PDA

View Full Version : tremolo vraagje



a darker shade of grey
17 december 2007, 13:29
Hoihoi,

ik heb een cort evl-k6 met locking tremolo systeem. Daar had ik twee probleempjes mee, ten eerste bleef de tremolo arm na gebruik altijd een beetje als een spaghetti sliert rondslingeren, terwijl ik hem liever gewoon ff 'aan de kant zet' en dat ie daar dan blijft staan zonder te gaan zwieberen.
Ten tweede vond ik hem altijd stroef gaan, veel kracht nodig om hem naar beneden te duwen.

Vandaag was ik in een creatieve bui en ik dacht: ik ga het oplossen. Nou dat van dat zwieberen is gelukt. Ik heb aan het uiteinde van de tremoloarm een dun stukje papier gewikkeld en nu blijft ie mooi zitten.

Ik dacht slim te zijn wat die stroefheid betreft: ik dacht ik haal er gewoon een veer uit. Dat doe ik dus nooit meer! Ik wilde mijn gitaar gaan stemmen en ik had uiteraard al verwacht dat het moeilijker zou gaan, maar het ging niet! Ik wilde hem in D stemmen om wat minder trekkracht van de snaren te creëren om het ontbreken van die veer te compenseren. Dat ging dus echt niet!

Ik heb uiteindelijk uit pure wanhoop die veer weer teruggezet en ben toen een uur (!!!) bezig geweest om hem weer normaal in E te stemmen, nu staat ie nog niet perfect (de brug ligt te ver naar achteren).

Hebben jullie misschien iedeeën hoe ik dit op kan lossen? Want nu gaat ie dus alsnog heel stroef...

minoin
17 december 2007, 14:22
Ik ken het probleem ook ja! Ik heb een Ibanez gehad met een tremolo en nu een Jackson. Beide zijn van Oosterse makelij, al ben ik er zeer tevreden over!
Die goedkope tremolo's zijn nou eenmaal wat stroever, of het nou aan de veren ligt of de tremolo zelf.
Als het goed is, zitten de veren vast met een dikke schroef in de body. Eerst je gitaar stemmen (hoeft niet zo precies) en daarna de schroeven aandraaien, totdat de tremolo parallel aan de body ligt.
Het probleem van de stroefheid wordt niet opgelost, maar zo ligt ie wel weer normaal.
Het kan zijn dat je de enkele veer die je hebt laten zitten, te ver hebt uitgerekt door de enorme kracht die er op kwam te staan. Dat is weer een ander probleem.

Kortom, FR zijn prachtige dingen als ze werken, maar als er iets mis mee is, is het niet altijd even makkelijk op te lossen.

Succes!

a darker shade of grey
17 december 2007, 16:19
Ik ken het probleem ook ja! Ik heb een Ibanez gehad met een tremolo en nu een Jackson. Beide zijn van Oosterse makelij, al ben ik er zeer tevreden over!
Die goedkope tremolo's zijn nou eenmaal wat stroever, of het nou aan de veren ligt of de tremolo zelf.
Als het goed is, zitten de veren vast met een dikke schroef in de body. Eerst je gitaar stemmen (hoeft niet zo precies) en daarna de schroeven aandraaien, totdat de tremolo parallel aan de body ligt.
Het probleem van de stroefheid wordt niet opgelost, maar zo ligt ie wel weer normaal.
Het kan zijn dat je de enkele veer die je hebt laten zitten, te ver hebt uitgerekt door de enorme kracht die er op kwam te staan. Dat is weer een ander probleem.

Kortom, FR zijn prachtige dingen als ze werken, maar als er iets mis mee is, is het niet altijd even makkelijk op te lossen.

Succes!

mijn veren zitten niet vast met schroeven hoor :O

Gewoon aan de ene kant aan een haakje en aan de andere kant met een pinnetje....

De Beer
17 december 2007, 16:28
aan de hals kant zitten ze met een oogje aan een metalen plaatje die met (2) schroeven in de body(hout) vast zit.

je moet effe tussen je tremolo block en de (niet hals kant, de kant van de strap stud dus) van je gitaar iest stoppen dat er precies in past(blokje hout op maat maken heb je jaren plezier van, stapeltje viltjes, wasknijper etc.).

Nu die 2 schroeven van de veren iets los draaien, dan je gitaar stemmen, je zult merken dat dit makkelijker gaat omdat je brug nu niet naar boven komt door het blokje.

Als je gitaar gestemd is(wel eerst goed de snaren oprekken), ga je die 2 schroeven aan draaien tot dat dat blokje er bijna van zelf uitvalt, dan staat als het goed is je brug recht, en is ze nog zo goed als gestemd. Als je niet ver genoeg kunt draaien moet er een veer bij. verder stemmen is dan nog fine tune werk.

Dit is erg aan te raden ook bij het vervangen van hele sets snaren in 1 keer of met andere setjes.

Like a charm, mooi systeem floydrose, maar wel k#t.

a darker shade of grey
17 december 2007, 16:55
aan de hals kant zitten ze met een oogje aan een metalen plaatje die met (2) schroeven in de body(hout) vast zit.

je moet effe tussen je tremolo block en de (niet hals kant, de kant van de strap stud dus) van je gitaar iest stoppen dat er precies in past(blokje hout op maat maken heb je jaren plezier van, stapeltje viltjes, wasknijper etc.).

Nu die 2 schroeven van de veren iets los draaien, dan je gitaar stemmen, je zult merken dat dit makkelijker gaat omdat je brug nu niet naar boven komt door het blokje.

Als je gitaar gestemd is(wel eerst goed de snaren oprekken), ga je die 2 schroeven aan draaien tot dat dat blokje er bijna van zelf uitvalt, dan staat als het goed is je brug recht, en is ze nog zo goed als gestemd. Als je niet ver genoeg kunt draaien moet er een veer bij. verder stemmen is dan nog fine tune werk.

Dit is erg aan te raden ook bij het vervangen van hele sets snaren in 1 keer of met andere setjes.

Like a charm, mooi systeem floydrose, maar wel k#t.


Hmm dat zal ik eens proberen....eerst maar es wat hout zoeken....

minoin
19 december 2007, 17:35
aan de hals kant zitten ze met een oogje aan een metalen plaatje die met (2) schroeven in de body(hout) vast zit.

je moet effe tussen je tremolo block en de (niet hals kant, de kant van de strap stud dus) van je gitaar iest stoppen dat er precies in past(blokje hout op maat maken heb je jaren plezier van, stapeltje viltjes, wasknijper etc.).

Nu die 2 schroeven van de veren iets los draaien, dan je gitaar stemmen, je zult merken dat dit makkelijker gaat omdat je brug nu niet naar boven komt door het blokje.

Als je gitaar gestemd is(wel eerst goed de snaren oprekken), ga je die 2 schroeven aan draaien tot dat dat blokje er bijna van zelf uitvalt, dan staat als het goed is je brug recht, en is ze nog zo goed als gestemd. Als je niet ver genoeg kunt draaien moet er een veer bij. verder stemmen is dan nog fine tune werk.

Dit is erg aan te raden ook bij het vervangen van hele sets snaren in 1 keer of met andere setjes.

Like a charm, mooi systeem floydrose, maar wel k#t.

Komt op hetzelfde neer, maar is idd een makkelijkere manier!

jerome
19 december 2007, 22:30
Met "stroef gaan" van de trem bedoel je waarschijnlijk dat het naar voren kantelen van de trem zwaar gaat?
Bij sommige gitaren wil het wel eens helpen door er 2 veren uit te halen en de overgebleven 3 veren wat strakker te zetten.

Dat de tremelopook tijdens het spelen irritant heen en weerslingert kan je bij sommige trems makkeliijk verhelpen:
bij sommige trems zit er namelijk aan de zijkant van de trem (bij het gat waar je de tremelopook instopt) een klein schroefje of imbusboutje. Als je dit een beetje vaster (naar binnen draait) gaat je tremelopook minder snel slingeren.

YannickH
19 december 2007, 22:48
Wat is nu eigelijk het verschil tussen een orig.floyd en een liced?Kwaliteit ofwat?Ik heb in mijn ltd een original zitten en men vriend heeft op zijn jackson een liced.floyd,en die werkt prima.Wat is nu het verschil eigelijk?

jerome
19 december 2007, 22:59
Volgens mij is een originele FR vaak van beter (harder en slijtvaster) materiaal gemaakt waardoor die over het algemeen wat langer meegaat.
Toch zijn er ook licenced FR trems die ook van een fantastisch goede kwaliteit zijn.
Als het geen originele is moet er nu eenmaal iets van licenced Floyd Rose op staan.
Anders wordt Floyd of Rose heel erg boos.... :D

a darker shade of grey
20 december 2007, 13:59
Met "stroef gaan" van de trem bedoel je waarschijnlijk dat het naar voren kantelen van de trem zwaar gaat?
Bij sommige gitaren wil het wel eens helpen door er 2 veren uit te halen en de overgebleven 3 veren wat strakker te zetten.

Dat de tremelopook tijdens het spelen irritant heen en weerslingert kan je bij sommige trems makkeliijk verhelpen:
bij sommige trems zit er namelijk aan de zijkant van de trem (bij het gat waar je de tremelopook instopt) een klein schroefje of imbusboutje. Als je dit een beetje vaster (naar binnen draait) gaat je tremelopook minder snel slingeren.


Hmmm, mijn gitaar heeft niet zo'n imbussleuteldingetje....en ook geen 5 veren, mijn tremolo heeft maar 3 veren.....

jerome
20 december 2007, 23:57
3 veren is (meestal) prima! Maar staan ze soms een beetje te strak?

a darker shade of grey
21 december 2007, 11:43
3 veren is (meestal) prima! Maar staan ze soms een beetje te strak?

Haha ik heb werkelijk geen idee! Ik ben echt een leek wat gitaartechniek betreft enzo...ik zal hem binnenkort weer eens langs het mannetje brengen voor een afstelbeurt en dan laat ik hem er eens naar kijken....