PDA

View Full Version : Elektrische gitaar om vooral clean te spelen



Kristof
17 december 2007, 13:49
Ik speel nu een jaar akoestische gitaar bij een beginnend bandje. Allemaal heel leuk, maar ik wil ook eens wat anders. Daarom dacht ik een elektrische gitaar erbij te nemen om enkele nummers elektrisch (maar wel clean) te spelen. Door het cleane blijft het rustig, maar het geeft toch meteen een andere sfeer. Met een elektrische kan ik thuis ook meteen wat meer experimenteren en andere stijlen verkennen.

Nu weet ik niet goed welke gitaar geschikt is voor de nummers die we spelen. Verder speel ik linkshandig, waardoor het niet evident is om een winkel binnen te stappen en enkele gitaren uit te proberen.

Enkele zaken die ik belangrijk vind:
Goede cleane sound (voor deze nummers (http://www.pinknoize.be/muziek/))
Vaste brug, ik heb geen nood aan tremolo (ik heb ooit een Ibanez met een Floyd Rose gehad en dat wil ik nooit meer)
Linkshandig natuurlijk :)Als die gitaar een beetje flexibel is zodat ik er ook wat stevigere zaken mee kan spelen, dan is dat een enorm pluspunt.

Zelf had ik aan een Fender Telecaster gedacht, maar misschien kunnen jullie mij iets anders aanraden?

Oh ja, het budget is natuurlijk ook belangrijk. Ik had aan een 600-700 euro gedacht.

Kim Wilson
17 december 2007, 13:51
Een Fender Baja Tele past precies in je budget, en is voor vele doeleinden en muziekstijlen inzetbaar. :)

peterjasper
17 december 2007, 13:53
IK weet niet of deze linkshandig worden gemaakt, maar misschien een Fender Robert Cray MIM ?

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0139100324

Rormo
17 december 2007, 14:17
Als ik je lijst met nummers zie denk ik eerder aan een Fender strat dan aan een tele. Is naar mijn mening ook nog iets allrounder.

Kim Wilson
17 december 2007, 14:20
No way dat een Strat allrounder is dan een Tele. Je moet ermee om leren gaan, maar uit een Tele kun je meer sounds halen dan een Strat. Warm jazzy, felle country licks, rauwe rock&roll, vette blues, noem het maar op.

The red Strat.
17 december 2007, 14:22
dat krijg je ook allemaal uit een strat ^.
face it, 3 elementen zijn veelzijdiger dan 2.
oh, en ik heb nog nooit iemand een tele voor jazz zien gebruiken...

Kristof
17 december 2007, 14:23
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Vooral voor die Lefty Guitars!

Kim Wilson
17 december 2007, 14:24
dat krijg je ook allemaal uit een strat ^.
face it, 3 elementen zijn veelzijdiger dan 2.
oh, en ik heb nog nooit iemand een tele voor jazz zien gebruiken...
3 elementen zegt niks. Een Strat blijft dun klinken, of je moet gaan experimenteren met andere pickups. Het standaard brugelement bij een Strat is niet bruikbaar. Een Tele is echt veelzijdiger, je kunt door je aanslag veel meer verschil in geluid behalen dan bij een Strat. Ik heb een Strat gehad, en ik heb nu een Tele, dus ik weet redelijk waar ik het over heb.

The red Strat.
17 december 2007, 14:28
3 elementen zegt niks. Een Strat blijft dun klinken, of je moet gaan experimenteren met andere pickups. Het standaard brugelement bij een Strat is niet bruikbaar. Een Tele is echt veelzijdiger, je kunt door je aanslag veel meer verschil in geluid behalen dan bij een Strat. Ik heb een Strat gehad, en ik heb nu een Tele, dus ik weet redelijk waar ik het over heb.
tja meningen verschillen en ik heb geen zin om te discuteren...
maar dat een std strat brugelement onbruikbaar is is toch absoluut niet waar, ik krijg daar schelle funky ritmes uit, "texas blues", tot zelfs rock.

schizo910
17 december 2007, 14:29
3 elementen zegt niks. Een Strat blijft dun klinken, of je moet gaan experimenteren met andere pickups. Het standaard brugelement bij een Strat is niet bruikbaar. Een Tele is echt veelzijdiger, je kunt door je aanslag veel meer verschil in geluid behalen dan bij een Strat. Ik heb een Strat gehad, en ik heb nu een Tele, dus ik weet redelijk waar ik het over heb.

Dito, ik heb een erg goede strat gehad en speel al een tijd op een Tele. Die Tele kan ik veel meer mee, is naar mijn mening een stuk veelzijdiger...

Kim Wilson
17 december 2007, 14:31
Nou ja, ik heb er nooit iets mee gekund. Totaal geen body, een snerpend geluid vond ik het. Ik kan voor mijzelf bij ons in de band veel meer kanten op met de Tele dan met een Strat. Van jazzy swingnummers tot bluesrock, het klinkt allemaal net even overtuigender. Vind ik dan, hè. :)

Quink
17 december 2007, 14:32
Een Strat blijft dun klinken,

Idd, een Tele klinkt wat vetter, wat "grootser", maar een Strat dun? Ben ik absoluut niet met je eens.


Het standaard brugelement bij een Strat is niet bruikbaar.

Is op zijn minst een onvolledige opmerking. Een Strat brug element laat zich prima combineren met het middenelement. Levert een zeer bruikbaar geluid op. Is het "op zichzelf" bruikbaar? Ik vind van niet, maar daar zal ook vast wel anders over gedacht worden.


Ik heb een Strat gehad, en ik heb nu een Tele, dus ik weet redelijk waar ik het over heb.

Ha ha, ja hoor, oh grote wijze! :D Sorry, maar als dat een argument is.... ;)

The red Strat.
17 december 2007, 14:34
Nou ja, ik heb er nooit iets mee gekund. Totaal geen body, een snerpend geluid vond ik het. Ik kan voor mijzelf bij ons in de band veel meer kanten op met de Tele dan met een Strat. Van jazzy swingnummers tot bluesrock, het klinkt allemaal net even overtuigender. Vind ik dan, hè. :)
ja het is nogal snerpend, maar met een tone mod voor het brugelement word het verdomd bruikbaar ze ;)
en ja, het kan goed zijn dat jij aan een tele meer hebt, tzou nogal saai zijn moest iedereen een strat hebben :)

oh en +1 voor hierboven :)

schizo910
17 december 2007, 14:35
Ha ha, ja hoor, oh grote wijze! :D Sorry, maar als dat een argument is.... :)


Een mening hebben door je eigen ervaring vind ik een beter argument dan: "face it, 3 elementen zijn veelzijdiger dan 2."

The red Strat.
17 december 2007, 14:36
Een mening hebben door je eigen ervaring vind ik een beter argument dan: "face it, 3 elementen zijn veelzijdiger dan 2."
wanneer heb ik gezegd dat ik nog nooit een tele in mijn handen heb gehad !?

telecastermaster
17 december 2007, 14:37
Nou ja, ik heb er nooit iets mee gekund. Totaal geen body, een snerpend geluid vond ik het. Ik kan voor mijzelf bij ons in de band veel meer kanten op met de Tele dan met een Strat. Van jazzy swingnummers tot bluesrock, het klinkt allemaal net even overtuigender. Vind ik dan, hè. :)

Voor het eerst sinds jaren dat ik het Kim Wilson eens ben.


oh, en ik heb nog nooit iemand een tele voor jazz zien gebruiken...

Tsja, misschien iets verder kijken....
http://www.youtube.com/watch?v=lILSP-enbJw

Quink
17 december 2007, 14:38
Een mening hebben door je eigen ervaring vind ik een beter argument dan: "face it, 3 elementen zijn veelzijdiger dan 2."

Zo lang je het ook maar presenteert als een mening, en niet als een verzameling feiten.....

The red Strat.
17 december 2007, 14:40
Tsja, misschien iets verder kijken....
http://www.youtube.com/watch?v=lILSP-enbJw
ok, er is een uitzondering, maar persoonlijk vind ik dat een heel on-jazzy geluid.

http://www.youtube.com/watch?v=rt_atAgWH2s
dat is geen echte jazz IMHO, en die klank is afgrijselijk vind ik.

telecastermaster
17 december 2007, 14:44
http://www.youtube.com/watch?v=rt_atAgWH2s

Rormo
17 december 2007, 14:58
Ik bezit zowel een tele als een strat, dus ik kan er redelijk over oordelen. Ik vind de strat veel veelzijdiger. Die gebruik ik voor van alles behalve metal. Bij een tele kom ik toch niet verder dan Blues en Rock n roll. Eigenlijk heb ik alleen maar een tele omdat ik veel Rolling Stones speel.

Het is dus een kwestie van smaak. Maar zeggen dat een tele absoluut het beste is dat de TS kan kopen is dus niet waar. Evenals dat het ook niet waar zou zijn om te zeggen dat hij absoluut een strat moet kopen. Hij moet zelf gaan luisteren en proberen en vooral zowel teles als strats uitproberen.

Godfather
17 december 2007, 15:00
ok, er is een uitzondering, maar persoonlijk vind ik dat een heel on-jazzy geluid

Die Tele klinkt inderdaad monsterlijk. Veel attack, punch en blues all the way.

Very nice.

Kristof
17 december 2007, 15:01
Het is dus een kwestie van smaak. Maar zeggen dat een tele absoluut het beste is dat de TS kan kopen is dus niet waar. Evenals dat het ook niet waar zou zijn om te zeggen dat hij absoluut een strat moet kopen. Hij moet zelf gaan luisteren en proberen en vooral zowel teles als strats uitproberen.Nu ik weet dat er in Putte een winkel is met enkel maar linkshandige gitaren ga ik dat zeker eens doen!

Kim Wilson
17 december 2007, 15:01
Hoho, het is niet mijn bedoeling geweest om twee kampen te creëren die elkaar met youtube-filmpjes moeten overtuigen! :D

Wat mij bij de Tele is opgevallen, is dat je door verschillende manieren van aanslaan een zeer breed scala aan geluiden tevoorschijn kunt toveren. Als je bijvoorbeeld met het nekelement een beetje zachtjes aanslaat, het liefst met de vingers, en een beetje ver van de brug af, klinkt ie heel smooth en warm. Iets waarmee je prima een stukkie Westcoast swing of jazzy begeleiding mee kan spelen. Zet je hem op het brugelement, en sla je met je plectrum flink hard aan, verandert ie in een bijtend monster, die erom vraagt om op zijn flikker te krijgen. Hakken en scheuren dat het een lieve lust is. Ook dát is een Tele. En ik ben van mening dat je zo'n diversiteit door aanslag bij een Strat niet voor elkaar krijgt. Het is mij iig niet gelukt. Het bleef hetzelfde klinken, de enige manier van mijn geluid veranderen was om mijn pickup switch te verzetten. En daar had ik voor mijzelf maar 4 standen die ik bruikbaar vond. Of eigenlijk 3, want alleen het nekelement was te wollig, en alleen het brugelement had te weinig body. Bij mijn Tele zijn alle posities bruikbaar, en daar heb ik er zelfs 4!

Just my 2 cents. :hippie:

Kristof
9 april 2008, 19:14
Het is uiteindelijk toch een Strat geworden

http://users.telenet.be/kristof.claes/strat.jpg

Lexvandoef
9 april 2008, 19:19
Gefeliciteerd! Leuk ding, ik was zelf in jouw geval ook voor een strat gegaan.

Dweezman
9 april 2008, 19:24
stelletje zeikerds!


Weet je wat pas dun en onbruikbaar klinkt? Een Jaguar! Heerlijk!

;-)


(mooi stratje!)

fenderben
9 april 2008, 19:33
stelletje zeikerds!


Weet je wat pas dun en onbruikbaar klinkt? Een Jaguar! Heerlijk!

;-)


(mooi stratje!)

Dit is tenminste een opmerking waar je wat aan hebt :) ! Heerlijk
Ha Ha