier over om uit te vogelen hoe het ding uberhaupt reageerde op de controls. Nu speel ik alweer 3 jaar op mark IV's en nog steeds mijn favoriet.
Klopt.

Mijn opmerking was echter meer bedoeld om topicstarter een beginpunt te geven voor het testen van amps. Als je nog nooit een buizenamp hebt gehad en dan meteen 1000 euro uit wilt geven... tja, dan is er een oerwoud van mogelijkheden. Als je door de bomen het bos niet meer ziet en je meteen jouw geluid uit een AC15 haalt is dat een prima keuze.

Als je er vervolgens wat meer in thuis bent kan zo'n Roadking altijd nog. Want zoals je weet, we blijven allemaal zoeken naar de perfecte tone (die we nooit vinden ;)).

ben vanhoof
19 december 2007, 14:41
je bent de marshall JVM vergeten er tussen te zetten.
Sowieso veel veelzijdiger. Maar klinkt naar mijn mening ook véél beter dan de vintage modern

vooral als je dit meerekent:


Alleen punt 8 wordt een probleem.

Mwa dat valt best mee, op laag volume klinkt hij ook nog redelijk goed. En je kan hem via de xlr uitgang nog op een mengpaneeltje aansluiten en zo met koptelefoon spelen.
Van die vintage modern zou ik afblijven, zeker als je er ook iets ruigere muziek mee wilt spelen.

caliban
19 december 2007, 16:05
Vera hoe strak moet de amp zijn overdrive kunnen gaan. Dat is in mijn ogen iets vrij cruciaal. JSX van Peavey lijkt me een mooi ding, maar ik heb er nog nooit over gespeeld.
Als ik alles bij elkaar neem, lijkt de JVM me het beste bij je te passen.

q-elvis-p
19 december 2007, 16:17
wat ook hele toffe versterkers zijn, alleen niet helemaal geschikt voor metal, (valt misschien nog iets aan te doen met een leuk pedaaltje) maar die zeker keihard rocken (en mooi clean):

vox ac50cph (http://www.voxamps.co.uk/classicplus/ac50cph.asp)
vox ac30 cc head (http://www.voxamps.co.uk/acseries/ac30cc.asp)
Orange ad30 head twin channel (http://orangeamps.com/ad/ad30htc.htm)

dan nog een bijpassende cab en je bent klaar!!!

gieros
19 december 2007, 16:21
Voor de desbetreffende muziek stijl en met jou budget; mijn voorkeur zou naar een Koch,Mesa of Engl uitgaan. H&K maakt ook goeie buizen versterkers dus test die ook uit als je de kans krijgt. Succes en ben benieuwd wat het gaat worden.

JohnLord
19 december 2007, 19:50
Het advies moet dan gewoon zijn: 2 versterkers kopen. 1 voor thuis en 1 voor de band.

Klaar. Bespaart je een hoop gezoek en gekloot.

Helemaal mee eens. Ik vraag me af of al die mensen die een ENGL als dubbeldoelversterker adviseren, dwz zowel thuis als voor de band, weten hoe ongelofelijk hard ENGLS gaan. Ze beginnen ook nog eens bij 50 watt buizen.

Ik zou twee amps adviseren: Een Koch twintone voor thuis (50 watt, maar met powersoak) en dezelfde voor de band. Eigenlijk een dus. En je koopt hem tweedehands voor plm 750 euro.

Vera2
19 december 2007, 20:15
WOOO hahaha ik kijk even een dag niet en hoppa haha wel cool thanks!

Ga ze proberen allemaal te proberen ;)

De distortion moet niet te..slordig zijn.."muddy"..
Ik vind het mooier als je ook echt iets HOORT haha niet alleen wat gebrom wat erop lijkt..snap je?

Nog keer echt bedankt voor alle tips/verhalen, lees ze allemaal steek er iets van op so thanks a lot!

Vera2
19 december 2007, 20:38
Oja trouwens..ik zag wat mensen Mesa noemen..

Maar..Mesa..ala Mesa zoals ik ze ken..zijn DUUR..ik bedoel..die tops zijn toch tegen de 2500 euro?

..Of mis ik iets :)

Jim Haagmans
19 december 2007, 20:53
Probeer ook even de Statesman top dan, ligt ook in die prijsklasse en hoor alleen maar goeie dingen over dat ding.

Marc Oblivian
20 december 2007, 10:03
Helemaal mee eens. Ik vraag me af of al die mensen die een ENGL als dubbeldoelversterker adviseren, dwz zowel thuis als voor de band, weten hoe ongelofelijk hard ENGLS gaan. Ze beginnen ook nog eens bij 50 watt buizen.



Valt mee...
Ik gebruik mijn Powerball (100 watt) met 4x12 gewoon ook thuis in de huiskamer hoor.
Gaat prima door de mastervolume en het klinkt nog erg goed ook.
Okee: hard klinkt altijd beter, maar voor thuisgebruik kan het dus wel.
Zou hem alleen niet hebben gekocht als ik hem alleen maar thuis had gebruikt, dan is het zonde...

Marc Oblivian
20 december 2007, 10:06
Oja trouwens..ik zag wat mensen Mesa noemen..

Maar..Mesa..ala Mesa zoals ik ze ken..zijn DUUR..ik bedoel..die tops zijn toch tegen de 2500 euro?

..Of mis ik iets :)

Ja, klopt, daarom zei ik al in een eerdere post dat als je die wilt, ze waarschijnlijk 2de hands moet proberen te scoren (check marktplaats voor de prijzen).
Je kan ze natuurlijk wel testen in de winkel om te kijken of je sowieso wel houdt van de Mesa-sound.
Zelfde geldt eigenlijk voor Engl....sommige daarvan zijn ook niet echt goedkoop.

JohnLord
20 december 2007, 11:11
Valt mee...
Ik gebruik mijn Powerball (100 watt) met 4x12 gewoon ook thuis in de huiskamer hoor.
Gaat prima door de mastervolume en het klinkt nog erg goed ook.
Okee: hard klinkt altijd beter, maar voor thuisgebruik kan het dus wel.
Zou hem alleen niet hebben gekocht als ik hem alleen maar thuis had gebruikt, dan is het zonde...


Mijn 100 Watt Blackmore met 4x12 is thuis veels te hard, en ik heb geen eens buren. En aangezien het volumeverschil tussen 50 en 100 watt minimaal is kun je dus voor hetzelfde geld ook iets leuks voor thuis erbij kopen. Dat is ook nog eens veel beter voor je rug en erg gemakkelijk.

Kim Wilson
20 december 2007, 11:24
Ik gebruik ook mijn 45 watt Fender bak gewoon thuis. Niet zo mooi als op een podium, maar prima aanvaardbaar voor oefenen. Een amp GAAT niet hard, hij KAN hard, dat is een heel groot verschil. Het volume zit in je amp, de controle zit in je hand die de volumepot bedient.

Kim Wilson
20 december 2007, 11:26
Mijn 100 Watt Blackmore met 4x12 is thuis veels te hard, en ik heb geen eens buren. En aangezien het volumeverschil tussen 50 en 100 watt minimaal is kun je dus voor hetzelfde geld ook iets leuks voor thuis erbij kopen. Dat is ook nog eens veel beter voor je rug en erg gemakkelijk.
Deze snap ik niet. Je neemt je amp na een gig of na het oefenen toch mee naar huis? Voor mij zou een extra oefenampje zelfs betekenen dat het slechter is voor mijn rug, omdat ik dan mijn grote bak elke keer naar de zolder zou moeten slepen, terwijl ik hem nu gewoon in de woonkamer op de begane grond kan laten staan.

Rocketman
20 december 2007, 11:42
Mijn amp staat altijd in de repetitieruimte. Thuis speel ik meestal over een modelling amp of een POD, soms met hoofdtelefoon. In ieder geval hebben mijn buren er vrijwel nooit last van. In de repetitieruimte speel ik op een AC15 met master vol open en volume ruim over de helft. Lekker warm soundje maar niks voor thuis (beetje hard).

Kim Wilson
20 december 2007, 11:45
Mijn amp staat altijd in de repetitieruimte. Thuis speel ik meestal over een modelling amp of een POD, soms met hoofdtelefoon. In ieder geval hebben mijn buren er vrijwel nooit last van. In de repetitieruimte speel ik op een AC15 met master vol open en volume ruim over de helft. Lekker warm soundje maar niks voor thuis (beetje hard).
Ja oke, maar als je geen oefenampje hebt, draai je je master een eind terug en zou je hem prima thuis kunnen gebruiken.

JohnLord
20 december 2007, 12:44
Deze snap ik niet. Je neemt je amp na een gig of na het oefenen toch mee naar huis? Voor mij zou een extra oefenampje zelfs betekenen dat het slechter is voor mijn rug, omdat ik dan mijn grote bak elke keer naar de zolder zou moeten slepen, terwijl ik hem nu gewoon in de woonkamer op de begane grond kan laten staan.

De Blackmore laat ik in onze eigen oefenruimte staan (die luxe hebben we jaja) en thuis heb ik de Twintone die ook op 25 watt kan, prima voor thuis. Daarnaast is het de perfecte backup.

RedBuell
20 december 2007, 13:09
IK zit ook een beetje te neuzen voor een nieuwe amp, ik wil van zz top tot godsmack kunnen spelen.

Ik wil igg de volgende amps uitproberen, mischien ook wat voor jou.

Marshall JVM (wel veel knopjes dus of je hier in 10 sec uithaalt wat je wilt? )
Peavey JSX
Peavey 6505+
Genz Benz el diablo, is te schakelen naar 25 watt (of was het nou 50 watt) de enigste die ik tot nu toe heb getest. Geeft een brute scheur maar is ook een lichte crunch uit te halen en klinkt clean geloof ik ook niet verkeerd, hoewel ik de clean niet uitvoerig heb getest en meer zat te spelen op Godsmack sterkte. Igg build like tank en niet te veel knoppen dus moet dat binnen 10 sec haalbaar zijn.

Kim Wilson
20 december 2007, 13:13
...

Marshall JVM (wel veel knopjes dus of je hier in 10 sec uithaalt wat je wilt? )
...
Die veel knoppen valt op zich reuze mee. Je hebt per kanaal een aantal knoppen voor de equaliser, reverb, gain en volume (en misschien vergeet ik nog wat). En dat 4 keer. Dat ziet er indrukwekkend uit, maar is niet zo ingewikkeld als het er uitziet. En per kanaal heb je ook nog drie gainstages. Zeker is iig dat je er de wereld aan geluiden uit kan halen. Ik heb hem gehoord, en uitleg gehad, en ik vond hem echt waanzinnig.

Vera2
20 december 2007, 13:21
Hmm oke kijk..natuurlijk moet ik alle opties (haha en dat ZIJN er nog al wat) uittesten voordat ik er eentje koop..

Een 2e hands versterker, is natuurlijk niks mis mee..
Maar voor het bedrag wat ik er aan uitgeef..ben ik té bang dat ik dadelijk opgescheept zit met iets wat maar even mee gaat..snap je?

Dan koop ik liever een nieuwe, om dat risico te vermijden..

- Engl
- Mesa (valt dan af vrees ik..)
- Marshall

Laatste brengt me meteen op een vraag weer!

Marshall dsl 100
Marshall tsl 100
Marshall jcm 900
..kijk heel leuk al die naampjes..maar het zegt mij vrij weinig..
en ik heb er op internet al wel naar gezocht maar ik word er niet veel wijzer van..

Ik hoorde weer van iemand:
"ALS je een marshall koopt..dán de jcm 900!"

Maar dan denk ik..waar baseer je dat dan toch op :P!

Over Engl ben ik zelf eigenlijk wel enthousiast!
Niet omdat ik er zelf al een uitgetest heb, maar omdat ik een tijdje terug Engl's op het podium zag staan bij een band en dat klonk wel lekker!

NOU ben benieuwd wat ik hier morgen weer allemaal lees hahaha!

RedBuell
20 december 2007, 14:15
JCM 900 heb ik hier op het forum niet zo heel veel goeds over gelezen, DSL (dual super lead) vs TSL (triple super lead) wordt ook nog al eens over gediscusieerd. De dsl heeft dus 2 kanalen, de tsl wordt van gezegd dat hij wat schel is en heeft 3 kanalen. Ik heb zelf de dsl 401 40watt combo en ik moet eerlijk zeggen dat als je echt metal wilt spelen dat je een pedaal moet gebruiken. Godsmack, Machine Head hij krijgt het niet voor elkaar, het blijft een beetje hardrock achtig klinken, hoewel ik hem nog niet op volle oorlog sterkte heb gehad. Mischien dat de dsl top met een cab met goeie speakers anders klinkt.

JohnLord
20 december 2007, 14:51
We hebben het hier altijd over testen, je eigen geluid etc. Dus om dan maar meteen JCM 900 af te schrijven...... Voor hetzelfde geld is het net wel net geluid van Vera en heeft ie het geluk een leuk bedrag over te houden ook!

LCH
20 december 2007, 15:08
Marshall dsl 100
Marshall tsl 100
Marshall jcm 900
..kijk heel leuk al die naampjes..maar het zegt mij vrij weinig..
en ik heb er op internet al wel naar gezocht maar ik word er niet veel wijzer van..
Zo moet je het ook niet bekijken. Of er nu Marshall, Mesa, Engl, Peavey, Vox of wat dan ook op staat: hij moet klinken zoals jij het wil. En wat wil je weten over die 'naampjes' dan? Op internet kun je geen amp uitzoeken. En het maakt ook geen zak uit wat voor speakers en buizen erin zitten, als het maar klinkt.


Ik hoorde weer van iemand:
"ALS je een marshall koopt..dán de jcm 900!"

Maar dan denk ik..waar baseer je dat dan toch op :P!
Dat is onzin, misschien klinkt voor jou een wekkerradio wel beter dan een JCM900. ;)

Marc Oblivian
20 december 2007, 15:56
Aangezien je toch echt de sound van enkele harde moderne bands wil bereiken, zul je een versterker moeten hebben die inderdaad die moderne brute sounds kan produceren (veel gain, erg strak, met een flinke dosis laag).
Veel Marshalls vallen dan al af omdat ze die sound gewoonweg niet in huis hebben.
Alleen de JVM zou dat eventueel wel kunnen.
Er zijn andere versterkers die dat IMO nog beter kunnen, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Engls en Peaveys. Mesa's ook wel, maar die vallen nieuw wel buiten je budget.
Genoemde versterkers zijn ook wel geschikt voor mooie overdrive en clean-sounds. Voor crunchsounds zit je bij de Marshall overigens ook goed...

thomas_houdini
20 december 2007, 18:01
orange rockerverb 100

Vera2
21 december 2007, 15:50
Ja klopt! Wil inderdaad dat geluid van de "Moderne bands!"

En..dat van dat de merken/namen niets uitmaken, het gaat om het geluid! Dat klopt natuurlijk en dat ís gewoon zo! :)

Is het trouwens ook een idee om een versterker te kopen, puur voor zijn clean sound..en dan voor het hardere werk gewoon een pedaaltje?
Of is dat iets wat de meeste toch afraden..?

Ik wil wel een beetje in het budget blijven..
Het hoeft me geen 2000 euro te kosten haha!
Als het kan, liefst wat minder natuurlijk ;)

*Fijne feestdagen trouwens allemaal alvast! Ik vergeet dat altijd te zeggen..dus ik doe het nu alvast!

Marc Oblivian
21 december 2007, 16:10
Nee, een pedaaltje om die moderne scheur te krijgen uit een cleane versterker is IMO geen goed plan: klinkt naar mijn ervaring altijd veel minder goed (strak) dan een (moderne) versterker met ingebouwd scheurkanaal.
Voor blues en gewone rock wil het pedaaltjesverhaal nog wel werken.
Maar ja: je wil niet (alleen) "gewone" rock spelen, maar ook die moderne teringherrie (ik vind het ook mooi hoor...).
Goedkoopste opties zijn denk ik die Peaveys en wat goedkopere Engls.

Vera2
22 december 2007, 20:41
Oke! Thanks, dan weet ik dat ook weer..
Dus de kwaliteit van ingebouwde is beter dan die van een pedaaltje..

Ik moet nog steeds tijd vrij maken om het een en ander uit te testen..

Maar denken jullie dat ik voor 1500 euro een mooie top+kast kan vinden..?
En dan..bedoel ik eigenlijk..nieuw..niet 2ehands?

(Ligt er natuurlijk aan wát ik koop haha maarja..)