PDA

View Full Version : Afstelprobleem



NarcoticV
15 december 2007, 21:43
Hey Gitaarnetters,

Laatst heb ik besloten om eens aan mijn Yamaha Pac112 te gaan knutselen omdat ik de actie te hoog vond. Had ik gelijk een kans om eens te leren hoe dat moest (leuk voor de portemonnee :hippie: ). Ben wel eerst even naar Cees Dee in Amersfoort gegaan om te kijken wat zij ervan vonden - ik kreeg te horen dat ik waarschijnlijk eerst eens de halspen zou moeten aandraaien.

Nou heb ik dat gedaan, en flink wat ook (minstens een hele slag). Nu is het reliëf op de 7e fret bij het indrukken op de 1ste en 17e fret redelijk dicht bij de waarde op de tabel op Rinze's Gitaarweb (0,3 mm). Echter, de actie bij de hogere fretten leek me nog steeds veel te hoog (ik heb niet het benodigde meetgereedschap, maar op het blote oog kan ik zeker zeggen dat de snaren bij het 17e fret minstens 2,5 mm hoog staan, waar Rinze's Gitaarweb 1,6mm als standaardwaarde geeft).

Bleef voor mij dus het afstellen van de brugzadeltjes over. Ben even het juiste imbusje gaan zoeken (the American Guitar Store in Enschede gaf me hem gratis mee :cooler: , vanaf nu ben ik vaste klant), en ben daar ook maar eens aan begonnen. Ik merk echter dat ik de zadeltjes wel erg drastisch moet verlagen om een goed resultaat te krijgen, en het geluid wordt daar ook niet beter op. Ik vind dit nogal vreemd, zeker aangezien de gitaar een half jaar oud is en bij aankoop nog in de winkel is afgesteld. Ik krijg dan ook het idee dat ik zelf grandioos fout bezig ben :satisfie: .

Nou kan ik heel goed begrijpen dat uit het bovenstaande verhaal moeilijk een oordeel geveld kan worden, maar alle tips zijn welkom.

Groeten,

Sander

bass blom
15 december 2007, 21:57
en het geluid wordt daar ook niet beter op.

hoe bedoel je?
als je verlaagt zal je wellicht ook iets aan de intonatie moeten bijstellen.
ik zou anderson zijn begonnen, eerst die zaldels wat omlaag.
behalve als je hals echt bol stond :D
maar goed bezig zo te zien!

NarcoticV
15 december 2007, 22:05
Van mijn intonatie klopt sowieso al geen ruk meer, ik had namelijk de hele brug een keertje uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet - gewoon om even te kijken hoe die in elkaar zat. Maar in ieder geval, wat ik bedoel met het minder worden van het geluid is dat na het lager zetten van de brugzadeltjes, en daarna het stemmen van het instrument, de snaar ergens aanloopt en/of gedempt klinkt. En dat dan terwijl de snaren nog steeds niet laag genoeg lijken te staan op bv de 17e fret. In hoeverre dit acceptabel is weet ik jammer genoeg niet, aangezien ik alleen ervaring heb met mijn eigen gitaar - waarvan de snaren sinds aankoop dus al een stuk hoger staan.

bass blom
15 december 2007, 22:24
heb je de halspen strakker of losser gedraaid?
een hele slag is best veel voor zomaar ineens..

NarcoticV
15 december 2007, 22:28
Ik heb hem strakker gedraaid (rechtsom dus). Totdat ik op het blote oog aan de laagste snaar, bij het indrukken van het 1ste en 17e fret, nauwelijks nog afstand zag tussen snaar en fret (iets wat in mijn beoordeling goed in de buurt van 0,3mm zou moeten zitten). Hoeveel reliefverschil zou te verwachten zijn bij het verstellen van de halspen?

bass blom
15 december 2007, 22:45
ok, dus hij stond vrijwel plat of zelfs bol dus en je had 1 en al geratel en gekletter?

je moet de hals ook wel ff tijd gunnen, heb je dat gedaan?

maar als je nu je zadels verlaagt en het gaat minder mooi klinken, dat vat ik nog steeds niet helemaal :D

NarcoticV
15 december 2007, 22:55
Hehe, het is moeilijk een reactie te geven als de TS het zelf ook niet helemaal snapt... In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe :) .

Ik heb simpelweg aan mijn halspen gedraaid (dat is nu een paar dagen geleden), en nu is de afstand tussen snaar en fret bij indrukken van 1ste en 17e fret een fractie van een millimeter. Vervolgens ben ik de zadeltjes gaan verlagen, en ik vind de gitaar sinds toen al lekkerder spelen, maar na een zeker punt (waarvan ik zelf vind dat de snaren eigenlijk nog lager zouden moeten kunnen, het is dan nog steeds ongeveer 2,5mm) merk ik een duidelijk buzzend geluid bij onversterkt aanslaan. Ik vind het niet erg om te spelen zoals nu, maar ik heb toch het gevoel dat het, zonder al teveel afbreuk aan geluid, beter zou moeten kunnen.

Het aandraaien van de halspen betekent dat ik de hals vlakker zet, toch? (minder hol). Zou het kunnen dat ik mijn doel voorbij ben geschoten?

bass blom
15 december 2007, 22:57
ha ja ik zie het dat ik er ook niet veel van snap :D

ja, je bent wellicht iets te ver gegaan, meestal wordt ook aangeraden een kwart slag te doen en dan even laten wennen en kijken hoe het speelt.
draai hem dus maar weer een halve slag terug zou ik zeggen.

cas121
16 december 2007, 00:23
En 0,3 mm is vaak toch meer dan je denkt. Als ik een gitaar afstel lijkt het op het oog altijd veel meer, en dan blijkt het toch gewoon 0,3. Waarom koop je niet even een voelermaat/bougiemeter? Dan weet je zeker dat je het goed (of niet) doet.

Eko
16 december 2007, 09:30
Deden we vroeger ( gaap...) met een kaft van de vloetjes. Afestellen van brommers en gitaren ( those were the days). Houd er rekening mee dat je niet aan het verlagen kunt blijven. Als je de snaren aanslaat gaan ze behoorlijk heen en weer. Je hebt dus al snel geratel. Tenzij je met heel veel distortion speelt lever je ook nog wat toon in met het verlagen.

Rinze
16 december 2007, 10:11
TS: koop een voelermaatje bij de rijwielshop voor een euro of 6 en meet de boel zo precies mogelijk op. Met het blote oog schatten lukt pas na veel training, zeker in het begin geldt: zeker weten door zuiver meten. Volg precies de handleiding op mijn site, kijk ook even naar de hoogte van de topkam, lukt het dan niet, pm me dan of stel hier je vraag.

Ik merk vaak dat mensen of de handleiding niet letterlijk volgen of dat ze slordig zijn, dan werkt het dus niet. Volg mijn handleiding en de gitaar zal voor de meeste gebruikers goed en lekker spelen en klinken, van daaruit kun je nog naar smaak kleine wijzigingen aanbrengen. Is het dan niet goed, zijn er twee mogelijkheden: of men heeft de instructies niet goed opgevolgd, of er is iets mis met de gitaar (-hals).

Succes!

grayfink
16 december 2007, 10:18
Over de openingspost: Reliëf is trouwens goed gespeld als je reliëf bedoelt. Maar in dit geval gaat het om het engelse woord relief, dat je uitspreekt als rie-liev.
Dat is niet om te zaniken, maar ter verduidelijking. :)

Rinze
16 december 2007, 10:54
Over de openingspost: Reliëf is trouwens goed gespeld als je reliëf bedoelt. Maar in dit geval gaat het om het engelse woord relief, dat je uitspreekt als rie-liev.
Dat is niet om te zaniken, maar ter verduidelijking. :)

En ik maar denken dat zeiken over spelling mijn ding was.

grayfink
16 december 2007, 11:00
Ik kan overal over zeiken. :roll:

Rinze
16 december 2007, 11:04
Breed inzetbaar dus, hoewel vooral off-topic :satisfie:

NarcoticV
16 december 2007, 12:54
Ik zal maar eens langs een kluswinkel gaan dan, iig bedankt voor jullie reacties.