PDA

View Full Version : De nieuwe Catalinbread pedalen



Mitch
15 december 2007, 16:10
Oké, op verzoek de Catalinbread V8 Fuzztone Generator getest en toen ik eenmaal toch bij De Gier was ook maar meteen de andere nieuwe Catalinbreads getest. De twee andere kleintjes Serrano Boost en Hyper Pak (drive), de heruitgebrachte, aangepaste Varioboost en niet-meer-zo-nieuw, hij is al een tijdje uit: de Silver Kiss overdrive.
Getest over een Carvin Legacy, zowel over het cleane als het drive kanaal met daarin geprikt twee Reflections met verschillende pups (low en medium output) om verschillende respons van de drive en fuzz pedalen te bekijken.

Eerst dan maar het verzoeknummer: de V8. Man wat is dat klein ! Echt het mini-formaat van bijv. de kleine A/B switches of TB loops zoals die van Keeley of Speedy (om dichter bij hus te blijven).
De V8 werd in het topic een beetje gezien als mogelijk alternatief voor de fuzz factory. Om maar met de deur in huis te vallen: dat is -ie naar mijn idee niet. Hij heeft er absoluut raakvlakken mee, maar er zijn duidelijke verschillen. De basissound van de V8 is wat mooier, minder fuzzy. Ik vind zelf het probleem met de FF dat -ie niet altijd even lekker vol klinkt, erg afhankelijk van de amp. De V8 heeft een sound die een beetje hangt tussen fuzz en distortion. Dit alles tót fuzz op 12u. Daarboven gaat de fuzz een feedback loop in en daar ben ik niet zo'n fan van, persoonlijk. Afhankelijk van de impedantie van de pups en de stand van je volume en toonregelaar gaat -ie dan dus piepen of brommen, hij genereert eigenlijk zijn eigen toon. Het probleem daarvan vind ik dat je op hogere settings eigenlijk alleen kan spelen met volume vol open: dan klinken je noten nog gewoon door, zij het enorm smerig :) Maar zodra je met minder volume wil spelen of minder ranzig dan krijg je een lage synth-achtige toon uit je amp ! Voor wie er niet bekend mee is; de toonhoogte is afhankelijk van de stand van je volumepot, dus je kan er op zich wel grapige dingen mee uithalen. Maar in plaats van minder herrie bij terugdraaien van je volume krijg je dus meer... Voor de goede orde: met de fuzz onder de 12u niks aan de hand, dan heb je een gewone fuzz. Daarboven wodt het freaken en pielen met volume voor bizarre sounds, maar erg bruikbaar is het dan niet meer. Om weer terug te komen op de FF: die is, hoewel wat lastiger te doorgronden met de vijf regelaars, iets makkelijker in te stellen op randje bruikbaar/freaky. Je kunt daar makkelijker met de volumepot spelen en krijgt makkelijker gewone feedback, die best te controleren is met het spelen met je eigen positie t.o.v. de amp.
Al met al is de V8 wel gewoon een lekkere fuzz voor een goede prijs. Net als de andere kleintjes is -ie E103,50 (ik verstond eerst 153, ghehehe....)

Serrano:
kan ik kort over zijn, is gewoon een prima mosfet boost, dus spanky clean met wat extra tophoog zoals dat inmiddels wel bekend is. Gaat wat minder ver dan zijn grote broer Super Chili Picoso, die tegewoordig trouwens een schakelaartje heeft om van 'standaard SCP' naar de Poblano te schakelen. Die booster (de groene, heb 'm zelf ook) had meer laag en wordt wat viezer op hogere standen en wordt nu dus niet meer geleverd nu -ie geďntegreerd zit in de Picoso.
Afijn, een simpele, goede concurrent binnen de eigen familie.

Hyper Pak
Wat mij betreft de verrassing van de dag. Wat een lekker ongecompliceerd, ongeomprimeerd drive pedaaltje ! Wat mij betreft de nieuwe standaard in de afdeling: volledig transparant, precies je eigen sound maar dan mét een randje ! Of een dikke rand trouwens, op hogere instellingen....
Deed me qua manier van oversturen denken aan een LBP, misschien is het er een variant op. Ik weet het niet, dat mogen de heren van Freestompboxes uitvechten. Anyway, de sound is dus echt super transparant en de drive die wordt toegevoegd is op de laagste instelling al heeeel lekker. De toename is heel geleidelijk, tot je bij een stevige scheur uitkomt op maximale drive. Erg, heel erg prettige sound ! Het is wel absoluut een rhythm drive. Hij compresst voor geen meter, wat voor slag zalig is, maar voor leads (afhankelijk van je stijl natuurlijk) minder geschikt, je hebt niet super veel extra sustain. Maar knalen dat -ie doet ! Ha !

Tot zover de kleintjes, hier de grotere (maar nog steeds klein, MXR formaat).

Silver Kiss
Daar had ik even moeite mee, met de aanvankelijke instellingen klonk -ie enorm neuzig en compressed. Voor de dorogewinterde TS-hater als ik ben is dat dan even schrikken ! Ik kwam er al snel achter dat de toonregeling gewoon wat anders is dan je gewend bent. Er zit een driebandstoonregeling op, maar de grap is dat je de mids bijna moet uitzetten om 'm neutraal te hebben. Wat je dan dus overhoudt is met name voor een Fender/Fender setup ideaal: mids naar believen opduwen tot je genoeg hebt. De drive is iets aan de smoothe kan bij lagere drive instellingen, maar klonk toch ook weer wat agressiever bij maximun drive. Redelijk divers dus.
Dit pedaal is op de Amerikaanse fora een tijdje volledig dé hype geweest in de categorie milde drives en ik was dus wel benieuwd wat -ie kon. Nou, milde drive kan -ie inderdaad goed, maar ik vond 'm eigenlijk lekkerder met drive vol open. Da's ongeveer medium gain, beetje tussen blues en classic rock in.
Het pedaal is dus 'even wennen', maar kan dan zowel als semi-EQ dienen, als boost, als low gain drive, medium drive...behoorlijk veelzijdig.

Varioboost
Ik kende de originele Varioboost van Catlinbread nog: een variant op de Picoso, met een draaiknop met 6 verschillende input caps, die voor verschillende variaties van het mid zorgden. Leuk ding. Dat was een limited run en er is altijd wel vraag naar gebleven. De terugkomst is er echter op een bijzondere manier, het is nu eignelijk meer een mid-dedicated parametrische EQ/boost geworden.
Je begint met de mosfet boost zoals we die kennen. Daarna zit er een knop op om de mids weg te halen óf te boosten. Een derde knop bepaalt dan in welk frequentiegebied dit gebeurt, van laag mid tot hoog mid.
Op een clean kanaal voegt het allemaal niet zo veel toe, klinkt het eerder modderig (midderig ?), daar zit je niet op te wachten. Met een berg drive daarentegen... woehoe ! Echt één van de leukste soundshapers die ik in tijden ben tegengekomen ! Zelfs met een enorme midcut kan -ie nog dienen als lead boost (jawel), hij kan met een volume/mid laag boost dienen als een trap erbij voor je rhythm, beetje van tam naar beuk zeg maar, afijn: echt een scala aan mogelijkheden. De sound was van helemaal te gek om te toveren tot totaal onbruikbaar, oftewel: het bereik is enorm en da's bepaald geen nadeel. Het lijkt een simpel apparaat, dat is 't ook, maar je kan er ontzettend veel mee !

Nielsje
15 december 2007, 16:58
uitgebreide review! top! Wellicht ga ik binnenkort de Hyper Pa(r?)k en de Vario boost ff proberen, lijkt me leuk!

ewout
15 december 2007, 18:43
Leuke reviews! :-)

Die hyper pak klinkt wel interessant! Maar es naast de Timmy proberen dan. (Niet dat ik ontevreden ben ofzo hoor ;-) )

Ik vond de Silver Kiss ook even wennen. Hij is inderdaad veelzijdig, maar wat me tegenstaat is dat ie, hoe ik ook aan de knoppen draaide, een lelijk scherp hoogmidden had dat overal doorheen klonk. Ik was het echt erg snel zat. Op lae gain instellingen was het laag te rond en indirect en het hoogmidden te scherp naar mijn smaak. Met de gain hoger vond ik em beter klinken.

Mitch
15 december 2007, 19:04
Ja, op hogere gain klonk -ie duidelijk makkelijker. Opener ook, gek genoeg. Nou weet ik dat er nog wat dip switches aan de binnenkant zitten, maar ik ben te lui geweest om te kijken waar ze voor zijn. Mocht je daarmee de mate van compressie kunnen regelen zou dat mooi meegenomen zijn.
Het typische was dat nu bij lage gain instelling hij nogal gecomprimeerd klonk (terwijl die Legacy behoorlijk dynamisch was qua volume) maar bij hogere standen leek -ie vloeiender te worden.
De Hyper Pak blinkt juist uit in een totaal gebrek aan compressie :D Het is maar wat je prettig vindt natuurlijk, maar voor rhythm vond ik het buitengewoon plezierig. Rauw !

Lexvandoef
15 december 2007, 21:11
Cool reviews Mitch, vooral de hyper pak lijkt me interessant.

@Niels, mocht je een keertje gaan testen, call me :cooler:

Rhythm Machine
16 december 2007, 10:10
Hoeveel kost de HyperPak? Op de site van De Gier staat hij nog niet in de webshop.

the sure thing
16 december 2007, 10:31
Dank voor de review! Dit soort zaken hebben we wat aan.

Mitch
16 december 2007, 12:52
Hoeveel kost de HyperPak? Op de site van De Gier staat hij nog niet in de webshop.
Staat vermeld in de eerste post ;)

Rhythm Machine
16 december 2007, 14:47
Ik moet dat diagonaal lezen dringend afleren...

Einzeln
16 december 2007, 21:08
Ik vind de you tube filetjes van de hyperpak lekker klinken. Lekker korrelig, zoals de mig boost ook kan.

vinni
17 december 2007, 15:04
Zoek toevallig ook nog een lichte overdrive.

hmm...die Hyperpack lijkt me wel wat! :)
Leuke prijs ook.....en heerlijk klein.

Vinni

Einzeln
20 december 2007, 13:38
Mitch kun je een soundfiletje plaatsen zodra je de hyperpak hebt?

Mitch
20 december 2007, 17:49
Nee. Ik koop 'm niet, ik heb 'm alleen getest omdat ik toch de V8 fuzz wilde testen voor de geďnteresseerden hier... Ik zou er wel een soundfiletje van kunnen maken, maar dan moet ik een opname setup gaan maken met mixer, mic, MD recorder etc, sja... om dat nou mee te sjouwen naar een gitaarboer...

De sound is echt 90% transparant met, in de lichtste drive stand, net een randje eraan dat erg goed reageert qua dynamiek. Nogmaals, de afwezigheid van compressie maakt dit een heerlijke rhythm drive. Bij wat hogere drive standen komt er wat tophoog bij, maar niet irritant. Zal waarschijnlijk wat lekkerder door de mix snijden dan.

Nielsje
20 december 2007, 18:14
hm.. toch eens proberen.

Kijken hoe hij bevalt tegenover m'n LTD.
Qua afmetingen wint ie het al..

Mitch
20 december 2007, 20:10
Ik voorspel: minder smooth dan de LTD, duidelijk stukkie rauwer en qua klank iets neutraler. De Barbers hebben allemaal dat smoothe, dat moet je liggen. De Tone Press ben ik helemaal wezenloos verliefd op als comp/boost, maar de drive pedalen zijn het voor mij allemaal net niet. Puur een smaakkwestie hoor, het is kwalitatief prima maar dat smoothe ligt mij niet zo.
Ik ben er waarschijnlijk gewoon te grof voor :dontgeti:

Einzeln
21 december 2007, 07:56
Ik voorspel: minder smooth dan de LTD, duidelijk stukkie rauwer en qua klank iets neutraler. De Barbers hebben allemaal dat smoothe, dat moet je liggen. De Tone Press ben ik helemaal wezenloos verliefd op als comp/boost, maar de drive pedalen zijn het voor mij allemaal net niet. Puur een smaakkwestie hoor, het is kwalitatief prima maar dat smoothe ligt mij niet zo.
Ik ben er waarschijnlijk gewoon te grof voor :dontgeti:

Ik begrijp precies wat je bedoelt.