PDA

View Full Version : Mesa boogie f-30



Anti
15 december 2007, 12:11
Hoi,

zojuist een mesa f 30 aangeschaft maar ik heb toch een vraagje hierrond. Aan de achterzijde van de amp zijn er 2x 4ohm ingangen en 1 x 8 ohm ingang. Op welke dien ik de internal speaker te steken?

mvg,

Steven

AART
15 december 2007, 12:15
De internal speaker is zeer waarschijnlijk 8 Ohm Mesa kennende, maar het staat ook gewoon op de speaker.

Anti
15 december 2007, 12:20
inderdaad, bedankt voor het antwoord.

Mitch
15 december 2007, 12:20
Ik weet niet of ze het net zo krom opschrijven als het op mijn Studio staat, maar met de twee 4 ohm ingangen wordt daar bedoeld dat je 2 8 ohmkasten kan aansluiten zodat er parallel een 4 ohm load ontstaat óf dat je één 4 ohm kast kan inprikken, maar dus niet 2 4 ohmkasten. Erg onhandig ogpeschreven, ronduit verwarrend.

Anti
15 december 2007, 12:44
ja inderdaad dat las ik net in de online manual, inderdaad verwarrend.
Moet wel zeggen dat dit mijn eerste buizenversterker is daar ik normaal steeds voor goedkope solidstate amps heb gekozen.
Er is trouwens ook een phones/recording out die je kan gebruiken door de mute switch (lekker verstopt) in te schakelen maar men heeft mij verteld dat ik gewoon de speaker kan uittrekken en de hoofdtelefoon of record out inpluggen, klopt dat?
Zijn er nog verder nog zaken waar ik op dien te letten om het zaakje nt naar de *$ù^!@ te helpen?

Nocki
15 december 2007, 13:03
Haal niet de speaker eraf! je hebt altijd een "load" nodig aan je amp. met je mute knop kan je zorgen dat er geen geluid uit je speaker komt en je amp doorlussen naar iets anders. maar je speaker moet eraan blijven!

AART
15 december 2007, 16:52
Haal niet de speaker eraf! je hebt altijd een "load" nodig aan je amp. met je mute knop kan je zorgen dat er geen geluid uit je speaker komt en je amp doorlussen naar iets anders. maar je speaker moet eraan blijven!

+1

Load is altijd nodig!

Anti
17 december 2007, 19:13
Maar kan ik bijvoorbeeld wel de internal speaker uittrekken als ik mijn cab aansluit? En wanneer beiden zijn aangesloten wordt de output dan verdeeld onder de 2 outputs of hoe zit dat?

AART
17 december 2007, 19:20
Maar kan ik bijvoorbeeld wel de internal speaker uittrekken als ik mijn cab aansluit? En wanneer beiden zijn aangesloten wordt de output dan verdeeld onder de 2 outputs of hoe zit dat?

Ja, dan kan heet wel, zolan er maar een speaker aangesloten is.

En 2 speakers/spaekerkasten kan wel, maar dan moeten ze allebei 8 ohm zijn en dna moeten ze allebei in de 4 ohm ingangen.

Anti
17 december 2007, 21:09
Ok, nog een vraagje : mijn f30 ruist redelijk fel op beide kanalen (klinkt alsof je een oude plaat oplegt). Ik heb begrepen dat de F reeks redelijk fel ruist (shh ruis bij hoog volume) maar dit is soms echt wel hoorbaar wanneer ik op laag volume speel. De ruis blijft overigens ook hoorbaar wanneer ik de gitaar unplug (zonder input).
In de winkel waar ik hem 2de hands heb gekocht merkte ik dit ook al op maar de verkoper verzekerde mij dat het aan de electrische installatie in de zaak zelf lag.
Is dit normaal of scheelt er wat met de versterker?

AART
17 december 2007, 22:04
Voorbuisje. Als die kerel zei dat het aan de electronica in de zaak lag mogen ze het lekker gratis voor je oplossen.

Als er niks in de amp is geplugt hoort een mesa zo goed als stil te zijn, zeker op laag volume.

ben vanhoof
18 december 2007, 00:17
Haal niet de speaker eraf! je hebt altijd een "load" nodig aan je amp. met je mute knop kan je zorgen dat er geen geluid uit je speaker komt en je amp doorlussen naar iets anders. maar je speaker moet eraan blijven!

Heb ik ook altijd gedacht, maar de handleiding van mn jvm spreekt dit tegen. Er staat beschreven hoe je de amp "startklaar" maakt in enkele stappen, en daar staat duidelijk dat je eerst de amp op stand by moet zetten en dan pas het cabinet moet aansluiten met de head. Je head na het spelen op stand by zetten en dan het cabinet unpluggen moet toch ook kunnen dan? Ik heb het in ieder geval al dikwijls gedaan om de verschillen te testen tss speakers met zelfgemaakte beamblocker en speakers zonder.

Of zou dit van versterker tot versterker afhangen?

Squier4ever
18 december 2007, 01:03
Heb ik ook altijd gedacht, maar de handleiding van mn jvm spreekt dit tegen. Er staat beschreven hoe je de amp "startklaar" maakt in enkele stappen, en daar staat duidelijk dat je eerst de amp op stand by moet zetten en dan pas het cabinet moet aansluiten met de head. Je head na het spelen op stand by zetten en dan het cabinet unpluggen moet toch ook kunnen dan? Ik heb het in ieder geval al dikwijls gedaan om de verschillen te testen tss speakers met zelfgemaakte beamblocker en speakers zonder.

Of zou dit van versterker tot versterker afhangen?

lijkt mij niet gezond voor je amp nee, tenzij deze een ingebouwde dummy-load heeft. die moet dan wel net als blijkbaar in jou amp aangezet worden als je de standby erop mikt.

AART
18 december 2007, 17:08
Nee, wat ben zegt klopt, sommige(de meeste) amps sturen geen signaal uit in standby en kunnen in standdby mode zonder load aan staan.