PDA

View Full Version : Angus Young en zijn sound



llahsraM
15 december 2007, 12:31
Ik zat pas geleden een dvd te kijken van AC/DC live at the hippodrome 1977. Geweldige dvd vind ik zelf.. maar wat ik me nou afvroeg....

Het lijkt wel of angus young een fuzz gebruikt. Vooral rond die jaren. Je kunt duidelijk zien dat die op Marshall Super lead 1959 of een Marshall JTM 45(plaatje 1) en Marshalls JMP 2203's speelt(plaatje 2). Maar vooral als die alleen speelt lijkt het of je ook een fuzz hoor luister maar hier na: Angus Fuzz (http://files-upload.com/files/679608/angusfuzz.mp3)
Tweede Link als die eerste het niet doet Angus Young Fuzz (http://www.mediafire.com/?2bmtxf2mb21)

Als je ook luister naar dit filmpje heeft het, vind ik dan, wel wat van elkaar weg..
http://www.youtube.com/watch?v=gWDFOk2Amy0

Hier zijn de plaatjes van zijn amps:
http://members.lycos.nl/n123dj/ACDC%20LIVE%20AT%20TH-1.jpg
http://members.lycos.nl/n123dj/ACDC%20LIVE%20AT%20TH-0.jpg

Mark1990
15 december 2007, 16:53
waar zijn zn kleren gebleven??

llahsraM
15 december 2007, 18:08
waar zijn zn kleren gebleven??

truuk uit de oude doos

new deep
15 december 2007, 18:24
Ik heb mijn twijfels bij het daadwerkelijke gebruik van een fuzz..klinkt meer alsof die amp een enorm stuk open staat.

"Yeah, I use the Schaffer-Vega. I’ve been using that since ’77. On the receiver you’ve got like a monitor switch you can boost the signal and in the transmitter you’ve got the same sort of thing. You can really give a guitar hell with ‘em. I have used the remote in the studio and it worked really good. I don’t believe I’ve ever had a wah-wah or a fuzz box. It’s just the guitar and the amp and if I need anything, if someone says they want a different approach to the sound, then I’ll get it with the guitar."

"With Marshalls, if you’re using a fair bit of volume, if you whack the treble and bass at half, that’s where they’re working. We get them from the factory, that’s what we do. We go down there and try them out and fool around with amps and tell them what we want and they doctor them up. At the moment, they’re all back to the old style of Marshalls, they’re very clean. They don’t have these master or preamp settings."

van:

http://www.classic-rock-legends-start-here.com/gibson-sg.html

Negative K3 fan
17 december 2007, 17:36
dat clipje wat je postte klinkt zonder twijfel als een fuzz, of hij daadwerkelijk een fuzz pedaal gebruikte is een tweede.

Ik zat laatst met mn schoonpapa naar een AC/DC dvd te kijken en wat me opviel is dat de sound eigenlijk heel clean is, gewoon een marshall op standje oorverdovend hard en raggen op de gitaar. De voicing van de versterker+speaker maakt de sound die duidelijk erg rock is, maar in feite niet heel hard overstuurt.

llahsraM
18 december 2007, 21:05
dat clipje wat je postte klinkt zonder twijfel als een fuzz, of hij daadwerkelijk een fuzz pedaal gebruikte is een tweede.

Ik zat laatst met mn schoonpapa naar een AC/DC dvd te kijken en wat me opviel is dat de sound eigenlijk heel clean is, gewoon een marshall op standje oorverdovend hard en raggen op de gitaar. De voicing van de versterker+speaker maakt de sound die duidelijk erg rock is, maar in feite niet heel hard overstuurt.

Ja dat viel me ook op!! zijn sound is erg clean. als ik op mijn marshall 2203 AC/DC speel heb ik mijn gain ook op 3, soms gebruik ik een fuzz erbij klinkt wel gaaf moet ik zeggen vooral voor solo's

catmanx28
18 december 2007, 23:06
En zoals Theo Maassen zegt -" en uiteindelijk komt de werkelijkheid langzaam binnen seipelen"

Hoe doe je dat met je oren man, ik bedoel dat is toch niet gezond.
We hebben het hier wel over dikke 4x12 kasten toch ?.
Dat gaat toch veelste hard man ;) :D

Bigfoot414
19 december 2007, 01:02
En zoals Theo Maassen zegt -" en uiteindelijk komt de werkelijkheid langzaam binnen seipelen"

Hoe doe je dat met je oren man, ik bedoel dat is toch niet gezond.
We hebben het hier wel over dikke 4x12 kasten toch ?.
Dat gaat toch veelste hard man ;) :D
Dat waren de jaren '70, toen kon dat nog :P

catmanx28
20 december 2007, 14:43
'k ben geboren in 1978, Heb 'r nix van gemerkt. :D.
Wou dat 'k de ruimte had voor 4x12 kasten.

joskedentweede
29 december 2007, 22:16
volges mij is foto een een marshall JMP Superlead en daar krijg je een AC-DC geluid uit zonder pedaal er tussen, hevig raggen.
Dat 'cleane' geluid is echt typerend voor Angus denkik...

Otje
31 december 2007, 13:54
Inderdaad. Zijn sustain komt van volume, niet van vervorming. Alhoewel hij op de Razor's Edge tour meer distortion gebruikte dan anders. Maar sindsdien is zijn toon er enorm op vooruit gegaan. ZIjn geluid op Ballbreaker en Stiff Upper Lip vind ik he-le-maal te gek.

Toch is Malcolm mijn held. Er bestaat m.i. geen beter geluid in rock'n'roll.

vulvasonic
4 januari 2008, 17:19
Toch is Malcolm mijn held. Er bestaat m.i. geen beter geluid in rock'n'roll.


Eén van de meest onderschatte gitaristen op deez aardkloot.
Malcolm rulezzzzzzzz!!!!!! :rockon:

markieray
10 januari 2008, 15:18
Speel zelf op een Marshall JMP 2203 MKII 100W master volume op een greenback cab ... en k speel ook in een AC/DC tribute band (www.iesedaase.tk)

Om de Angus sound te benaderen gebruik ik redelijk wat gain (8 à 9) omdat ie anders véél te luid moet staan ... en verder een goeie portie mids; bass en treble ongeveer halfweg. Master naargelang de situatie maar ... hoe luider ie gaat, hoe beter ie klinkt ! En last but not least : een Gibson SG natuurlijk want zonder die gitaar zal het niet lukken ... :-)

Angus gebruikt zeker en vast nooit pedaaltjes, daarvoor huppelt hij ook veel te veel rond ... en wat velen vergeten is dat ook zijn draadloze transmitter zijn sound een beetje vervormde en fuzzier maakt. Greenback speakers zijn bijzonder gevoelige speakers die op het minste signaal reageren, ook hierdoor kan je het fuzz-achtig geluid van Angus makkelijker verklaren. Verder is zijn basissound idd behoorlijk clean, maar hij heeft dan ook wel de luxe om met enkele fullstacks achter zich te kunnen optreden. Als gewone sterveling is het haast niet mogelijk om die sound perfect te evenaren denk ik.

Anyway, de fuzz is inherent aan een oude Marshall amp ... pedaaltjes heb je daar niet voor nodig. "De enige boost tussen de amp en de gitaar ben ikzelf" zei Angus ooit in een interview.

Let there be rock !!

Mark

Negative K3 fan
10 januari 2008, 15:24
dat geluid uit die soundclip haal je denk ik niet zomaar uit een oude marshall hoor...

torgal
29 januari 2008, 11:20
Hier een reaktie van Angus op de site van Gibson:

What are your typical live amp settings?

In your part of the world, a lot of venues are built with the same sort of design, so the sound doesnt change all that much from night to night. But the amp settings will vary a bit in different venues. We do a little bit of juggling before we go out on tour and just try to get things as consistent as possible. Ill take four 100-watt amps (Marshall or Wizard) and try them out individually. Ill get a couple together and go through them to try to line up four that are pretty much the same in terms of tone and character. Then I just crank up a little bit of bass and put a little bit of middle in. If its too bassy, Ill cut it back. Usually, all the controls are set about halfway, never full up. A lot of people think it sounds best when you drive the amps to death, but I never do it that way. I think that when you turn things up too much, the sound sort of goes a bit mushy.

Your tone is actually much cleaner than many people think.

It is. The amp is set very clean. A lot of people who have picked up my guitar and tried it through my amp have been shocked at how clean it is. They think its a very small sound when they play it and wonder how it sounds so much bigger when Im playing. I just like enough gain so that it will still cut when you hit a lead lick without getting that sort of false Tonebender-type sound. I like to get a natural sustain from the guitar and amp.

En hier een setup van Angus in de jaren 2000:
http://guitargeek.com/rigs/img/a/angus_acdc_2000.gif

De volledige setup is hier (http://guitargeek.com/rigview/312/) te zien.

llahsraM
17 februari 2008, 12:25
Speel zelf op een Marshall JMP 2203 MKII 100W master volume op een greenback cab ... en k speel ook in een AC/DC tribute band (www.iesedaase.tk)

Om de Angus sound te benaderen gebruik ik redelijk wat gain (8 à 9) omdat ie anders véél te luid moet staan ... en verder een goeie portie mids; bass en treble ongeveer halfweg. Master naargelang de situatie maar ... hoe luider ie gaat, hoe beter ie klinkt ! En last but not least : een Gibson SG natuurlijk want zonder die gitaar zal het niet lukken ... :-)

Angus gebruikt zeker en vast nooit pedaaltjes, daarvoor huppelt hij ook veel te veel rond ... en wat velen vergeten is dat ook zijn draadloze transmitter zijn sound een beetje vervormde en fuzzier maakt. Greenback speakers zijn bijzonder gevoelige speakers die op het minste signaal reageren, ook hierdoor kan je het fuzz-achtig geluid van Angus makkelijker verklaren. Verder is zijn basissound idd behoorlijk clean, maar hij heeft dan ook wel de luxe om met enkele fullstacks achter zich te kunnen optreden. Als gewone sterveling is het haast niet mogelijk om die sound perfect te evenaren denk ik.

Anyway, de fuzz is inherent aan een oude Marshall amp ... pedaaltjes heb je daar niet voor nodig. "De enige boost tussen de amp en de gitaar ben ikzelf" zei Angus ooit in een interview.

Let there be rock !!

Mark

Gain op 8 á 9 klinkt erg hoog(de hi input zeker?) Tot hoever is jou marshall volledig clean(gain)? Heb je een sounddemo van je sound? Zelf heb ik een Marshall JCM800 2203 de gain staat op 3 en ik gebruik een lichte fuzz achtige volume boost. Zonder volume boost is de sound meer Malcolm achtig. Maar ik zal nooit de echte Angus sound krijgen omdat ik met een les paul speel met PAF humbuckers...

heavy-metal-thunder
13 maart 2008, 22:17
toch een opmerking i.v.m. de stand van de volumeknop van oude Marshalls. Zo is mijn JMP 1971 50W clean met humbucker tot +/- 6. Mijn '68 Plexi 50 watt vervormt al bij 2. Maar dit heeft veel te maken met het verloop van de potmeter. want de 68 klinkt bij 2 minstens even luid als de 71 op 6.

beruk
20 maart 2008, 15:04
Veruit mijn favo rock gitarist. Ik nam em vroegu nooit zo serieus vanwege die rare pakjes, nu is al vele jaren een held! :dance:

Jason34
31 maart 2008, 12:45
Waarom vragen jullie het Angus zelf niet, hij woont toch in Aalten? Hij schijnt daar trouwens best sociaal te zijn en praatjes te maken met de inwoners van Aalten. Komt er iemand van jullie uit Aalten toevallig?

markieray
20 juni 2008, 15:30
Ik ben zelf "Angus" in een AC/DC tribute band en mijn ingrediënten voor de Angus sound zijn :

AMPS :
- een JTM-60 voor de "moderne" AC/DC sound
- een JMP 2203 MKII 100W master volume (uit 1980) voor de "oudere" AC/DC sound

beiden op een Marshall 1960A cab met RI Greenbacks
eindtrap ver open, mids ook ver open, bas en treb op de helft
vooral GEEN pedaaltjes !!!

GUITARS :
- uiteraard een Gibson SG ... en ook een paar goeie vingers

grts

Markus Joeng
www.iesedaase.tk

M.COM
20 juni 2008, 16:33
Ik ben zelf "Angus" in een AC/DC tribute band en mijn ingrediënten voor de Angus sound zijn :

AMPS :
- een JTM-60 voor de "moderne" AC/DC sound
- een JMP 2203 MKII 100W master volume (uit 1980) voor de "oudere" AC/DC sound

beiden op een Marshall 1960A cab met RI Greenbacks
eindtrap ver open, mids ook ver open, bas en treb op de helft
vooral GEEN pedaaltjes !!!

GUITARS :
- uiteraard een Gibson SG ... en ook een paar goeie vingers

grts

Markus Joeng
www.iesedaase.tk

Ik heb even jullie myspace bekeken en de Highway to Hell en Whole Lotta Rosie beluisterd. Ik vind 8 à 9 op de eindtrap echt teveel. Als je Angus hoort aanslaan, merk je echt dat z'n Marshall erg clean staat.

Het lijkt ook dat die twee songs met de JTM60 zijn opgenomen? Want erg 'vintage' klinkt het precies niet. De reverb moet er ook uit. Als er een ding is dat de sound van Angus niet heeft, is het wel reverb :). Het maakt het natuurlijk iets gemakkelijker om te spelen maar ja, ik vind het echt niet passen bij een AC/DC-sound.

Maar dat is dan soundwise... Het spelen zelf zit wel strak! Coole naam ook, iesedaase :).

Mitch
21 juni 2008, 11:05
Ja sorry hoor, dit is nu het derde topic dat ik van je tegenkom waarin je exact dezelfde post plaatst. En deze is wel heel triest: je had het topic al een keer gebumpt, zie post #13 en nu flik je het weer met post #20.
Tot hier en niet verder.