PDA

View Full Version : Wah advies



menno182
16 december 2007, 00:56
Ik ben bijna jarig(27 december) en wil van mijn verjaardagsgeld een wah kopen. M'n budget ligt rond de 80 à 90 euro. Ik wil hem vooral voor rock en metal gebruiken, dus hij hoeft niet zo goed clean te kunnen wah-en. Qua geluid wil ik in de buurt komen van de wah partijen van bijvoorbeeld Metallica. Ik zit zelf te denken aan de goedkoopste Dunlop Cry Baby. En trouwens, het pedaal moet ook goed kunnen werken in combinatie met mijn Line6 Pocket Pod. Heeft er iemand advies/suggesties?
Alvast bedankt! :satisfie:

RolandT
16 december 2007, 12:07
Ik heb net vandaag een BYOC "envelope filter met fixed wah (http://buildyourownclone.com/envelope.html)" gemaakt (54 euro (http://www.vibe-o-tronic.co.uk/products.php?brand=1&type=1)). Ik heb een opname (http://www.10pont.net/wah.mp3) gemaakt van wat powercords eerst zonder dan met de fixed wah, aangesloten op mijn Line6 guitarport (ik wist niet eens dat een pedal en mijn oude guitarport zouden werken:-)
http://www.10pont.net/wah.jpg

menno182
16 december 2007, 16:05
Ziet er goed uit, maar in die wah zit toch geen sweep(heet dat zo?) zoals wel bij een Cry Baby of een Vox?

RolandT
16 december 2007, 16:59
...maar in die wah zit toch geen sweep(heet dat zo?) zoals wel bij een Cry Baby of een Vox?Inderdaad ik heb de stand 'fixed wah' gebruikt, ik vind dit beter als je met distortion speelt (maar smaken verschillen natuurlijk). Ik gebruik de stand "envelope mode" eerder voor clean geluid, in die envelope mode geeft het pedaal wel een sweep effect (min of meer vergelijkbaar met een wah effect). Ik heb ook een crybaby wah maar die neemt veel plaats op mijn pedaalbord en ik heb die nog nooit gebruikt.

Fuhgawz
16 december 2007, 18:19
Ik ben bijna jarig(27 december) en wil van mijn verjaardagsgeld een wah kopen. M'n budget ligt rond de 80 à 90 euro. Ik wil hem vooral voor rock en metal gebruiken, dus hij hoeft niet zo goed clean te kunnen wah-en. Qua geluid wil ik in de buurt komen van de wah partijen van bijvoorbeeld Metallica. Ik zit zelf te denken aan de goedkoopste Dunlop Cry Baby. En trouwens, het pedaal moet ook goed kunnen werken in combinatie met mijn Line6 Pocket Pod. Heeft er iemand advies/suggesties?
Alvast bedankt! :satisfie:

Laat de Crybaby nou precies 89 euro kosten bij Feedback: http://www.feedback.nl/?b=DLEPGCB95 Dit is niet de beste wah op de markt, maar voor de prijs heb je toch een degelijk pedaal. Daarbij staan er verschillende modificaties op internet om hem meer naar je eigen smaak aan te passen, mocht je dat nodig vinden.
Ook nog binnen jouw prijsbereik valt de Morley wah voor 79 euro: http://www.feedback.nl/?b=MMOCLW. Hier heb ik echter geen ervaring mee dus daar kan ik je weinig over zeggen, behalve dan dat hij ipv een potmeter een optische cel heeft, waardoor de wah ingeschakeld wordt zogauw je het pedaal gebruikt en wanneer je hem loslaat het voetpedaal weer naar achteren springt.
Of het past bij je POD kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik zie eigenlijk geen reden waarom het meer of minder zou moeten werken met een POD dan met een 'echte' versterker.

Dirk_Hendrik
16 december 2007, 18:46
waardoor de wah ingeschakeld wordt zogauw je het pedaal gebruikt en wanneer je hem loslaat het voetpedaal weer naar achteren springt.


Dit klopt niet helemaal. Dat systeem vind je wel bij bijvoorbeeld de bad horsie maar niet bij de gewone standaard versies. De optische cel is puur een alternatief voor de potmeter met het voordeel dat het geheel niet na verloop van tijd begint te kraken.

YannickH
16 december 2007, 18:55
spaar toch door voor een vox.dat had ik beter ook gedaan:s ik heb momenteel een crybaby zakk wylde wah maar ik wil liever een vox :satisfie:

menno182
16 december 2007, 20:11
Bedankt voor de reacties! Ik neig nu toch al wel naar de Crybaby, aangezien ik er wel redelijk positieve verhalen over hoor, en het ook binnen mijn prijsbereik ligt.

the sure thing
16 december 2007, 20:23
Kzou zeggen: probeer ze eens uit! Als je er toch eentje gaat kopen.... En het leukste: schrijf dan eens een review op dit forum wat je bevindingen zijn en waarom je tot die ene keuze bent gekomen!

menno182
21 december 2007, 19:58
Een vriend van mij zei net dat hij de Crybaby niet zo geweldig vond, omdat hij niet "diep" genoeg ging. Hebben jullie misschien nog andere alternatieven? Want ik ben van plan om naar Big One te gaan in Zwolle, maar ik weet niet of ze daar ook bijvoorbeeld Morley's hebben.

Nielsje
21 december 2007, 20:29
Tja, morley's moeten je liggen qua smaak.
Ik zou zeggen: Neem een crybaby of vox. Ze kosten nieuw en 2e hands niet zoveel, gaan een eeuw mee, en zijn eenvoudig aan te passen aan je smaak. Vergeet niet dat je smaak wellicht veranderd met de jaren, en dan kan het zijn dat je zo'n morley ineens helemaal niet meer leuk vind..

Een ding: probeer alsjeblieft Big One te vermijden. Ga liever naar Soundhouse in Hoogeveen of Guitarbox te Meppel. Daar wordt je een stuk vriendelijker geholpen is mijn ervaring.

edit: Ik heb zelf al jaren met grote tevredenheid een Crybaby. Wel een TB gemaakt, vocal mod en nog iets, maar dat ben ik vergeten.. Komt wel een keer een Picture wah oid voor in de plaats..

Spitfire
21 december 2007, 20:34
Tip 1: Wees stront-eigenwijs wat betreft het uitzoeken van gear, wat anderen mooi vinden hoef jij lang niet altijd mooi te vinden.
Tip 2: Vergelijken is de key to success.

Ik heb zelf een CryBaby (gewoon de standaard GCB95) gekocht omdat ik hem 'mooi genoeg' vond klinken. Ik gebruik heel af en toe een wah, dus ik wou niet 100+ euro uitgeven. Binnenkort ga ik hem modden (volgens een beschrijving op internet), puur omdat ik het leuk vind om te knutselen en ik wel eens wil kijken of dat nou echt invloed heeft.

En wat die vriend betreft, een CB heeft inderdaad geen grote sweep, maar je kunt hem wel instellen zodat je bereik wat anders is.

Rhulshof
28 december 2007, 08:37
Als je meer Metal / Rock achtige sounds wil zou ik voor de morley gaan en anders doorsparen toch maar voor een VOX die zijn erg fijn maar goed dat is smaak.

ik heb ook een crybaby gehad maar valt toch wel ernstig tegen qua bereik dus voor metallica enz geen succes.

greetz Ronnie

ohw jah buiten het budget om TRY BEFORE U BUY !!

Ibanez666
28 december 2007, 09:00
Een Zakk Wylde gaat wel diep

Rhulshof
28 december 2007, 09:03
Die is ook VET maar goed kost ook iets meer Ik zeg SPAREN !

Diederik93
28 december 2007, 10:10
Ja met dat budget zit je wel aan de standaard wahtjes zonder al te veel meukdrbij ;p ik zou zeggen Morley classic wah scheurt wel hard genoeg, iig harder dan de dunlop original cb. ik heb n crybaby classic voor 30 euro kunnen krijgen maar ga maar niet op zo'n aanbieding af aangezien die toch echt gemaakt is voor het meer 'kwakende werk' (funk/blues).

PS als je budget niet nog iets hoger ligt kun je de Ibanez weeping demon ff inspecteren die waht niet echt maars scheurt je hele signaal ongenadig open :D wat soms heel vette dingen oplevert

drap
28 december 2007, 10:36
Een Crybaby kan je niet mee scheuren en is alleen voor het kwakende werk??? Ga weg... Ik heb dat ding zelfs aan de kant gezet omdat de sweep me te groot was en dan vooral naar het hoog toe. Het is ook samen met de Vox de standaard voor wah pedalen. Die is echt wel ff wat breder inzetbaar dan alleen voor funk en blues hoor. Sterker nog, ik vind 'm helemaal niet zo geschikt voor funky slagwerk. Daar is de sweep veel te groot voor en slaat ie veel te ver door in het hoog.

Meneer I.
28 december 2007, 11:40
Momenteel bij Dijkman in Alkmaar/Amsterdam de Vox V847 voor 99eur. Ik heb er net een besteld :D

Riky
28 december 2007, 12:29
Een Crybaby kan je niet mee scheuren en is alleen voor het kwakende werk??? Ga weg... Ik heb dat ding zelfs aan de kant gezet omdat de sweep me te groot was en dan vooral naar het hoog toe. Het is ook samen met de Vox de standaard voor wah pedalen. Die is echt wel ff wat breder inzetbaar dan alleen voor funk en blues hoor. Sterker nog, ik vind 'm helemaal niet zo geschikt voor funky slagwerk. Daar is de sweep veel te groot voor en slaat ie veel te ver door in het hoog.


Daar ben ik het mee eens. De crybaby komt heel erg 'hoog'. Dit in tegenstelling tot de vox. Die blijft veel 'lager'.. Daarom vind ik de crybaby ook veel meer geschikt voor high gain. Vind dat de vox met veel gain beetje inzakt. But that's tast :D

Samder
28 december 2007, 13:21
Daar ben ik het mee eens. De crybaby komt heel erg 'hoog'. Dit in tegenstelling tot de vox. Die blijft veel 'lager'.. Daarom vind ik de crybaby ook veel meer geschikt voor high gain. Vind dat de vox met veel gain beetje inzakt. But that's tast :D

Precies! Dit had ik ook toen ik ze vergeleek. De crybaby klinkt gewoon een stuk aggresiever naar mijn idee.

d'oh
28 december 2007, 13:23
Wel verschrikkelijk buiten je budget, maar een RMC picture wah?

Die is naar mijn mening echt overal voor te gebruiken!

Diederik93
29 december 2007, 11:49
nou Drap dat ligt dan mischien aan jouw smaak of jou model ofzo, ik heb er zelf een met een bar korte sweep. En ben er daarom ook niet zo weg van. Ik heb 't hier over de original crybaby met dat golverige lettertype he.. en dan eentje van vroeger als ik me niet vergis. De Zakk Wylde wah is weer totáal anders. Enorme sweep en niet echt kwakend. Dus je kunt het niet in een hokje duwen met 'crybaby' zonder je er een model bij voor te stellen. Ooit een dimebage wah gehoord???

Riky
29 december 2007, 13:43
Ik heb de gcb 95... De goedkoopste en meest eenvoudige dus. Er zit er wel een dikke sweep in. Hij 'kwaakt' een beetje, maar dat komt mede door die grote sweet... Met veel gain/ distortion hoor je de kleine 'kwaakjes' minder.

drap
29 december 2007, 13:50
nou Drap dat ligt dan mischien aan jouw smaak of jou model ofzo, ik heb er zelf een met een bar korte sweep. En ben er daarom ook niet zo weg van. Ik heb 't hier over de original crybaby met dat golverige lettertype he.. en dan eentje van vroeger als ik me niet vergis. De Zakk Wylde wah is weer totáal anders. Enorme sweep en niet echt kwakend. Dus je kunt het niet in een hokje duwen met 'crybaby' zonder je er een model bij voor te stellen. Ooit een dimebage wah gehoord???

Hoe doen vele rockgitaristen dat dan met een standaard Crybaby? En als ik je nou zeg dat ik 'm aan de kant heb gelegd omdat ie niet echt bruikbaar is voor funky slagwerk. Wedervraag, heb je 'm wel eens voor dergelijke doeleinden gebruikt? Probeer het eens op hoog volume. Het is soms alsof het glazuur van je tanden springt, zo slaat ie door naar het hoog. En zoals je leest, ik ben niet de enige met die ervaring. Zal dan toch niet aan alleen mijn Crybaby liggen me dunkt.

En ja, ik heb die Dimebag wah ook gehoord en vond het een verassend goed wah pedaal. Had ik ook niet verwacht, gezien ik niks met het genre van Dimebag Darrel heb. De Zakk Wylde wah vond ik verschrikkelijk slecht. Mijn aversie tegen de beste man werd er niet minder op, maar dat is dan weer smaakgebonden.

Nielsje
29 december 2007, 13:59
Voor funky spul kan je het beste toch zo'n colorsound wah nemen? Ik dacht dat die daar altijd vrij geschikt voor waren.

Trouwens, dat verschikkelijke hoog en de sweep van een crybaby zijn met een anderehalve weerstand en een condensator zo verholpen, is wel een prijzig ingreep helaas. Ik was voor de mijne wel 25 cent kwijt!

robert-gitarist
29 december 2007, 14:04
Probeer eens een Vox wah :)
Ik heb zelf een Vox (v247) en ik vind het echt een prima ding. Mooie seep met echt een mooi wah geluid. Ik heb zelf de Zakk Wylde wah en ben er ook niet kapot van. Zoals men al zei, hij geeft niet dat echte kwakende wah geluid maar de Vox wel. Dimebag wah heb ik ook en die heeft ook een erg mooi vol wah geluid met veel instelmogelijkheden maar goed, die ligt ruim 100 euro boven je budget en 2de hands zie je hem niet gek veel. Morley BB2 is ook wel een leuk wah pedaal maar ook boven je budget. Ik zal als ik jou was de Vox en paar Dunlop/Crybaby's uitproberen en kijk welke je zelf lekker vind klinken en voor jou doeleinde geschikt is. Sommige gebruiken hem voor solo's anderen weer voor funky slagwerk etc...

drap
29 december 2007, 14:05
Voor funky spul kan je het beste toch zo'n colorsound wah nemen? Ik dacht dat die daar altijd vrij geschikt voor waren.

Trouwens, dat verschikkelijke hoog en de sweep van een crybaby zijn met een anderehalve weerstand en een condensator zo verholpen, is wel een prijzig ingreep helaas. Ik was voor de mijne wel 25 cent kwijt!

Ik gebruik nu zelf een ouwe Ibanez WH-10 voor het funky werk. Alleen is ie weer niet zo geschikt voor jankend solowerk wat mij betreft. Maar hij klinkt nog altijd stukken beter dan een standaard Crybaby. En hij is natuurlijk veel te duur voor een plastic pedaal. Op Ebay gaan ze voor tegen de 300 weg en dat is natuurlijk belachelijk. Ik had de mazzel dat ik 'm voor 100 euro op de kop kon tikken en nog in Groningen kon ophalen ook, maar eigenlijk is zelfs dat al veel voor een plastic pedaal. Het geluid maakt gelukkig weer veel goed.

En natuurlijk kun je die Crybaby aanpassen, maar dat veranderd nog niet dat ie standaard erg ver in het hoog uitslaat. Ik ben er ook niet technisch genoeg voor om een dergelijke ingreep te doen. Die van mij laat ik tezijnertijd ook nog een keer aanpassen.

robert-gitarist
29 december 2007, 14:08
Andere spoel misschien inrossen Drap? ;) Weet niet wat voor spoel in de GCB95 zit maar in mijn dimebag wah zit een rode Fasel spoel die echt heerlijk klinkt. Je kunt ze los kopen en meen dat ze rond de 15 euro kosten.

drap
29 december 2007, 14:11
Andere spoel misschien inrossen Drap? ;) Weet niet wat voor spoel in de GCB95 zit maar in mijn dimebag wah zit een rode Fasel spoel die echt heerlijk klinkt. Je kunt ze los kopen en meen dat ze rond de 15 euro kosten.

Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Ik vond die Dimebag wah verrassend veelzijdig in ieder geval.

Die duurdere Crybaby, geen idee hoe dat ding heet zo uit m'n hoofd, vind ik ook een goed wah pedaal. Zit zo'n draaiknop aan de zijkant. Maar goed, wel prijzig helaas.

robert-gitarist
29 december 2007, 14:14
das de 535Q ;) De Dimebag is daar op gebaseerd. Je hebt wel meer goede wah types van Dunlop, de Slash wah schijnt ook erg tof te zijn en de Q95 ook! Die laatste kom je wel minder tegen.
Dimebag wat is vooral idiaal omdat je hem overal op je board kan plaatsen zonder dat je gedonder hebt met je input/ouput. De output kan namelijk tevens dienen als input :D en ja die knop met die 6 verschillende wah sounds is geweldig!

dml
29 december 2007, 14:18
Die duurdere Crybaby, geen idee hoe dat ding heet zo uit m'n hoofd, vind ik ook een goed wah pedaal. Zit zo'n draaiknop aan de zijkant. Maar goed, wel prijzig helaas.

Bedoel je de 535Q (waarop de Crybaby from Hell is gebaseerd)? De prijs valt verrassend mee, in Duitsland heb je 'm voor rond de € 155,-. De CfH is een tientje duurder.

robert-gitarist
29 december 2007, 14:20
Als je even mijn post terug leest DML, lees je dat ik het antwoord al gaf ;) :D

Maare die cfh is duitsland maar 165? Is ie daar best aardig goedkoper geworden. Ik heb mijne in NL gekocht voor te veel geld (199)..Maar ik zeg eerlijk, hij is het geld wel dubbel en dwars waard.

drap
29 december 2007, 14:28
Bedoel je de 535Q (waarop de Crybaby from Hell is gebaseerd)? De prijs valt verrassend mee, in Duitsland heb je 'm voor rond de € 155,-. De CfH is een tientje duurder.

De adviesprijs ligt in Nederland wel op ik meen €199,- en dat vind ik toch wat te prijzig voor een wah pedaal persoonlijk. Zelfs de standaard Crybaby betaal je in Nederland nog €119,- voor, als adviesprijs althans.

dml
29 december 2007, 19:19
Klopt, de prijzen in NL liggen wat hoger. Ik heb mijn ex-CfH zelfs nog voor nog veel meer gekocht, hij was toen net uit: € 275,-. Maar in Duitsland is het bij de grote muziekwinkels vrij standaard dat, als je boven de 100 euro besteld, de verzendkosten gratis zijn. Dan scheelt het behoorlijk.
Een gewone Crybaby kost bij Thomann zelfs maar € 77,-.

dml
29 december 2007, 19:21
Als je even mijn post terug leest DML, lees je dat ik het antwoord al gaf ;) :D

Als jij even naar de posttijden kijkt, zie je dat ik jouw antwoord eigenlijk niet had kunnen lezen :p

Riky
29 december 2007, 19:42
Als jij even naar de posttijden kijkt, zie je dat ik jouw antwoord eigenlijk niet had kunnen lezen :p


hoe robbert post hem op 14:14 en jij op 14:18 :satisfie:
of ben je 4 minuten aan het typen :hippie:

it's possible :soul:

dr.distortion
29 december 2007, 20:07
Crybaby met standaard rode fasel spoel: De crybaby classic, type GCB95F. Ik heb hem zelf en vind hem erg lekker klinken, zowel kwaak als met vette scheur.

robert-gitarist
29 december 2007, 22:37
hoe robbert post hem op 14:14 en jij op 14:18 :satisfie:
of ben je 4 minuten aan het typen :hippie:
:

Misschien was ie even wat anders aan het doen naast de pc ofzo ;)
Er zijn nog gitaristen die daadwerkelijk een leven hebben naast het gitaarforum :D

Diederik93
31 december 2007, 12:28
Drap de ene wah is nog steeds de andere niet. En ik heb niet gezegt dat ie niet door slaat naar het hoog. dat is zeker waar en verschrikkelijk. De dimebag wah is idd erg goed ofnie? je kunt er alles wel mee. De Wylde wah alleen maar met distortion op 11 ofzo. Ik geef je niet helemaal ongelijk en mijn wah is verschrikkelijk oud en mischien wel behoorlijk rot. Wie weet ligt het aan mij, laten we maar op houden met die discussie en die kerel proberen te adviseren ipv elkaar uit te branden met die oude crybaby's die we blijkbaar allebij niet erg geweldig vinden ;).

PS vergeet niet dat die artiesten de Wah ook evt gemod kunnen hebben. Ookal beweren ze soms van niet

Riky
31 december 2007, 15:20
Misschien was ie even wat anders aan het doen naast de pc ofzo ;)
Er zijn nog gitaristen die daadwerkelijk een leven hebben naast het gitaarforum :D


whahwahwah............... :D:D