PDA

View Full Version : Nagels en fingerpicking



moretel
3 februari 2003, 17:00
Na jaren ben ik weer eens serieus fingerpicking aan het oppakken, na de standaardfolktokkels ben ik nooit echt verder gegaan.
Nu heb ik nooit met mijn nagels gespeeld maar altijd met de vingertoppen.
Is het moeilijk om over te schakelen op nagels ?

hoofd
3 februari 2003, 17:24
En dan heb ik een aanvullende vraag, hoe goed/slecht is het om van die nagelplectra ofzo (van die plectra die je op je vingertopje zet) te gebruiken voor klassiek spel? Want nagels laten groeien is vrij irritant i.v.m. werk en electrisch gitaarspel.

Buzz
3 februari 2003, 19:56
Allereerst nagels laten groeien. Niet meer knippen alleen vijlen. Eerst met ee diamantvijltje en dan met steeds fijnere polijstvijltjes (bij b.v. Kruidvat). Als je nagels nog dun zijn eerst behandelen met een harder, anders moet je ze 1x per dag onderhouden met Vaseline Hand & Nail.
Van die nagelplectrums vind ik dus kl... spelen. Geen gevoel en steeds misslaan. Wel gebruik ik bij stalen snaren een duimplectrum. Klinkt bij mij beter.
Misschien kun je hier wat mee?

Butcher
3 februari 2003, 19:59
Hier is een truc die ik van Alber Lee heb opgepikt: nagellak, waardoor je nagels sterker worden.

hoofd
3 februari 2003, 21:46
Overigens, Moretel, ik heb gehoord over een boek met DVD die vrij goed schijnt te zijn, Pumping Nylon (Alfred Publishing, http://www.alfred.com/dvd). Hier staat ook informatie op over nagelverzorging en goede oefeningen etcetera. Misschien dat ik hem over een tijdje koop (ik heb een andere boek/dvd set van alfred publishing, en die bevalt mij zeer goed), dan kan ik er misschien wel meer over vertellen.

gertdm
3 februari 2003, 22:27
zelf speel ik met de toppen van mijn nagels.
eigenlijk een combi van vingertoppen en nagels.Ik laat mijn nagels ongeveer 1 tot 2 mm groeien boven de vingertop.

Ik heb vroeger fingerpicks gebruikt (vingerplectrum)maar dat vond ik geen succes.
Een erg egale toon en moeilijker met subtiel spel.
Ik gebruik nu mijn vingers maar aan mijn duim een 'pop'plectrum, een extra brede die je helaas niet overal kunt kopen.
De vbassen kun je zo accentueren en over je melodie leggen. Door af te dempen accentueer je weer de melodie.

Oh ja en ik ben er heel slordig op. Zodra mijn toon minder wordt knip ik ze bij en haal het vijltje van de nagelknipper erlangs en that's it.
:smile:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-02-03 22:31 ]</font>

flatpicker
26 februari 2003, 20:36
Iemnad misschien enig idee of er plastic of stalen fingerpicks op het net te bestellen zijn?

hoofd
26 februari 2003, 20:55
Op 2003-02-03 17:00, schreef moretel:
Is het moeilijk om over te schakelen op nagels ?


Dit was de eigenlijke vraag, en laat ik er nu antwoord op geven :smile:.

Ik laat sinds enige tijd mijn nagels groeien, en het speelt veel lekkerder en fijner dan met gewoon je vingers (met korte nageltjes dus). Je kan veel zorgvuldiger picken, en de klank is echt veel beter (zowel op m'n spaanse als op m'n electrische gitaar).

flyingbikerman
26 februari 2003, 20:56
Je moet ze wel passen.

koen_V
26 februari 2003, 21:46
Ik weet wel, dat mijn leraar klassieke gitaar nagellak opdoet als die zijn nagel is gescheurd, anders scheurt die zo verder en dieper, als je nagellak opdoet scheurt die naar het schijnt niet verder...
maar ik weet het, dat was je vraag niet.

hoofd
26 februari 2003, 21:55
Er zijn ook speciale nagelkitjes te koop, moet je maar eens kijken op http://www.casabenelly.nl
Ze hebben daar een nagelverzorgingssetje van 50 euro!!! Ook hebben ze daar goedkopere nagelreparatie sets, altijd leuk om ff te kijken :smile:.

Buzz
27 februari 2003, 08:50
Trind Nail repair (heb je ook in mat).
Of Herôme Nail Hardener. Allemaal een stuk goedkoper en werkt echt goed.

fransvs
27 februari 2003, 17:50
Ik heb altijd met nagels gespeeld. Ik heb ze echter niet zo lang. Ze komen bij mij niet boven mijn vingertoppen uit, dus ik heb ook niet zo veel last van gebroken nagels. Als mijn nagel dan toch breekt, dan ga ik maar beetje flatpicken...

Ik heb laatst nog wel gekeken naar Alaskapik (http://www.alaskapik.com/). Het ziet er op zich wel aardig uit zo'n pick half over/op je nagel. Maar ook hier moet je met een vijl aan de slag om het geheel op maat te maken...
Ik was er niet tevreden over.

Frans

Rutger
28 februari 2003, 11:26
Zon setje duim+vingerplectra heb ik ook eens gekocht. Maar ik vind het echt nix. Ze zitten mij veel te strak (grote vingers) en ik heb veel minder controle. Je hebt nl geen grip op de snaren, maar glijd zeg maar langs de snaren. Daarnaast zitten ze niet echt stevig.

k Heb mijn nagels net tot de top van mijn vingers (breken ze niet gauw), en speel eigenlijk met de toppen van mijn vingers in combinatie met de nagels. Alleen nagels klinkt me te iel, en als je helemaal afhankelijk van je nagels bent moet je ze echt niet breken. Zonder nagels mis ik ook een beetje grip.


Maar het is gewoon even wennen als je op nagels overschakelt, maar niet echt een grote overstap. Het voordeel van met nagels spelen is dat je aanslag wat lichter kan (je hoeft je vingers nl niet zo op de snaren te drukken), zodat je wat behendiger en sneller kunt spelen.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-02-28 11:29 ]</font>

john.3001
28 februari 2003, 15:39
Ik wist niet dat de liefde voor de gitaar zo ver kon gaan dat je je nagels laat groeien...

Buzz
28 februari 2003, 16:06
You ain't seen nothing yet...

blues_traveller
28 februari 2003, 16:20
Op 2003-02-28 15:39, schreef john.3001:
Ik wist niet dat de liefde voor de gitaar zo ver kon gaan dat je je nagels laat groeien...

Ik vind het zelf maar heel normaal dat je, je nagels laat groeien als je een fingerstyle speler bent. Ik denk dat de meeste gitaristen dat doen. Het kost wel de nodige aandacht maar het geluid is er ook naar. Ik vindt het altijd shit als 1 van mijn nagels breekt. Nagellak of verharder of iets dergelijks hoeft van mij persoonlijk ook niet maar op tijd de vijl er over dat zeker. Ik heb al een paar keer goede fingerstyle gitaristen zien spelen op workshops die er ook op in gaan over de verzorging van je nagels. Het is best wel grappig als je dan volwassen kerels zo uitgebreidt over nagelverzorging hoort praten. :smile:

moretel
28 februari 2003, 17:50
Ik heb de onhebbelijke gewoonte om mijn nagels af te bijten, net weer twee keer 1 mm weg,
Ik ga pas een nieuwe gitaar kopen als ze zijn gegroeid i.v.m. het geluid.
Ondertussen verbijt ik mezelf om niet die Koch te kopen, maar op die manier kom ik nooit aan een nieuwe gitaar, of toch die Koch en maar weer sparen.

Gazpacho
3 maart 2003, 20:59
Nou, ik heb zo'n 10 jaar fanatiek nagel gebeten (mijn hele puberteit lang) en sinds ik mijn gitaar heb, bijt ik niet meer...

Ik wil hier niet de Nagelbijter Anonymous uithangen, maar ik dacht vroeger echt dat ik tot mijn dood nagel zou bijten, zo erg was het.

Maar nu, dankzij mijn gitaar... :smile:

Arbz
4 maart 2003, 02:09
Op 2003-02-28 15:39, schreef john.3001:
Ik wist niet dat de liefde voor de gitaar zo ver kon gaan dat je je nagels laat groeien...


Nagels spelen zooo lekker en het klinkt veel helderder dan met alleen de vingertoppen.

Buzz
4 maart 2003, 08:56
Op 2003-03-03 20:59, schreef Gazpacho:
Nou, ik heb zo'n 10 jaar fanatiek nagel gebeten (mijn hele puberteit lang) en sinds ik mijn gitaar heb, bijt ik niet meer...

Ik wil hier niet de Nagelbijter Anonymous uithangen, maar ik dacht vroeger echt dat ik tot mijn dood nagel zou bijten, zo erg was het.

Maar nu, dankzij mijn gitaar... :smile:



Hier nog één.

Gazpacho
5 maart 2003, 00:15
Buzz, broeder, wij zijn als 1 :grin:

Br@mbo
5 maart 2003, 09:53
aaaaaaaaaaaarghhhhhhhhh nagelbijten , verschrikkelijk :s ik haat het maar kan het nie laten :razz:

Buzz
5 maart 2003, 11:09
't is net als stoppen met roken (heb ik ook ervaring mee &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif"> )Je moet het gewoon doen!
Alleen met nagelbijten is het een stuk makkelijker!
Stop biting... Let it all grow and play your axe!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buzz op 2003-03-05 11:10 ]</font>