PDA

View Full Version : topkam vraag



no 1 hops
17 december 2007, 22:57
heb ergens gelezen dat de diepte van de sleuven in de topkam de helft moet zijn van de diameter van de snaar.
dus de snaar moet er iets boven uitsteken.
vraag me af waarom, en wat zijn jullie ervaringen

laurence
17 december 2007, 23:33
ik denk zodat de snaar minder ontstemt doordat hij blijft 'haken'.

fred dons
18 december 2007, 07:41
dat hoeft niet, ik heb ze zelf het liefst wat dieper liggen zodat ik ze zeker niet uit de topkam druk bij het benden

Enra
18 december 2007, 18:24
De reden voor die stelregel is simpel. Snaren hebben dan minder de neiging zich 'vast' te slepen in de groef, waardoor stemmen lastig kan zijn.

Maar - mits goed gemaakt sleufjes - dat mag best dieper. De stelregel moet je zien als een richtlijn die iedereen kan passeren als hij dat wil.

Jedeel
18 december 2007, 18:33
De reden voor die stelregel is simpel. Snaren hebben dan minder de neiging zich 'vast' te slepen in de groef, waardoor stemmen lastig kan zijn.

Maar - mits goed gemaakt sleufjes - dat mag best dieper. De stelregel moet je zien als een richtlijn die iedereen kan passeren als hij dat wil.
Dat zou dan ook verklaren dat een gitaar is gebouwd voor een set met bepaalde
snaardiktes?
(Afgezien van het feit dat je nog wel met andere diktes zou kunnen experimenteren.)

Mattia
18 december 2007, 19:06
Dat zou dan ook verklaren dat een gitaar is gebouwd voor een set met bepaalde
snaardiktes?
(Afgezien van het feit dat je nog wel met andere diktes zou kunnen experimenteren.)

In principe hoort bij een nieuwe set snaren (in de zin van nieuw afmetingen) ook een setup, en daar zit soms (zo nodig) aanpassing van de topkam ook in, inderdaad. In de praktijk kun je een redelijke scala aan snaardiktes gebruiken zonder dat je nou meteen nut slots moet gaan aanpassen.

Enra
18 december 2007, 20:32
Dat zou dan ook verklaren dat een gitaar is gebouwd voor een set met bepaalde
snaardiktes?
(Afgezien van het feit dat je nog wel met andere diktes zou kunnen experimenteren.)

Nou... Ik zou dat iets anders willen stellen. Snaardikte maakt voor de gitaar niets uit in die zin; wel voor de gitarist natuurlijk. Maar... Als je kiest voor een andere snaardikte kan het nodig zijn om een topkammetje aan te passen. Maar ook dat is niet persé definitie!!

Kortom, een gitaar is niet gebouwd voor bepaalde snaardiktes. Maar het topkammetje wel!!