PDA

View Full Version : Double action trussrod probleem?



F*R*E*A*K
16 december 2007, 17:06
Hallo,

Ik ben van plan om een bolt on hals te maken met het profiel van de wizard halzen van ibanez, welke bij de 1e fret 19mm dik zijn

Nu wil ik daar een double action trussrod in gaan maken, en ik zag dat de meeste van die trussrods zo rond de 8 a 9 mm diepte zitten.

Een snelle rekensom vertelt mij dat omdat mijn fretboard 7mm dik is, er 12mm overblijft, waar dan een trussrod in moet komen van 8 a 9 mm.....

Mijn vraag is dan ook: Kan dit? Andere ideeen zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

G.G.
16 december 2007, 17:35
Met 3,5 - 4 mm ga je het net redden.

Mattia
16 december 2007, 18:26
je moet 3-3.5mm achter je halspen hebben, minimaal. Ook niet veel meer dan dat, trouwens, anders werkt je truss rod suboptimaal. Dan even zorgvuldig je truss rod uitzoeken; een StewMac hotrod is veelst te dik (11mm), maar ik meen dat de rods van rockinger en guitarsupplies (zal wel hetzelfde zijn) 9mm zijn, qua diepte. Dus: 9+3-4mm, laten we zeggen 13mm halshout, en een toets van 5 a 6mm dik. Is echt RUIM voldoende. 7mm is enorm dik. En dan heb ik het over de maat in het midden van de toets, he?

G.G.
16 december 2007, 18:54
Ook niet veel meer dan dat, trouwens, anders werkt je truss rod suboptimaal.

Mattia, leg eens uit, snap het niet.

Mattia
17 december 2007, 04:43
Mattia, leg eens uit, snap het niet.

De neutrale as van de hals ligt net onder de toets (meestal dan, daar is de hals dikker, en de toets is erop gelamineerd, dus is het wat stijver en steviger, nog eens een beetje meer als je een stijvere houtsoort gebruikt, zoals rosewood of ebben). Met name single actions MOETEN vrij diep in de hals, omdat anders alle kracht puur in de neutrale as zich uit zit ter werken.

Het is ook gewoon zo dat je niet wil dat het hout achter/onder de truss rod teveel gaat tegenwerken (dus meestal in compressie moet komen te staan, boven op de tensie die je toepast op de rest van de hals. Moet de truss rod veel harder werken dan noodzakelijk.

cas121
17 december 2007, 08:31
Ik wil hier even op aanhaken. Ik ben juist bezig aan een hals met een vet 58-59 profiel, als ik het goed begrijp moet ik de trussrod dus vrij diep in de hals leggen met een vulstrip erop? Ik wil ook een dual action gebruiken, geen "traditionele".

Mattia
17 december 2007, 11:45
Bij dual action maakt het niet enorm veel uit, maar ik zou zeggen, als je meer dan 4, max 5mm hout onder de rod hebt, op het ondiepste punt, mag het wel wat dieper.

Zo diep zijn de 59's toch niet, eigenlijk? Meer een kwestie van vol, dacht ik...