PDA

View Full Version : wat maakt een goede gitaar zo prijzig?



nicopc
17 december 2007, 10:27
Zijn dat de houtsoorten, vanwege hun zeldzaamheid ofzo?
Of is dat de techniek om een goede gitaar te kunnen bouwen, is dat iets wat alleen maar een heel erg duur proces van handwerkslieden kan zijn, dat per se niet fabrieksmatig uit te voeren valt? Zo ja, hoezo dan?
Of zijn het andere factoren, en zo ja, welke?

chris c
17 december 2007, 10:33
Meer het bouwproces dan de houtsoorten, denk ik.
Maar eigenlijk is een goede gitaar toch niet zo duur, in vergelijking met andere instrumenten...

nicopc
17 december 2007, 10:46
kan dat proces alleen maar echt goed door middel van handwerk van in westerse loondienst verkerende ambachtslieden uitgevoerd worden Chris?

Bij andere instrumenten zou ik denk ik precies dezelfde vraag stellen

nicopc
17 december 2007, 10:50
trouwens die studiegitaar van mijn vriendin klinkt een stuk prettiger als de jouwe (heb je link ff aangeklikt) ...waar hebben we het eigenlijk over :(

jplm
17 december 2007, 11:32
Zijn dat de houtsoorten, vanwege hun zeldzaamheid ofzo?
Of is dat de techniek om een goede gitaar te kunnen bouwen, is dat iets wat alleen maar een heel erg duur proces van handwerkslieden kan zijn, dat per se niet fabrieksmatig uit te voeren valt? Zo ja, hoezo dan?
Of zijn het andere factoren, en zo ja, welke?

Net zoals bij bijvoorbeeld huizen zit er een grote hoeveelheid gebakken lucht in de aanschafprijs van gitaren.
Zo heb ik bijvoorbeeld een Chinese Epiphone akoestische gitaar, een nabouw van een jaren '30 OM, met exact dezelfde specificaties, zoals topkam en brug van been, dovetail neckjoint, 1 3/4 topkambreedte, V-shaped neck, masief bovenblad, onderblad en zijkanten, enz. Kom ik op een gitaarbeurs een Martin OM 18 tegen waarbij de binding van de achterkant zover uitstak dat je nagel erachter bleef hangen. De Chinees kost 539 euro, de Martin 2500. Ik heb dus nog 2000 euro in m'n zak, maar geen Martin.

nicopc
17 december 2007, 12:38
dat bedoel ik Jplm, dat kan niet anders dat dit soort voorbeelden er moeten zijn van buitengewoon degelijke gitaren voor een bedrag dat een schijntje is van de duizenden die er voor de martins en de gibsons enz gevraagd wordt.
Er is natuurlijk helemaal niks zeldzaams en unieks aan die gitaren, althans niet zo zeldzaam en uniek dat er zo'm kapitaal voor de bouw van dergelijke klasse-gitaren zou moeten worden neergeteld.
bedankt voor je reactie.

Harald
17 december 2007, 12:47
trouwens die studiegitaar van mijn vriendin klinkt een stuk prettiger als de jouwe (heb je link ff aangeklikt) ...waar hebben we het eigenlijk over :(

Vergelijk je nu het live geluid van een gitaar met de sound van een youtube filmpje :o Er moet een gat in de markt zitten voor een gitaar die het signaal in realtime converteert naar 16 bits mp3 en dat via een in de gitaar ingebouwd speakertje laat horen... (al zou het handig kunnen zijn voor straatmuziek als het hard genoeg kan, aangezien je nergens met versterker mag spelen)

Los van het feit dat een studiegitaar normaal nylonsnarig is, is sowieso een heel andere sound. Als je in een zaak met brede keus de studiegitaren met concertgitaren gaat vergelijken zul je toch echt wel wat verschil horen. Dat sluit niet uit dat je soms een goedkope, maar erg goede gitaar tegenkomt, en het ook omgedraaid voorkomt. En voor een merknaam betaal je ook altijd wat.

Wat is er mis met het idee dat je voor westers (of oosters) vakmanschap gewoon een goed salaris zou willen betalen? Jij wilt toch ook goed betaald worden voor je werk?

Een akoestische Epiphone die het akoestisch haalt bij een Martin ben ik nog niet tegengekomen. En dat zeg ik niet omdat ik een hekel heb aan Epiphone, speel het grootste deel van onze bluesset op een Sheraton. Dat is een prima gitaar voor weinig...

LaurentB
17 december 2007, 12:56
(...)
Er moet een gat in de markt zitten voor een gitaar die het signaal in realtime converteert naar 16 bits mp3 en dat via een in de gitaar ingebouwd speakertje laat horen... (al zou het handig kunnen zijn voor straatmuziek als het hard genoeg kan, aangezien je nergens met versterker mag spelen)


Off Topic: dan mogen ze draaiorgels van mij ook wel eens verbieden, die valse teringherrie...

Harald
17 december 2007, 13:20
"it was in tune when I bought it" is idd een uitspraak die je vooral van een draaiorganist zou verwachten... en het dan ook nog klaarspelen om met dat centenbakje precies uit de maat mee te rammelen ook... Maar ja, daarom hebben we hier dan ook nauwelijks interressante straatmuziek. Doodzonde eigenlijk. Zullen we weer eens, net als vroeger, op straat gaan oefenen?

LaurentB
17 december 2007, 14:05
"it was in tune when I bought it" is idd een uitspraak die je vooral van een draaiorganist zou verwachten... en het dan ook nog klaarspelen om met dat centenbakje precies uit de maat mee te rammelen ook... Maar ja, daarom hebben we hier dan ook nauwelijks interressante straatmuziek. Doodzonde eigenlijk. Zullen we weer eens, net als vroeger, op straat gaan oefenen?

Dan wel als het wat warmer is...

Eko
17 december 2007, 15:30
Ieder instrument is een samenbouwsel van verschillende materialen en kostprijs van mensen. Uiteraard zijn er in het verre Oosten bekwame bouwers te vinden die een goede gitaar weten te bouwen. Een Chinees kost op dit moment minder dan 100 dollar per maand. Een Amerikaan kost zo`n 20 keer zoveel. Dat doet wat op de kostprijs.
Goed materiaal vraagt een zorgvuldige behandeling en verwerking. Goed toonhout is niet altijd en even goed beschikbaar. Wij vragen ( en eisen eigenlijk) dat een grote fabriek zorgvuldig met het milieu omgaat en dat hout alleen uit goed beheerd bos komt. Ik ken Chinese ondernemers die werkelijk overal schij..... aan hebben en gewoon verwerken. Ongeacht de herkomst.
Het ontwikkelen van nieuwe modellen kost geld. Het kopieren van succesvolle types is natuurlijk een eind eenvoudiger. Als we het hebben over een Martin D28 weet iedereen direct wat we bedoelen. Dat heeft tijd en geld gekost. Een Chinees bouwt hem na en komt er mee weg. Of die bouwer er over een paar jaar nog is.........

chris c
17 december 2007, 20:15
Of die bouwer er over een paar jaar nog is.........
........en of zijn gitaar er over een paar jaar nog is.....

greencharlie
17 december 2007, 21:49
Er moet een gat in de markt zitten voor een gitaar die het signaal in realtime converteert naar 16 bits mp3 en dat via een in de gitaar ingebouwd speakertje laat horen... (al zou het handig kunnen zijn voor straatmuziek als het hard genoeg kan, aangezien je nergens met versterker mag spelen)



Dit bestaat hoor. Ben ik op Utube tegengekomen. Werkt het beste in een kleine kunststof Martin. Heeft daar dan ook een deal meegeslote.

Je kan een Ipod op die gitaar aansluiten en meespelen, de luidspreker zit in het klankgat.

Ben de naam vergeten. Isound? I guitar?

greencharlie
17 december 2007, 21:54
Icoustic in Little Martin

http://www.youtube.com/watch?v=iHNg6YPQPF8