PDA

View Full Version : Ibanez wiring veranderen



jappiej
17 december 2007, 19:00
Ik heb mn gitaar nu volgens dit plaatje gewired:http://s272.photobucket.com/albums/jj189/mr_repsaj/?action=view&current=W04006W.gif maar in standje 4 zie je dat de mid single en de brug hum actief zijn, maar de hum is hier gesplit. wat moet ik veranderen om in standje 4 de mid single en de gehele humbucker actief te krijgen? is dat alleen het rode draadje aan de aarde solderen of is het iets anders? en moet ik verder nog iets veranderen of niet?

mzzl, jasper

jappiej
18 december 2007, 15:46
niemand?? :dontgeti:

Orpheo
18 december 2007, 17:31
waarom zou je dat willen? als je 'm vol hebt, mis je je strat-quack, die je wel hebt met die 2 singlecoils. Je kan die dubbele draad (rood/wit ofzo? zie ik niet goed) loshalen, maar dan mis je alsnog je quack-sounds. Lekker laten zitten zeg ik maar zo :)

jappiej
18 december 2007, 20:11
ja, maar er zit meer achter, ik wil de hum vervangen door een andere hum en die weer splittable maken, maar dan moet ik eerst weten hoe de originele hum zit aangesloten(als full-humbucker). lijkt misschien een omslachtige manier, maar ik vond dit schemaatje veel duidelijker (omdat mn gitaar zo al gewired is)dan de seymour duncan dingen, vanwege da andere switch enz. :satisfie:

Orpheo
19 december 2007, 00:27
ja, maar er zit meer achter, ik wil de hum vervangen door een andere hum en die weer splittable maken, maar dan moet ik eerst weten hoe de originele hum zit aangesloten(als full-humbucker). lijkt misschien een omslachtige manier, maar ik vond dit schemaatje veel duidelijker (omdat mn gitaar zo al gewired is)dan de seymour duncan dingen, vanwege da andere switch enz. :satisfie:

ah, ok. Logisch. Als je exact dezelfde bedrading wilt hebben, met een andere humbucker, moet die wel 4 aderig zijn, en daarna is 't heel simpel te solderen. Ik neem seymour duncan als voorbeeld, maar dimarzio kan ook, nja, ieder merk die pups levert met 4 draadjes, en waarbij aangegeven staat 'solder xxx and yyy together and insulate'. er staat dan OOK bij "solder zzz to ground and qqq to switch, jack or pot'.

Bij seymour duncan (dimarzio weet ik niet uit mijn hoofd, sorry!) is 't: rood+wit aan elkaar, groen aan aarde, zwart aan hot.

Het rood/witte draadje, daar kan je bijvoorbeeld nog een lange draad aan solderen, en DAT is dan de rode draad uit de humbucker die je in je schema ziet, aan die switch. die rood/witte draad verbindt namelijk de 2 spoelen aan elkaar, en daarmee kan je splitten (en door met de andere draadjes kloten krijg je 't serie parallel of gesplit).

Kortom: zoek in de handleiding van 't merk element dat je koopt welke 2 je aan elkaar moet solderen, en die dubbele draad soldeer je aan de switch. simpel toch? :)

Ik kan 't niet duidelijker uitleggen dan dit, sorry...


edit: het kan ook zijn, dat als je die rode draad eruit soldeert uit jou schema, je alleen je middenelementje krijgt, omdat dan die hele humbucker opeens word kortgesloten als je 'm niet in het schema houdt, maar dat hangt af van hoe de switch werkt, en hoe 'ie vast zit aan de aarde, maar dat is een detail. Als je die 'dubbele' draad aan die plek soldeert (en aarde aan aarde, en hot aan hot) krijg je gewoon je ouwe bedrading, alleen dan met een andere pup.