PDA

View Full Version : Drumcomputers/samplers



Arjan Ltd
16 december 2007, 00:14
Beste forummers,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke drumcomputers/programma's jullie gebruiken om jullie homerecordings mee te maken.
Gerbruik je MIDI met een keyboard of klik je het allemaal met de muis handmatig aan, of gebruik je voorgeprogrammeerde backingtracks?

Ik gebruik voor opnames al een tijdje EZ-Drummer, ik begin dit programma al redelijk door te krijgen (is ook niet al te moeilijk). Maar dit is eigenlijk het eerste programma wat goed werkt op mijn laptop met 2GHz DualCore en 2GB geheugen.
Eerder gebruikte ik altijd MIDI, samen met DFH en Battery, maar dan stottert de drums echt heel erg als ik aan het opnemen ben.
Is er een manier om geheugen toe te wijzen aan Battery of iets in die richting?
Ik gebruik een eigen drum map waarin een C1 een E3 toewijst, een C2 een E4, etc. kan dit met het gestotter iets te maken hebben?

Gr,
Arjan

paulusdeBKB
16 december 2007, 00:38
Hoi Arjan,

Als je stotteringen krijgt met DFH en met Battery, ligt het zeer waarschijnlijk aan je drivers. Zoek maar eens uit via welke drivers je midi-input loopt.

De vuistregel is: alle drivers die Microsoft standaard voor geluidsapparatuur (en ook voor MIDI-apparatuur) meelevert, is onbruikbaar voor multitrack opname. De goeie drivers heten ASIO drivers (als je Cubase gebruikt tenminste). Helaas weet ik er te weinig van af om je echt verder te kunnen helpen... Google is je vriend.

Mijn eigen situatie: ik speel drums in via een Keystation 49/e midi/usb keyboard dat dus via usb verbonden is om het midi-gezeik een beetje te omzeilen. Als software gebruik ik momenteel LM4-2 van Steinberg, maar ik ben op zoek naar iets meer. Omdat het inspelen via een Midi keyboard toch niet retehandig gaat, heb ik vandaag bij Feedback een Alesis Control Pad gescoord. Daar zit BFD Lite bij (weet niet wat BFD precies betekent, wrs Big Fat Drums of Big Fucking Drums). Ik ben erg benieuwd hoe dat bevalt.

Als ik morgen tijd heb, schrijf ik hier wel een korte review.

Thoom42
16 december 2007, 01:51
Ik gebruik geen drumcomputers. Akoestische drums zijn zoveel vetter!

Paul Heetebrij
18 december 2007, 11:19
Ik gebruik voor drums Cubase en de Roland JV-1010. De midi doe ik via een M-Audio Audiophile USB.

Ik teken de patronen in.
Bij het afwerken probeer ik noten wat zachter te maken op plekken waar een drummer dit ook per ongeluk wat zachter zou slaan.

Daarnaast probeer ik wat onopvallende dingen met opzet onstrak te maken. Meestal een ondersteunende tom die samen met een crash klinkt.

Voor roffels probeer ik een combinatiegeluid uit zodat het niet als een storing klinkt.

Het blijft wel een machine. Veel van de andere sounds die ik inmiddels heb gehoord zijn wel iets beter, maar het haalt het nog steeds niet bij een drummer.

guhlenn
18 december 2007, 11:36
DFH2 en M-audio 49e. Je hebt 4 gig nodig. ik heb 4 gig en DFH meld nu altijd 'memory capacity low, still proceed?' met freakin 1.4 gig vrij nadat alle samples zijn ingeladen! Maar het klinkt wel lekker. Heel neutraal. Soms te neutraal.

vincent136
18 december 2007, 11:37
Is het lastig om drums te maken met cubase? of valt dit allemaal wel mee?
Ik ben totaal niet bekend met cubase, maar ik hoor er zoveel positieve verhalen over, dat het mij ook wel wat lijkt om er mee aan de gang te gaan

Joey Handsome
18 december 2007, 12:55
Ik gebruik een aantal old school drumcomputers van de TR serie van Roland als de tr505, tr626 en tr707. Die laatste is dan ook m'n favoriet. Klinkt echt heel dik en eighties. Heb ook een Alesis HR-16 op de kop getikt laatst. Redelijk gave sounds, vooral gedowntuned.
Ben totaal niet opzoek naar een echt drum geluid, maar juist naar een synthetisch geluid.
Laatst een oud drumstel van 30 euro gesampled en dat klonk ook cool.

Gebruik Cubase en teken de drums gewoon in de key sequencer in. Ben daar eigenlijk pas net een week mee bezig. Deed het al wel bij een vriend van me af en toe, maar programmeerde zelf eerst gewoon de drumcomputers in. Enige irritante van Cubase waar ik tot nu toe tegenaan gelopen ben is dat wanneer je de velocity intekent en twee noten (bv bass en snare) vallen op dezelfde tel dan wordt als je bv een harde snare wilt je bass ook hard... Beetje gaar, iemand die weet hoe dat op te lossen is?

Gebruik als midi interface ESI M 4 U XL. Doet prima z'n werk. Gebruik een laptopje voor cubase met 1,8ghz en 2gb geheugen met Vista erop. Loopt als een tiet.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 13:57
DFH2 en M-audio 49e. Je hebt 4 gig nodig. ik heb 4 gig en DFH meld nu altijd 'memory capacity low, still proceed?' met freakin 1.4 gig vrij nadat alle samples zijn ingeladen! Maar het klinkt wel lekker. Heel neutraal. Soms te neutraal.

DFH2 schijnt bij veel mensen slecht te werken om die reden. Wat dat betreft kun je misschien beter DFH1 gebruiken met een drumsampler als Battery.

guhlenn
18 december 2007, 14:13
wellicht kan jij wat licht op de zaak werpen; waarom werkt DFH2 zo slecht op die manier. Een vriend van me heeft ook al een aparte sampler in gebruik waar die DFH samples inlaadt...? (tis dat ik nu genoeg power heb, maar damn. )

pol
18 december 2007, 14:29
die sampler bij DFHS is niet echt geweldig qua stabiliteit, bij mij hangt die altijd als ik terwijl de midi aan het spelen is andere delen van de drum inlaad, voor de rest bolt die wel vlot en kan ik alle mics gewoon openzetten, wel met 4 gig ram en een intel quadcore processor.

Ik moet wel het nummer eerst volledig laten afspelen voor die alle drumsamples ingeladen heeft, anders laat die sommige slagen wegvallen, is dat normaal ?

kun je een andere sampler gebruiken met de samples van superior ? heb al zitten proberen met Battery maar het kan toch niet dat ik al die samples 1 voor 1 moet invoeren ?

Ic3gl0vE
18 december 2007, 14:29
Waarschijnlijk gewoon slecht geprogrammeerd. Eastwest of Native Instruments wilde denk ik makkelijk geld verdienen en hebben de DFH samples geport naar Kompakt formaat en vervolgens uitgebracht als goedkoop programma. Ze schijnen totaal geen support of updates te regelen voor DFH2 en dat is gewoon slecht van ze. Helaas zijn die Kompakt samples versleuteld waardoor je ze niet in een andere sampler kunt gebruiken. Erg jammer, zeker gezien DFH2 maar 50 euro kost tegenwoordig.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 14:32
die sampler bij DFHS is niet echt geweldig qua stabiliteit, bij mij hangt die altijd als ik terwijl de midi aan het spelen is andere delen van de drum inlaad, voor de rest bolt die wel vlot en kan ik alle mics gewoon openzetten, wel met 4 gig ram en een intel quadcore processor.

kun je een andere sampler gebruiken met de samples van superior ? heb al zitten proberen met Battery maar het kan toch niet dat ik al die samples 1 voor 1 moet invoeren ?

DFHS kun je in BFD laden, maar dan moet je dus weer BFD erbij kopen...
Inladen van samples duurt in DFHS inderdaad lang. Langer dan bij Ezdrummer bijvoorbeeld. Ik hoop dat dat met Superior2.0 beter wordt!
Verder werkt versie 1.60 hier wel gewoon helemaal stabiel op een 2.4ghz dualcore met 2gb ram.

guhlenn
18 december 2007, 14:33
ah... en superior? da's andere koek? (I'm such a lazy noob...)

edit; zie het al. soms moet men naar de eigen handtekening kijken. Maar goed. Wat ik me eigenlijk afvroeg; is er een goedkoper alternatief voor de virus desktop? 1700,- is wel pittig, ook al zit er dan een controller bij... edit 2; voor van die over the top beats bedoel ik dan.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 14:39
Ja.
DFH1 is een sample cd van toontrack, die kun je in elke (drum)sampler laden
DFH2 is uitgebracht door Eastwest/Native Instruments en werkt in Kompakt, dat is een afgeslankte versie van Kontakt die zeg maar 'vast zit' aan de samples
DFHS is veel uitgebreider dan dfh1 en 2 en hoewel de samples gewoon 24-bit wav bestanden zijn, zit er een eigen sampler in DFHS die speciaal gemaakt is om met veel sample layers en de randomize functie van samples te werken. BFD gebruikt een zelfde systeem als DFHS en daarom hebben de makers van BFD een programmatje uitgebracht waarmee je DFHS in BFD kunt laden (maar niet andersom). Dat is dus voor als je de geluiden van DFHS fijn vindt maar de interface niet.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 14:41
Wat heeft de virus er mee te maken?
Anyway, de Virus TI is erg duur, maar je zou ook naar een Virus B kunnen kijken, die is voor 450 wel te vinden tweedehands. Zie www.access.de voor de verschillen.
Gezien Access om de paar jaar met een nieuwe Virus komt, zou ik nooit een nieuwe kopen. Ze dalen echt keihard in prijs op het moment dat er een nieuwe uitkomt. Voordat de TI er was, kostte de virus C ook 1600+ en daar hoef je nu niet meer dan 750 voor te betalen.
Nieuwe synths gaan tweedehands bijna net zo hard in prijs omlaag als computers. Dat is mooi als je tweedehands synths wilt kopen, maar niet als je je nieuwe synth kwijt wilt :)

pol
18 december 2007, 14:42
waar is BFD de afkorting van ? vind er niet dadelijk iets van op google.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 14:43
waar bfd de afkorting van is weet niemand. maar kijk eens op www.fxpansion.com

guhlenn
18 december 2007, 14:47
hehehe. je was me voor. Ik ben net een beetje aan het rennen door de synth wereld, en hij is toch beperkter dan ik dacht. Die access (C toen nog) (www.access-music.de btw, die ander is een carriere site, heo ironisch) was standaard in de hard-core/industrial wereld, waar ik weer wat bekender mee was. Vandaar. ik wil naast drums ook beats. Maar ik ebn enigzins bijgepraat. IS er nog iets wat ik gecheckt moet hebben naast access, east west en NI?

Ic3gl0vE
18 december 2007, 15:00
Access (virus), Clavia (nordlead/nord modular) en Korg (MS2000/radias/electribe serie) zijn de merken die me het eerst te binnen schieten als het om (virtueel) analoog gaat. Wil je alleen beats, dan zou ik naar een electribe kijken. Misschien is een oude Roland uit de TR serie ook wat voor je.

En de echte standaard voor hardcore supersaws en hoovers zijn natuurlijk de jp8080 en de alpha juno 2 van roland!

Joey Handsome
18 december 2007, 15:05
Als je naar TR's kijkt voor hardcore kom je gelijk bij een 909 (of misschien 808) uit en dan betaal je je ook gelijk helemaal blauw. Al is een bass van een 707 nog redelijk dik moet ik zeggen.
Is een Machinedrum niet wat? Even duur als 909 (tweedehands) maar wel superveelzijdig.
Alesis HR16 schijnt voor de wat hardere muziek ook nog wel bruikbaar te zijn.

jw009
18 december 2007, 15:17
Ik gebruik DFHS. Maar nu na ongeveer een half jaar gebruik ik voor alles samples via drumagog, behalve voor de bekkens en de HH.

Kick samples geen idee van wie of wat, Chimaira Tom Samples, en een snare sample van een panther snare. Allemaal van het andy sneap forum. Klinken allemaal beter dan standaard DFHS.

guhlenn
18 december 2007, 15:21
Die electribe heb ik een tijdje op het oog gehad, maar wou het eigenlijk op de pc houden. Maar dan blijkt dat idd toch niet zo te werken :) . Althans, niet zoals ik dacht. Bij Sonar zat PSYN (?) dat was toch wel erg lekker. Maar dus nog geen beats. Of moet ik niet zo lui zijn en gewoon lekker de bestaande drum samples naar de tering helpen? Oh man, wat ben ik toch een gitarist ;). Bedankt voor je quick start guide into synths.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 15:31
Of moet ik niet zo lui zijn en gewoon lekker de bestaande drum samples naar de tering helpen?


Juist!!

Neem een bassdrumsample, verlaag de pitch, zet er een korte gate op of speel met de envelope, eventueel low-passfilter eroverheen en daar is je brute electro/hip-hop bass! Volgens mij kun je zulke dingen in dfh2 ook wel doen, toch?

guhlenn
18 december 2007, 15:40
vast wel. U begrijpt, ik heb (nog, learning) niet het juiste referentie kader. Maar dit helpt (ik heb een aantal demo's geinstalleerd, en word misselijk van de opties, en verval dus in preset zappen). Het idee word me echter langzaam duidelijk. dank!

Paul Heetebrij
18 december 2007, 19:09
Kan iemand mij even wat over DFH2 vertellen?
Ik heb al met Google gezocht. Ik kan wat samples downloaden.

En dan?

Het mag eventueel met een mailtje om zo dit onderwerp een beetje schoon te houden.

Ic3gl0vE
18 december 2007, 23:26
Wat wil je weten dan?

Paul Heetebrij
19 december 2007, 08:31
Nou,

Zijn het alleen samples?
Is het zoiets als een virtueel instrument of is het ook hardware?
Kan ik het volledig downloaden en is de exe die ik aantrof het beestje?

De sites via Google vond ik een beetje wazig.

Wat betreft het computer/midi/virtuele instrumenten-gebeuren ben ik newbe. Vandaar.

pol
19 december 2007, 08:35
is een vst instrument dat je via midi kan aansturen, dat je het zomaar even kan dowloaden lijkt me sterk, zijn nogal veel samples, dacht 10 gig voor DFH2, en nog 3 keer zo veel voor DFHS.

Ik had nog een vraagje, kun je in cubase een midifile op verschillende vst instruments aansluiten ?

Ik heb bv mijn drums in 1 miditrack geprogrameerd, die track stuurt de DFHS plugin aan, maar kan ik dezelfde track ook drumagog laten aansturen, of moet ik dan een kopie van die track maken ?

Paul Heetebrij
19 december 2007, 11:57
Zo, ik heb de demo gehoord en heb het net even bij Feedback besteld.
Klinkt inderdaad wel een stuk beter dan mijn Roland.

Ic3gl0vE
19 december 2007, 18:32
Ik heb bv mijn drums in 1 miditrack geprogrameerd, die track stuurt de DFHS plugin aan, maar kan ik dezelfde track ook drumagog laten aansturen, of moet ik dan een kopie van die track maken ?

Je moet een kopie van de track maken en deze naar een andere VST sturen.

mrkoetje
19 december 2007, 20:22
ik gebruik EZ drummer, bevalt goed, en loopt zeker nu ik met 2 gig werk prima.
ik drum in met een m-audio radium 49 keystation. en ook dat bevalt prima, lastige roffels op toms ed moeten soms nog wel eens apart.
voordele van een keyboard vind ik toch zeker dat je lekker op gevoel, zonder te kijken op een stukje muziek een lekkere drum kan verzinnen. strakheid is geen probleem.
ik heb nu ook een "trial" (zeg maar ;-)) van Addictive drums. dit programma heeft nog veel meer mogelijkheden qua geluidsinstellingen per kanaal/trommel etc. en een vette sound. minder algemeen geluid dus ook als met EZ drummer (die hoor je direct als iemand die gebruikt) al is dit misschien geen toegevoegde waarde als je gewend bent dit in meerdere sporen op je sequencer te regelen.

grote nadeel is dat AD niet werkt met GM, dus je hele klavier herprogrammeren in je sequencer, of wennen aan de indeling, wat mij niet lukt....(is een progje voor maar niet voor de apple helaas)

Ic3gl0vE
20 december 2007, 21:49
dit programma heeft nog veel meer mogelijkheden qua geluidsinstellingen per kanaal/trommel etc. en een vette sound. minder algemeen geluid dus ook als met EZ drummer (die hoor je direct als iemand die gebruikt) al is dit misschien geen toegevoegde waarde als je gewend bent dit in meerdere sporen op je sequencer te regelen.


Bij Ezdrummer kun je ook wel je eigen geluid maken, maar dan zul je dat buiten de interface van Ezdrummer moeten doen. Ik heb de demo van addictive drums geprobeerd (staat op hun site) en vond 'm niet echt te gek eigenlijk. Wel goed, maar niet echt te gek.