PDA

View Full Version : Klein nieuw ampje... Wat te doen?



Javaca
16 december 2007, 22:10
Omdat ik in september volgend jaar in een kleiner, gehoriger huis ga wonen ga ik wat snijden in m'n versterkertjes.
De grote bak gaat er uit omdat ik hem niet kwijt kan in huis, en gewoonweg VEEL te hard gaat. (Emthree 60W 4x10") Verder doe ik geen optredens meer waarbij zo'n grote versterker nodig is.

Op zoek dus naar een kleine vervanger.
De eisen:
-goede vintage clean
-aardige projectie
-volume op gewoon huiskamerniveau, als een normale radio/tv/gesprek
-Max 20w
-eenvoudige opzet, geen Boeing-cockpit
-compact
-bruikbaar bij kleine optredens (met wat meer volume en mics ervoor)
-maximaal 190,- (ook afhankelijk van wat ik voor de Emthree vang)

Ik speel oude rock (beatles, focus, stones, earring) en opwekking/worship. Het versterkertje zal bij optredens vooral ingezet worden in kerken. Hierbij is meestal een PA aanwezig.

De laatste tijd zijn er een aantal leuke kleine (buizen)versterkertjes uitgekomen.

De mogelijkheden:
-Fender Champion 600
-Epiphone Valve Junior combo
-Ibanez ValBee
-Harley Benton GA5 + Orange Crush
-Vox Pathfinder

Wat zou het beste idee zijn?

Het design van de Fender spreekt me erg aan ent als de klank van Fenders. Helaas zit er in dit versterkertje een 6" speakertje. Is dit niet wat erg ielig?

De Valve Junior valt in de zelfde prijsklasse als de Fender. Als ik ga testen misschien maar meteen mee proberen.

De Ibanez ziet er erg veelzijdig en solide uit. Maar misschien iets te weinig eigen karakter?

Het versterkertje van Thomann is erg goedkoop (98 euro) en lijkt een Epiphone met toneknop. Er blijft geld over, misschien leuk voor een pedaaltje of orange crush versterkertje?

De vox pathfinder is een fijn versterkertje maar wel transistor.

heinz3110
16 december 2007, 22:30
Uit je post kan ik opmaken dat je al een kleine selectie hebt gemaakt, en dat je al weet wat je in een versterkertje zoekt.

Dan blijft er nog maar 1 optie over : versterkertjes uittesten!

Succes!

Javaca
16 december 2007, 22:54
Tsja,

Ik vroeg me gewoon jullie ervaringen met deze versterkers af

Lexvandoef
16 december 2007, 22:57
waarom niet nog 200e doorsparen en dan voor een ac15 gaan? (2dehands)

dan zit je perfect, vintage clean, 15 w buizen, klinkt goed op huiskamervolume, simpel, compact en bruikbaar bij optredens.

Sjaan
16 december 2007, 23:08
waarom niet nog 200e doorsparen en dan voor een ac15 gaan? (2dehands)

dan zit je perfect, vintage clean, 15 w buizen, klinkt goed op huiskamervolume, simpel, compact en bruikbaar bij optredens.

Waar heb jij dan al een Ac 15 zien staan voor +/- € 400? Niet negatief bedoeld maar met de vraag of dat veel voorkomt tweedehands aan die prijs?

@ Topicstarter: Die orange is ook geen lampen versterker hé. Misschien moet je ook eens naar de iets grotere reeks oefenversterkers van Orange kijken, ik denk dan aan bv de Crush 30R, 30 watt solidstate met reverb, luid genoeg voor thuis, en mits micro ook in een kerk vermoed ik. Zelfde geld voor de Ad15 van vox.

heinz3110
16 december 2007, 23:08
Ik weet het, een ietwat (f)lauwe reactie van mijn kant. Maar desalniettemin....

Als ik zou zeggen: "Neem de Fender Champion 600" en 20 andere forumleden ook , zou je m dan subiet kopen? Lijkt me heel sterk. Dan ga je m toch testen.
Of niet? Koop je m dan zonder te testen ? Ik dacht het niet.

Affijn, ik denk dat je eigenlijk wel weet wat ik bedoel. Het blijft toch uitproberen en kijken wat JIJ er van vind. Toch?

Lexvandoef
16 december 2007, 23:10
Waar heb jij dan al een Ac 15 zien staan voor +/- € 400? Niet negatief bedoeld maar met de vraag of dat veel voorkomt tweedehands aan die prijs?


Ik heb die van mij voor 450e gescoord, dan moet die tegen september 2008 echt wel voor 400e te vinden zijn hoor.

Maar goed, dan maken we er voor de goede orde even 250e door sparen van :hippie:

Javaca
16 december 2007, 23:21
Ik weet het, een ietwat (f)lauwe reactie van mijn kant. Maar desalniettemin....

Als ik zou zeggen: "Neem de Fender Champion 600" en 20 andere forumleden ook , zou je m dan subiet kopen? Lijkt me heel sterk. Dan ga je m toch testen.
Of niet? Koop je m dan zonder te testen ? Ik dacht het niet.

Affijn, ik denk dat je eigenlijk wel weet wat ik bedoel. Het blijft toch uitproberen en kijken wat JIJ er van vind. Toch?

Ik weet hoe het forum werkt Heinz, zit hier al een tijdje.:p

Als je iets gaat kopen kijk je gewoon rond wat er is. Helaas heb ik de komende tijd niet echt de tijd om grondig te gaant testen. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.
Het zou in een hypothetisch geval kunnen dat die fender ineens een gigantisch metalscheurbeest is. Leuke versterker dan voor een metalhead, maar niet voor mij.

Verder helpt het ook aardig bij het uitsluiten van keuzes en is het handig dat hier op het forum vrij veel expertise aanwezig is op het gebied van versterkers. Mijn kennis hierover is beperkt, daarom hoop ik gebruik te kunnen maken van de kennis van anderen -hetgeen een forum toch voor bedoeld is, hoor en wederhoor-.

Javaca
16 december 2007, 23:24
Ik heb die van mij voor 450e gescoord, dan moet die tegen september 2008 echt wel voor 400e te vinden zijn hoor.

Maar goed, dan maken we er voor de goede orde even 250e door sparen van :hippie:
Doorsparen is geen echte optie.
Die 250 euro steek ik liever in gereedschap en hout dan in een versterker.

Javaca
16 december 2007, 23:27
Waar heb jij dan al een Ac 15 zien staan voor +/- € 400? Niet negatief bedoeld maar met de vraag of dat veel voorkomt tweedehands aan die prijs?

@ Topicstarter: Die orange is ook geen lampen versterker hé. Misschien moet je ook eens naar de iets grotere reeks oefenversterkers van Orange kijken, ik denk dan aan bv de Crush 30R, 30 watt solidstate met reverb, luid genoeg voor thuis, en mits micro ook in een kerk vermoed ik. Zelfde geld voor de Ad15 van vox.
De orange ken ik, is een fijn versterkertje.
Qua grootte is het precies mooi.
Probleem is idd dat het weer een transistor is en ik eigenlijk op zoek ben naar een buizenversterkertje.

zeppo
16 december 2007, 23:28
Rolandje scoren, evt. tweedehands?

Ik heb trouwens de Peavey Valveking Royal 8, 5 watt maar, maar is meer dan genoeg voor mij.

Puerco
16 december 2007, 23:29
Vergeet ook de peavey valveking royal8 niet, ook leuk buizenversterkertje met o.a. 3 bands eq en koptelefoon aansluiting. Past mooi binnen opgegeven budget.
Zo een Harley Benton ga5 (heb er hier één voor me staan) klinkt een beetje alsof je vergeten bent om hem uit de doos te halen..... Gebruik hem zelf meer als verlengstuk van mijn Digitech RP350 multifx pedaal en dan is het wel weer leuk, kan me lekker uitleven met alle amp models en fx mogelijkheden van dat pedaal en dan weergeven over dit "el cheapo" buizenbakje. Zou hem echter niet opnieuw kopen maar dan iets meer geld uitgeven voor bv die peavey of ibanez ofzo. ( Heb hem ook alleen maar gekocht voor voorlopig, wil binnenkort een jtm45 kopen :D)

Kriske
16 december 2007, 23:35
De Vox Cambridge 30R is een hybride amp (buis in voorversterking). Heel fijn geluid en goede speaker.
Tremelo en reverb, dus minder ingewikkeld en meer karakter dan de VOX ad-reeks en Roland Cubes.
Goeie amp voor thuis. Beter dan sommige budget buizenversterkers.
Tweedahnds vind je ze voor minder dan 200 euro.

Lexvandoef
16 december 2007, 23:36
De orange ken ik, is een fijn versterkertje.
Qua grootte is het precies mooi.
Probleem is idd dat het weer een transistor is en ik eigenlijk op zoek ben naar een buizenversterkertje.

Alle buizenversterkers die je in je lijstje hebt staan hebben ook allemaal 8 inch of kleinere speakers. Daar komt ook gewoon geen volwassen geluid uit. Ik vind ze nogal dozig klinken, die kleinere speakers.

Toaster
16 december 2007, 23:47
alle vorige optie hebben niet de mooie clean die ik uit mijn dynacord eminent haal.

Kan je voor ongeveer 150 euri scoren. ( of minder)

Moet je er alleen nog een 1x12 kastje bij scoren.

(plus een din-jack kabel en een jack-bananenplug kabel)

Maar dan heb je een clean dat misschien nog wel beter is dan Fender.

Stompboxjes ervoor en gaan.

Outrage
16 december 2007, 23:53
Als je op zoek bent naar een goedkopere vox-gevoicde versterker, is misschien de Laney VC15 iets. Ong. zelfde concept als de vox-buizenamps, maar dan goedkoper. Het is (uiteraard) niet dezelfde versterker als de vox, maar de vergelijking gebruik ik om toch een klein beetje een idee te geven. Met een beetje geluk vind je er tweedehands eentje voor een aardige prijs.

Javaca
17 december 2007, 00:13
Een 12" speaker is eigenlijk al te groot. 8" is qua volume hard genoeg.

Laney is niet echt mijn ding. Zit ook een beetje over het budget.

Reken op maximaal 200,- Meer kan, en wil ik er op dit moment niet aan uitgeven.

Lexvandoef
17 december 2007, 01:34
Een 12" speaker is eigenlijk al te groot. 8" is qua volume hard genoeg.

Laney is niet echt mijn ding. Zit ook een beetje over het budget.

Reken op maximaal 200,- Meer kan, en wil ik er op dit moment niet aan uitgeven.

ff voor de goede orde, een 12'' speaker kan ook zacht, ik oefen er thuis ook mee in een flat. Hij klinkt gewoon anders, een stuk beter vind ik zelf.

Maar 200e en een buizenversterker? Dat is wel nogal krap zeg maar.

pannekoek
17 december 2007, 07:43
fender ultimate chorus 2de hands?

FreeGee
17 december 2007, 08:12
Voor het bedrag wat jij wilt besteden kun je i.p.v. de Epiphone Valve junior ook de Epiphone Valve special kopen. Deze heeft master volume / gain en een heel goed klinkende 10" speaker. (Ook nog wat DSP effecten, maar die kunnen uit.)

http://www.zzounds.com/item--EPIEPABKSPDSP

Jimwoud
17 december 2007, 09:22
Ik zit met hetzelfde idee, wil ook wat kleiners voor thuis. Heb nu mijn Pod Xt in de return van mn Laney top, en dat gaat prima op alle geluidsniveaus, maar wil het liefst iets met vol buizen. Ik heb ook zitten te denken aan een Harley Benton GA5 Head met een 1x12 cabinetje(heb ik dan toevallig nog staan). Maar heb zo het idee dat veel transistor versterkertje tegenwoordig toch wat beter klinken.

Vriend van me heeft een Orange crush 30 en die is er zeer te spreken over, hij heeft ook nog een Koch Powertone, voor de vergelijking.

LCH
17 december 2007, 11:22
Probleem is idd dat het weer een transistor is en ik eigenlijk op zoek ben naar een buizenversterkertje.
Waarom per sé buizen?

Op huiskamervolume is een Epiphone VJ eigenlijk nog te hard als je 'm lekker laat oversturen. Bovendien worden die kleine buizenbakjes vaak beperkt door de goedkope, kleine speakertjes. Ik vind het in ieder geval niet veel. Zulke 'gadgets' zijn m.i. vooral voor de gitarist die al serieus materiaal heeft en die voor weinig geld iets erbij wil om wat mee te pielen.

Probeer eens een Vox Ad15 of Ad30. Klinkt vele malen beter en zitten ook veel meer mogelijkheden op.

Otje
17 december 2007, 14:49
Waarom per sé buizen? Probeer eens een Vox Ad15 of Ad30. Klinkt vele malen beter en zitten ook veel meer mogelijkheden op.Helemaal mee eens. Niet da'k iets tegen buizen heb, maar een goede buizenversterker kost gewoon geld. Het geluid is zo goed als de zwakste schakel in de keten, dus een buis in een goedkope schakeling is geen garantie op mooi geluid. Je bent dan veel beter uit met een oude Marshall JCM800 combo uit de jaren '80 of zo.

Mitch
17 december 2007, 16:56
Als volledig buizenadept moet ik je hier toch ook dringend aanraden in de kleine modelling hoek te zoeken. Voor je budget koop je op buizengebied gewoon niks, zeker niet als het én een combo moet zijn, clean mooi moet zijn én zacht.
Check een Vox AD of Roland Cube, zin verrassend goed voor weinig geld, zéker voor thuisgebruik.