PDA

View Full Version : mods voor een Marshall JCM 800 gevraagd



V!N
3 februari 2003, 18:41
He knakkers,

Sinds afgelopen zondag ben ik de nieuwe eigenaar van een Marshall JCM 800 4210, de 2 kanaals 1x12" 50 Watt combo.

Het clean-kanaal is prima, maar het boost-kanaal klinkt als de rotste fuzz-box die je ooit tussen je gitaar en versterker hebt geprikt! Daar koop je geen buizenversterker voor ..

Nu wist ik dit van te voren al dat ik iets als dit kon verwachten en dat hier genoeeg aan te doen is.
Het draait allemaal om 'diode clipping', waarbij het signaal eerst door een diode gaat en daarna door de buizen. Dit vond Marshall in het begin van de jaren '80 HET antwoord op de vraag naar meer gain.

Ik had op http://www1.korksoft.com/~schem/ampmodheaven.htm al een aansluitschema gevonden waarmee ik deze diode zou kunnen ontwijken, maar deze mod gaat mijn technische kennis te buiten. Daarbij komt ook dat het niet mijn bedoeling is om gaten in mijn amp te boren om extra knoppen neer te zetten.

Heeft iemand van jullie misschien een eenvoudiger aansluitschema ?

alvast bedankt voor de tips,

V!N

V!N
3 februari 2003, 18:43
ho, eh .. vergeten te zeggen nog:

andere mods voor meer gain en meer reverb zijn ook welkom !

groetz,

V!N

Nielsje
3 februari 2003, 18:50
Ik heb geen mod voor je, maar misschien wel iets anders wat nuttig kan zijn.
(keb zelf ook nog zo'n ding).
Als je van het normal kanaal volume helemaal opdraait, heb je toch wel een lekkere crunch, en je boost kanaal de gain naar beneden en volume ook, heb je daar een best mooie clean! (voor zijn doen...)
moet je dan optreden, dan heb je ook niet het probleem dat als je master opdraait, dat je dan ineens 2 cruch kanalen hebt.
klinkt een beetje raar, maar dan wordt je normal gewoon boost en boost wordt dan normal...

groeten en sterkte...

EdJ
3 februari 2003, 19:41
Ha,ik heb toevallig veel van de mods op die site in mijn scheurkanaal.
Ik heb geen verstand van Marshall maar ik dacht dat in de Jcm 900 diodes zaten en in de 800 niet.Weer wat geleerd.

Robbert
3 februari 2003, 21:15
Howdy,

Het schema lezende zou ik zeggen dat het zo ingewikkeld niet is. Zeker niet.
Het enige wat er gebeurd is dat er wat condensatoren en een weerstandje erbij worden gezet.

En een schakelaartje voor de Presence, maar die kun je denk ik ook wel weg laten.

Het enige waar je echt heel goed op moet letten, is het stukje over het leeg laten lopen van de Filter caps.
Dit zijn de condensatoren die op flinke stroom werken en een dodelijke schok (kunnen) geven.
Maar ook daar zijn veel tutorials over te vinden.

V!N
7 februari 2003, 14:07
Het schema lezende zou ik zeggen dat het zo ingewikkeld niet is. Zeker niet.
Het enige wat er gebeurd is dat er wat condensatoren en een weerstandje erbij worden gezet.

En een schakelaartje voor de Presence, maar die kun je denk ik ook wel weg laten.


Ik ben niet zo'n techneut, vandaar dat het voor mij iets moeilijker is dan het voor jou lijkt.

Maar jij hebt er zo te lezen wel kijk op, heb jij misschien nog een leuk schema waarbij niet geboord hoeft te worden ?

danks,

V!N

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: V!N op 2003-02-07 14:15 ]</font>

V!N
7 februari 2003, 14:08
(keb zelf ook nog zo'n ding).


Klopt, maar je was op zoek naar een Fender buizendingie ?

Het wisselen van kanalen had ik al geprobeerd:

Clean (boost op lage gain) klinkt dan niet beter dan de gewone clean, totaal geen bass, maar wel de controle over de middle die het eigenlijke clean kanaal mist. En zo clean is dit 'low gain boost' kanaal niet bij humbuckers.

Boost (clean op vol volume) klinkt alsof er iemand ontzettend moeilijk zit te bouten. Erg dof ..

De buizen zijn misschien ook niet meer de jongsten, dat zal ook wel een rol spelen.

Ik wist via harmony-central wat ik ongeveer kon verwachten, maar op genoeg sites en fora staat 'de beroerde jcm 800, die gelukkig wel aan te passen is'. Maar meer mods dan die van korksoft kan ik niet vinden ..

groetz,

V!N

Nielsje
7 februari 2003, 15:56
hm ja, het klinkt idd een beetje dof enzo, de speaker die erin zit is ook nie de beste, maar nadat ik um had aangesloten op een 4x12 met vintage speakers was het ding niet meer te houden!

maar tis er maar net wat je mooi/niet mooi vindt.. ik vind dat een marshall een crunch/overdrive moet hebben, geen hi-gain, dan koop ik wel een transistormonster..

V!N
15 februari 2003, 13:04
Op 2003-02-07 15:56, schreef Nielsje:
hm ja, het klinkt idd een beetje dof enzo, de speaker die erin zit is ook nie de beste, maar nadat ik um had aangesloten op een 4x12 met vintage speakers was het ding niet meer te houden!



De originele speaker is een 15 Ohm Celestion G12M 70 T3577
Ik heb hem deze amp aan een Marshall 1912 cab gehangen (hier zit een G12B 150 S205 in)
en het klinkt al een stuk beter. De M en de B duiden op de grootte van de magneet (Medium en Big).

Voordat ik aan de diodes begin, wil ik eerst een andere speaker en een vers set buizen erin.

Maar om een in een versterker van 50 Watt een speaker van 70 Watt te vervangen door een van 150 Watt, klinkt onnozel. Weet iemand hier misschien een vervangende Celestion met een BIG magneet (vandaar die B bij de 150 en de M van MEDIUM in dat prul van 70) die qua wattage wat beter ligt ?

danks,

V!N

FragDaddy
15 februari 2003, 16:06
wattage maakt niets uit, zolang je maar niet lager gaat zitten.

(bij een buizenbak liever ook niet teveel in de buurt.. dus liever geen 4x12 met 4 25watt speakers op een 100watt versterker)

maargoed. je zou dus gewoon die speaker aan kunnen sluiten op die versterker. geen probleem qua vermogens.

persoonlijk ben ik wel aardig gek op celestion vintage 30 speakers (75watt)

waar koop jij je speakers??

mathe
15 februari 2003, 18:39
Om het geluid van je cleane kanaal te verbeteren zul je de toonregeling (Baxandall type) moeten vervangen door hetzelfde type als in het 2de kanaal wordt gebruikt (oftewel, zoek de verschillen). De waarde voor de midden regelaar zal je ergens kiezen tussen 8k2 en 15k (ongeveer). Dit gaat het eenvoudigst door een potmeter van 25k er los in te hangen en deze naar smaak in te stellen. Neem hem hierna uit het circuit en meet de waarde op met een Ohm meter. Dit wordt dus je vaste weerstandswaarde.
Voor wat meer reverb zou je kunnen proberen om een elektrolytische condensator van 22uF/25V parrallel te zetten aan de kathodeweerstand van V4b (1K). Hierbij komt de plus van de condensator aan de kant van de buis te zitten. Mocht dit niet genoeg zijn kun je proberen de 1M weerstand die na de 'reverb' potmeter komt te verlagen naar 470k.
Verder kun je, nadat je de toonregeling van het 2de kanaal hebt verplaatst naar achter de kathodevolger en de diodes hebt verwijderd, nog heel veel spelen met de versterking en toon van deze trap. Denk maar eens aan experimenteren met verschillende waarden kathode weerstanden en condensatoren, het wijzigen van waarden in de toonregelingen enz. Maar dat ga ik je niet allemaal voorkauwen...
Marc

EdJ
15 februari 2003, 19:34
Heerlijk,tweaken van een amp!
De mijne ligt ook alweer op z`n kop:)
Is een mens dan nooit tevreden?

mathe
15 februari 2003, 20:03
Op 2003-02-15 19:34, schreef EdJ:
Heerlijk,tweaken van een amp!
De mijne ligt ook alweer op z`n kop:)
Is een mens dan nooit tevreden?


Gewone mensen wel, gitaar spelende mensen inderdaad nooit :smile:

mathe
15 februari 2003, 20:07
Oh Edj, voor ik het vergeet, had je al eens die koolweerstanden geprobeerd in je vervormde kanaal?
Marc

EdJ
16 februari 2003, 00:20
Nou het vervormde kanaal ligt er dus uit:)Ik vond wat schema`s van de trainwreck en die gaat er dus in op dit moment.Eerst met koolweerstanden.Als ik `m te ruiserig(?)vind vervang ik ze een voor een.Te beginnen met de hoogste waarden.M`n vrouw zegt dat bowlen ook erg leuk is om te doen:)Nou ja.

mathe
16 februari 2003, 12:52
Wat voor merk voorversterker buizen gebruik je? Of wat voor verschillende heb je al geprobeerd?

EdJ
16 februari 2003, 16:06
Amperex,telefunken,philips,jj,mesa,sovtec.

mathe
16 februari 2003, 16:58
Dat zijn er in ieder geval genoeg geweest (of toch niet). Die Mesa buis, is dat toevallig dezelfde als op de volgenden foto:
http://home.kabelfoon.nl/~mathe/amp/chin.jpg ?
Dit is een Chinese ECC83/12AX7a/7025 welke stamt uit het einde vorige eeuw. Ook Mesa gebruikte deze buizen. Helaas worden ze op dit moment niet meer gemaakt. Naar mijn bescheiden mening één van de best klinkende buizen in oversturingstrappen. Zet zo'n buis op de positie van de versterker/kathodevolger combinatie welke net voor je toonregelcircuit zit en je weet waar ik het over heb.
Laat me maar weten of je er eentje hebt...
Marc

EdJ
16 februari 2003, 19:13
Nee,de mesa die ik heb lijkt meer op een philips.Ik heb nog wel 2 Jackson 12ax7 en die lijken er heel erg veel op.

mathe
16 februari 2003, 19:46
Aha, da's geen Philips buisje maar een Joegoslavisch buisje :smile:
Klinken overstuurd nergens naar. Erg korrelig wat ik me ervan herinner. Die Chinese buisjes klinken veel gladder en voller.
Je Telefunken zal overstuurt ook niet echt klinken. Wel heel goed trouwens in een versterker voor Jazz gitaar !
Marc

EdJ
16 februari 2003, 20:18
Hehehe,ondertussen heb je wel zo`n beetje geraden wat er momenteel inzit:)
Die mesa vind ik de minste van allemaal.Inderdaad erg korrelig.
De jj heb ik in `t cleane kanaal.Heb daar alles in geprobeerd maar vind die toch het lekkerst.Diepe volle bas drukkend midden en sprankelend hoog.Het scheur kanaal is het minst van de twee.Je kunt inderdaad Santana etc.krijgen maar ik vind het lekkerder om vanaf de gitaar de scheur te regelen.Het allerlekkerst met een fuzz/easyface dr tussen.Ik had die Jacksons eigelijk al afgeschreven toch nog maar eens proberen.Ik vind momenteel ecc 82`s het lekkerst klinken in de 2 scheurkanaalbuizen.Als fd gebruik ik nog steeds een philips.

mathe
16 februari 2003, 20:45
Welk merk ECC82 gebruik je dan?

EdJ
16 februari 2003, 21:01
Phillips.Heb die ooit gekocht toen je nog gewoon buizen overal kon kopen:)Ik heb ook nog wel een Mullard ecc81 maar die klinkt niet in deze versterker.

V!N
18 februari 2003, 19:44
Eh .. heren ? :smile:

Voordat ik vraag of we deze thread voor tips over mods blijven houden, toch nog een buizenvraagje uit mijn hoek:

Ik weet niet welke EL 34's ik moet gaan nemen. In de tests komt de Chinese "Shuguang" goed uit de bus http://www.thetubestore.com/el34review.html

maar de twee types hieronder lijken me ook erg leuk:
http://www.thetubestore.com/ehx6ca7.html
http://www.thetubestore.com/ehxel34.html

Wat vinden jullie een lekkere buis die in een klassiek geschakelde Marshall (de diode clipping gaat er zeker weten uit!) het goed zal doen ?

Voor de voorversterking zat ik te denken aan louter Electro Harmonix 12AX7's .. puik denkwerk ? of ..

groets,

V!N

EdJ
19 februari 2003, 20:34
Als je geld genoeg hebt zou ik zeggen Mullard!Bij wat minder doen Svetlana`s het ook goed.Ik las toevallig op Ampage dat daar iemand de afgelopen maanden tig kapotte EH`s had.Beetje verontrustend,

V!N
21 februari 2003, 03:11
Op 2003-02-19 20:34, schreef EdJ:
Als je geld genoeg hebt zou ik zeggen Mullard!Bij wat minder doen Svetlana`s het ook goed.Ik las toevallig op Ampage dat daar iemand de afgelopen maanden tig kapotte EH`s had.Beetje verontrustend,


De 5 Mullards die ik dan nodig heb, zijn bij elkaar net zo duur als de amp zelf :razz: (ja lieve mensen uit 'de andere' JCM 800 thread, jullie zijn erg optimistisch over de waarde van de 4210).

Een boel kapotte buizen klinkt niet best, maar mijn adres levert 90 dagen garantie op alles. Als ik ze in die periode stuk gaan door een andere oorzaak dan dat ik ze eruit haal en onder mijn hak vermorzel, krijg ik onvoorwaardelijk en kosteloos een nieuwe. In geval van 1 kapotte eindbuis zelfs 2 nieuwe vanwege de bias.

Ik overigens heb ook een meester gevonden in amp-modding. Hij heeft een head-versie van mijn combo nog niet zo lang geleden omgebouwd tot een toon-monster met in het clean kanaal de schakeling van een Black Faced Fender met bright switch, en het boost kanaal met twee verschillende schakelingen: een Marshall 2203 en een Mesa Boogie Dual Rectifier met een mid- en boost-shift. Een volume boost en voetschakelbare effectsloop omdat hij toch bezig was.

5 voorversterkerbuizen, topkwaliteit transformators en genoeg knopjes .. deze versterkers zijn wat hem betreft geniaal om te verbouwen tot iets prachtigs, alles zit er al in !

Wat nou toverstaf .. SOLDEERBOUT ! dat is het antwoord.

Maar zo ver als dat ga ik maar niet in mijn ampje. Voor zo'n ingrijpende mod kan ik 21 Mullards en een biertje kopen of 2 keer nog een 4210 + veel bier :smile:

HA ! mooi he, beetje lullen over en knoeien met dit spul, laat die vrouwen maar bowlen :wink:

bedtijd !

V!N

EdJ
21 februari 2003, 07:53
Hehehe.Dat klinkt heel erg naar mijn amp.