PDA

View Full Version : pots hetzelfde voor lefty gitaar ??



The red Strat.
15 december 2007, 01:35
hey mensen, ik ben van plan om een s1 switch en heel den boel te kopen om in men am vintage strat te installeren.
nu heb ik twee vragen: -zijn pots en die switchen hetzelfde voor linkshandige gitaren, maw kan ik het zonder problemen inbouwen in een lefty strat ?
- zijn er dingen die een probleem kunnen geven omdzat het zo'n vintage RI is en de s1 switch uit een am deluxe komt ?

heel erg bedankt !!

heinz3110
15 december 2007, 02:32
"Rechtshandige " pots, knoppen en switch kan je gewoon inbouwen in een lefty hoor. Werkt prima.

Beter dan ze "linkshandig" te kopen en in te bouwen vind ik zelf.
Dan draaien de knopjes precies andersom en zou je antilogaritmische pots moeten kopen- ipv de standaard logaritmische pots(anders werken ze voor geen meter namelijk!).

Ikzelf vind dat onzinnig en onhandig. Het enige voordeel is - met een strat- dat als je ze antilogaritmisch koopt dat je niet per ongeluk je volumeknop dicht kan slaan tijdens spelen.

De switch maakt niet uit. Die is niet specifiek links of rechtshandig :)

Dus mijn insziens prima te doen !

Mattia
15 december 2007, 11:22
Eh? Je hebt gewoon (dacht ik) links en rechtsdraaiende pots. Is in allebei de richtingen logaritmisch, want dat strooke vriabele weerstand maakt 't echt geen moer uit hoe het gemonteerd wordt/is...

heinz3110
15 december 2007, 12:15
Je hebt lineair, logaritmisch en antilogaritmisch. Het laatste kom je niet al te vaak tegen, geef ik toe. Maar naar allebei de kanten logaritmisch heeft geen zin en nut . En ik ben ze in al die jaren nog niet tegen gekomen!

Links en rechtsdraaiende pots ? Tja, de wijze waarop je m soldeert heeft natuurlijk wel invloed.

Als je een :

" rechtshandige" potmeter( ( dus stand 0 --> met de klok mee --> 10 ) die meestal logaritmisch is dus .....
...." linkshandig " (dus 0 --> tegen de klok in -->10 ) soldeerd,
klopt het verloop voor geen meter. Tone en volumeknoppen "lopen" niet lekker. Dan zou je dus antilog nodig hebben om dit wel lekker te laten lopen.

Ik heb 3 gitaren( en nog meer gehad) die allemaal zo "linksom" gesoldeerd waren met de gewone logaritmische potmeters. Werkt voor geen meter, dus ik soldeer ze altijd "rechtsom". Blijkbaar willen fabrikantenis die extra paar centen meerprijs voor antilogaritmische pots -zodat het verloop WEL klopt - niet ophoesten.

Maar ja, TS heeft toch de gewone stratknoppen en potmeters, dus die kan ze rechtshandig solderen. Vind ik zelf als linkshandige ook praktischer.

The red Strat.
15 december 2007, 12:23
Je hebt lineair, logaritmisch en antilogaritmisch. Het laatste kom je niet al te vaak tegen, geef ik toe. Maar naar allebei de kanten logaritmisch heeft geen zin en nut . En ik ben ze in al die jaren nog niet tegen gekomen!

Links en rechtsdraaiende pots ? Tja, de wijze waarop je m soldeert heeft natuurlijk wel invloed.

Als je een :

" rechtshandige" potmeter( ( dus stand 0 --> met de klok mee --> 10 ) die meestal logaritmisch is dus .....
...." linkshandig " (dus 0 --> tegen de klok in -->10 ) soldeerd,
klopt het verloop voor geen meter. Tone en volumeknoppen "lopen" niet lekker. Dan zou je dus antilog nodig hebben om dit wel lekker te laten lopen.

Maar ja, TS heeft toch de gewone stratknoppen en potmeters, dus die kan ze rechtshandig solderen. Vind ik zelf als linkshandige ook praktischer.
dus de tone en volume pots uit een rechtshandige am deluxe kan ik inbouwen in mn strat en dat gaat goed draaien en praktisch zijn ? (sorry ik ben nogal een noob als het over pots enzo gaat)

btw, op mn strat is stand 1 de luidste, en is 10 volledig stil...
als hij op 10 staat dan moet ik em tegen de klok in draaien om volume te krijgen. wat wil dat zeggen ?

heinz3110
15 december 2007, 12:27
Ja, zolang je ze maar zo soldeerd "als een rechshandige". De schemaatjes die je op het internet vind zijn ook altijd rechtshandig namelijk.

heinz3110
15 december 2007, 12:30
.............btw, op mn strat is stand 1 de luidste, en is 10 volledig stil...als hij op 10 staat dan moet ik em tegen de klok in draaien om volume te krijgen. wat wil dat zeggen ?

Dan istie dus "linksom" gesoldeerd, zoals ik al aangaf. Alsj je dat handig vind(ik niet :) ) , soldeer je de nieuwe pots evenzo. Maar ze zullen een lekkerder verloop hebben als je ze rechtshandig soldeerd. Snap je het nog een beetje? :)

The red Strat.
15 december 2007, 14:02
Dan istie dus "linksom" gesoldeerd, zoals ik al aangaf. Alsj je dat handig vind(ik niet :) ) , soldeer je de nieuwe pots evenzo. Maar ze zullen een lekkerder verloop hebben als je ze rechtshandig soldeerd. Snap je het nog een beetje? :)
njah kbegrijp het ongeveer :)

dus fender soldeert ze blijkbaar stock 'linksom'...
maar met die fender s1 switch 'kit' heb je ook een special capacitor. kan die enige problemen geven ivm lefty-righty ?

heinz3110
15 december 2007, 14:29
Heb die s1 switching even opgezocht... ik zou het s1 switch gedeeltje gewoon zo solderen zoals aangegeven...(dus idd, de condensator op de aangegevewn plaats) .. dus rechtshandig.
De potmeters kan je zo solderen zoals jij wilt natuurlijk :) maar als de kit voor rechtshandig is.... gewoon zoals in het standaardschema solderen. Dan klinkt "1" zacht en "10" hard.

heinz3110
15 december 2007, 14:33
njah kbegrijp het ongeveer :)

dus fender soldeert ze blijkbaar stock 'linksom'...


Voor linkshandige gitaren dan wel.Voor rechtshandig " rechtsom"

The red Strat.
15 december 2007, 16:34
ok, heel erg bedankt heinz3110 :hippie:


o ja en mattia ook :p

The red Strat.
15 december 2007, 18:29
Voor linkshandige gitaren dan wel.Voor rechtshandig " rechtsom"
ah, ja natuurlijk.
iets wat ik nu niet begrijp... waarom soldeert fender ze linksom bij leftys ? wat is daar nu het voordeel van...

heinz3110
16 december 2007, 03:19
Wat ik al zei - en fender is daar niet de enige in - :

Bij een strat, als ze doodnormaal rechtsom zijn gesoldeerd(op een lefty), en je bent aan het spelen kan het makkelijker gebeuren dat je per ongeluk je volume zachter zet, omdat je hand er langs gaat tijdens aanslaan. Als je een rechtse gitaar hebt(als een righty), kan je m alleen maar harder zetten als je m per ongeluk zo aanslaat dat je hand langs de volumepot gaat.

Dat per ongeluk gedoe is ook alleen maar bij strats (zoals ik ervaren heb) omdat het volumeknopje dichtbij de brug zit. Bij les pauls, tele en weetikwatallemaal zit de volumeknop(pen) verder af en heb je dat euvel niet. Maar waarom ze daar dan ook linksom worden gesoldeerd op een lefty snap ik -als lefty- dus ook niet.

The red Strat.
16 december 2007, 11:57
ah ok bedankt !