PDA

View Full Version : nieuw element..

Chris Wolstenholme
3 februari 2003, 17:26
Ik ben van plan om over een tijdje een nieuw element in mijn Musicmankopie te zetten. Nu zat ik zo is rond te kijken en voor zover ik nu gezien heb hebben zowel Seymour Duncan als Bartolini een element voor dit type bas. Nu kon ik er verder niet echt wijs uit worden wat het verschil is tussen deze twee merken, qua prijs, geluid etc..Das dus mijn vraag aan jullie.
alvast bedankt

bassopotmus
3 februari 2003, 18:20
zit met hetzelfde dude...

De SD behouden die massive polepieces look en die bartolini is gewoon flak zwart(ook shibby)
Het schijnt dat de SD feller is en de bartolini's(mede door hun over de gehele PU lopende polepieces) wat egaler geluid hebben.

Maar de SD krijg je ook weer in een alnico versie..weer anders?

Chris Wolstenholme
3 februari 2003, 22:53
Dit zijn de enige 2 merken die deze elementen verder maken toch? EMG of Dimarzio niet toch? Ik heb ook nergens soundsamples kunnen vinden dus dat word zelf uitproberen.

AllodoX
4 februari 2003, 11:21
Zijn wel andere bedrijven die ze maken, maar die zijn of 1) de moeite niet waard of 2) te duur

:wink:

bassopotmus
4 februari 2003, 16:47
neej klopt nergens anders MM replacements gezien...goh ik weet het niet, zou je ze niet eerst kunnen proberen?

Chris Wolstenholme
4 februari 2003, 18:10
Tja, misschien als ze al op een andere bas zitten, maar ik denk niet dat men zin heeft om ze voor je in te bouwen om "ff te proberen". Maar ik merk zelf wel dat ik wat meer naar de SD word getrokken, omdat deze sound meer bij mijn stijl past en ik ze er ook gewoon strak uit vind zien.

bassopotmus
4 februari 2003, 19:28
mischien dat ik toch voor bartolini ga..mega chill en vette sound

emielow
4 februari 2003, 20:00
wat voorn elementen gebruikt mark king? das wel een rete vet geluid

jaalst
5 februari 2003, 11:21
Ik gebruik zelf Bartolini 2x dual coil...
Mijn ervaring is dat dit een heel goed element is.
Je kunt hem laten knorren zoals bij Children say van Level 42 en wat het slappen betreft...perfect.
Heel mooi uit te balanceren (afhankelijk van je electronica natuurlijk) en tot elk gewenst geluid om te vormen.
Het geeft wel altijd de karakteristieke Bartolini knor....maar daar heb ik ze juist voor erop laten zetten...(het lijkt wel een of ander pasta gerecht hahaha).

gr John

Chris Wolstenholme
5 februari 2003, 14:09
Klinkt inderdaad alsof je het zo bij die pompstatione kan halen tussen de broodjes.
Maar het verschil in prijs tussen die 2 is niet zo groot toch? werken ze met de zelfde elektronica? of kan je daar ook weer in varieren? ( ik moet natuurlijk geen peperdure PU en dan klote elektronica erbij)

frenske
5 februari 2003, 14:27
Het zijn allebei bekende merken die allebei kwalitatief gezien zeer goed zijn. Dus kun je van de mensen niet verwachten dat ze een uitgesproken mening hebben over de een of de ander.
Ik heb zelf een Bartolini pickup (MM model) en hij bevalt me uitstekend. Kan heel laag en bevat veel variatie.

jaalst
5 februari 2003, 14:40
De prijs is natuurlijk afhankelijk van onderandere of het een 4-5-6-8-f 12 snarige bas is!
http://www.bartolini.net/ hier vind je alles van Bartolini.
Wat betreft de prijzen, daar zul je je plaatselijke muziekzaak even voor moeten bellen.
http://www.seymourduncan.com/website/products/basses.shtml
Hier vind je alles van Seymour Duncan Basslines (pickups).

Ik heb toentertijd een meerprijs ervoor moeten betalen (standaard EMG'S) dit kostte toen (dacht ik) fl.500,- of dit ook inpact heeft gehad op de electronica, weet ik eerlijk gezegt niet!

Groetjes John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-05 14:42 ]</font>

Chris Wolstenholme
5 februari 2003, 14:48
jah, de sites zijn bekend bij mij :smile:
maar ik kan er niet alles uit halen wat ik.
Ik zal wel is ff bij mijn local dude informeren.

bassopotmus
8 februari 2003, 18:45
Nou ik ben gaan surfen kwam dit handige artikel tegen...batolini vs. SD

Bartolini vs. Duncan

DISCLAIMER - The following represents my opinions formulated after recording and playing tests I've done between these two brands of pickups. In no way am I suggesting one set is superior over the other or that another set will be exactly the best tone for every playing situation. However, there are real differences between the tonal qualities of these two sets of pickups.

Introduction
This comparison was made with a variety of pickup settings, in both live and recording sessions. The Seymour Duncan pickups (SD) tested are their Basslines Music Man Stainless-Steel and Jazz bass passive replacement pickups. The Bartolinis (BT) are custom wound Music Man and Jazz bass type passive pickups. Both sets of pickups were mounted in identical Lakland 55-94 basses with Bartolini active 3 band onboard pre-amps. See the notes below for the reference amplification and recording systems used. Note that on all the testing no EQ was engaged on the onboard pre-amp.

Setting #1 - Bridge and Neck Pickups blended 50/50
The first thing I noticed was that the BTs have a lower output than the SDs. This is not a bad thing - in fact the SDs were so hot that I had to roll back the volume to stop overdriving the Demeter pre-amp when plugged into the high gain input. From there I had the immediate impression that the SDs had more of the sort of 'twang' that I associate with a typical Music Man (MM) than the BTs did. I would characterize the SDs as having more of a naturally occurring scooped or 'smiley face' EQ. This reinforces the comparison to the well known MM sound. Due to this, the SDs seemed to lack what I would call warmth in the midrange, which the BTs certainly did have.

Setting #2 - Bridge pickup alone
The BT didn't seem to have quite the low end response as the SD did. In addition the SD delivered some aggressive high end that seemed to be absent in the BT. At the same time, the BT possessed more personality or character than the SD, largely due a more developed midrange that was lacking in the SD. This impression was roughly the same as when the pickups were in the 50/50 blend setting. Note that much of the missing midrange in the SD could be dialed in with the on-board EQ.

Setting #3 - Neck pickup alone
Both pickups produced the sound I associate with a typical Jazz bass neck pickup - lots of deep low end with plenty of fundamental bottom end and general mellowness. Having said that, the BT seemed to have less of an active sort of tone with a more natural presence - even though both the SD and the BT are passive pickups. I'd have to say the BT produced a less processed tone closer to a standard Jazz bass neck position tone than the SD.

Overall Impressions
As I was completing the live comparison of these pickups, I was jotting down descriptive words that came to mind. The BTs caused me to write "mellow, natural, earth tones, clean fundamental and clarity'. The SDs elicited "scooped, processed, extreme, aggressive and biting". These descriptions seem to sum up my impressions regarding these pickups. If I were doing lots of slapping or any sort of aggressive playing, I'd choose the SDs. If I were primarily playing more mellow material, I'd go for the BTs. Lastly it's important to note that with selective use of the on board EQ you can make one set of these pickups get within spitting distance, tone wise, of the other. So in the end, you aren't completely boxed in by what pickup option you choose for your Lakland.

bassopotmus
8 februari 2003, 18:47
Je moet wel ff door de reclame voor Laklanf heenkijken en dat van die jazz PU

Chris Wolstenholme
8 februari 2003, 20:00
Dus eigenlijk als ik dit zo lees, is de BT wat cleaner en meer naturel vergeleken met de felle SD, maar kan je door met je EQ te rommelen ze allebei zo krijgen als je wil, zodat er uiteindelijk de zelfde geluiden uit te halen zijn.

...Maar dan word het kiezen alleen maar moeilijker :wink:

bassopotmus
9 februari 2003, 13:30
Nou neej, van nature zijn ze beide verschillend, maar met de eq. kan je wat rommellen, maar nooit zo erg dat je het geluid van de andere PU krijgt, die onboard zijn eigenlijk alleen bedoelt om net dat randje extra te geven