PDA

View Full Version : distortion, van ACDC naar sustainnn-solo



jimihattricks
16 december 2007, 12:30
Ik zit toch alweer een tijdje te kijken naar een fatsoenlijk distortion pedaal..

Het pedaal moet qua oversturing in het verlengde liggen van mijn MI Audio Blues pro en ik stel een aantal eisen:
- de eq-regeling moet mij een megastrakke ritmesound geven (geen metal, wel hardrock) maar ook een meer midsy lead-sound
- er moet voldoende gain inzitten zonder dat het noisy wordt
- moet mijn sound niet al te zeer kleuren, maar wel zorgen voor sustainnn en crunch
- in principe kom ik een heel eind met de Blues Pro, maar waar die dus ophoudt, wil ik verdergaan met een dist. > dus in milde settings minimaal ACDC crunch en in extreme settings qua gain EvH/Satriani/Vai (maar dan wel met wat meer 'vintage' karakter en met de toonregeling van ultrasmooth naar edgy te draaien)
- liefst een beperkt pedaal waar ik snel een paar heerlijke sounds uithaal dan een rocket science effect waar ik uren mee zit te kloten totdat er iets bruikbaars uitkomt

deze pedalen heb ik op het oog:
- Carl Martin Heavy Drive
- Trex Mudhoney
- MI Audio Crunch Box
- Pro Co Rat
- Maxon Distortion & Sustainer

ik weet dat deze vragen regelmatig langskomen, maar mijn lokale gitaarshop heeft niet alle 'boutique' pedaaltjes op voorraad, dus testen is moeilijk en ik heb vrij specifieke wensen

Mitch
16 december 2007, 12:51
Wat wil je ? Dat je ze kan combineren tot een lead sound of wisselen tussen de Blues Pro en een zwaardere crunch ? Volgens mij had je aardig wat andere pedalen waar je een lead sound mee kan maken in combinatie met een scheurpedaal, toch ?

jimihattricks
16 december 2007, 14:33
ja, dat klopt mitch.. ik heb o.a. een Fuzzwork Orange hier staan, en hoewel ik daar heerlijke lead-sounds en ook wel een goeie crunch uittover, merk ik dat het (hoe kan het ook anders) in principe gewoon een fuzz blijft en dus niet zo strak wordt als een distortion..

de blues pro vind ik geweldig, maar zelfs bij extreme settings blijft dat een overdrive, wordt nooit een distortion..

mss is het ook een beetje een luxe-probleem, ik lijk nooit helemaal tevreden te zijn, maar geldt dat niet voor elke gitarist..? :satisfie:

Mitch
16 december 2007, 14:59
Het blijft leuk, experimenteren met gear !
De Crunch Box he ik nooit zelf gehoord, maar daar hoor ik weinig ontevreden geluiden over. Schijnt wat scherper te zijn dan de blues pro dus misschien is dat wel wat voor je. De Heavy Drive is een erg lekker, ondergewaardeerd pedaal. Klinkt vrij open en toch behoorlijk stevig. Misschien niet genoeg compressie voor je voor leads, maar met een Blues Pro ervóór... zou wel eens prima kunnen zijn. Een Rat heeft van zichzelf een lekkere sustain. Het is wel een heel typerende sound die je lekker vindt of niet. Persoonlijk vind ik 'm vanwege de compressie geschikter voor leads dan rhythm en ik vind 'm zelf ook niet echt dik en strak in het laag, weinig chunk.
De andere twee heb ik geen ervaring mee.

up-guitarman
16 december 2007, 22:34
Ik heb zelf zowel de Blues Pro als de Crunch Box sinds kort en deze 2 übervette pedalen vullen mekaar perfect aan !!! (Ik ben trouwens nog nooit zo tevreden geweest over mijn Drive pedalen als op dit moment !!!)

Die CrunchBox op het clean kanaal van mijn Marshall JCM600 klinkt meer Marshall dan het drivekanaal van de Marshall zelf. Zegt dat niet genoeg? ACDC etc. tover je er zo uit met een lage gain setting !!!

EDIT: Behoorlijk strak in het laag trouwens !!!

jimihattricks
17 december 2007, 15:25
hey leuke reacties!

ik hoopte eigenlijk al dat de crunch box goed zou klinken, t is nl. ook het cheapste pedaal uit mijn rijtje (op de rat na misschien)

mijn vraag is alleen (@ up-guitarman) of die Crunch Box ook lekker smooth kan klinken voor mega-sustain solo's (zonder dat het te edgy wordt op de onomwonden snaren)..? dat ligt ook aan de pickups in mijn gitaar, dat snap ik, maar wat dat betreft beschik ik over wimpy single-coils maar ook DiMarzio superdistortions / air nortons, dus dat komt wel goed denk ik..

dus niet alleen chugga chugga (ook vet), maar ook:

http://www.mp3.com.au/Track.asp?id=63865 (ff op play klikken, vooral vanaf 2:27)

(I'm not a fan btw, maar dit illustreert wel een beetje de sound waarover ik soms wil beschikken, hoewel ACDC ook roeleert natuurlijk!)

overigens heb ik mijn ts-9 in de tussentijd als boost voor mijn FWO staan, en nu klinkt t weer erg strak allemaal.. dus ik kan me wel behelpen, maar wil liefst het tapdansen zo veel mogelijk vermijden..

alvast bedankt

up-guitarman
17 december 2007, 18:30
Kan best smooth ja, met de tone knop niet tever open en niet teveel gain...

dunnoaname
17 december 2007, 19:23
Check zeker ook de Blackstar Ht Distortion. Ik heb er een en ben heeeeel tevreden.

jimihattricks
17 december 2007, 19:53
will do..!