PDA

View Full Version : Volume potmeters kapot?



Markmoos
17 december 2007, 18:18
Ik zit met een probleempje op mijn les paul, als ik namelijk mijn potmeters helemaal open draai valt het signaal weg, en als ik ze een klein tikje dicht zet (zeg maar op 9,5) dan is het er wel. Ik heb dit probleem bij allebei mijn volume pots. Als ik de potmeters helemaal dichtdraai komt er nog een zwak signaaltje door, en als ik 'm dan weer iets verder openzet (op 0,5) dan is de gitaar weer helemaal stil. Het lijkt dus alsof de potmeters te ver open en dicht kunnen gaan, maar ik heb het bij allebei mijn volume pots? Is er misschien iets mis met de bedrading/aarding of moet ik nieuwe volumepots kopen?

Antoon
18 december 2007, 00:47
Heb je je volume pots zo aangesloten dat je 1 master volume hebt of heb je 2 onafhankelijke volume regelingen voor ieder element? Heb je de boel zelf bedraad of was dit probleem er van de fabriek af al? Beide pots kapot is eigenlijk vrij onwaarschijnlijk dus moet er wel een fout in de bedrading zitten, al kan ik niet zo snel bedenken wat. Pots kun je natuurlijk gewoon even doormeten. Om te vinden waar het zit zou je ook even de toonregelingen los kunnen solderen en kijken of het probleem er dan nog steeds is.

Voor 2 onafhankelijke volume pots moeten de elementen aan de lopers zitten, de aarde aan een kant van de pots en de uitgangen aan de andere kanten (aan elkaar)