PDA

View Full Version : nieuwe aanwinst: 80er Stratocaster MIJ



savale
16 december 2007, 21:20
Tja ik had deze voor weinig gekocht via marktplaats:
Wel aardig wat beschadigingen op de body, maar hij speelt heerlijk!

De foto's:

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2593.jpg

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2592.jpg

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2591.jpg

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2601.jpg

meer foto's:
http://www.savale.nl/gear/?album=2&gallery=4

Ik heb aan de kenners nog wel een paar vraagjes:

1. Op de neck mist iets (weet de naam niet) dat hoort bij het floyd rose systeem. Is dit belangrijk en moet ik dat erop zetten (of dat metalen ding eraf halen?).
edit: toplocks dus :P bedankt!

2. Op de 2e foto raakt één van de kanten van de brug niet de body. Opnieuw afstellen of moet het juist aan beide kanten niet raken (zodat hij zweeft).
edit: de reden dat ie scheef zit is omdat ie op de slagplaat leunt nu aan één kant. Makkelijk te fixen dus. Maar een normaal floyd systeem moet zweven. Moet ik deze ook al zo afstellen dat ie dus iets zweeft of is het leunen op de body juist goed voor dit systeem?

3. Hoe kan ik aan het exacte bouwjaar komen als ik geen bonnetje oid heb. Verder heb ik helaas ook geen idee van wat voor materiaal de gitaar is en welk type enzo. Als iemand wat denkt te weten dan is het zeer welkom. (vind ik leuk om te weten)

Thatn
16 december 2007, 21:23
Staat er geen serie nummer op? Op de hals fzo.
Zo kan je het bouwjaar enzo te weten komen..

savale
16 december 2007, 21:25
even losschroeven dus? Ik wil hem toch uit elkaar halen en wat dingen fixen. één van de potjes is niet helemaal lekker en dat floyd rose systeem moet misschien ook wat aan gebeuren.

De Beer
16 december 2007, 21:26
die brug is nogal appart zo!

Bij een floyd achtige zit normaal een holte in het hout onder de brug.
Deze kun je dus alleen omhoog benden (toon omlaag) de brug zweeft inderdaad niet.

Als je dat ver doet gaan je snaren in de brug glijden en kunnen ze ontsemd raken omdat ze niet goed terug glijden daar is die toplock(locknut) voor, die zet de snaren vast aleen missen de 3 metalen zadeltjes die dat dus doen.

savale
16 december 2007, 21:27
die brug is nogal appart zo!

Bij een floyd achtige zit normaal een holte in het hout onder de brug.
Deze kun je dus alleen omhoog benden (toon omlaag) de brug zweeft inderdaad niet.

Als je dat ver doet gaan je snaren in de brug glijden en kunnen ze ontsemd raken omdat ze niet goed terug glijden daar is die toplock(locknut) voor, die zet de snaren vast aleen missen de 3 metalen zadeltjes die dat dus doen.

Ok thanks, daar moet dus wel wat aan gebeuren als ik hem zo laat...
Ahh ik zie al waarom de brug scheef zit :P Hij leunt echt net op de slagplaat nu... klein stukje wegdremelen zou al de oplossing zijn.

bass blom
16 december 2007, 21:30
daarbovenop mist hij de toplocks.
3 plaatjes die met een boutje in dat ding moeten en zo per 2 de snaren vast zetten.

Ic3gl0vE
16 december 2007, 21:31
Als je de locking dingen er weer op zou zetten, krijg je dan geen probleem met de lage E? Ziet er een beetje vreemd uit zo...

Lexvandoef
16 december 2007, 21:31
Gefeliciteerd, japanse Fenders zijn leuke gitaren, ik heb er zelf 2, een strat en een tele.

Dan je vragen.

1: je mist het bovenste deel van je toplock, in een beetje uitgebreide muziek/gitaarwinkel hebben ze er wel eentje. Als je hem hebt is het gewoon een kwestie van er op schroeven/bouten (imbus)

2: weet ik bijna niks van helaas.

3: Hij is gemaakt tussen '84 en '86. Probeer trouwens deze site ook eens om het iets preciezer te weten te komen:
http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx

Veel speelplezier!

savale
16 december 2007, 21:31
daarbovenop mist hij de toplocks.
3 plaatjes die met een boutje in dat ding moeten en zo per 2 de snaren vast zetten.

Ok eindelijk de juiste benaming gevonden. Het zal wel een heel nieuw setje worden denk ik.

Hendriks
16 december 2007, 21:32
Hier vind je ook veel info :http://homepage.ntlworld.com/john.blackman4/index.htm

bass blom
16 december 2007, 21:33
Staat er geen serie nummer op? Op de hals fzo.
Zo kan je het bouwjaar enzo te weten komen..

zie jij geen foto's? :D

De Beer
16 december 2007, 21:34
Ok thanks, daar moet dus wel wat aan gebeuren als ik hem zo laat...Als je extreme divebombs gaat maken met je tremolo is het aan te raden die locknut weer compleet te maken.
Staat inderdaad wat scheef op de body, dat is wel af te stellen. Waarschijnlijk de stud aan de hoge "e" kant wat verder omhoog draaien en de veren iets strakker.

Hij is zonder hout weg te halen uit de body niet als full-floating(zwevend) te gebruiken. Dan moet je echt gaan fresen

savale
16 december 2007, 21:35
zie jij geen foto's? :D

Bedoelt hij niet de hals losschroeven en daarop kijken? of staat daar niks?
Dan laat ik m lekker zitten namelijk :)

bass blom
16 december 2007, 21:36
Bedoelt hij niet de hals losschroeven en daarop kijken? of staat daar niks?
Dan laat ik m lekker zitten namelijk :)


huh?

hier staat toch je serienummer?

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2593.jpg

savale
16 december 2007, 21:36
Als je extreme divebombs gaat maken met je tremolo is het aan te raden die locknut weer compleet te maken.
Staat inderdaad wat scheef op de body, dat is wel af te stellen. Waarschijnlijk de stud aan de hoge "e" kant wat verder omhoog draaien en de veren iets strakker.

Hij is zonder hout weg te halen uit de body niet als full-floating(zwevend) te gebruiken. Dan moet je echt gaan fresen

Besloten om hem zo te laten. Dat is scheef staat komt omdat ie aan één kant op de slagplaat leunt... Nogal slordig natuurlijk. 1mm wegdremelen en het is opgelost.

De Beer
16 december 2007, 21:37
Als je de locking dingen er weer op zou zetten, krijg je dan geen probleem met de lage E? Ziet er een beetje vreemd uit zo...zo te zien ligt de toplock een paar mm onder de snaren, foto vertekend iets als ik het zo bekijk.

jerome
16 december 2007, 21:37
die brug is nogal appart zo!

Bij een floyd achtige zit normaal een holte in het hout onder de brug.
Deze kun je dus alleen omhoog benden (toon omlaag) de brug zweeft inderdaad niet.

Als je dat ver doet gaan je snaren in de brug glijden en kunnen ze ontsemd raken omdat ze niet goed terug glijden daar is die toplock(locknut) voor, die zet de snaren vast aleen missen de 3 metalen zadeltjes die dat dus doen.

Zo te zien een Fender Contemporary 22.
Die werd een Schaller en later met een Kahler trem geleverd.
Die jij hebt is dus een Kahler en er hoort bij deze gitaar geen holte onder de brug te zitten. Hij werd standaard toch zwevend afgesteld maar je kan hem zonder holte niet ver naar achter trekken.
Serie nr. staat op de headstock.
Ik heb er wel gegevens van, die post ik nog wel
Hele fijne gitaren BTW.
Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag?

savale
16 december 2007, 21:38
[QUOTE=bass blom]huh?

hier staat toch je serienummer?

img

Verrek ;) Nee dat wist ik al, maar een site die ik had gevonden zei: ergens tussen 84 en 89. Maarja dat is lekker vaag. Ik hoopte dat er een exactere methode was dan het serienummer, zodat ik bijvoorbeeld kan zeggen: hij komt uit 1985.

savale
16 december 2007, 21:39
Zo te zien een Fender Contemporary 22.
Die werd een Schaller en later met een Kahler trem geleverd.
Die jij hebt is dus een Kahler en er hoort bij deze gitaar geen holte onder de brug te zitten. Hij werd standaard toch zwevend afgesteld maar je kan hem zonder holte niet ver naar achter trekken.
Serie nr. staat op de headstock.
Ik heb er wel gegevens van, die post ik nog wel
Hele fijne gitaren BTW.
Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag?

325 euro inclusief een degelijke Gator kist. En meer info zou niet gek zijn! Bedankt alvast!

bass blom
16 december 2007, 21:39
hmm, ja, ik weet niet of japanse strats ook iets op de hals hebben staan..

Lexvandoef
16 december 2007, 21:40
Goeie prijs!

De Beer
16 december 2007, 21:40
leuke gitaar trouwens!

jerome
16 december 2007, 21:42
325 euro inclusief een degelijke Gator kist. En meer info zou niet gek zijn! Bedankt alvast!

Goeie deal hoor!!
Lekkere gitaren, goed halzen.
Ik heb er pas een gekocht voor 500€.
Prachtige Sunburst in zeer goede staat maar wel met een gare koffer erbij

savale
16 december 2007, 21:43
Ja ik ben er echt blij mee! Ik ga er niet te gek veel aan veranderen. Even die brug recht zetten en proberen aan een andere toplock te komen en verder laat ik hem lekker zo. Die roestplekjes en putjes maken me niet uit...

De Beer
16 december 2007, 21:48
lijkt me een goed plan, erg goeie deal gemaakt trouwnes....die had ik ook niet laten staan.

jerome
16 december 2007, 21:51
Edit: Volgens mij zit er bij jouw geen Kahler trem op maar een Floyd Rose
Staat er Floyd Rose op de trem?

savale
16 december 2007, 21:54
Edit: Volgens mij zit er bij jouw geen Kahler trem op maar een Floyd Rose
Staat er Floyd Rose op de trem?

In de startpost staat een linkje naar meer foto's trouwens. Waaronder deze:

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2603.jpg

savale
16 december 2007, 21:55
lijkt me een goed plan, erg goeie deal gemaakt trouwnes....die had ik ook niet laten staan.

Iemand nog interesse in n Chinese Squier Strat? ;)

bass blom
16 december 2007, 21:56
Iemand nog interesse in n Chinese Squier Strat? ;)

wat voor 1? :D

pasqual
16 december 2007, 21:56
dit is geen kahler spyder brug maar ( waarschijnlijk ) een licensed floyd rose. deze is er nadehand opgezet, anders had er wel een uitsparing onder gezeten. die verklaart ook waarom je brug de slagplaat raakt; slecht gemeten. schroef 'm eens eraf en dan zie je naar alle waarschijnlijkheid nog 6 gaatjes zitten van de oude vintage tremelo. de toplock is ook erg beroerd gemonteerd aangezien je de snaren een 2 mm naar beneden moet aandraaien als je de locks aandraaid. hierdoor zal het errug moeilijk worden om de gitaar te stemmen met je finetuners ( die wieltjes aan de achterkant van je brug ). je zou de toplock kunnen ophogen m.b.v. vulplaatjes zodat ie op gelijke hoogte komt met de snaren zodat je de snaren niet meer strakker zet met je locks. je gitaar zal niet minder waard zijn nu of ineens van slechte kwaliteit, maar als je de brug en toplock niet in orde maakt zal je er weing plezier van hebben, denk ik. je hebt in ieder geval een mooie prijs betaalt, had ik 'm ook wel voor willen hebben.
edit: als je het goed wil doen moet je een uitsparing maken of laten maken voor je floyd rose en goed laten afstellen. of je gooit 'm eraf samen met de toplock en zet de orginele weer terug, heb je in ieder geval geen problemen met afstellen. ik zie dat de studs ( daar waar de brug scharniert ) ook niet helemaal op de juiste positie zijn geboord. kijk maar eens naar de laatste foto; als je goed kijkt zie je dat het bovenste mes ( waar de brug kantelt op de studs ) is bijgevijld om de te grote afstand te compenseren van de studs.

ik wil je gitaar niet afbranden en je mag er terecht blij mee zijn, maar ik denk echt dat je 'm eerst in orde moet laten maken wil je een zuiver spelende gitaar krijgen.

veel plezier en succes, Pasqual.

De Beer
16 december 2007, 21:57
Iemand nog interesse in n Chinese Squier Strat? ;):stop: now you're pushing it!

savale
16 december 2007, 21:58
wat voor 1? :D

oooh dat hier nog mensen serieus op ingaan :) Ehm wil je meer weten dan dit:

"een zwarte"

savale
16 december 2007, 21:59
:stop: now you're pushing it!

;) Ben gewoon wel blij met m'n aankoop. Is weleens anders geweest ook namelijk.

De Beer
16 december 2007, 22:01
;) Ben gewoon wel blij met m'n aankoop. Is weleens anders geweest ook namelijk.hehehe, wie kent dat gevoel niet.

bass blom
16 december 2007, 22:02
oooh dat hier nog mensen serieus op ingaan :) Ehm wil je meer weten dan dit:

"een zwarte"

rosewood of maple?

savale
16 december 2007, 22:03
dit is geen kahler spyder brug maar ( waarschijnlijk ) een licensed floyd rose. deze is er nadehand opgezet, anders had er wel een uitsparing onder gezeten. die verklaart ook waarom je brug de slagplaat raakt; slecht gemeten. schroef 'm eens eraf en dan zie je naar alle waarschijnlijkheid nog 6 gaatjes zitten van de oude vintage tremelo. de toplock is ook erg beroerd gemonteerd aangezien je de snaren een 2 mm naar beneden moet aandraaien als je de locks aandraaid. hierdoor zal het errug moeilijk worden om de gitaar te stemmen met je finetuners ( die wieltjes aan de achterkant van je brug ). je zou de toplock kunnen ophogen m.b.v. vulplaatjes zodat ie op gelijke hoogte komt met de snaren zodat je de snaren niet meer strakker zet met je locks. je gitaar zal niet minder waard zijn nu of ineens van slechte kwaliteit, maar als je de brug en toplock niet in orde maakt zal je er weing plezier van hebben, denk ik. je hebt in ieder geval een mooie prijs betaalt, had ik 'm ook wel voor willen hebben.

groeten Pasqual.

Wow, heel veel nuttige informatie in één post :P Bedankt! Bedoel je dat de brug eigenlijk iets naar achter had moeten zitten? Dat is nu dus niet meer mogelijk, maar die 1mm dremelen lost het probleem wel op. Die toplock moet ik wel even goed naar kijken. Zou dat de reden ook zijn dat ze die toplock zadeltjes eraf gehaald hebben?

savale
16 december 2007, 22:04
rosewood of maple?

rosewood. .

bass blom
16 december 2007, 22:04
rosewood. .

ah, nee dank u :D

jerome
16 december 2007, 22:06
dit is geen kahler spyder brug maar ( waarschijnlijk ) een licensed floyd rose.
Deze is er nadehand opgezet, anders had er wel een uitsparing onder gezeten.
die verklaart ook waarom je brug de slagplaat raakt; slecht gemeten. schroef 'm eens eraf en dan zie je naar alle waarschijnlijkheid nog 6 gaatjes zitten van de oude vintage tremelo.


Tis idd een FR trem. Maar er heeft origineel een Schaller of een Kahler trem opgezeten ook met 2 stuts en zonder uitsparing onder de brug.
Hij zal dus geen 6 gaatjes vinden...

savale
16 december 2007, 22:07
ah, nee dank u :D

Ik maakte ook niet voor niets zo'n opmerking over m'n Chinese strat ;)

jerome
16 december 2007, 22:19
Hier kan je diverse onderdelen bestellen:

http://www.system1parts.com/

Mss dat je die plaatjes van de stringlock daar kan krijgen.
Het is iig de originele die je erop hebt zitten.
Die hoort bij een Sytem 1 trem systeem.
Overigens lijkt het wel dat die stringlock ooit verplaatst is meer naar de topkam toe. Er zitten 2 gaatjes meer naar de stemmechanieken waar ie volgens mij hoort te zitten.
Op een van de Contemporary 22 Strats die ik heb zit ook nog op en die werkt op zich prima.
Op mijn andere Contemporary 22 heb ik nu een toplock op de plaats van de topkam zitten. Dit werkt wel beter.

savale
16 december 2007, 22:22
Pasqual: bedankt nog voor je edit. Ik hoop dat die slagplaat de grootste boosdoener is op het moment.
Je bedoelt verder dat ze een stuk uit het metaal van de brug hebben gefreest? Volgens mij had die onderste stud (op de foto onderste) inderdaad verder omhoog moeten zitten.
Ik ga wel even goed kijken of ie wel netjes scharniert straks.
Die toplock moet ik inderdaad nog even goed naar gaan kijken...
Als ik een idee heb dan post ik m hier nog even voor advies. Bedankt alvast!

savale
16 december 2007, 22:28
Hier kan je diverse onderdelen bestellen:

http://www.system1parts.com/

Mss dat je die plaatjes van de stringlock daar kan krijgen.
Het is iig de originele die je erop hebt zitten.
Die hoort bij een Sytem 1 trem systeem.
Overigens lijkt het wel dat die stringlock ooit verplaatst is meer naar de topkam toe. Er zitten 2 gaatjes meer naar de stemmechanieken waar ie volgens mij hoort te zitten.
Op een van de Contemporary 22 Strats die ik heb zit ook nog op en die werkt op zich prima.
Op mijn andere Contemporary 22 heb ik nu een toplock op de plaats van de topkam zitten. Dit werkt wel beter.

Ok het lijkt er nu alleen wel op dat de snaren straks flink naar beneden gedrukt gaan worden. Dit lijkt me niet erg handig met stemmen... Pasqual had dit volgens mij al gezien op de één of andere manier. Misschien is ophogen wel een optie. Of iets heel anders erop zetten wat wel werkt...
Bedankt voor de link in ieder geval! Ik zal ze eens mailen.

jerome
16 december 2007, 22:29
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00002.jpg

Dit is een foto van mijn Contemporary 22 Sunburst.
Op die van jouw heeft wss dezelfde Schaller brug met fijnstemmers opgezeten maar die is dus later vervangen door een Floyd Rose.
Een FR heeft idd een andere steekafstand dus hebben ze wss in de scharnierpunten van de FR gevijld om dat te compenseren
Goed te zien is ook dat de toplock op die van jouw nog wel origineel is maar iets te ver naar de topkam verplaatst is.
Hierdoor trek je de snaren nu naar beneden als je de plaatjes aandraait en dat kan je idd niet makkelijk meer compenseren met je fijnstemmers.
Ik zou m weer terug zetten op de originele plek.

pasqual
16 december 2007, 22:43
@jerome; ik wil niet mijn gelijk halen, misschien heb je gewoon gelijk en dan ben ik de eerste om dat toe te geven, maar.... ik zou toch eerst ff onder de floyd rose kijken of er niet gewoon een orginele vintage trem heeft gezeten, dat verklaart een hoop wat betreft de positie van floyd en toplock.

groeten Pasqual.

savale
16 december 2007, 22:45
Bedankt! Die Floyd Rose laat ik lekker zitten. Ik los even dat probleem op eerst dan. Heb je toevallig een detailfoto van jouw toplock? Zelfs op de originele plek drukt ie de snaren nog wat naar beneden volgens mij. Of is dat normaal?

Pasqual ik hem even losmaken en een foto posten.

tabmaniac
16 december 2007, 22:46
Leuk gitaartje hoor, gefeliciteerd ermee!

bass blom
16 december 2007, 22:48
Bedankt! Die Floyd Rose laat ik lekker zitten. Ik los even dat probleem op eerst dan. Heb je toevallig een detailfoto van jouw toplock? Zelfs op de originele plek drukt ie de snaren nog wat naar beneden volgens mij. Of is dat normaal?

elke toplock doet dat.
de truuk is ze net niet aandraaien, dan stemmen met de tuners, dan aandraaien, dan fijnstemmen.

Nielsje
16 december 2007, 22:48
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00002.jpg

Dit is een foto van mijn Contemporary 22 Sunburst.
Op die van jouw heeft wss dezelfde Schaller brug met fijnstemmers opgezeten maar die is dus later vervangen door een Floyd Rose.
Een FR heeft idd een andere steekafstand dus hebben ze wss in de scharnierpunten van de FR gevijld om dat te compenseren
Goed te zien is ook dat de toplock op die van jouw nog wel origineel is maar iets te ver naar de topkam verplaatst is.
Hierdoor trek je de snaren nu naar beneden als je de plaatjes aandraait en dat kan je idd niet makkelijk meer compenseren met je fijnstemmers.
Ik zou m weer terug zetten op de originele plek.

Verdraaid mooie gitaar, de mijne zag er ook ooit zo uit. Helaas door vorige eigenaars verkracht en verneukt. Op het moment gaat de mijne door het leven met een Diego tremolo en heb ik naar mijn mening (of niet Lexie?) een killersound 8-)

savale
16 december 2007, 22:53
geen gaatjes te vinden onder de Floyd Rose...
Hij zat trouwens aan de onderkant wel vast met 5! veren. Omdat ie toch niet zwevend zit is dat op zich wel beter. Dan blijft ie tenminste wel beter gestemd denk
Bedankt Bass, ik snapte al niet hoe je het ooit kon stemmen anders.

Lexvandoef
16 december 2007, 23:01
Verdraaid mooie gitaar, de mijne zag er ook ooit zo uit. Helaas door vorige eigenaars verkracht en verneukt. Op het moment gaat de mijne door het leven met een Diego tremolo en heb ik naar mijn mening (of niet Lexie?) een killersound 8-)

jep killersound idd. ik vind mijn jap fijner spelen, maar die van jou klinkt iets vetter.

jerome
16 december 2007, 23:01
@jerome; ik wil niet mijn gelijk halen, misschien heb je gewoon gelijk en dan ben ik de eerste om dat toe te geven, maar.... ik zou toch eerst ff onder de floyd rose kijken of er niet gewoon een orginele vintage trem heeft gezeten, dat verklaart een hoop wat betreft de positie van floyd en toplock.

groeten Pasqual.

Hoi Pasqual. De gitaar van Savale is overduidelijk een Contemporary 22 en die had origineel een zwevende trem zonder kamer onder de trem.
Er zijn wel meer gitaren met een zwevende trem zonder kamer eronder.
Je kan de trem natuurlijk niet teveel naar achter trekken want dan raakt ie de body.

@Savale:
Hieronder een foto van mijn Amerikaanse Strat (Amerikan Special series) die origineel geleverd met een Floyd Rose tremelo bijna gelijk aan jouw tremelo.
Deze trem is origineel ook zwevend opgehangen maar je kan m dus ook niet teveel naar achter trekken omdat er dus geen kamer onder zit.

Ik vind het persoonlijk die zwevende bruggen niet stabiel en daarom heb ik m niet zwevend gemaakt door aan de achterkant in de schacht een blokje hout te gelijmen waar de tremelo in ruststand tegen aanleunt.
Vervolgens 2 veren eruit gehaald en de overgebleven 3 veren lekker strak gezet.
Ik heb dus nu een tremelo die alleen naar voren kanteld maar wel veel stabieler is en totaal niet meer onstemt, ook niet als je flink aan het benden bent.
Bovendien krijg je ook nog eens een veel betere klank en sustain!!!!!

http://s137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/?action=view&current=DSC00043.jpg

savale
16 december 2007, 23:06
Mezelf kennende zou ik helemaal gek worden van een zwevende brug :P Dus ik laat het lekker zo. Ik ga morgenavond even de slagplaat aanpassen, zodat de brug wel goed zit en als ik dan toch bezig ben de boel shielden...
Ik ben benieuwd of ik daar nog verassingen tegen ga komen ;)
Die toplock wordt nog een leuke zoektocht denk ik :P Ik email de vorige eigenaar ook nog wel even of hij ze niet toevallig zelf nog ergens heeft.

Erg gave gitaar ook Jerome!

jerome
16 december 2007, 23:13
Thanx Savale!
Die FR trem is idd een stuk breder dan de oorspronkelijke Schaller trem dus het is niet vreemd dat ie wat aanloopt bij de slagplaat.
Gewoon de uitsparing in de slagplaat iets breder vijlen en dan is dat iig al opgelost.
Ik zal btw ook nog wel ff een detailfoto (van de positie) van de topkam maken en posten!
Groetjes, Jerome

savale
16 december 2007, 23:24
Thanx Savale!
Die FR trem is idd een stuk breder dan de oorspronkelijke Schaller trem dus het is niet vreemd dat ie wat aanloopt bij de slagplaat.
Gewoon de uitsparing in de slagplaat iets breder vijlen en dan is dat iig al opgelost.
Ik zal btw ook nog wel ff een detailfoto (van de positie) van de topkam maken en posten!
Groetjes, Jerome

Ja ik denk dat die FR trem geen probleem gaat worden, maar het vinden van die locker zadeltjes misschien wel :P Ik heb de vorige eigenaar nog even gemailed, maar die zal ze vast niet meer hebben...

Op dit soort momenten ben ik dus echt blij dat er een forum bestaat, echt een compliment voor de hulp van iedereen!
Als ik het ooit allemaal begrijp zal ik ook zeker proberen mijn steentje bij te dragen.

grayfink
16 december 2007, 23:36
[QUOTE=bass blom]huh?

hier staat toch je serienummer?

img

Verrek ;) Nee dat wist ik al, maar een site die ik had gevonden zei: ergens tussen 84 en 89. Maarja dat is lekker vaag. Ik hoopte dat er een exactere methode was dan het serienummer, zodat ik bijvoorbeeld kan zeggen: hij komt uit 1985.

Je serie nummer begint met E5, dat mag le lezen als Eighty5. 1985 dus.

Lexvandoef
16 december 2007, 23:38
[QUOTE=savale]

Je serie nummer begint met E5, dat mag le lezen als Eighty5. 1985 dus.

Dat geldt alleen voor de USA made fenders, bij de '80's japanse fenders is dat niet zo.

grayfink
16 december 2007, 23:40
Dat wist ik weer niet. Pardon.

savale
16 december 2007, 23:42
[QUOTE=grayfink]

Dat geldt alleen voor de USA made fenders, bij de '80's japanse fenders is dat niet zo.

He nou weet ik het nog niet :P Aangezien de gitaar toch grotendeels uit elkaar gaat: is het nog mogelijk om het te zien aan een ander onderdeel in de gitaar?
Potmeters misschien?

jerome
16 december 2007, 23:56
Ja ik denk dat die FR trem geen probleem gaat worden, maar het vinden van die locker zadeltjes misschien wel :P Ik heb de vorige eigenaar nog even gemailed, maar die zal ze vast niet meer hebben...



http://www.system1parts.com/System%201%20Parts.html

Als je op deze webpagina kijkt zijn het volgens mij de plaatjes op de foto linksonder (Kahler system 1 stringlocks)
Je zou die gasten een mailtje kunnen sturen met een foto van jouw toplock en vragen of die plaatjes passen en wat het kost om die plaatjes in een envelop te proppen en naar "The Netherlands" te verzenden.

BTW, als je die plaatjes aan je winkelmandje toevoegd zie je dat die plaatjes $5 dollar per stuk kosten.
15 $ totaal dus, omgerekend zo'n 10 €.
Met verzenden mee wordt het totaal mss 15 á 20 €?

barno
17 december 2007, 00:09
proficiat met je strat. Alle mid 80ies jap strats die ik in mijn handen heb gehad waren goed of zeer goed. Dit zijn gitaren die binnen enkele jaren een pak duurder zullen zijn. Ik speel tegenwoordig minder op mijn 85 jap strat maar ik doe hem nooit vanzeleven weg.

Iemand trouwens een idee van welk hout de body kan zijn van die gitaren? de mijne is zwaarder dan swamp ash achtigen.

jerome
17 december 2007, 00:46
Als ie voor een strat aan de zware kant is zou die wel eens van Ash (Essen)gemaakt kunnen zijn. (beetje grove nerf, lijkt wel een beetje op grenen)
De Japanse Contemporary 22 Strats van mij zijn vrij licht qua gewicht en ik heb begrepen dat ze van Alder (elzen) zijn.
Maar als ik de nerf van de Sunburst bekijk (of beter gezegd er zit bijna geen nerf in) lijkt het wel weer Basswood (linden) terwijl een aantal mensen toch echt menen dat de Japanse Contemporary Strats van Alder gemaakt zijn.
Wat voor type Japanse Strat heb jij?

Lexvandoef
17 december 2007, 01:37
[QUOTE=Lexvandoef]

He nou weet ik het nog niet :P Aangezien de gitaar toch grotendeels uit elkaar gaat: is het nog mogelijk om het te zien aan een ander onderdeel in de gitaar?
Potmeters misschien?

Guitar Info
Your guitar was made at the
Fuji-gen Plant (for Fender Japan), Japan
in the Year(s): 1984 - 1987


Dit kreeg ik er uit bij The Guitar Dater Project. Heel veel nauwkeuriger ga je het niet krijgen ben ik bang.

Ritch
17 december 2007, 14:01
Gefeliciteerd! Die van mij is praktisch hetzelfde als die van jou, behalve de toplock. Die van mij is een ander type toplock, waar de snaren onder de toplock door lopen en niet overheen:

http://img151.imageshack.us/img151/4161/dsc03675ui1.jpg (http://imageshack.us/)

Aan de slagplaat kun je zien dat er origineel de Schaller trem op zat, alleen deze was zo versleten dat de gitaarboer er een standaard Fendertrem er in gezet heeft. Veel plezier met spelen in ieder geval! Mijn gaat er in ieder geval nooit meer uit, deze veegt de vloer aan met verscheidene USA Strats die ik heb bespeelt!

barno
17 december 2007, 18:50
Als ie voor een strat aan de zware kant is zou die wel eens van Ash (Essen)gemaakt kunnen zijn. (beetje grove nerf, lijkt wel een beetje op grenen)
De Japanse Contemporary 22 Strats van mij zijn vrij licht qua gewicht en ik heb begrepen dat ze van Alder (elzen) zijn.
Maar als ik de nerf van de Sunburst bekijk (of beter gezegd er zit bijna geen nerf in) lijkt het wel weer Basswood (linden) terwijl een aantal mensen toch echt menen dat de Japanse Contemporary Strats van Alder gemaakt zijn.
Wat voor type Japanse Strat heb jij?

Contemperary 85. heb deze gevonden op het net http://www.strat-central.com/pics/strats/japanese/japastrat.jpg
denk dat dit bijna identiek die van mij is zoals hij er oorspronkelijk uitzag, hij is ondertussen zwaar gemod met P90's, trem deraf etc...
Maar had dus identieke "Fender" (Schaller of Kahler) trem , zelfde toplock, zelfde jumbofrets etc... Dacht ook aan essen gezien gewicht maar klonk met de oorspronkelijke pups niet puntig genoeg imo om essen te zijn.

barno
17 december 2007, 19:04
en die jappen agen ook nog mooi: detail van de mijne, reliced by mister Time

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/lak.jpg

jerome
17 december 2007, 20:20
Contemperary 85. heb deze gevonden op het net http://www.strat-central.com/pics/strats/japanese/japastrat.jpg
denk dat dit bijna identiek die van mij is zoals hij er oorspronkelijk uitzag, hij is ondertussen zwaar gemod met P90's, trem deraf etc...
Maar had dus identieke "Fender" (Schaller of Kahler) trem , zelfde toplock, zelfde jumbofrets etc... Dacht ook aan essen gezien gewicht maar klonk met de oorspronkelijke pups niet puntig genoeg imo om essen te zijn.

Geweldig Barno! Zo zag m'n andere Contemporary er ook uit toen ik m 2e hands kocht ergens in 1990... Vintage white met een witte slagplaat, met dezelfde Schaller brug met fijnstemmers (die heb ik nog ergens liggen) en precies die topkam!
Kan je ook een foto plaatsen van hoe die van jouw er in nu z'n geheel uitziet?
Die van mij is iig ook niet meer origineel
Ik heb m in de loop der jaren een beetje gemod en gepimpt;
Kahler trem, andere toplock, humbucker, etc...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00125.jpg

barno
17 december 2007, 20:45
Geweldig Barno! Zo zag m'n andere Contemporary er ook uit toen ik m 2e hands kocht ergens in 1990... Vintage white met een witte slagplaat, met dezelfde Schaller brug met fijnstemmers (die heb ik nog ergens liggen) en precies die topkam!
Kan je ook een foto plaatsen van hoe die van jouw er in nu z'n geheel uitziet?
Die van mij is iig ook niet meer origineel
Ik heb m in de loop der jaren een beetje gemod en gepimpt;
Kahler trem, andere toplock, humbucker, etc...



de mijne: nicknamed the monster, vanwege de klank that is... Trouwens pas herfret met dezelfde vette jumbo's ...
en nu stop ik met het offtopicen, al blijft het wel gaan over jappen uit mid 80ies
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/100_1216klein.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/100_1036klein.jpg

jerome
17 december 2007, 20:46
MOOI!!!! :cooler:

Orgasmocaster
17 december 2007, 21:23
Gefeliciteerd!
ik ben ook een Contemporary 22 fan! geweldige nekken!

savale
17 december 2007, 22:50
Ik heb er nog even op gespeeld en nu is het dan toch echt gebeurd:

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2609.jpg


http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2622.jpg

iemand die kan zien waarvan de body is? Het hout voelt "aaibaar" aan, het is heel fijn ruw zeg maar (net alsof er kleine haartjes op zitten. Het stof wat er vanaf komt is heel fijn. (net poeder)

De 5 standen schakelaar is een keer vervangen, de rest lijkt origineel. Japanse Pickups dus.

Het plan: stukje van de slagplaat vrezen, de elektronica shielden, toplocks er weer op en even een afstelbeurt. De neck had ik even lossgescroefd uit nieuwsgierigheid naar het hout.

Het is dat ik al een keer een tele heb gebouwd, anders had ik dit dus nooit durven doen met een gitaar hoor ;)
Van alle slijt en roestplekjes blijf ik trouwens af, het geeft een oude gitaar juist wat karakter vind ik.

edit: Mooie Japanners trouwens!

Nielsje
17 december 2007, 23:46
Jeej, in mijn body staat ook 557 :)

barno
17 december 2007, 23:51
allemaal gemaakt van boom 557! :)

geen idee van dat hout, geen essen that's for sure

savale
18 december 2007, 08:59
allemaal gemaakt van boom 557! :)

geen idee van dat hout, geen essen that's for sure

Grappig Niels! Het staat bij mij ook in de hals... Dus het zal niet dezelfde boom zijn ;) Wat voor hout het toch is... Mocht iemand het weten, laat je horen :)

Orgasmocaster
18 december 2007, 16:15
Grappig Niels! Het staat bij mij ook in de hals... Dus het zal niet dezelfde boom zijn ;) Wat voor hout het toch is... Mocht iemand het weten, laat je horen :)

de Contemporary series zijn gemaakt van Alder.. ik heb er al 2 gestript, en beiden zijn duidelijk Alder. Zo staan ze ook beschreven in de guitar blue book trouwens.

barno
18 december 2007, 16:48
de Contemporary series zijn gemaakt van Alder.. ik heb er al 2 gestript, en beiden zijn duidelijk Alder. Zo staan ze ook beschreven in de guitar blue book trouwens.

klopt wel met mijn bevindingen, vond er dit over op www.stijlvorm.nl (http://www.stijlvorm.nl):
Amerikaans Elzen wordt gebruikt voor body's van elektrische gitaren en -bassen. Het hout heeft geen spectaculaire tekening en wordt dan ook meestal in een dekkende kleur of een sunburst gespoten. Soms wordt er een top van een fraaiere houtsoort op de Elzen body gelijmd. De klankeigenschappen van Elzen zijn erg goed. Elzen heeft een breed toonbereik en is vooral sterk in mid- en laag toonbereik. Ook voor basgitaren en fretloze basgitaren is Elzen een prima keuze.

savale
18 december 2007, 17:44
Zou inderdaad weleens kunnen. Morgen de boel shielden en dan gaat ie weer in elkaar. Dan nog even wachten op de string lockers. Als het goed is kan ik ze bestellen op die ene site.

savale
18 december 2007, 22:18
Ik had die gasten van system1 gemailed en dit zeggen zij:

Not Kahler made....Schaller made.

Look for a Floyd Rose style "Schaller" made stringlock.

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2593.jpg

Hopelijk is dat systeem ook nog een beetje gangbaar...

Brent Ray Vaughan
18 december 2007, 22:22
Ik vind het een heel mooit gitaartje... alleen voor de één of andere reden zie ik bij die tremolo altijd van die 'hardrockers' met smalle jeans en een ongelooflijk krulkapsel-nektapijt-...

MarkS
18 december 2007, 22:23
Ik had die gasten van system1 gemailed en dit zeggen zij:

Not Kahler made....Schaller made.

Look for a Floyd Rose style "Schaller" made stringlock.

http://www.savale.nl/wp-content/gallery/japan-stratocaster/hpim2593.jpg

Hopelijk is dat systeem ook nog een beetje gangbaar...
vast wel: http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_91_173
halverwege de pagina.

MarkS
18 december 2007, 22:25
de mijne: nicknamed the monster, vanwege de klank that is... Trouwens pas herfret met dezelfde vette jumbo's ...
en nu stop ik met het offtopicen, al blijft het wel gaan over jappen uit mid 80ies
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/100_1216klein.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/100_1036klein.jpg
Godver, wat geil! Welk merk PU's trouwens?

savale
18 december 2007, 22:32
vast wel: http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_91_173
halverwege de pagina.

Super dat ze die gewoon hebben! Nu alleen die boutjes nog, maar die ga ik vast nog wel ergens vinden.
Ja dat japanse beest van Barno :rockon:

MarkS
18 december 2007, 22:36
Super dat ze die gewoon hebben! Nu alleen die boutjes nog, maar die ga ik vast nog wel ergens vinden.
Ja dat japanse beest van Barno :rockon:
Praat me niet van de Jappen. Had ooit een prachtjap met Kahler. En oude wond die iedere keer door klotetopics als deze weer wordt opengereten.

Ontopic. Je hoeft alleen maar de dikte van de schroefdraad te weten. Toplockje ff meenemen naar de plaatselijke ijzerwarenboer en klaar.


Edit: als dikte van schroefdraad overeenkomt: voila! http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_91_170&products_id=2303

savale
18 december 2007, 22:50
Praat me niet van de Jappen. Had ooit een prachtjap met Kahler. En oude wond die iedere keer door klotetopics als deze weer wordt opengereten.

Ontopic. Je hoeft alleen maar de dikte van de schroefdraad te weten. Toplockje ff meenemen naar de plaatselijke ijzerwarenboer en klaar.


Edit: als dikte van schroefdraad overeenkomt: voila! http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_91_170&products_id=2303

Zijn dus gewoon inbusboutjes? :)
Ach ja ik zie mezelf later deze Jap ook wel wegdoen... Zo stom ben ik ook weer wel ;) Ach herinneringen zijn ook goed!

barno
18 december 2007, 22:52
Godver, wat geil! Welk merk PU's trouwens?

thx for acknowdleging my monster :)
pup's alle drie gibson p90, de middel heb ik er pas onlangs ingezet en klinkt totaal anders als die twee andere die ik er 15 jaar geleden inzette

MarkS
18 december 2007, 23:01
Zijn dus gewoon inbusboutjes? :) Yep!


Ach ja ik zie mezelf later deze Jap ook wel wegdoen... Zo stom ben ik ook weer wel ;) Ach herinneringen zijn ook goed!
Tsja, hij is destijds voor een belachelijk bedrag weggegaan in een periode die ik zo vaak en lang mogelijk wil vergeten. En dat was trouwens nog ver voor de MIJ revival van tegenwoordig.

catmanx28
18 december 2007, 23:01
Da's een verdraait mooi stratje, lekker laten afstellen door
een pro ( of je zelf ) .en lekker spelen.

Zo ene strat wil ik ook wel.

MarkS
18 december 2007, 23:03
thx for acknowdleging my monster :)
pup's alle drie gibson p90, de middel heb ik er pas onlangs ingezet en klinkt totaal anders als die twee andere die ik er 15 jaar geleden inzette
Ik heb toevallig een Stratje in die kleur met klote PU's en ben de laatste tijd helemaal into the P90 sound. Vandaar. En die 22 frets maple neck is gewoon een erg fijne hals!

jerome
18 december 2007, 23:21
Zijn dus gewoon inbusboutjes? :)


Het kunnen gewone metrische imbusboutjes zijn maar het kunnen ook imbusboutjes zijn met UNC (Engels grof) of UNF (Engels fijn) schroefdraad.
Ik zal morgen avond wel ff kijken wat voor schroefdraad die boutjes hebben.
En je moet wel sterke (zwarte) boutjes nemen (10.8, 10.10 of 10.12) want de gewone 8.8 boutjes zijn binnen no time naar de knoppen...

savale
18 december 2007, 23:25
Ok, neem dat setje bij de tonefactory wel. Dit weekend pas tijd om wat te knutselen. Eerst shielden en die slagplaat fixen. Dan zien we wel weer verder.

barno
18 december 2007, 23:39
Ik heb toevallig een Stratje in die kleur met klote PU's en ben de laatste tijd helemaal into the P90 sound. Vandaar. En die 22 frets maple neck is gewoon een erg fijne hals!

heb vele oudere P90's van Gibson, klinken allemaal zeer goed, ma die nieuwere is niet goed (zit veel te weinig hoog in), mss een fluke, mss waren ze vroeger beter (naar mijn smaak toch). maar wel aanrader, dat soort pups in strat, if you're into dirty roots sounds