PDA

View Full Version : Neil young@Antwerpen



Megadeth_
15 december 2007, 18:32
vr 14/12/07 - De Canadese singer-songwriter Neil Young (62) komt op maandag 11 februari naar de Stadsschouwburg van Antwerpen. Hij zal er een optreden van 3 uur geven.
Het eerste deel wordt een akoestische set. Voor het tweede deel worden de versterkers aangesloten. Zijn vrouw Pegi, een countryzangeres, stelt tijdenshet voorprogramma haar debuutalbum voor. Neil Young wordt begeleid door Ben Keith (gitaar), Ralph Molina (drums) en Rick Rosas (bas).

De zanger van nummers als "Hey hey, my my " en "Rockin' in the free world" staat in de Stadsschouwburg omdat hij een kleine locatie wilde. 1.800 fans zullen het concert kunnen bijwonen.

De voorverkoop start morgen om 9 uur. Tickets kosten 80 tot 130 euro.

Tickets ware in (uiteraard) in geen tijd uitverkocht, maar ik ben één van de gelukkigen. Enkel jammer dat hij niet met Crazy Horse optreedt.

chris c
17 december 2007, 10:45
Heb er ook kunnen bemachtigen ! Er is een tweede concert in dezelfde zaal op 12 februari, waar ik naartoe ga.
Duur, maar ik wil hem voor geen geld meer missen. Zeker niet als hij 3 uur akoestisch en elektrisch speelt in zo'n kleine zaal met een goede akoestiek.

Met de "echte" Crazy Horse zou natuurlijk top zijn, maar met Ben Keith (sporadisch lid van Crazy Horse) en Ralph Molina (drummer van Crazy Horse sinds het prille begin) kan het niet echt fout gaan
:)

rocker_71
19 december 2007, 16:10
Hij komt ook naar Nedrland.

Alleen jammer dat de kaarten zo'n 100 euro zijn. Vind ik echt belachelijk.

Keep on paying in a free world :angry:

Anti
19 december 2007, 18:01
^ inderdaad,ben een grote fan van Neil Yound maar door deronduit belachelijk hoge prijzen is het gewoon niet meer te betalen. en een deem van de kaarten gaan dan zo al naar bekende figuren en bedrijven ed. Het is niet meer wat he geweest is...

jplm
19 december 2007, 19:44
Vraagje: als ik dat concert van Neil Young intik op Google krijg ik van die sites van on-line ticketverkopers die wel kaarten hebben, maar voor een (fors) hogere prijs. Afgezien van wat je van die praktijken mag vinden; zijn die zaken wel betrouwbaar qua levering?

Groet, Jan.

rocker_71
19 december 2007, 20:01
Vraagje: als ik dat concert van Neil Young intik op Google krijg ik van die sites van on-line ticketverkopers die wel kaarten hebben, maar voor een (fors) hogere prijs. Afgezien van wat je van die praktijken mag vinden; zijn die zaken wel betrouwbaar qua levering?

Groet, Jan.

Ja, ik heb dat ook gezien. Deze bedrijjes (bah) zitten al rond de 160-170 euro per kaartje.
Ik neem aan dat ze wel betrouwbaar zijn.

jplm
19 december 2007, 20:12
Ja, ik heb dat ook gezien. Deze bedrijjes (bah) zitten al rond de 160-170 euro per kaartje.
Ik neem aan dat ze wel betrouwbaar zijn.

Ja, nee, daar gaat het me nou net om. Ik bedoel "Ik neem aan dat ze wel betrouwbaar zijn" klinkt wel goed, maar, zijn ze ook betrouwbaar? Ik hoopte dus eigenlijk op een antwoord van iemand die wel eens op die manier kaartjes heeft gekocht.
Trouwens, over de prijs op zich: uiteraard heb je daar gelijk in, maar aan de andere kant, ik heb morgen dagdienst, dus als de voorverkoop om 10:00 begint dan heb ik dus zeker geen kaartje als ik later op de dag bij de vvv aankom. Verder, die sites die ik zag vroegen voor de 1e rang 195 tot 200 euro, schofterig natuurlijk, maar, stel dat je dat niet doet, dan kun je op de avond thuis die tweehonder euro's voor je op tafel leggen, en er naar gaan zitten kijken, terwijl 150 kilometer verderop Neil zit te spelen voor een zaal vol mensen. Ik weet dan effe niet wat op dat moment meer plezier oplevert :) :mad:.

Groet, Jan.

chris c
20 december 2007, 09:41
Dat zal wel de reden zijn waarom de kaarten zo vlug de deur uit zijn. Sommige bedrijven kopen er blijkbaar tientallen of honderden tegelijk en verkopen ze daarna door voor het dubbele... zou eigenlijk verboden moeten zijn :mad:
100 euro is al meer dan genoeg. Neil Young is wel de enige voor wie ik dat nog wil betalen. Is de prijs van een retourticketje met de Thalys naar Parijs... toch nog liever een avond Neil Young !

Megadeth_
12 februari 2008, 11:16
Neil Young om na te vertellen

Neil Young: de setlist

From Hank To Hendrix
Ambulance Blues
Sad Movies
A Man Needs A Maid
Once I was in love
Harvest
Winter Winds
Mellow my mind
Love Art Blues
Out on the weekend
Love is a rose

Pauze

Mr. Soul
Everybody knows this is nowhere
Dirty Old Man
Spirit Road
Bad Fog Of Loneliness
Winterlong
Oh lonesome me
The Believer
No Hidden Path

Bisnummers

Cinammon Girl
Cortez The Killer

De Antwerpse Stadschouwburg zat nokvol fans voor een exclusief avondje met Neil Young. De tickets waren duur, maar eigenlijk hun geld wel waard.

Zo maak je een legende als Neil Young nooit mee: de man stond zo dicht bij ons dat we elke lichaamsbeweging, elke grimas konden volgen. En het podium, dat al niet erg groot was, werd door een haast ambachtelijke belichting nog eens kleiner gemaakt. Het was echt een theaterconcert.

Young werd voorafgegaan door zijn echtgenote Pegi, die enkele liedjes uit haar vers debuutalbum kwam brengen. Vooral countrysongs, met pedal steel-hulp van Ben Keith, die ze van haar echtgenoot te leen kreeg. Met wat swingritmiek erbij, zoals in 'Sometimes', werkte het behoorlijk. Pegi kreeg waarderend aanmoedigingapplaus.

Het verschil met manlief was echter groot. Neil Young wandelde het podium op zijn eentje op en ging in een kring akoestische gitaren zitten. Bijna een uur zong hij solo, met veel gevoel voor nostalgie. Songs als 'From Hank To Hendrix' en 'Harvest' kregen meteen herkenningsapplaus, maar we genoten veel meer van minder bekend werk als 'Ambulance blues', dat de zanger erg intens bracht, haast als een oude filosoof.

Young was ook hoogst amusant bezig op zijn podium. Na drie songs stond hij recht om wat rond te kijken, zoekend naar inspiratie voor een volgende song.

Dan liep hij naar zijn vleugelpiano, een wat psychedelisch uitgedost ding, dat hij eerst wat streelde voor hij op een antieke kruk ging zitten om er 'Man needs a maid' uit te persen. Gevolgd door een minder verwacht 'Once I was in love', kort en mooi. En dan terug naar een van zijn gitaren voor 'Harvest', en vandaar door naar een andere piano.

Het was allemaal een beetje gespeeld, want Young speelde voor een groot deel het concert waarmee hij afgelopen najaar in de VS toerde. Maar daar speelde hij 'After the goldrush', en het voetorgel stond ook dit keer klaar, maar in Antwerpen raakte Young het niet aan.

Hij vertelde tussendoor even waarom hij in zo'n kleine zaal kwam spelen: 'Om weer te weten hoe het in het begin was. Toen droomde ik ervan om ooit eens in een zaal als deze te kunnen spelen.'

Na de pauze kreeg Young het gezelschap van zijn drie kompanen: Toby Keith op pedal steel en gitaren, Rick Rosas op bas, en Ralph Molina op drums. Een ijzersterk trio dat meteen alle remmen los liet in 'Mr. Soul', 'Everybody knows this is nowhere' en 'Dirty old man', dat laatste opgedragen aan een te luidruchtige toeschouwer.

Maar alweer waren de sterkste songs niet de klassiekers, waarvan er trouwens weinig waren. Maar een intens 'Spirit Road', met geweldige gitaarsolo's en vervoerende samenzang, wierp zich op tot boeiende geheimtip. En na een paar slappere nummers sloot Young hemels mooi af met een lang uitgesponnen, schitterend aanzwellend 'No hidden path', een song uit zijn jongste plaat Chrome Dreams II.

Een dankbaar publiek kreeg van een dankbare groep nog een ruig 'Cinammon girl' en een toegejuicht, maar niet echt zinderend 'Cortez The Killer' voorgeschoteld. Toen was het voorbij. Young & co kregen een lange staande ovatie, en terecht. Het was een peperduur avondje, maar ook een om na te vertellen en lang te koesteren.

Peter Vantyghem


Recensie uit De Standaard.

Ik vond het in ieder geval een subliem optreden!

chris c
12 februari 2008, 11:27
Voor mij nog enkele uurtjes wachten !!

Toniiiight's the night :B

Mr.Fingers
12 februari 2008, 13:18
Het was

GEWELDIG!!!!

Nooit eerder heb ik 130€ zo goed besteed als gisteren!

chris c
13 februari 2008, 14:57
Het was

GEWELDIG!!!!

Nooit eerder heb ik 130€ zo goed besteed als gisteren!

Zo is het !
Ben gisteren geweest, het concert begon om 20 u en gaat nog altijd door (in mijn hoofd weliswaar) :hippie:

chris c
14 februari 2008, 10:31
Het optreden van dinsdag is nu te beluisteren op :

http://www.rustradio.org/radio.php