PDA

View Full Version : Zuivere accoorden, Buzz Feiten, intonatie en dat soort dingen



Otje
17 december 2007, 21:02
Mijn Les Paul heeft maar 1 nadeel (en dan ook echt maar eentje), en da's da'k aardig wat moeite moet doen om open accoorden op de eerste paar frets echt zuiver te laten klinken. Ik gebruik .010-.046 snaren en eigenlijk is dat nog te licht voor deze gitaar. Uiteraard is alles prima geïntoneerd op de 12e fret.

Stel, ik zorg dat B7 perfect klinkt...


||---|-x-|---|---|---|
||---|---|---|---|---|
||---|-x-|---|---|---|
||-x-|---|---|---|---|
||---|-x-|---|---|---|
||---|---|---|---|---|


....maar dan is deze juist weer minder lekker (weet niet hoe deze heet maar zal wel een of andere C zijn :D ):


||---|---|-x-|---|---|
||---|---|-x-|---|---|
||---|---|-x-|---|-x-|
||---|---|-x-|---|-x-|
||---|---|-x-|---|---|
||---|---|---|---|---|


...en zo blijf je zoeken naar het beste compromis. Is Cmaj zuiver, dan is bijv. D7 een tikkie onzuiver. De ene dag kan ik er goed tegen, de andere dag is het als nagels op een schoolbord en wordt ik er sta-pel-gek van.

Aan de ene kant komt dit omdat ik soms te hard duw (dunne snaren, lage snaarspanning door korte mensuur, hoge frets). Mijn akoustische gitaar met .012 snaren is spatzuiver, ondanks dat de intonatie niet afgesteld kan worden. Komt door de dikke snaren in combinatie met de kleine, vintage frets.

Aan de andere kant komt dit door de manier waarop gitaren worden gebouwd en gestemd. Buzz Feiten heeft er wat op gevonden, misschien moet ik mijn LP daar 's op laten aanpassen.

Mijn Hagstrom die in bestelling is, heeft een langere mensuur en dus een hogere snaarspanning. Ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen. De Hag die ik een paar dagen in huis gehad heb was in ieder geval erg zuiver (maar lang niet zo zuiver als mijn Jumbo akoustieke).

Ben ik de enige die hier tegenaan loopt? Tips?

The red Strat.
17 december 2007, 21:05
das een natuurlijke eigenschap van de gitaar en je kan er niets aan doen, als het een goed staat is het anders vals.
compromis maken is de boodschap.
ik heb zelfs ergens een wikundige verklaring hier denk ik dat je nooit perfect kan staan :)

ben vanhoof
17 december 2007, 21:09
Zorg dat je gitaar goed geintoneerd staat zou ik zeggen. Ook maakt het uit hoe hard je op de snaren drukt, hoe harder hoe hoger en valser een noot gaat klinken. Bij barree akkoorden ga je wrsch onbewust veel druk uitoefenen op bepaalde snaren zodat ze vals gaan klinken.

Onze sologitarist zijn gitaar is perfect geintoneerd en is vrij toonzuiver als ik ermee speel, maar speelt hij ermee dan duwt hij iets te hard/zacht op bepaalde snaren en gaat het dus vals klinken.
Ik hoor dat, hij niet. Nogal ambetant als hij een solo aan het spelen is.

Orpheo
17 december 2007, 21:18
om een deel van de problemen op te lossen heb ik gekozen voor een earvana compensating nut. schijnt beter te werken dan dat buzz feiten tuning gedoe.

bass blom
17 december 2007, 21:23
mijn les paul zeg je :D
over welke heb je het dan?
ik heb ook wel eens gelezen dat vooral vroege 70er gibsons daar last van kunnen hebben.
ben met de mijne soms ook in de war vooral met open accoorden :chicken:

FruscianteFan
17 december 2007, 21:24
....maar dan is deze juist weer minder lekker (weet niet hoe deze heet maar zal wel een of andere C zijn :D ):


||---|---|-x-|---|---|
||---|---|-x-|---|---|
||---|---|-x-|---|-x-|
||---|---|-x-|---|-x-|
||---|---|-x-|---|---|
||---|---|---|---|---|
Csus2 en nog wat tekens.

Otje
17 december 2007, 21:30
over welke heb je het dan?'96 Gibson Les Paul Studio Gem Series :lp:.

Hendriks
17 december 2007, 21:31
Ik breek even in op dit topic , beetje onzin om een nieuw topic te openen.
Ik heb ook een vraag over intonatie. Omdat ik de tremelo op mijn strat bijna niet gebruik en hem niet vast wil zetten , heb ik 2 tremelo veren er bij opgezet (nu 5) , er zit nu weinig beweging meer in , voordat ik de veren erin zette heb ik de gitaar gestemt en hij was ook goed geintoneerd. Nadat ik de veren erin had gezet is de toon ongeveer een kwart noot omhoog gegaan , logisch de veren trekken de tremelo naar achter en hierdoor word de snaarlengte langer. Ik heb hem opnieuw geintoneerd en tot mijnverbazing moest ik de zadel-topkam afstand groter maken. Je zou zeggen dat de snaarlengte langer word ,maar de afstand van topkam tot 12 de fret gelijk blijft. Je zou dus verwachten dat de afstand zadel'topkam korter zou moeten worden.
Wat is de logica ,mis ik iets?

Orpheo
17 december 2007, 21:34
mijn les paul zeg je :D
over welke heb je het dan?
ik heb ook wel eens gelezen dat vooral vroege 70er gibsons daar last van kunnen hebben.
ben met de mijne soms ook in de war vooral met open accoorden :chicken:

you're right. Ik heb 't op de nieuwste warmoth. Mijn andere lp's hebben er niet echt veellast van, niet meer dan normaal.

Orpheo
17 december 2007, 21:35
Ik breek even in op dit topic , beetje onzin om een nieuw topic te openen.
Ik heb ook een vraag over intonatie. Omdat ik de tremelo op mijn strat bijna niet gebruik en hem niet vast wil zetten , heb ik 2 tremelo veren er bij opgezet (nu 5) , er zit nu weinig beweging meer in , voordat ik de veren erin zette heb ik de gitaar gestemt en hij was ook goed geintoneerd. Nadat ik de veren erin had gezet is de toon ongeveer een kwart noot omhoog gegaan , logisch de veren trekken de tremelo naar achter en hierdoor word de snaarlengte langer. Ik heb hem opnieuw geintoneerd en tot mijnverbazing moest ik de zadel-topkam afstand groter maken. Je zou zeggen dat de snaarlengte langer word ,maar de afstand van topkam tot 12 de fret gelijk blijft. Je zou dus verwachten dat de afstand zadel'topkam korter zou moeten worden.
Wat is de logica ,mis ik iets?

omdat het terugzetten van de brug via het aandraaien van de veren nooit supernetjes en accuraat is verlopen, kan ook niet,en daarom moet je effe opnieuw intoneren.

pasqual
17 december 2007, 21:36
hey Otje, je zegt dat je vanaf de 12-de fret hebt geïntoneerd en dat ie perfect staat. doe dit ook eens met de 19-de fret. als je nu een compromis zoekt tussen de 12-de en de 19-de fret, heb je kans dat de gitaar nog zuiverder wordt. ik heb mijn gitaren op deze manier zo goed als zuiver gekregen ( helemaal 100% zuiver lukt helaas niet ).

groeten Pasqual.

bass blom
17 december 2007, 21:38
ja, je moet altijd een compromis maken met intoneren.
met stemmen ook!
alleen op 12e fret is niet genoeg.

dracobaco
17 december 2007, 21:39
Ik zou als eerste de topkam eens nakijken............
stel je heeft een perfecte intonatie, er is afgesteld volgens jouw manier
dus open snaar en de 12e, maar de noot is niet zuiver op de 1e of 2e positie
dan zijn er maar 2 opties te weten: of de frets zitten niet op hun juiste plek
of de topkam is niet correct...............
Lijkt me de laatste het meest voor de hand liggen ;-)

Neem ook mee dan een doorsnee gitaartuner nou niet echt zuiver is, een goede intonatie krijg je alleen met een strobe.

Probeer ook eens in plaats van een open snaar een flageolet te pakken, dit geeft over het algemeen een beter resultaat en intoneer zeker niet met een plectrum. Een lichte aanslag met het vlees van je duim geeft het beste
resultaat. Check eerst de topkam zo ik zo zeggen.

BuzzFeiten is ook mooi maar naar mijn idee net over de top...........

RubenP
18 december 2007, 06:42
En ik zeg Strobostomp met GTR temperament :)

Otje
18 december 2007, 08:12
Dank voor de tips :) ! Dat van die 19e fret ga ik eens uitproberen.

Na het stemmen doe ik altijd handmatig nog een paar kleine dingetjes voordat een gitaar echt lekker klinkt. De lage E moet bijvoorbeeld altijd een tikkie omlaag om open G accoorden goed te laten klinken. Al met al ben ik een paar minuten bezig. Stemmen, paar accoorden spelen, beetje bijstellen hier en daar, moppie spelen, nog effe bijstellen, klaar.

erwin_ve
18 december 2007, 10:00
Check ook: Fretwave zie: www.degiergitaarbouw.nl (http://www.degiergitaarbouw.nl/) onder accessoires->overig

Otje
18 december 2007, 11:15
Check ook: Fretwave zie: www.degiergitaarbouw.nl (http://www.degiergitaarbouw.nl/) onder accessoires->overigGoeie tip, thanx!

Luke-wannabe
18 december 2007, 12:14
Dank voor de tips :) ! Dat van die 19e fret ga ik eens uitproberen.

Na het stemmen doe ik altijd handmatig nog een paar kleine dingetjes voordat een gitaar echt lekker klinkt. De lage E moet bijvoorbeeld altijd een tikkie omlaag om open G accoorden goed te laten klinken. Al met al ben ik een paar minuten bezig. Stemmen, paar accoorden spelen, beetje bijstellen hier en daar, moppie spelen, nog effe bijstellen, klaar.
Volgens mij ben jij echt rete-muzikaal. Ook een van de eerste posts van je over je Gibson. Tof dat je dan ook kan uitleggen waarom die Gibson beter klinkt dan een Epiphone. En niet met lang vervlogen termen als 'opener', 'wolliger' of 'dikker', maar echt het geluid beschrijven.
En nu dit weer. Thumbs up!

Otje
18 december 2007, 12:31
Volgens mij ben jij echt rete-muzikaal. Ook een van de eerste posts van je over je Gibson. Tof dat je dan ook kan uitleggen waarom die Gibson beter klinkt dan een Epiphone. En niet met lang vervlogen termen als 'opener', 'wolliger' of 'dikker', maar echt het geluid beschrijven.
En nu dit weer. Thumbs up!Hé man, dank je wel :). Da's leuk om te lezen! Maarruhhh... ik ben helemaal geen bijzondere gitarist of zo. Ik heb meer beperkingen dan me lief is en heb zelfs weer les genomen (voor 't eerst in 25 jaar!!!) om te leren fingerpicken. Kejje nagaan. Ik ben meer een manusje van alles: ik kan me prima redden met rock, funk, pop, blues en bluesy jazz. Maar ik blink nergens in uit en op iedere hoek van iedere straat staan schoffies van 16 die me alle hoeken van de kamer laten zien..... Maar daar doe ik het ook niet voor. Ik geniet gewoon van gitaarspelen en daar gaat 't om.

Luke-wannabe
18 december 2007, 12:34
Okeej, maar het ging mij niet per sé om je spel, maar om je gehoor :)

GeofJackon
18 december 2007, 16:03
ik heb een ander probleem. Als ik men metal muff op heb staan of de distortion op de versterker en ik speel bv zoiets als in for whom the bell tolls :

e-----------------------------------
B-----------------------------------
G-12-9-11----9----------------------
D---------12---11--12-9-11----9-----
A--------------------------12---10--
E-----------------------------------

die 12 klinkt dan zo slecht grr. zelfde probleem bij de slides in de eerste fade to black solo

Mitch
18 december 2007, 19:19
Ik gebruik Fretwave nu al een jaar of wat op mijn De Gier Custom: een zaligheid. Het intoneert makkelijker en beter en de open akkoorden zijn gewoon spatje zuiver. Ze lijken wel iets sneller te slijten dan normale, ongebogen frets, maar ik speel ook erg veel open akkoorden, misschien ligt het daaraan.
Als je écht zuiver wil is dit een absolute aanrader.

pol
19 december 2007, 11:53
als je echt zuivere akkoorden wil moet je maar viool of een ander instrument zonder frets gaan bespelen.

akkoorden kunnen op een gitaar nu eenmaal niet overal zuiver zijn, dit geldt voor elk instruments met frets, dan mag het buzz feiten zijn, of speciale nuts of fretwave toestanden, maakt allemaal niet uit, uiteindelijk maak je toch een compromis, en da's altijd een beetje vals.

Mitch
19 december 2007, 12:59
Wauw pol, bedankt voor deze zinnige bijdrage. Hier heeft de topic starter echt iets aan.

pol
19 december 2007, 13:21
Ik heb niet gezegd dat een goeie intonatie over de ganse lengte van de hals niet belangrijk zou zijn, dat is iets anders.

het blijft wel interessant die stemmingen, al die speciale systemen maken ook compromissen, maar dan op een andere manier en uiteindelijk zullen bepaalde akkoorden hiermee ook irritant vals klinken.

Orpheo
19 december 2007, 13:24
met die fretwave, maar ook met earvana compensating nut, en andere middelen zoals frets die niet recht maar krom, of 'golvend' zijn (ben even de juiste naam kwijt), haal je het dissonante weg. Je zorgt ervoor dat de akkoorden door die andere snaarlengte per snaar, per noot, anders en correct is, en dus je zuivere akkoorden hebt. Het is bij die middelen niet een compromis, maar echt een oplossing (bij anderen een HEEL goed compromis, anderen echt een oplossing).

Godfather
19 december 2007, 14:04
Vergeet ook niet dat de temperatuur momenteel van ontzettende invloed is op de gehele gitaar. Wat ik merk is dat de gitaar veel en veel langer de tijd nodig heeft om op temperatuur te komen en dan pas ook weer als vanouds gaat klinken.

Ik heb eergisteren een nieuw setje snaren op de LP gepleurd en was er voor de eerste keer niet bepaald gehoorgevoelig voor. De klank was ietwat te stijf, koud en te 'rechthoekig', zo ook de bespeelbaarheid. Het kan ook deels aan de snaren liggen omdat deze al twee weken lang in de verpakking op mn kamer lagen en dus ook waarschijnlijk in contact zijn gekomen met het koude weer buiten.

In dezer dagen de gitaar dus goed laten opwarmen en inspelen, voordat het weer vertrouwelijk klinkt/speelt.

TimmU
19 december 2007, 14:25
Nu is het tijd om voor mij een ontzettende n00b vraag te stellen. Wat is intonatie nou precies?

Orpheo
19 december 2007, 14:27
Nu is het tijd om voor mij een ontzettende n00b vraag te stellen. Wat is intonatie nou precies?

het afstellen van de snaarlengte. De snaar ZO afstellen dat de 12e fret precies het midden is. dus simpel gezegd: spelen met je zadeltjes. daarmee stel je 't af.

bass blom
20 december 2007, 00:55
Nu is het tijd om voor mij een ontzettende n00b vraag te stellen. Wat is intonatie nou precies?

whoei :cheerup:

TimmU
20 december 2007, 01:21
het afstellen van de snaarlengte. De snaar ZO afstellen dat de 12e fret precies het midden is. dus simpel gezegd: spelen met je zadeltjes. daarmee stel je 't af.
Oooooh .Ik doe het truukje dus al lang, maar had er nog geen naam voor. Gelukkig.

Godfather
20 december 2007, 01:56
Die methode gebruik ik ook meestal. Het is niet echt een 'trucje' btw :)

pol
20 december 2007, 09:19
vind het altijd zo gek dat er gitaren zijn waarop je dit niet kan regelen, prs bijvoorbeeld, met hun wraparound bridges.

ideaal zou dus een systeem zijn waar je zowel op de brug als op de nut verschuifbare zadeltjes hebt ?

erwin_ve
20 december 2007, 11:33
vind het altijd zo gek dat er gitaren zijn waarop je dit niet kan regelen, prs bijvoorbeeld, met hun wraparound bridges.

ideaal zou dus een systeem zijn waar je zowel op de brug als op de nut verschuifbare zadeltjes hebt ?

Je bedoelt de PRS se series met een stoptail brug; die zijn standaard precies goed voor een 0.10 setje! Niks mis mee.
De duurdere Prs-en hebben allemaal verstelbare brugzadels

Orpheo
20 december 2007, 12:06
vind het altijd zo gek dat er gitaren zijn waarop je dit niet kan regelen, prs bijvoorbeeld, met hun wraparound bridges.

ideaal zou dus een systeem zijn waar je zowel op de brug als op de nut verschuifbare zadeltjes hebt ?

ja, die heb je wel. De verstelbare nut is de earvana compensating nut. je kan 'm voor nog preciezere afstelling helemaal iets naar voren of naar achteren kantelen. de nut zelf is al gecompenseerd via verschillende lengtes per snaar. Het intoneren is een rotklus daarmee, maar het schijnt heel goed te werken. maar al die foefjes en supertrucjes etc etc... Ik vind 't flauwekul. Zolang het 'redelijk' werkt, en de akkoorden hogerop 'redelijk' zuiver klinken, ben ik tevreden. ik bend 't wel een beetje bij. lastig? tja, soms. Maar hoe moest dat vroeger dan? hoe deed charlie christian 't dan. Die moest 't toch ook uit zijn eigen spel en vingers halen? hij had geen fretwave, earvana, of brug met verstelbare zadels...

Orpheo
20 december 2007, 12:08
Je bedoelt de PRS se series met een stoptail brug; die zijn standaard precies goed voor een 0.10 setje! Niks mis mee.
De duurdere Prs-en hebben allemaal verstelbare brugzadels

ook niet eens alle USA prs-en. Maar wel een hoop, en ook pas sinds dit jaar.

Otje
20 december 2007, 12:20
Maar hoe moest dat vroeger dan? hoe deed charlie christian 't dan. Die moest 't toch ook uit zijn eigen spel en vingers halen? hij had geen fretwave, earvana, of brug met verstelbare zadels...Goed punt. Ik denk dat 't helpt om steeds op dezelfde gitaar te spelen en dat was vroeger meestal zo denk ik. De problemen zijn erger als ik een paar dagen fanatiek op mijn ak gitaar (met 0.12's, een hoge actie en kleine vintage frets) heb lopen raggen. Daar zijn denk ik 2 redenen voor. Ten eerste is moet ik véél harder werken op de ak en heb ik de neiging om te hard te duwen als ik daarna weer overschakel op de el (van een Eend in een Porsche zeg maar). Ten tweede kun je op een ak met dikke snaren en kleine fretjes de zaak bijna niet vals duwen (al zou je 't willen). De snaarspanning is gewoon te hoog en er zit meteen hout vlak onder je vingers. Voor akkoordenwerk is dat ideaal, voor flitsende solos niet.

(Eigenlijk moet ik op mijn LP spelen alsof de toets 'scalloped' is!)

http://content.answers.com/main/content/wp/en/c/c1/Scalloped_fretboard.jpg

Anyway, als ik 2 weken alleen maar op mijn LP speel, dan is alles veel zuiverder dan als ik gelijk van mijn ak af kom. Maar ik speel nu eenmaal vaak ak en el door elkaar.... Of ik moet maar weer eens .011's op m'n LP gaan zetten....

Orpheo
20 december 2007, 12:27
hm ik heb geen last van het omschakelen, niet qua kracht van het indrukken ofzo. Ik moet wel wennen bij de akoest dat de vingerzetting heel nauw luistert.