PDA

View Full Version : Schema Sm58



ponq
18 december 2007, 09:04
Ik heb een SM58-kloon van Musicstore (de MS58...) en ik vraag mij sterk af of dat ding fatsoenlijk werkt. Eigenlijk denk ik dat ie gewoon niet werkt. Alleen als ik mn mixers vol open zet krijg ik signaal (+veeeeel ruis) binnen.

Heeft iemand een schema van de SM58 (of MS58 )? Dan kan ik m na gaan kijken. Of andere tips om een mic te trouble shooten?

10Man
18 december 2007, 09:17
je hebt toch niet phantom power aangezet?

ponq
18 december 2007, 09:19
yup, ik heb van alles geprobeerd ;)

Dit is niet iets waar ik pas gisteren tegen aan liep. Dit probleem heb ik met mijn mic al ongeveer sinds ik m heb (zo'n 2 a 3 jaar). Ook met mn GNX4 deed ie t niet, evenals mn PA/Keyboard amp.

Ooit eens meegenomen naar Jimmy (home-studio) en daar werkt hij direct. Wat later op een ander systeem weer niet. Dat ie t gisteren niet deed was de druppel ;) Of ik maak m, of ik haal n andere.

bert k
18 december 2007, 10:20
Als hij het bij een ander doet, dan zit het probleem in je kabel of in je mengtafel.
Fantoomspanning maakt niet uit of die aan staat, dat hoor je niet.

ponq
18 december 2007, 10:45
Bert, dat is idd iets wat mij ook door het hoofd schoot. ik heb geen 2e kabel liggen, anders had ik t direct getest.

Maar, ik begrijp niet goed waarom, bij een slechte kabel, het geluid heel zacht door komt. Een kabel geeft, in principe, een signaal wel/niet door, correct?

Ik zal mn kabel iig ff doormeten vanavond.

bert k
18 december 2007, 11:48
Nee, met een kabel kan meer misgaan. Er kan één van de twee polen sluiting naar aarde maken, dan is hij opeens ongebalanceerd, en een stuk zachter. Ook kan een enkel koperdraadje sluiting maken, waardoor je nog steeds wat binnenkrijgt.

ponq
18 december 2007, 11:50
'Learning all the time' ;)
Thnx, ik ga er in duiken!

Dirk_Hendrik
18 december 2007, 15:19
je hebt toch niet phantom power aangezet?

Fantoomvoeding op een dynamische microfoon!!? Wat wil je daar mee bereiken!?

ponq
18 december 2007, 15:22
dat er geluid uit komt?

Zonder fantoom deed ie t niet, ik weet vrij zeker dat ik toen heb gedacht 'mwaoh, laat ik t eens met fantoom' proberen (GNX4 had ook fantoom voeding). Maar goed, da's al een jaar of 2,3, terug.

Nog hints voor trouble shooting D_H?

Dirk_Hendrik
18 december 2007, 15:55
Nope. Ik ga met Bert mee. Eerst je kabels checken. (Multimeter??, checken voor geleiding van en voor kortsluiting tussen de 3 aders.

Ik zie alléén nog steeds niet in waarom een passief apparaat als een SM58 het met fantoomvoeding wel zou doen.

ponq
18 december 2007, 15:58
Ik zie alléén nog steeds niet in waarom een passief apparaat als een SM58 het met fantoomvoeding wel zou doen.

True. Tis ook gedaan vanuit onwetendheid/onkunde ;). Maar voor t trouble-shooten leek t me goed te vermelden wat ik zoal heb geprobeerd.

Een jaar geleden kon een condensator en een weerstand amper uit elkaar houden. Het geklooi met de mic stamt nog van voor die periode...

bert k
18 december 2007, 16:31
Ik zie alléén nog steeds niet in waarom een passief apparaat als een SM58 het met fantoomvoeding wel zou doen.
Dan gaan de gekleurde ledjes onder het metaalgaas branden.

ponq
18 december 2007, 16:33
Ow, zijn dat LEDjes?

Ik schrok me kapot toen ik wat rood-gelig licht midden in de mic zag branden...kzweer je dat het een vlammetje was!









;)

EdJ
18 december 2007, 16:36
Is ìe door het gedoe met die phantoomvoeding niet gewoon kapot ?

ponq
18 december 2007, 17:21
Respect mannen! Tis tijd voor een soldeerbout!

http://img210.imageshack.us/img210/2885/p1010095vs0.jpg

ponq
18 december 2007, 18:47
Fixed!

Geweldig wat stom. Drie jaar na aankoop merk ik pas dat er een draadje los zit.

Thanks!

EdJ
18 december 2007, 19:17
Tja,soms zit er gewoon een draadje los.
Gelukkig is deze te solderen:-)

bert k
18 december 2007, 23:02
Ik doe hier op mijn werk onderhoud voor een muziektheatergroep. Allemaal jonge gasten, vier, vijf voorstellingen per week, en niemand die verstand van techniek heeft :D Ik soldeer kapotte kabels met tientallen tegelijk...


O ja, Ponq, als je toch gaat solderen, spendeer een paar euro aan een Neutrik plug, die zijn 100 x beter dan dat ding wat je daar hebt.

ponq
18 december 2007, 23:42
O ja, Ponq, als je toch gaat solderen, spendeer een paar euro aan een Neutrik plug, die zijn 100 x beter dan dat ding wat je daar hebt.
Bedankt voor de tip, komt op mn lijstje!