PDA

View Full Version : ribbon vs condensator



bass blom
16 december 2007, 13:18
op verzoek, t.bone rm700 versus rode nt1a

http://www.hetgelegevaar.nl/firstribbonnextrodent1a.mp3

cleane les paul P94 brugpup
mics op onderste V30's midden voor speaker op 12 cm van doek
enige wat het niet echt lab omstandigheden maakt is dat de rode via de tascam gaat (M-2524)
en de t.bone via een lexicon omega (dbx preamp)
dit vanwege dat het link kan zijn een ribbon op phantom te zetten..

je hoort eerst de ribbon dan na de duidelijke knip de rode

http://www.hetgelegevaar.nl/roderibbon.jpg

jonesd
16 december 2007, 14:03
Het zal vermoedelijk aan mijn slechte oren liggen (gisteren naar luid optreden geweest) maar ik hoor eigenlijk geen noemenswaardig verschil.

Ik denk zelfs dat ik zonder de knip niet zou kunnen zeggen waar je van mic wisselt.

bass blom
16 december 2007, 14:07
ik hoor de rode iets helderder.
het verschil vind ik ook minder dan verwacht.
misschien dat bij vreselijk hard high gain de ribbon beter overeind blijft.

jonesd
16 december 2007, 14:10
Zou kunnen.

Ik vind wel dat beide mics (en dus ook gitaar en versterker) heel goed klinken. Mooi vol gitaargeluid.

bass blom
16 december 2007, 14:13
dank, ja, die P94's zijn zo lekker.
dit zou zo clean met humbuckers heel anders klinken :satisfie:

Das Schaap
16 december 2007, 14:21
Klinken allebei wel lekker op zich ja.

Hoor ook wel een verschil, maar zodra je dit in een mix gooit en nog wat bewerkt is dat ook voor een groot deel weg. Maar het 2e stuk is hierbij net ff iets lekkerder, vooral bij lange aanslagen hoor je dat wel.

Top initiatief dit, zat zelf ook naar Rode mics te kijken om te kopen, ik dacht eerst aan de Rode NT2a en nu aan de Rode K2 :D

bass blom
16 december 2007, 14:28
elke mic heeft zo zijn eigen dingen.
die rode lijkt me geweldig om iets als een harp ofzo op te nemen.
is de condensator met de laagtste eigen ruis.. 5dB :satisfie:
maar voor harde gitaar denk ik dat die ribbon voortaan mijn voorkeur heeft.
zit nu nog ernstig te dubben van welke nog 1 te kopen voor mooi stereo.
(laptopje met lexicon omega)
dan lijkt die rode toch juist ook vanwege weinig ruis het beste.

bert k
16 december 2007, 14:28
Grappig, de Rode klikt net iets warmer van de ribbon, terwijl ik het omgekeerde verwachtte... Maar de verschillen zijn niet groot, allebei lekker geluid.

bass blom
16 december 2007, 14:32
warmer zegt bert.. voller is de ribbon zeg ik. maar weinig verschil.
ja, zo heeft elk mens dan weer zijn eigen terminologie.
na nog een keer horen zeg ik, de ribbon is meer un ur face.

Han S
16 december 2007, 22:47
Ik weet haast wel zeker dat als je een Beyer ribbon gebruikt en een LDC als de Neumann M149, of zelfs de SP B1, dat het verschil veel groter is.

bass blom
16 december 2007, 22:49
heb jij toevallig ook een NT1A han?

Han S
16 december 2007, 22:55
Mijn zoon heeft een NT3 en die heb ik een tijdje gebruikt, is wel de meeste helder klinkende condensator die ik heb gehoord. Een ribbon als de Beyer M series is een van de helderst klinkende ribbons, maar wel typisch dat volle en warme van een ribbon. Een RCA klinkt weer een stuk donkerder, maar die van jou klinkt bijna net zo als die Rode van je en ik dacht dat de NT1A een vrij heldere microfoon was.

bass blom
16 december 2007, 22:58
vrij helder is hij ook ja.
bij eerdere probeersels op electrische gitaren vond ik hem vaak zelfs te helder.
voor zang vind ik hem super.
acoustiche gitaar ook.
de rode heb ik het dan over..

maarja, wat doen de verschillende preamps hier, dat kom je niet te weten.
of moet ik mijn tascam openschroeven en op 1 kanaal de fantoom wegknippen voor de ribbon? :D

PS, die U47.. vergeet het maar, hij doet hem pas weg als hij zelf heel oud is..
en er waren al 3 wachtenden voor je :D

Han S
16 december 2007, 23:51
Ik kan de fantoom per kanaal aan en uitzetten, dat heb je met die grote panelen hé. Maar een ribbon moet gewoon fantoomspanning niet zien.

Frits van Mourik
17 december 2007, 01:39
Ik heb onlangs een paar weken een paartje Royer 122's mogen lenen.
Heb ze met van verwachting kloppend hart op ongeveer alles behalve kick
uitgeprobeerd in alle mogelijke standen en afstanden:
ik vond er helemaal nix aan.
Saaie doffe dingen. Niet mijn kopje thee.

Martien
17 december 2007, 02:12
Ik hoor echt absoluut geen verschil.... naast/onder elkaar gezet in multitrack, en nog amper, het is dat ik met een freq analyzer zie dat de rode iets meer hoog heeft, maar verder zou ik het verschil niet kunnen horen, klink allebei lekker idd!

Roman
17 december 2007, 08:27
ah, AC/DC :)

Ligt het aan mij, de mp3 compressie of is het een redelijk slecht geluid wat ik hoor (de opname zelf, ongeacht de mic). Het kraakt as de tering.

[edit, ik had de mics omgedraaid]
De 1e (rib) is wat ronder en (daardoor) doffer dan de 2e (cond) en dat vind ik wel lekkerder. De Cond klinkt dunner

leuk expirementje voor hier

Han S
17 december 2007, 09:42
Ik heb onlangs een paar weken een paartje Royer 122's mogen lenen.
Heb ze met van verwachting kloppend hart op ongeveer alles behalve kick
uitgeprobeerd in alle mogelijke standen en afstanden:
ik vond er helemaal nix aan.
Saaie doffe dingen. Niet mijn kopje thee.

Ik heb wel eens zo'n grote vierkante RCA 44 geprobeerd, klinkt ook heel donker, zou ik niet willen hebben. Maar de Beyer ribbons klinken totaal anders, zijn extreem richtinggevoelig en hebben een prachtige off axis response. Een paartje M160's als overheads in een opname in één keer van een hele band is geweldig.

Laatst moest ik een hele band opnemen en men wilde per sé ook percussie als tamborijn en shaker in dezelfde ruimte doen. En dat ging alleen goed met de Beyer M260, ik was echt verbaasd.

bass blom
17 december 2007, 10:23
ah, AC/DC :)

Ligt het aan mij, de mp3 compressie of is het een redelijk slecht geluid wat ik hoor (de opname zelf, ongeacht de mic). Het kraakt as de tering.

De condensator is wat ronder en (daardoor) doffer dan de ribbon en dat vind ik wel lekkerder. De Ribbon klinkt dun, wellicht omdat het een budget mic is?

leuk expirementje voor hier

hmm, had ik laatst ook eens dat iets kraakte en toen bleek dat wellicht door vreemde codec ofzo uit mijn windows instellingen te komen.
wat jij kraken noemt is wellicht de vervorming van de marshall.
het is geen mesa boogie ofzo :D
en de mp3 is juist max kwaliteit gedaan, 320k.

ik vind, ook al is er weinig verschil, de ribbon juist ietsje dikker, voller, warmer dan de condensator. maar het is marginaal.

Ic3gl0vE
17 december 2007, 11:01
Inderdaad maar een klein verschil. Ik denk dat dat in een mix sowieso niet meer hoorbaar zal zijn.

Die ribbon is daarmee misschien wel leuk als je een goedkope microfoon zoekt en geen fantoomspanning ter beschikking hebt.

Roman
17 december 2007, 13:17
hmm, had ik laatst ook eens dat iets kraakte en toen bleek dat wellicht door vreemde codec ofzo uit mijn windows instellingen te komen.
wat jij kraken noemt is wellicht de vervorming van de marshall.
het is geen mesa boogie ofzo :D
en de mp3 is juist max kwaliteit gedaan, 320k.

ik vind, ook al is er weinig verschil, de ribbon juist ietsje dikker, voller, warmer dan de condensator. maar het is marginaal.
ah, kut had de mics verwisseld. Ik vind de 1e lekkerder, de Ribbon dus. Aangepast (edit) in mijn org. post.

Dat gekraak, overigs, kan idd uit de kast komen maar klink verdacht veel op digitale verstoring/clippen hoewel er niet veel volume in zit. Ach, zal wel aan die goedkope gitaar liggen haha (geintje) (lijkt wel een goedkope plugin zo klinkt het)

vincent136
17 december 2007, 18:15
De eerste microfoon vind ik het mooiste klinken : :satisfie:

M Kactus
1 februari 2008, 17:36
Die ribbon is daarmee misschien wel leuk als je een goedkope microfoon zoekt en geen fantoomspanning ter beschikking hebt.

Ik haal hiermee wel een oude koe uit de sloot, maar is dit zo ? Is deze ribbon een goede vervanger van een condensator ? Ik ben aan het twijfelen over een aankoop: Ofwel deze ribbon, de RM700 (99€), ofwel een T.Bone SC400 (58€) met een aparte fantoomvoeding(35€). Beiden komen op dezelfde prijs uit, maar zijn ze even geschikt voor zang & akoestische gitaar ?
Ik vrees een beetje voor de "donkerheid" van een ribbon...

The Lo Lands
1 februari 2008, 20:48
De eerste microfoon vind ik het mooiste klinken : :satisfie: Met dit geluid ik ook : ) De Rode zal hoofdwaarschijnlijk met een volledig clean geluid beter uit de verf komen?...

Zelf gebruik ik een Rode NT3 in combinatie met een sm57 voor lichte overdrive funky slagjes aangezien deze mic het hoog lekker scherp vastlegt. Klinkt niet te donker zeg maar.

bert k
1 februari 2008, 22:08
Een ribbon is wat warmer dan een condensator, maar niet zo dat je in een zee van laag-midden verzuipt. Gewoon gaan luisteren, en vergelijken.

En een goedkoop alternatief voor een condensator? Dacht het niet, het wemelt van de goeiekope condensators, en ribbons zijn veel duurder.

bass blom
2 februari 2008, 10:55
Ik haal hiermee wel een oude koe uit de sloot, maar is dit zo ? Is deze ribbon een goede vervanger van een condensator ? Ik ben aan het twijfelen over een aankoop: Ofwel deze ribbon, de RM700 (99€), ofwel een T.Bone SC400 (58€) met een aparte fantoomvoeding(35€). Beiden komen op dezelfde prijs uit, maar zijn ze even geschikt voor zang & akoestische gitaar ?
Ik vrees een beetje voor de "donkerheid" van een ribbon...

moeilijke keuze.
ik heb de 700 nog niet met zang getest.
voor elektrische gitaar ben ik er heel blij mee in ieder geval.

M Kactus
3 februari 2008, 22:13
moeilijke keuze.
ik heb de 700 nog niet met zang getest.
voor elektrische gitaar ben ik er heel blij mee in ieder geval.

Ik ben gisteren maar eens langs de muziekwinkel gegaan (voor een bas) en heb toen een paar microfoontjes uitgetest. Niet zo bijzonder uitvoerig, maar toch genoeg om een basis-idee van verschillende geluiden te krijgen. Ik heb geen erg dure microfoons gebruikt, want die zullen het toch niet worden :). Goed, met jullie ervaringen en mijn onkundige oor heb ik toch enkele subtiele verschillen gehoord, want daar blijft het natuurlijk om draaien... Nog een paar bezoekjes en ik ben er misschien (vast niet) uit.