PDA

View Full Version : Squier strat vraag



joskedentweede
18 december 2007, 13:45
forummers
ik heb een Squier Strat (mn eerste gitaar) en ze speelt goed, maar het geluid is minder, want als ik de gain opendraai, krijg ik ruis die echt irritant is
mijn vraag is of het dan nuttig is om er andere PU's in te zetten? Ik dacht aan SD's of gwn fender strat standard PU?
groeten

savale
18 december 2007, 13:50
die iritante ruis heb je die ook als je je handen op alle snaren laat rusten?

joskedentweede
18 december 2007, 13:56
niet spelen en dempen met de volledige hand, ruis blijft
en het rare is dat die ruis soms overgaat in getuut, mr niet vergelijkbaar met feedback :s

guvnor
18 december 2007, 14:12
Strats zijn daar natuurlijk altijd gevoeliger voor.
Shielden wil ook helpen. Ik heb al mijn Strats geshield en ben blij met het resultaat.

savale
18 december 2007, 14:24
Shielden zat ik ook aan te denken, maar je handen rusten op de snaren helpt meestal al een beetje....

joskedentweede
18 december 2007, 14:24
excuseer me voor de vraag,
maar shielden is?

guvnor
18 december 2007, 14:31
shielden is het elektrisch afschermen van de elektronica. Hierdoor zal die niet beinvloedt worden door elektrische storingen van buitenaf.
In het zelfbouw forum is hier net een topic over.

Ibanez666
18 december 2007, 14:31
Heb je licht in je huis/ oefenruimte die met dimmer werkt? Ik heb dat thuis wel en als ik ze aanzet, begint alles toch een partijtje te ruizen

savale
18 december 2007, 14:32
Spuit 11:

Afschermen tegen signalen van buitenaf door de elektronica af te schermen met koperfolie of aluminiumfolie in de body.
Check even de FAQ in het zelfbouw forum voor meer info

jaystanton
18 december 2007, 14:33
Dit is het afplakken van de ruimtes voor de electronica van de gitaar.

Sorry Savale, je was me net voor... :)

joskedentweede
18 december 2007, 14:38
bedankt allemaal ;)
als ik ze terug heb, ze is nu even uitgeleend :p, zal ik dat een probere,
maar stel nu dat ik de PU's ook wil veranderen, is een squier het waard om dat te doen? Gaat ze daardoor beter klinken?

jaystanton
18 december 2007, 15:10
Na het shielden zou het wel een stuk beter moeten gaan. Nieuwe PU's verhelpen het probleem nog beter. Een SQ is het zeker waard om wat kosten aan te maken. Het is niet omdat een SQ minder kost dan een Fender dat ze daarom minderwaardig zou zijn.

savale
18 december 2007, 15:36
ja en nee... Ik zou het alleen doen als je er verder helemaal blij mee bent! Als je eigenlijk ook de brug niet stabiel vind en de tuners niet lekker etc etc dan kun je beter even doorsparen en dan een hele andere gitaar kopen.

barno
18 december 2007, 15:42
er ook niet vanuitgaan dat die ruis verholpen is met shielden, kan ook andere oorzaak hebben, solderingen etc...

enneuh... betere pups in een squier: zal klank wat verbeteren maar hij zal nooit de "body" hebben van een gitaar die met beter hout is gemaakt.

rocker_71
18 december 2007, 16:07
De pups in een Squier genereren idd wat meer ruis dan in een USA Strat. Dat probleem ken ik. nieuwe pickups zal zeker helpen, maar is wel een kostbaar geintje. 3 pups zijn samen al gauw een dikke 200 euro. Dan gaat ie zeker beter klinken. Maar even extra sparen en je kan een betere Strat kopen.
Van de andere kant: de als je goede pickups koopt, kun je ze altijd weer meenemen als je een keer een 'echte' Strat koopt.

joskedentweede
18 december 2007, 21:47
verder sparen voor een andere gitaar (een echte strat dan ^^) is een goed id, ik heb nu een tele en een heartfield Talon, dus ik kan wel wat verder, ik heb gewoon last van GAS aanvallen op strats, maar dan realiseer ik dat de portemonnee leeg is :p

als ik er nieuwe PU insteek, zal ik het waarschijnlijk ook wel laten weten.

rocker_71
19 december 2007, 09:43
Ik heb op hetzelfde punt gestaan. Uiteindelijk heb ik een Highway 1 Strat gekocht en nooooit spijt van gehad.

(nou wil ik alsnog een keer mijn Squiertje upgraden :seriousf:)

CrudeSapphire
19 december 2007, 14:44
Nujah met een bucker heb je zulk probleem niet misschien

joskedentweede
19 december 2007, 21:29
zou ik niet zo zeker van zijn
maar persoonlijk vind ik singles een beetje leuker
maar dat heeft te maken met ervaring
in mijn band heeft de andere gitarist humbuckers en die krijgt daar altijd een afschuwelijk geluid uit, terwijl ik er een mooi bleusgeluid zou uitkrijgen.

gerritje tralalalala
19 december 2007, 21:37
die iritante ruis heb je die ook als je je handen op alle snaren laat rusten?

waarom is het eigenlijk zo dat als je je handen op de snaren houdt dat je dan minder ruis hoort???

dit het ik zelf namelijk ook.

jerome
19 december 2007, 22:08
waarom is het eigenlijk zo dat als je je handen op de snaren houdt dat je dan minder ruis hoort???

dit het ik zelf namelijk ook.

Als je dat hebt speel je waarschijnlijk met je amp over een "niet geaard" stopcontact (stopcontact zonder randaarde)
De shielding is eigenlijk een "kooi van faraday" en dat werkt alleen goed als die met de randaarde van het stopcontact doorverbonden is zodat evenetuele storingen van buitenaf afgevoerd kunnen worden via de "kooi van Faraday" naar de randaarde.
Heb je geen randaarde dan worden de eventuele storingen weggeleid via jouw lichaam zogauw je je hand op de snaren legt.

Bij het shielden is het dus zaak dat je met zelfklevende metaalfolie de binnenkant van de slagplaat van je gitaar en eventueel de kamer waar de pots inzitten mee beplakt. Vervolgens moet dit verbonden worden met de aarde(-) van je gitaar.(de zwarte draden) en dit zit weer verbonden met de (rand)aarde van je versterker en het stopcontact. Zo creëer dus een "kooi van Faraday" om de potmeters en/of electronica van de gitaar.