PDA

View Full Version : puzzelpakket of 2e hands?



Dreamer
15 december 2007, 20:28
Hallo mede-gitaarnetters,

ik was van plan te beginnen aan mijn eigen gitaar te bouwen/puzzelen.
Omdat ik niet ervaren (genoeg) ben met bodies uitzagen enzo .. was ik van plan om met bestaande bodies & necken te werken.
Maar ik twijfel namelijk rond het volgende:
een 2e handse tele kopen helemaal strippen en opnieuw opbouwen of via internet neck & bodies kopen (kost me 341eur inc verzending) en van daaruit beginnen?

grtz
dries

barno
15 december 2007, 20:58
body van kleurlak strippen kan tot verrassingen leiden, houtsoort, verlijming etc... Ik zou gaan voor het bouwpakket: lekker beginnen met propere onderdelen. Al geeft het ontmantelen van een bestaande en terug opbouwen mss meer voldoening. hangt er maar vanaf of het bouwproces of het resultaat primeert.

Dreamer
15 december 2007, 20:59
het resultaat gaat toch primeren.
als deze gitaar goed meevalt kan het zijn dat deze een andere gitaar hier gaat vervangen :)

grtz

Saf
16 december 2007, 16:23
ik zou voor tweedehands gaan vaak veel betere kwaliteit en goedkoper dan zo'n 3d puzzel pakket

Mattia
16 december 2007, 18:22
Hangt er erg vanaf wat je nou wil.

Guitarsupplies.nl heeft bijvoorbeeld wel eens vaker leuke aanbiedingen liggen, daar geef je geen fortuin aan uit. Als je een natural finish gitaar wil, zou ik zeker een 'nieuwe' losse body kopen, niet een tweedehandsje.

Ik vind zelf gitaren uit onderdelen in elkaar zetten niet bijzonder leuk; je mag alle minder leuke dingen (schuren, lakken, wiring, polishing, setup, fretwork) doen, zonder het plezier van de leuke dingen (dus: houtbewerking). Ik ben ook zo begonnen, hoor, maar het bouwen is veeeel te leuk. En verder ook niet enorm duur.

Ik zou zeggen: koop een bovenfrees, wat MDF, wat hout bij de houthandel, en ga een body maken. Echt. Een Tele, da's prima te doen. Geneens zorgen om zaken als comfort countours (ookal is dat best makkelijk te doen, hoor) of tremolo routes, gewoon een leuke slab body, beetje roundover, klaar.

Als je dit doet om te leren, prima. Omdat je het leuk vind, uitstekend. Om geld te besparen...forget it. Dit is het leukste hobby dat er is, maar goedkoop is anders.

CrudeSapphire
20 december 2007, 23:42
Zelfbouwennn,

Als je dan tog iets moest kapot doen, dan heb jede rest nog [bv body als je de brug naar de kalotzen schiet].

En dan weet je het voor de volgende keer ;)

Het beste leer je door je fouten, en ervaring op te doen