PDA

View Full Version : DPDT switch uitleg gevraagd



jimihattricks
18 december 2007, 12:24
hey guys (& charlotte :satisfie:)

na recentelijk nog eens wat rond te hebben gekeken op dit forum, ben ik weer wat wiring ideetjes gaan overdenken

een daarvan is het toevoegen van een weerstand tussen mijn brughumbucker en de 250kOhm volumepot op mijn H-S-S strat om de humbucker wat brighter te laten klinken.. nu wil ik die weerstand ook weer uit het schema kunnen halen (waarom? omdat de solo's best lekker smooth klinken met alleen een 250kOhm vol pot, maar voor strakke chops mag t wat brighter)..

allereerst; wat voor een weerstand raden jullie aan? mijn humbucker is vrij medium output (TV Jones TVTRON), dus ik dacht een weerstand van rond de 250kOhm (in serie met de 250kOhm van de vol pot wordt dat dan ongeveer 500kOhm)..?

kan dat op de volgende manier met een DPDT switch?:
http://img256.imageshack.us/img256/4213/dpdtswitchingrx3.png

kan ik die switch aarden dmv een draadje aan de onderkant naar de common ground?

maak ik een denkfout? (zou niet de eerste keer zijn :D)

vergeef t me anders, ik ben slechts een n00b die het onder de knie probeert te krijgen..

Mr.Fingers
18 december 2007, 15:01
zoals het er nu staat is dit juist ja, dus ingeduwd een gewone bypass, en uitgetrokken met de extra weerstand. Ik denk niet dat een aarding op die schakelaar nodig zou zijn, maar het kan inderdaad door de mantel van de switch met de massa-potmeter (dus waar al uw -draden komen) te verbinden


P.S. Met welk programma heb je dat schema getekend?

jimihattricks
18 december 2007, 15:28
zoals het er nu staat is dit juist ja, dus ingeduwd een gewone bypass, en uitgetrokken met de extra weerstand. Ik denk niet dat een aarding op die schakelaar nodig zou zijn, maar het kan inderdaad door de mantel van de switch met de massa-potmeter (dus waar al uw -draden komen) te verbinden


P.S. Met welk programma heb je dat schema getekend?

okay kewl, t is overigens geen push-pull maar DPDT on-on tuimerschakelaar, maar das in principe tzelfde, aarden met de mantel dus als ik zou willen...

welk programma? MS Word :satisfie:

viewsize naar 150% zetten en daarna printscreen & image shack

de magic button voor die kabeltjes goed te krijgen is Alt :hippie:

Orpheo
18 december 2007, 17:29
zo'n schakelaar aarden is echt een rotkarwei. Ik doe't nooit, en is ook niet nodig. De tuimelaar zelf is niet 'vast' aan het circuit, terwijl het metalen pennetje bij de les paul-style toggle wel direct contact maakt met het circuit. Voor de rest heb ik geen idee, en geloof ik wel dat 't zo werkt. Maar waarom pak je niet gewoon een 300k ohm pot? scheelt je een hoop gekloot lijkt me. Hoe meer wiring, hoe minder de sound uiteindelijk word. Ik heb gemerkt dat een pot die ongeveer 300k is (290-350 ofzo) het lekkerst klinkt bij een H/S/S strat.

jimihattricks
18 december 2007, 17:37
ben ik op zich met je eens > meer wiring = minder sound

maar waar vind ik een 300kOhm pot..?

bovendien leek het me wel leuk om hier eens mee te experimenteren, die gitaar is momenteel helemaal bagger gewired met veel te veel draad e.d. en klinkt nog steeds prima..

als ik dat een beetje opschoon, bovendien nog een tone-pot uit het circuit haal wat ik van plan ben, zal het toevoegen van zo'n schakelaartje weinig effect op de tone hebben denk ik..

toch mag je me vertellen waar ik een 300kOhm pot vind hier in nl...? als t kan push-pull

Orpheo
19 december 2007, 00:31
die koop ik bij mijn lokale electronicazaak. Probleem is WEL dat die pot klein is, en alleen door een slagplaat kan. Wat ik ook wel eens wil doen is er een extra weerstand aanhangen (aan een 500k pot) en er zo een 300k van maken. mijn hoofdrekenen is niet zooo goed, en m'n rekenmachine doet 't niet, maar ik denk dat je een 200k weerstandje moet hebben. dat zou moeten werken gelooooof ik...



edit: orpheo, mongool, het is natuurlijk 770k!!!

770k moet je hebben.

Orpheo
19 december 2007, 00:34
oh ja, wat je kan doen is natuurlijk het koolstofbaantje van de 300kpot, als je die vindt, in een pushpullpot zetten. effe een potje slopen, lache toch :)

jimihattricks
19 december 2007, 09:57
ja die pots heb ik ook wel gezien, maar ze hebben of een hele lange shaft, of ze zijn idd tiny tiny..

nouja ik ga t eerst s zo proberen, wel bedankt voor t meedenken!

guitartheo
19 december 2007, 15:25
maak ik een denkfout? (zou niet de eerste keer zijn :D)



Ja :satisfie: als een volumepot open staat is er 0 ohm , je zou de weerstand in tussen het pootje dat nu aan de pot vast zit gesoldeert moeten schakelen (naar aarde dus) 250 ohm dus

jimihattricks
19 december 2007, 17:20
wow wacht ff:

"in tussen het pootje dat nu aan de pot vast zit gesoldeert"?

wat bedoel je daar precies mee...?

bedoel je (in de meeste gevallen althans) tussen het rechter-pootje van de vol-pot (dat je aan de huls vd pot aardt) en de huls vd pot..?

okay, maar dan kan ik de weerstand vd volume pot dus niet voor alleen de brughumbucker veranderen, dan verandertie met die switch voor alle 3 de pickups... correct?

pietjeekes
19 december 2007, 17:29
je kan volgens mij een switch bouwen in een draad van de humbucker naar de volume pot dan kan je dat gebruiken en kan je de rest ook gwoon gebruiken.


HB-----weerstand+ switch-----------volume pot

dsu tussen het draadje dat van de humbucker naar de volumepot gaat dan moet dat lukken


denk ik

guitartheo
19 december 2007, 20:17
wow wacht ff:

"in tussen het pootje dat nu aan de pot vast zit gesoldeert"?

wat bedoel je daar precies mee...?

bedoel je (in de meeste gevallen althans) tussen het rechter-pootje van de vol-pot (dat je aan de huls vd pot aardt) en de huls vd pot..?

okay, maar dan kan ik de weerstand vd volume pot dus niet voor alleen de brughumbucker veranderen, dan verandertie met die switch voor alle 3 de pickups... correct?

Ja maar dat heeft ook als resultaat dat hij niet dicht gaat bedenk ik me nu,
mischien een 500kohm pot gebruiken en een weerstand van 500kohm van uitgaande poot naar de aarde schakelen (is dus parallel word dan de helft = 250kohm)
tis maar een idee
Je voorstel aan het begin (weerstand in serie)heeft alleen als resultaat dat tie zachter gaat

jimihattricks
19 december 2007, 22:38
okay, een volpot stuurt toch alstie dicht staat alle signaal naar de ground? en als ik het goed begrijp gaat bij een 500K pot die helemaal open staat relatief meer signaal naar de ground dan bij een 250K pot.. hierdoor klinkt de gitaar 'brighter'..

in dat opzicht werkt het wsl beter om een 500K pot te gebruiken voor volume en dan een weerstand van 250K van de 'aardelug' van de pot naar de aarde te schakelen, waardoor minder signaal naar de ground gaat en de tone 'doffer' kan worden gemaakt voor gebruik met de SCs...

guitartheo
19 december 2007, 23:18
okay, een volpot stuurt toch alstie dicht staat alle signaal naar de ground? en als ik het goed begrijp gaat bij een 500K pot die helemaal open staat relatief meer signaal naar de ground dan bij een 250K pot.. hierdoor klinkt de gitaar 'brighter'..
..

Een volpot? :seriousf: oh volumepot nee ,dat is niet de reden heeft iets met resonatiefrequentie te maken ,maar dat kan ik ook niet uitleggen :)
Als een volumepotmeter open staat is dat zoals een weerstand van signaal naar aarde en heeft dan geen functie alleen een (klein)effect op de hoge frequenties.

jimihattricks
20 december 2007, 09:48
ehm ja, maar dat 'kleine' effect zorgt er wel voor dat een humbucker klote klinkt met een 250 volumepot die open staat en geweldig klinkt met een 500 volumepot die open staat..

fokking rocket science die gitaar electronica :seriousf:

het gaat overigens nooit werken, hoe lang ik er ook naar blijf kijken > de totale range waarover de pot werkt kun je niet simpelweg veranderen met een paar weerstandjes..

voor een H-S-S strat denk denk ik dat het beste gewoon een 500K volumepot kan nemen (omdat ik geen 300-400K pots kan vinden) en dan een flexibele toonregelaar van 250K toevoeg met een .047 of .022 cap..?

en mss een switchable treble-bleed op de volumepot

guitartheo
20 december 2007, 12:55
Of gewoon een tonepot opofferen ,:satisfie: ik heb wel een schema zal dat nog wel posten (nu even geen tijd)

jimihattricks
20 december 2007, 13:53
ok tnx alvast.. overigens zegt een of andere technicus op een amerikaans gitaarforum er het volgende over:

Q
"I want to have a Humbucker or like in a Tele with two other Single coils so I want to have the 500k pot work for the HB but have resistors twixt it and the SCs so that they don't distort or get too trebbly?"

A
"As for pfflam's sc/hb question, you should put those 240k resistors between the hot wire of the sc's and ground, not between them and the pot."

ik snap alleen niet wattie bedoelt..? hoe zet je een weerstand tussen de hot wire van een SC en de ground..?

volgens mij bedoeltie zoiets, maar dat idee werd een tijd geleden ook neergesabeld hier..:

http://img528.imageshack.us/img528/5509/500250modresistorsa3.png

---

uiteindelijk ben ik bij deze optie aangeland:

http://www.projectguitar.com/tut/pott/1megacrossthepotlegspicture5.JPG

een weerstand van 500-750K parallel over de 500K pot zetten zoals Orpheo volgens mij opperde.. door deze weerstand in en uit het circuit te schakelen kan ik de potwaarde volgens mij omlaag halen voor de single coils.. zoiets:

http://img262.imageshack.us/img262/7195/dpdtswitchlowerpotvalueds7.png

guitartheo
20 december 2007, 21:27
Dat laatste zou kunnen , bedoelde ik ook

volgens mij kun je het beter zo doen :

http://home.wanadoo.nl/spondontrx/HSS%20wiring.jpg

Hoef je niets extra's te schakelen ,hoop dat je hier wat mee kunt.

soldeer ze

jimihattricks
21 december 2007, 09:52
hey man, bedankt, dat ziet er goed uit.. denk dat veel mensen een dergelijk schema wel kunnen gebruiken voor hun H-S-S strat..

great!