PDA

View Full Version : Speaker perikelen (ENGL Thunder 50 / Celestion V30)



Bl44t44p
17 december 2007, 21:38
Goedenavond,

Ik heb 'n probleempje met mijn ENGL Thunder 50 Combo. De speaker van 't ding gedroeg zich al enige tijd raar, maar het begint nu een beetje uit de hand te lopen.

Wat gebeurt er? Op wat hogere volumes, vanaf 9 uur (wat ik toch minimaal nodig heb om fatsoenlijk te kunnen repeteren) krijg ik een enorme natrilling bij de wat lagere noten, palm-muted en met distortion. Ik speel in drop D en ongeveer vanaf een lage E ontstaat het probleem (dus Dis en D ook). Wanneer ik de palm-mute meteen 'afkap' (mute) houdt het op, maar als ik de palm-mute door laat klinken (wat normaal in mijn spel voorkomt) begint dat kreng dus als een gek te blazen en te doen. Ik heb het even opgenomen om het een en ander te verduidelijken, ik speel hier op redelijk hoog volume:

http://www.mediafire.com/?dzpwvxjm29o (.amr openen met Quicktime)

De schraalheid van de gehele opname komt doordat ik het heb opgenomen met mijn telefoon. Het gaat dus om die zwengel na de palm-mute. Als ik mijn hand bovenop de versterker leg voel ik het hele chassis meetrillen. Ik heb gisteren de grille eens losgeschroefd, er zit nergens een lek ofzo in de speaker, zag er allemaal goed uit, alles nog eens aangedraaid. Ook het rooster wat de buizen beschermt eens losgedraaid en goed vastgemaakt. Er lijkt dus niks los te zitten... als ik naar de speaker kijk trilt ie in zijn geheel mee wanneer ik die crappy shit hoor, en komt er ook wat extra lucht vrij.

Het probleem is enkele weken zomaar ontstaan en lijkt steeds erger te worden (ook op lagere volumes). Vandaag merkte ik ook dat met clean er geruis en gekraak meekomt!! Bovendien is er ineens een shitload aan treble bijgekomen, ik moet mijn treble, vooral op het leadkanaal, echt 'n stuk terugdraaien om het 'oude geluid' te krijgen. Kan dit ook iets van de speaker zijn of meer iets van de buizen? Die zijn nu net ietsje meer dan 2 jaar oud.

Dus mijn lieve Gitaarnetters, wat is loos? Ik heb echt de ballen verstand van speakers dus ik doe een beroep op jullie kennis :D Vriendelijk bedankt alvast!

Robin.ke
17 december 2007, 21:49
Moeilijk een exacte diagnose te stellen zo, maar het lijkt op slechte eindbuizen. Speaker is niet erg waarschijnlijk.

Bl44t44p
17 december 2007, 22:05
Thanks, interesting. Ik heb het ding vrij intensief gebruikt maar voor 90% van de tijd op huiskamervolume... laatste tijd weer meer op hoge volumes (nieuwe band). En dat is dan ook 2x in de week 3 uur lang...

Hoe kan ik er verder achter komen of mijn buizen niet in orde zijn? Ik voel ook meer voor buizen vervangen dan mijn speaker afschrijven... hoewel ik sowieso op een 2x12 zit te GAS-en maar dat terzijde.

Mr.Bluesbreaker
17 december 2007, 22:23
Hoe kan ik er verder achter komen of mijn buizen niet in orde zijn? Ik voel ook meer voor buizen vervangen dan mijn speaker afschrijven... hoewel ik sowieso op een 2x12 zit te GAS-en maar dat terzijde.

Je kunt het risico van een defecte/slechte speaker makkelijk uitsluiten door je combo op een cabinet aan te sluiten en je luidspreker los te koppelen.
Verder heel simpel....buizen vervangen en kijken of het helpt:)

Bl44t44p
17 december 2007, 22:27
Zat ik zelf ook al aan te denken ja. Zal 't woensdag bij repetitie eens proberen op de 2x12 van de andere gitarist.

Bedankt alvast, verdere suggesties/discussies/vragen/opmerkingen/reacties zijn welkom ;)

Bl44t44p
18 december 2007, 22:33
Excuses voor mijn kick maar er zijn vast wel meer Gitaarnetters die nog ideeen hebben.

Heb vandaag eens op de buizen getikt maar daarvan hoorde ik niks nada 0.0 terug in de speaker. Microfonisch zijn ze dus (nog) niet, toch?

Is dat grafgeluid uit de openingspost + tijdens spelen gekraak en geruis op beide kanalen (bij clean het best hoorbaar) + een plotselinge shitload aan treble (sinds 2 dagen) op beide kanalen kenmerkend voor slechte eindbuizen? En de preampbuzien?

jerome
19 december 2007, 08:02
Je kan de preampbuisjes makkelijk testen door 1 buisje van het zelfde type erbij te kopen (die kosten tussen de 7 en de 15 €) en de bestaande buisjes 1 voor 1 te wissellen met de nieuwe.
Ik weet niet of je voor de eindbuizen hetzelfde kan doen.
Bij sommige amps moet je amp afgesteld (gebiasd) worden als je einbuizen vefrvangd.

Ik heb overigens het audiofragmentje niet gehoord.
Volgens mij kan men het alleen maar beluisteren door allerlei dingen te downloaden en daar ben ik een beetje voorzichtig mee...

Bl44t44p
20 december 2007, 00:24
Ok, ben weer wat verder, heb het over een losse 2x12 getest en daar deed hetzelfde probleem zich voor. Zou daaruit dus moeten opmaken dat het mijn buizen zijn.

Wat nu? Naar de buizendokter? Iemand goede suggesties (omgeving Eindhoven)?