PDA

View Full Version : Multi-effect en goed distortion geluid?



Damaro
15 december 2007, 19:08
Hallo, ik zit met het volgende probleem.

Ik ben erg fan van effecten en gebruik ze veel en graag. Ik heb op een gegeven moment gekozen voor een Boss GT-3 multi-effect om niet 6 pedaaltjes aan en uit te hoeven drukken. Het voordeel is nu dat ik met 1 druk op de knop meerdere effecten aan of uit kan schakelen. Tot dusver logisch. Naast mijn GT-3 gebruik ik ook losse effect pedalen voor extra geluiden die ik zo nu en dan nodig heb en niet in mijn GT-3 kan vinden. Het probleem waar ik nu mee zit: het distortion geluid van de GT-3 is erg digitaal en plastic en ik heb er met veel moeite weinig beters van kunnen maken.

Vandaag heb ik de GT-8 en de Zoom g7.1 UT geprobeerd.

Met de GT serie heb ik in die zin goede ervaringen dat ik precies weet hoe het werkt en de effect mogelijkheden zijn uitgebreid en divers. De Zoom heeft een buis waardoor het distortion geluid beter zou moeten zijn, maar met de overige effecten kon ik niet goed overweg en ik vond ze lastig te bewerken. In reviews op internet staat dat de distortions van de GT-8 ook een digitaal geluid hebben en daar wil ik dus juist van af.

Nu zou ik willen weten of het mogelijk is de GT-8 te gebruiken voor voornamelijk de effecten en er een extern distortion pedaal op aan te sluiten, dat via de GT-8 kan worden bediend maar niet het geluid van dat pedaal beïnvloedt (en dus weer digitaal maakt).

Mijn set-up is als volgt (van recht naar links). Gitaar: Ibanez SZ-320 -> Shin Ei Siren/ Wah/ Surf -> Rokctron Black Cat Moan Wah -> Digitech XP-100 -> Digitech Xp-300 -> Boss PH-3 -> Digitech Bas Synth -> Boss GT-3 -> Versterker

Hopelijk kan iemand mij bruikbare tips geven om een goed distortion geluid te kunnen krijgen, dat via een multi effect apparaat kan worden gestuurd (liefst bijvoorbeeld een GT-8 )

Alvast bedankt, groeten Daan

Damaro
15 december 2007, 21:39
Even een reactie op mijn eigen bericht, maar inbreng van anderen is zeker gewenst :)
Ik lees net veel over de 4-kabel methode om het probleem van de digitale distortion te omzeilen. Hier heb ik wat vragen over:
- Betekent dit dat je een goede (buizen) versterker moet hebben voor een lekkere distortion?
- Kan je dan vanuit je GT-3 het distortion geluid regelen (dus aan/ uit zetten, alsof het gewoon onderdeel uitmaakt van je GT-3)? En zijn er dan ook verschillende distortion geluiden mogelijk? Ik gebruik zelf meerdere geluiden (van lichte overdrive tot rock tot zware metal)?

dePerik
15 december 2007, 22:55
De 4cable methode is een setup die niet werkelijk aansluit bij de vragen die je hebt. Maar....
4cable wordt gebruikt om de effecten (van een multieffect) zo te 'routen' dat de meest ideale geluidskwaliteit bereikt wordt, door effecten die vóór de preamp horen daar te plaatsen, en effecten die tussen de preamp en de poweramp horen dáár te plaatsen. Dus bijvoorbeeld: compressor, faser, distorions, octaver en overdive/distortions vóór de preamp. Effecten dié timebased zijn er na: chorus, delay en reverb. Daarom is de effectloop op veel versterkers aanwezig, die zet effecten tussen de pre- en poweramp.
Jouw distortion komt uit een GT3, en die kan je dus welliswaar in een 4cable setup doen, het veranderd echter niets aan het geluid. Je kan het wel doen maar je probleem wordt niet opgelost.

Als je een buizenversterker wil omdat die nou eenmaal de lekkerste scheur produceren, kán je je versterker wél met je GT3 aansturen.
Dan wil je een versterker met meerdere kanalen, bijvoorbeel clean, crunch, distortion, lead (4 kanalen in dat geval). Én die versterker moet via midi aan te sturen zijn. Over het algemeen zijn dat wel wat duurdere bakken.
Als je een amp met twee kanalen hebt (clean/scheur) dan kan de GT3 waarschijnlijk ook wel via external-out schakelen, da's dan zeg maar 'analoge afstandbediening', je prikt dan de kabel gewoon in de footswitch ingang.
Wat voor een amp heb je trouwens, misschien lukt het nu ook al?

peter_heijnen
16 december 2007, 01:40
Je kunt een externe dist aansluiten op een programmeerbare loop van de de gt8, maar dat kan dus ook op de gt3.

Op de gt3 heet die aansluiting/loop "external od" of iets dergelijks. Door die external od van de gt3 te activeren/deactiveren, kun je een externe distortion -die je daarop hebt aangesloten- "on/off" zetten. Je zet de dist zelf dan niet on/off, maar laat je signaal al dan niet door het pedaal gaan.

Damaro
16 december 2007, 12:24
Ik heb idd een externe od aangesloten (boss hm3) maar het geluid wordt enorm vervorm door de gt-3 :s

Damaro
16 december 2007, 12:28
Ik heb een Marshall Valvestate 8240 (2-kanaals). Half buis dus zeg maar. Ik kan met deze versterker in ieder geval de 4-kabel methode uitproberen. Hopelijk heb ik daar wat aan. Ik moet dus kijken of ik mijn gt-3 als footswitch zou kunnen gebruiken voor de kanalen?

RedBuell
16 december 2007, 12:29
Je kan ook voor een amp modulatie kiezen voor je distorton geluid in de GT-8, als het echt moet beuken kan je bijvoorbeeld voor de 5150 kiezen, je kan ook voor wat minder heftige versterkers kiezen zoals een jcm800 voor minder distortion, in de gt-8 zitten ook distortion pedalen, eigenlijk de meeste boss distortions, wat tubescreamer achtigen en de RAT. Op deze manier heb je heel veel keuze natuurlijk, daar moet wat van je gading bij zitten. Er zijn gitaristen die alles uit die GT-8 halen en bij optredens de gt-8 rechtstreeks de PA in prikken.

De 4 cable method is geloof ik echt een feature van de GT-8, maar dan moet je volgens mij wel een seriele fx loop hebben wil je er echt goed gebruik van maken, mijn dsl401 heeft een parralle waar dus altijd een groot deel van het droge signaal wordt bij gemixed. Ik heb een gt-8 gehad maar binnen een maand weer verkocht, ik was meer bezig met die effecten in te stellen dan met spelen maar goed je hebt al een gt-3 dus zal het jou een stuk makkelijker afgaan.

RedBuell
16 december 2007, 12:31
Ik heb een Marshall Valvestate 8240 (2-kanaals). Half buis dus zeg maar. Ik kan met deze versterker in ieder geval de 4-kabel methode uitproberen. Hopelijk heb ik daar wat aan. Ik moet dus kijken of ik mijn gt-3 als footswitch zou kunnen gebruiken voor de kanalen?


Volgens mij is dat ook een van de dingen voor het eerst in de GT-8 multifx zijn toegepast, de eerdere modellen hadden dat niet, correct me if i'm wrong...

Mitch
16 december 2007, 12:48
Niemand heeft je nog gecomplimenteerd voor het feit dat je een Shin Ei surf/siren/wah in je setup hebt. Laat ik de eerste zijn :D

Inhoudelijk: als ik je setup zo bekijk zijn er twee zwakke schakels qua distortion. De GT3 en de Valvestate. Ik zou zeggen: vervang één van beide door iets moderners en het zal beter klinken. De GT8 is echt een stuk beter qua scheur dan de GT3 en vrijwel iedere gemiddelde buizenbak zal lekkerder kunnen scheuren dan een 8240.

drap
16 december 2007, 13:02
Vrijwel elke andere Valvestate ook trouwens.

Year62
16 december 2007, 13:31
zou dit ook werken met een Korg AX3000G in combinatie met een Marshall TSL602? Daar deze nog in bestelling is heb ik dat nog niet kunnen uittesten. Het zit nl zo dat ik eigenlijk alleen de effecten van de Korg wil gebruiken.

Damaro
16 december 2007, 14:10
Mitch, bedankt voor het compliment ;) Ben er ook erg blij mee! Alleen moet er ff een boost ofzo in worden aangebracht want afgezien van de sirene is het pedaal niet zo hard.
Die twee zwakke schakels zijn inderdaad lastig, zowel een modernere effect processor als een betere versterker staan op mijn verlanglijst, maar beide in 1 aankoop wordt wat prijzig...

johantipker
16 december 2007, 19:06
Sommige Boss Multi fx bakken doen t heel slecht icm valvestate! .....

dePerik
16 december 2007, 22:29
Seriële of parrallele effectloop maakt niet uit als die laatste maar te wet/dry te regelen is.
En de rest zo gelezende te hebben zou ik als ik TS was eerst voor een andere amp gaan. 'K zou 't doen, echt waar want ik denk dat je daar enorm veel meer aan hebt dan een GT8 als je ook daadwerkelijk een kick wil krijgen van je eigen geluid. Een GT8 helemaal perfect programmeren is ook fijn, maar dat haalt het imho niet bij een lekker pompende amp.

peter_heijnen
17 december 2007, 08:11
Ik heb idd een externe od aangesloten (boss hm3) maar het geluid wordt enorm vervorm door de gt-3 :s
Normaal gesproken zal de gt3 je geluid niet vervormen als je een pedaal op de loop aansluit.

Dus je zult de hm3 te hard insturen, of verkeerd insturen (check in de fx-chain in je menu op welke positie de loop van de betreffende patch gepositioneerd is), of de gt3 is kapot.