PDA

View Full Version : Fulltone OCD



Sjoerd
17 december 2007, 20:55
Hallo,

ik ben van plan binnenkort een Vox ac15 te gaan kopen. Deze heeft een erg mooie clean en crunch, ik wil er alleen af en toe ook wat meer drive uit halen. Een beetje geluid zoals ACDC, robin trower. Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met dit pedaal, zo ja kan hij mijn stijl aan en hoe zal dit met een vox klinken(had gehoord dat deze aardig goed met pedalen omgaan)??..

bedankt,

Sjoerd.

jero
17 december 2007, 21:28
zeker de moeite waard om te proberen, ik weet echter niet hoe de OCD op een AC15 reageert. Let op, er zijn inmiddels drie versies die allemaal iets van elkaar schijnen te verschillen qua sound. Ik heb alleen versie 1 gehad, prima ding voor stevige drive.

Nitefly7
17 december 2007, 22:15
zeker de moeite waard om te proberen, ik weet echter niet hoe de OCD op een AC15 reageert. Let op, er zijn inmiddels drie versies die allemaal iets van elkaar schijnen te verschillen qua sound. Ik heb alleen versie 1 gehad, prima ding voor stevige drive.

ik heb een zgn. V.3 die over 'n Koch Studiotone (EL84, net als 'n AC15.. toch?) erg fijn klinkt..! Gain-reserves genoeg en erg goed m.b.t. reageren op aanslagdynamiek..

aanrader.. of 'n Crowther Hot Cake, als je'm kan vinden.. De OCD is m'n go-to drive pedaaltje (totdat m'n Tube Zone binnen is)

jero
17 december 2007, 22:22
ik vond de OCD wel een stuk beter dan de Hotcake hoor :) Kon daar nooit echt een goede sound uit halen, gain tot 12 uur deed niet zoveel, en daarna werd het wel erg fizzy...

vinni
18 december 2007, 00:27
ik vond de OCD wel een stuk beter dan de Hotcake hoor :) Kon daar nooit echt een goede sound uit halen, gain tot 12 uur deed niet zoveel, en daarna werd het wel erg fizzy...

Inderdaad...de OCD vond ik ook een stuk beter dan de Hotcake.
Maar ja...het kan net dat het voor Nitefly wel goed werkt.....je weet het niet he.....

Vinni

Marshallover
18 december 2007, 08:36
Zou het idd zelf ergens proberen want ik dacht zelf dat de Red Snapper wat voor mij was en ging met OCD naar huis...wat een ding!

the sure thing
18 december 2007, 21:16
Ja! Mooi dat ik jullie tref :) ik wilde al een topic beginnen over de OCD. Vertel mij nou eens: is de OCD nou een zwaar opgevoerde TS-9 of is het toch echt een ander soort pedaal? Moet ik dan denken aan de DS-1 van Boss of zo? Tell me more!

ponq
18 december 2007, 22:09
Geen TS-clone, maar een VoodooLabs Overdrive clone met Mosfet clippers.

the sure thing
18 december 2007, 22:12
Ja dus? Ik heb de filmpjes op youtube gezien, maar ik kan geen hoogte van het pedaaltje krijgen. Is ie bedoeld voor slag met een randje, voor oude plexi-imitaties, of is het een booster voor gillende solo's?

zjanke
18 december 2007, 22:24
Ja! voor allemaal

Ik heb een V3 (tipje: ebay met de huidige dollarkoers is erg aangenaam, de mijne was nieuw met alles erop en eraan 123 euro)
Ik had een TS-9 met brown mod en 808 mod en een OCD is voller (veel meer boventonen). Op mijn Mesa blue angel kan ik mooie slagjes met een randje maken maar ook lekker gillen, al moet het dan wel hard omdat de buizen dan ook moeten werken. Op mijn JCM888 is het net dat extra duwtje voor een smeuige, volvette, zingende (komt het een beetje over?) scheur. Nou moet ik alleen nog fatsoenlijk leren spelen :satisfie:

Marshallover
18 december 2007, 23:09
Ja dus? Ik heb de filmpjes op youtube gezien, maar ik kan geen hoogte van het pedaaltje krijgen. Is ie bedoeld voor slag met een randje, voor oude plexi-imitaties, of is het een booster voor gillende solo's?

Je zegt het precies goed; oude plexi imitaties...dat zeker!

casper innosence
18 december 2007, 23:55
ik heb m ook eens geprobeerd als booster in n higain set up, ook dat ging prima, mooi om solos goed te laten janken. Toen niet gekocht, ben nog steeds aan het twijfelen em niet toch aan te schaffen...

Pepe
19 december 2007, 02:18
De OCD klinkt totaal anders dan een greenie, opener, geen midhump;een goeie imitatie van een overstuurde eindtrap ipv een overstuurde preamp
Nadeel vond ik dat het ding niet echt kleurde wat de een een voordeel zal vinden maar je kan ook zeggen karakterloos. Enniewee, je klankkleur zal van je amp zelf af moeten komen en een AC15 heeft dat volop.

Tristan
19 december 2007, 22:27
Ik vind de OCD in tegenstelling tot de Fulldrive niet karakterloos klinken, alleen vind ik 'm niet met elke amp even lekker werken dus het is denk ik wel een kwestie van even testen met je eigen amp...
Op 18V klinkt hij trouwens anders, opener, dan op 9V...

AutoStatic
19 december 2007, 22:59
Ik heb de OCD getest op een AC30 en die bleef tot het end liggen naast de Fulldrive. Uiteindelijk de Fulldrive gekocht, vond de OCD net even wat te smerig, te poeperig. Maar anderen betitelen dat juist weer als "karakter" ;)

Tristan
19 december 2007, 23:53
Ik meen me te kunnen herinneren dat ik hem ook niet super vond in combinatie met een Vox, op Marshall amps en Multichannel amps doet 'ie het wel heel goed volgens mij...
Overigens vind ik de Fulldrive en andere TS achtige (midhump) pedalen ook niet het beste werken met een Vox amp, maar Vox amps zijn zowiezo heel picky wat betreft drive pedalen...
Het ligt trouwens ook voor een groot deel aan de instelling van de OCD en als hij op 18V draait klinkt hij ook wat minder rafelig...

Nitefly7
20 december 2007, 00:27
Ik heb de OCD getest op een AC30 en die bleef tot het end liggen naast de Fulldrive. Uiteindelijk de Fulldrive gekocht, vond de OCD net even wat te smerig, te poeperig. Maar anderen betitelen dat juist weer als "karakter" ;)

poeperig :) dan denk ik eerder aan 'n 'schattige overdrive'

maar hij is idd een stuk smeriger dan de FD2..
om deze reden verkoop ik de FD2 dan ook, vind de linkerkant geweldig.. maar de rechterkant (boost) voegt voor mij niks toe.. m'n RC Boost heeft weliswaar niet de 'gain' van de Fulldrive, maar wel genoeg 'push'...

AutoStatic
20 december 2007, 09:57
poeperig :) dan denk ik eerder aan 'n 'schattige overdrive'

maar hij is idd een stuk smeriger dan de FD2..
om deze reden verkoop ik de FD2 dan ook, vind de linkerkant geweldig.. maar de rechterkant (boost) voegt voor mij niks toe.. m'n RC Boost heeft weliswaar niet de 'gain' van de Fulldrive, maar wel genoeg 'push'...Ja die boost van de FD2... Als je het volume van je versterker op slaapkamerniveau zet is de boost enorm maar als je buizen eenmaal een beetje moeten werken op wat hardere volumes smeert ie eigenlijk alleen maar iets meer dicht. Maar dat is vooral zo met mijn huidige versterker. Op die AC30, die veel cleaner is, zou ik 'm nog wel eens goed uit willen proberen op een wat redelijker volume.

Pepe
20 december 2007, 13:03
De grap van een boost zit in de verhouding volume/oversturing die je daarmee kan beheersen, dit natuurlijk in combinatie met het goed instellen van je preamp en mastervolume.
Once properly set, dan kan je met je gitaarvolumepot snel overgaan tussen clean en lead sounds. Beetje lost art, ik zie de meeste toch alleen die boost intrappen voor solo's en de overdrive voor de overtreffende trap.

Sjoerd
20 december 2007, 15:15
ok, bedankt allemaal maar wat zouden jullie aanraden i.p.v. een ocd over een vox dan. ik wil er met het pedaal iets meer een rock geluid uit halen..

Sjoerd.

the sure thing
21 december 2007, 10:13
Ik heb de OCD getest op een AC30 en die bleef tot het end liggen naast de Fulldrive. Uiteindelijk de Fulldrive gekocht, vond de OCD net even wat te smerig, te poeperig. Maar anderen betitelen dat juist weer als "karakter" ;)@autostatic: wat bedoel je met "poeperig"? Is serieuze vraag: ik twijfel er nl aan om mijn FD weg te doen en een OCD voor in de plaats te zetten: kan je iets meer vertellen over je bevindingen?

AutoStatic
21 december 2007, 11:57
Ik vond 'm smeriger klinken dan de FD 2. De FD 2 gaf icm de AC30 een mooie strakke overdrive. De OCD klonk wat vetter, wat smeriger. Onder poeperig versta ik dan dat het meer klinkt alsof je met je schoen in een verse drol stapt, het geluid wat dat maakt als het zo onder je schoen vandaan geperst wordt. Plastischer kan ik het niet uileggen :) Tja sorry, die associatie had ik er gewoon bij terwijl het nota bene een maagdelijk wit pedaal is. Of wacht, de OCD klonk meer als een simulatie van een kapotte speaker of eentje die heel erg over z'n nek gaat. Ik vind dat zelf niet zo mooi, hou meer van een wat strakkere overdrive. Daarnaast heeft de OCD geen boost functie zoals op de FD2 en ook geen mogelijkheid om je overdrive type aan te passen. Voor de paar euro meer heb ik toen de FD2 meegenomen.

the sure thing
21 december 2007, 14:19
Maar bedoel je dus dat de OCD rommeliger klonk? En welke van de 2 vond je DIKKER klinken?

shredneck
21 december 2007, 17:22
Ik heb een OCD.

De OCD klinkt en reageert als een klasse A versterker, doet dat redelijk goed ook. Ik heb hier een Vox ac30 (een ouwe) staan die, mits je hem flink laat blazen op volume, inderdaad aardig gaat vervormen. Geen strakke muur a la Diezel of Engl of iets dergelijks, nee, de eindversterker gaat hierbij ook flink clippen.

Dat klinkt heel anders dan alleen maar voorversterkervervorming.

Het concept van de OCD is ook iets anders dan dat van laten we zeggen, een DS1 of een tubescreamer. De OCD wordt, naarmate je de gain opdraait, rommeliger.......net als mijn vox, maar dan op een aangenaam volume. De OCD reageert als een klasse A versterker op je spel en de dynamiek is echt heel erg identiek aan dat van zo'n buizenbak.Je moet er uiteraard mee leren werken, eenmaal onder de knie dan is ie perfect voor snelle jamsessies of de zoveelste plug and play bandwedstrijd.

Ik vind het een fantastische tool, er zijn namelijk maar weinig podia in Nederland (waar ik speel) die me de mogelijkheid geven mijn Vox flink open te draaien. Ze zijn aan de prijs, dat weet iedereen, maar zijn het absoluut waard.

OCD is een aanrader voor als je een goede, dynamische drive zoekt voor alle rock varianten.

The red Strat.
21 december 2007, 17:42
en hoe is ie voor blues en bluesrock ala Cream ^ ?

oh en btw, waar in godsnaam testen jullie die OCD :???:
hij's nergens te vinden buiten Feedback ?

Pepe
21 december 2007, 23:31
Ik heb hem getest bij Nederland muziek. Ik liep uiteindelijk met een Vox Bulldog de deur uit bij een A/B test. Meer omdat de Vox iets doet met het geluid waar ik bij de OCD alleen de korrelstructuur en sustain hoorde veranderen.

Als je 1 overdrive zou mogen hebben voor een single channel buizen amp en rootsy muziek speelt is de OCD absoluut een goede keus.
Ik heb een heel stel buizenoverdrives die allemaal net iets anders klinken dus de Vox maakte meer sense in mijn geval.

AutoStatic
22 december 2007, 14:50
Maar bedoel je dus dat de OCD rommeliger klonk? En welke van de 2 vond je DIKKER klinken?Zie post shredneck. De OCD klinkt dikker.
oh en btw, waar in godsnaam testen jullie die OCD :???:
hij's nergens te vinden buiten Feedback ?Beetje serieuze gitaarwinkel heeft Fulltone liggen. Music Maniacs Haarlem, Nederland Muziek Almere, Sound Plaza Amsterdam etc.

The red Strat.
22 december 2007, 19:42
ja Fulltone wel maar de OCD niet :confused:
juist feedback heeft em...

zjanke
22 december 2007, 19:58
Ik had de OCD alleen gehoord bij andere gitaristen.

De lage dollar maakt het mogelijk om een gok te wagen en zo'n ding in de USA te bestellen. Bevalt ie niet? Gaat ie voor dezelfde prijs op ebay/marktplaats, een tweedhandsje doet hier rond de 160 euro en dat kost ie incl verzenden en belasting als je hem daar bestelt. Als je een beetje geluk hebt dan kost ie 123 euro omdat de douane hem niet onderschept.

shredneck
22 december 2007, 22:41
en hoe is ie voor blues en bluesrock ala Cream ^ ?

oh en btw, waar in godsnaam testen jullie die OCD :???:
hij's nergens te vinden buiten Feedback ?


Absoluut geschikt voor blues/rock a la Cream. De nieuwste versie (#3) voldoet zeer goed aan je wensen voor zover ik dat via dit medium en op basis van je info kan inschatten. Ook een erg goed pedaal is de RC Booster van Xotic, als je al een mooie Fender buizenbak hebt kun je in combinatie met dat pedaal ook enorm mooie geluiden produceren.

...of doe zoals ik....combineer ze beide. Succes en neem uitgebreid de tijd om te testen, misschien zoek je wel heel iets anders. Het leuke (en soms ook best irritante) aan deze "quest for tone" is dat je er achter komt dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Denk eraan, je oortjes zijn de baas!

Check www.haarguitars.nl

Succes.

The red Strat.
22 december 2007, 23:35
Absoluut geschikt voor blues/rock a la Cream. De nieuwste versie (#3) voldoet zeer goed aan je wensen voor zover ik dat via dit medium en op basis van je info kan inschatten. Ook een erg goed pedaal is de RC Booster van Xotic, als je al een mooie Fender buizenbak hebt kun je in combinatie met dat pedaal ook enorm mooie geluiden produceren.

...of doe zoals ik....combineer ze beide. Succes en neem uitgebreid de tijd om te testen, misschien zoek je wel heel iets anders. Het leuke (en soms ook best irritante) aan deze "quest for tone" is dat je er achter komt dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Denk eraan, je oortjes zijn de baas!

Check www.haarguitars.nl

Succes.
ok, heel erg bedankt !!
die haar guitars, is da nu een winkel ofzo ?
ik snap die site niet zo goed...
en bij 'dealers', wat dealen ze dan ?
die pedalen, Haar gitaren,... :???:

Tristan
23 december 2007, 01:08
Met name bruin en wit, oh ja, en alles dat op de site staat natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten... :D

shredneck
23 december 2007, 02:11
Met name bruin en wit, oh ja, en alles dat op de site staat natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten... :D

OCD, RC Booster, Clyde wah, Little Lehle....ik geloof dat ik vooral veel wit gescoord heb daar.

:-)

Angel
23 december 2007, 07:42
ok, heel erg bedankt !!
die haar guitars, is da nu een winkel ofzo ?
ik snap die site niet zo goed...
en bij 'dealers', wat dealen ze dan ?
die pedalen, Haar gitaren,... :???:

Ja, dat is een winkel, maar de winkel levert ook al zijn pedalen, gitaren, versterkers aan andere winkels(die je terug vindt bij 'dealers'). Je moet dus niet speciaal naar hem toe te gaan, je kan ook via de 'dealers' bestellen.

The red Strat.
23 december 2007, 12:08
ah zo, ok thanks.

Tristan
23 december 2007, 12:11
OCD, RC Booster, Clyde wah, Little Lehle....ik geloof dat ik vooral veel wit gescoord heb daar.

:-)

Haha, cokehead... :D
Bruin is ook wel zeldzaam hoor...

bluegate
23 december 2007, 12:29
Ik gebruik zelf ook de OCD, als ik mijn versterker niet mee kan nemen.
Je kunt er behoorlijke geluiden uithalen.
Ik gebruik de LP stand en dan de Drive op 2 uur, Tone op 11 uur.
Dat geeft een heerlijk crunch geluid en als ik een lead geluid nodig heb,
zet ik mijn BlueFuzz ervoor met het volume vol open.