Inloggen

View Full Version : Advies gevraagd plaatsing wilkinnson brug



superfly
16 december 2007, 20:06
Hallo
Ik sta op het punt om de gaten v/d posts voor mn brug te gaan boren.
Puur vanuit "het oog wil ook wat" heb ik voor onderstaande wilkinson brug gekozen.
Achteraf bezorgt het gebrek aan afstel mogelijkheden me wel wat twijfels.
Hoe ga ik te werk zodat ik zoveel als mogelijk "on spot" zit. Iemand tips?
Mensuur is 25 inch 22 frets

vr gr
Wim

http://www.jhs.co.uk/Wilkinson/GTB.jpg

pasqual
16 december 2007, 22:26
hoi Wim,

komt deze brug er een beetje scheef op te staan? qua intonatie valt er achteraf niet veel meer af te stellen toch? als ik het goed zie kunnen er aan de achterkant twee stelschroeven in waar je toch nog iets mee kunt spelen.
waarschijnlijk is het toch een goed systeem aangezien PRS er al een eeuwigheid mee werkt en van een gitaar van 2000 euro verwacht je toch een goed afgestelde gitaar. misschien kun je nog switchen naar tune-o-matic? zal niet helemaal zijn wat je voor ogen had, maar zal je PRS ook niet misstaan. en je hebt meer afstel mogelijkheden.

groeten Pasqual.

superfly
16 december 2007, 23:52
Ben in mn post misschien een beetje kort door de bocht geweest. Een TOM is me te veel de weg van de minste weerstand. Ik ga voor de Wilkinson. Bij een gangbare brug heb je de optie om acheruit/vooruit ettelijke millimeters te smokkelen. De mogelijkheden zijn bij zo'n brug beperkter. Ik hoop dat iemand me een tip aan de hand kan doen hoe e.e.a. optimaal uit te rekenen. De stel schroefjes geven me ca 8 mm speling, waar positioneer je de brug dan op zn best ? Hoge e, mensuur plus 3 mm is standaard (geloof ik), of kan je zo'n brug beter anders positioneren.

Wim

Mattia
17 december 2007, 04:44
Dit is een LP junior achtige (in de zin van: precomensated) en kan in principe gewoon recht gemonteerd worden.

renemeester
17 december 2007, 22:30
Ik heb voor mijn project ook zo'n brug gekocht en ben ook erg benieuwd hoe deze brug het beste gemonteerd kan worden. Wat bedoel je met gewoon recht Mattia?

Gearjunkie
17 december 2007, 22:45
Op Prs' en zit de brug ook recht. recht is haaks op de hals en snaren, evenwijdig aan de pickups.

Mattia
18 december 2007, 10:27
Wat Gearjunkie zei. Dus niet gekandeld, zoals een TOM.

superfly
19 december 2007, 22:02
@ René
Ik heb nog wat door gegoogled op brug plaatsing en een tekening opgeduikeld van een Wilkinson brug.
(Op de een of andere manier ben in ernstig benauwd dat ik dat verkloot :sssh: )
Misschien heb je er ook iets aan.
De tekening geeft mij in ieder geval wat meer houvast bij het boren van de posts.
De pre-compensatie van (pakweg) 3mm tussen hoge en lage E zit al in de bug (zadels) zelf.
Dus de brug moet loodrecht op de snaren, cq evenwijdig aan de kam geplaatst worden.
Anders als (tom) bruggen die enigszins schuin geplaatst moeten worden om te compenseren (zoals Mattia en Gearjunkie al verteld hebben)
Juiste positie zou dan mensuur (afstand tot 12e fret x2) + 3 mm voor de hoge e worden (compensatie voor een gefrette snaar).
Gemeten aan de binnenkant tussen brug en zadel. Dmv van de inbusboutjes kan je dan tot pakweg 5mm verder achteruit.
Als je liefhebber bent van dikke snaren kan je de 3 mm compensatie wat ruimer nemen.
De G en B snaar kan je weer apart intoneren dmv losse zadeltje voor die 2 snaren.
http://home.orange.nl/wim_seegers/gtb_drawing.jpg
Dat is hoe ik het nu tussen de oren heb maar wordt graag gecorrigeerd door de hier verzamelde ervaring.
O ja, over de posts, daar heb je een 11.5 mm houtboor voor nodig (of kreatief worden) Die kon ik hier in de buurt niet 1,2 3 vinden (Baptist heeft ze wel)
edit- Heb me in het ootje laten nemen door een slingerende 12 mm boor die "iets" te veel materiaal weg haalde. Goede 12mm boor gekocht en dat past prima!- edit
vr gr
Wim

Orpheo
20 december 2007, 01:08
nee hoor, gewoone en 12mm. de tandjes van de studs zorgen er dan voor dat 't netjes past, en mocht 't te groot zijn, zet je toch 3 strookjes fineer ertussen? zit 't muurvast. zou ik trouwens sowieso doen, omdat het hout waar je 't inzet altijd wat 'krimpt' en je via het fineer een stevigere verbinding krijgt.